Стаття на тему: "Проєктні технології навчання у початковій школі"

docx

НУШ

Для кого: Дорослі

22.05.2022

50

1

0

Вміст матеріалу:

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення зі змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документа.

Опис методичного матеріалу:

Проєктні технології навчання у початковій школі

У сучасному шаленому ритмі життя час від часу потрібно зупинитися та уповільнитися. Коли ми знаходимося в творчому потоці, наприклад, малюємо, ми даруємо собі нові відчуття. Це як певний психологічний ритуал, медитативний процес, який захоплює, позбавляє стресу і тривоги. Саме творчість лікує, заспокоює, робить нас щасливими, дарує гармонію. Кожен з нас – глибока і яскрава індивідуальність, а творчість нас збагачує ще більше.

Проєктна технологія надає величезний простір для реалізації різноманітності ідей, творчості, самостійності, взаємодії з іншими. Саме творчі проекти сприяють розвитку творчості, креативності, вияву індивідуальності школярів.

Наприклад, досвід вчителя Н. Грони [26, с.45-53]. Вона стверджує, що проєкти стимулюють загальну активність учнів, сприяють створенню ефективного освітнього середовища й утвердження системного характеру навчання та самонавчання, активізують творчу діяльність учнів відповідно до їхніх інтересів для здобуття певних знань.

Творчі проєкти вимагають виділення домінуючого аспекту. У них немає детально проробленої структури спільної діяльності. Структура тільки намічається і потім розвивається таким чином, щоб отримати кінцевий результат, який відповідає інтересам учасників проєкту. Доцільним є домовлення про результати, які плануються та форма представлення. Це може бути твір, фільм, газета, відеофільм, свята, гра, експедиція та інші. Оформлення результатів творчого проєкту вимагає чітко продуманої структури у вигляді сценарію відеофільму, плану твору, статті, репортажу, програми свята, дизайну і рубрик газети, альбому і т.д. .

Проєкт – це спеціально організований вчителем і самостійно виконаний учнями комплекс дій, що завершується результатом, створенням творчого продукту. Щоб домогтися такого результату, необхідно навчити дітей самостійно мислити, знаходити і вирішувати проблеми, залучаючи з цією метою знання з різних галузей, уміння прогнозувати результати і можливі наслідки різних варіантів рішення, здатність встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

Працюючи з вчителем початкових класів Хмельницької спеціалізованої школи І ступеня № 30 Атаманюк Інною Володимирівною, яка використовує творчі проєкти в початковій школі, дізналася, що вона вважає метою творчого проєкту – модель бажаного кінцевого практичного результату роботи (продукту), який має бути досягнутий учнем у результаті проведення та виконання роботи.

У своїй роботі вона розповідає, що творча самостійна діяльність школярів – це сучасна потреба. Сьогодні, як ніколи, необхідні люди творчі, креативні, здатні ламати звичні стереотипи. Модернізація змісту освіти передбачає використання інноваційних освітніх технологій та нових методичних підходів, що сприятимуть не накопиченню учнями знань і вмінь, а спонукатимуть школярів до перенесення їх у нову ситуацію, до активної творчої діяльності, неординарного розв’язання проблемних завдань.

Залучення молодших школярів до участі у творчих проєктах створює умови для реалізації творчого та креативного потенціалу молодших школярів.

Результативність проєктної технології обумовлена певними організаційно-методичними умовами, які базуються на гнучкій організації процесу навчання учнів, де пріоритет належить засобам активного навчання і сучасним педагогічним технологіям. Матеріал для навчання – повсякденний досвід учнів, які самі обирають зміст навчальної роботи. Роль учителя змінюється, він перетворюється з «урокодавця» в організатора творчої, пізнавальної діяльності учнів.

Творчі проєкти не мають детально опрацьованої структури спільної діяльності учасників. Вона розвивається, підпорядковується кінцевому результату, прийнятій групою логіці спільної діяльності, інтересам учасників проєкту. Кінцевим продуктом творчого проекту можуть бути журнал, альманах, збірка, колективний колаж, відеофільм, вечір, свято, вистава, сценка тощо.

У творчу діяльність учні залучаються поступово. Для цього їм необхідно ознайомитися з додатковою літературою з вибраної теми, знайти варіанти вирішення, розробити план виконання поставленого завдання. Основним принципом навчання за проєктною методикою є особистісна орієнтація навчального процесу на інтереси і цілі учнів. Завдання вчителя полягає в тому, щоб допомогти школярам засвоїти інформацію, виразити своє ставлення до світу, подій.

Головна мета творчих проєктів, на думку І. Атаманюк полягає в поглибленні знання школярів; розвивати творчу уяву, зв’язне мовлення школярів; виховувати любов до Батьківщини. Приклади творчих проєктів вчительки подано у додатку В та додатку Г.

Таким чином, творчий проєкт – це інновація школи, інтегрована форма роботи, що надає можливість учням проявити себе в театральному мистецтві, хореографії, вокалі, грі на інструментах, роботі над костюмами, декораціями, бутафорією. Це не тільки можливість показати свої сценічні надбання, а також виховання шанобливого ставлення до історії, культури, традицій, крім цього творчі проекти сприяють формуванню відповідальності, дисципліни і вимогливості до себе кожного учасника. Особливої уваги заслуговує розвиток в учасників прагнення до пізнання, активної творчої участі у створенні художнього результату. Щоб навчати творчості, учитель повинен сам творчо підходити до підбору форм і методів навчання, здійснювати постійний пошук нових шляхів у технологічній методиці навчання, запроваджувати ігрову діяльність, інтерактивну техніку, проблемне навчання. Творчим кредо вчителя повинні стати слова В. Сухомлинського: «Будьте caмi шукачами, дослідниками. Не буде вогника у вас – вам ніколи не запалити його в інших».

Увага! Автор матеріалу забороняє відтворення, передрук або розповсюдження іншим способом цього матеріалу з сайту «ВСЕОСВІТА» (тексти, фото, відео тощо). Дозволяється лише гіперпосилання на сам матеріал.

Нещодавно завантажили