Стаття "Кінезіологія. Гімнастика мозку"

Опис документу:
Кінезіологія — це наука про розвиток розумових здібностей і фізичного здоров’я через певні рухові вправи. Це своєрідна «гімнастика мозку». З її допомогою процес навчання і виконання будь-якого виду діяльності стає ефективнішим. Завдяки «гімнастиці мозку» організм координує роботу правої та лівої півкуль, розвиває взаємодію тіла й інтелекту.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

«Гімнастика мозку» для дошкільників

Як розвивати в дітей пам’ять, концентрацію уваги, мовлення, мислення, тренувати координацію рухів та моторику і водночас зробити заняття веселими й цікавими для дітей? За допомогою кінезіологічних вправ під час фізкультурних та музичних занять

Між розвитком розумових здібностей і фізичним станом здоров’я людини існує тісний зв’язок. Цей факт покладений в основу кінезіології як науки та її різновиду —освітньої кінезіології. Освітня кінезіологія — це вчення про розвиток розумових здібностей і фізичного здоров’я людини за допомогою певних рухових вправ. Американське подружжя науковців Пол та Гейл Деннісони у 1970-80-х роках розробило концепцію освітньої кінезіології та системну програму «Гімнастика мозку».

Програма ефективна і для дітей, і для дорослих.  Як складова дошкільної освіти вона допомагає спрямувати зусилля на комплексний розвиток дітей дошкільного віку, на збереження та зміцнення їхнього здоров’я. Програма допомагає:

  • відновити працездатність

  • стабілізувати психічне здоров’я

  • уникнути захворювань опорно-рухового апарату

  • розвивати психічні функції.

Кінезіологічні вправи позитивно впливають на дошкільників, зокрема:

  • поліпшують розумову діяльність

  • синхронізують роботу півкуль

  • сприяють ліпшому запам’ятовуванню

  • підвищують стійкість уваги

  • допомагають становленню мовленнєвих функцій

  • полегшують оволодіння навичками читання й письма.

Практичний досвід свідчить, що в результаті систематичного виконання кінезіологічних вправ в організмі дітей відбуваються позитивні структурні зміни.

Кінезіологічні вправи не потребують фізичної підготовки дітей чи додаткових атрибутів для виконання. Інтеграція цих вправ у освітній процес дає змогу без збільшення навчального навантаження розв’язувати такі завдання:

  • повноцінно розвивати пізнавальну сферу дітей

  • ознайомити дошкільників зі складовими здорового способу життя

  • формувати стійку модель адекватної поведінки в соціальному та природному середовищах забезпечити успішне майбутнє шкільне навчання.

Комплекс містить чотири групи вправ, а саме вправи для:

  • гармонізації роботи півкуль головного мозку

  • зняття емоційного напруження

  • відновлення енергії

  • стимулювання мозкової діяльності — масажні вправи.

Усі вправи — швидкі, приємні для виконання, сповнюють дошкільників енергією. Вони не потребують багато часу, тож їх можна застосовувати під час заняття як окремі ігрові завдання, динамічні паузи, під час організаційних моментів, проведення ранкової гімнастики, гімнастики пробудження, релаксаційних хвилинок тощо.

Як впроваджувати комплекс вправ ?

Ознайомте дітей із комплексом вправ на музичних та фізкультурних заняттях. Для цього вивільніть невелику частину заняття (наприклад, вступну або заключну), аби пояснити дітям прості та доступні елементи вправ. Назва і призначення вправ мають бути зрозумілими дітям, тому розкажіть не лише про користь вправ, а також про те, чому вони так називаються.

Розучуйте вправи з дітьми двічі на тиждень.

Кожна вправа відбувається у формі гри й розрахована на те, щоб викликати інтерес у дошкільників. До частини вправ дібрані вірші, які допомагають налаштувати дітей на виконання рухів, зробити заняття гімнастикою цікавими й невимушеними.

Не використовуйте щомісяця всі вправи, складайте добірки із трьох-п’яти вправ, аби не перевантажувати дітей. Запропонуйте їм комплекс вправ на 10-15 хвилин, своєчасно «переключаючи» дошкільників з одного завдання на інше й чергуючи рухливі та малорухливі вправи.

Поступове ускладнення Розпочніть розучувати вправи із найпростішого, поступово переходячи до складнішого. Так діти  відчують, що зможуть із ними впоратися. Окрім того, для ускладнення вправ:

  • прискорюйте темп

  • виконуйте вправи із заплющеними очима

  • додайте рухи очима та язиком до рухів руками

  • додайте дихальні вправи та метод візуалізації.

Заохочення.  Щоб інтерес до занять зберігався якнайдовше, шукайте щоразу нові формулювання-заохочення на кшталт:

«Молодець!»

«У тебе чудово виходить!»

«Потіш нас майстерним виконанням»

«Сьогодні у тебе вийшло ліпше, ніж учора»

«Я бачу, що ти старався, і це — найголовніше» тощо.

Найліпших результатів можна досягти лише за умови, якщо розучування та виконання з дітьми вправ відбувається у співпраці, насамперед вихователів та музичного керівника. Таку співпрацю необхідно налагодити ще на початку навчального року на етапі перспективного планування занять.

Під час планування необхідно не лише згрупувати вправи за рівнем складності та адаптувати їх до вікових можливостей дошкільників, а й урахувати кількість повторів упродовж року.

Під час виконання вправ використовуйте музичний супровід. Якщо в період розучування вправ це необов’язково, то у фазі автоматизації рухів музичний супровід дає чудовий результат. Музика задає певний ритм і темп виконанню вправ та стає основою розвитку внутрішньої організованості, зосередженості, емоційної чутливості дітей.

Окрім того, музика сама собою здатна знімати стрес і викликати в дітей відчуття задоволення. Тож необхідно мати достатню кількість музичних творів класиків та сучасних композиторів, аби поступово змінювати музичне «забарвлення» відомих вправ, впливати на темп виконання їх дітьми тощо.

Співпраця з батьками

Запропонуйте батькам перевірені «рецепти» щодо організації оздоровчої діяльності дитини вдома. Так, під час упровадження ідей кінезіологічної освіти форми роботи з батьками набудуть особистісного спрямування і наповняться новим змістом, що передбачає:

пріоритет особистісної орієнтації на дитину ;

конкретний, прикладний характер допомоги в опануванні основ освітньої кінезіології та розучуванні кінезіологічних вправ ;

спрямування на конкретний очікуваний результат ;

збагачення інформаційного багажу в результаті співпраці ;

психологічну взаємодію.

У результаті активної співпраці педагогів з родинами вихованців у батьків формується розуміння фізичних та психічних процесів розвитку їхньої дитини. Це дає батькам змогу своєчасно надати дітям потрібну допомогу, ефективніше розв’язувати завдання, пов’язані зі зміцненням їхнього здоров’я, здійснювати профілактику відхилень у розвитку дітей. Окрім того, спільна діяльність батьків з дітьми протягом дошкільного дитинства сприяє підвищенню якості освіти та реалізації потенційних можливостей кожної дитини.

Кінезіологічні вправи корисні для засвоєння як природних рухових дій, так і рухових дій, які зрідка трапляються в житті. Саме останні дії, ретельно підібрані й дозовані, можуть дати найбільший ефект у розвитку дітей.

Розглянемо найцікавіші з них.

Лобно-потиличний обхват

Допомагає зосередитися та налаштуватися на навчальний процес, тому чудово підходить для виконання на початку уроку. Попросіть дитину сісти рівно, а потім покласти одну долоню на лоба, іншу – на потилицю. Потім треба заплющити очі, сконцентруватися на майбутньому занятті та зробити кілька глибоких вдихів-видихів.

Слон

Цікава вправа, яка допоможе підняти настрій та розслабитися. Запропонуйте дітям стати та нахилити голову до лівого плеча. Далі треба:

  • витягнути руку (ніби хобот слона);

  • почати малювати нею горизонтальну вісімку від центру зорового поля і вгору проти годинникової стрілки;

  • очима треба пильно стежити за кожним рухом пальців.

Вправа виконується повільно, по 3-4 рази кожною рукою.

Ковпак мудреця

Ця вправа загострює слух, покращує рівновагу, одночасно підвищуючи розумові та фізичні здібності. Виконувати її учні можуть стоячи чи сидячі:

  • голову треба тримати прямо, але шия та підборіддя при цьому мають бути розслаблені;

  • треба взятися за вуха так, щоб великий палець опинився з тильного боку, а всі інші – попереду;

  • виконується масаж вух зверху донизу, а дійшовши до мочки, м’яко масажується і вона.

Вправа повторюється чотири рази.

Сова

Цю вправу можна виконувати під час уроку для зняття напруження. Вона стимулює приток крові до головного мозку та сприяє поліпшенню уваги. Станьте перед учнями та запропонуйте їм повторювати за вами наступні рухи:

  • праву руку покладіть на лівий м’яз між шиєю та плечем;

  • стисніть м’яз та починайте поволі повертати голову зліва направо;

  • потім починайте рух в зворотній бік;

  • губи складіть трубочкою і на видиху вимовляйте «ух!»;

  • поміняйте руку, поклавши її на правий м’яз та повторіть вправу.

Дзеркальне малювання

Ця вправа здатна зняти напругу з рук та очей, а також допомагає синхронізувати роботу півкуль мозку, що помітно збільшує ефективність його роботи.

Покладіть на стіл перед кожним учнем чистий аркуш та попросіть їх взяти в кожну руку по олівцю. А отім можна починати малювати обома руками дзеркально-симетричні малюнки: цифри, літери, квіточки, будь що! Такі вправи дуже подобаються дітям.

Це лише частина вправ, яку пропонує кінезіологія. Як бачите, нічого складного, навпаки, все дуже просто і навіть весело. І головне, допомагає активізувати процес навчання!

Ці вправи розвивають міжпівкульні зв’язки, синхронізують роботу півкуль, покращують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам’яті та уваги, полегшують процес читання і письма.

Вправи необхідно виконувати щодня, виділивши 20-25 хвилин на день для них. Вони стануть в пригоді для маленьких перерв в ході заняття, або для налаштування на роботу перед заняттям, або просто як гра у вільну хвилинку.

Вправи рекомендують поступово ускладнювати:

  • прискорювати темп

  • виконувати з легко прикушеним язиком і заплющеними очима (вимкнення мовного і зорового контролю)

  • підключати рухи очей і язика до рухів рук

  • підключати дихальні вправи і метод візуалізації.

Вушка”
Ціль: Енергетизація мозку.
Розправляти і розтягувати зовнішній край кожного вуха однойменною рукою в напрямку вгору-назовні від верхньої частини до мочки вуха (п’ять разів).
Помасажувати вушну раковину.

Ліхтарики”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії (мозолистого тіла), довільності і самоконтролю.
Покласти кисті на стіл. Одна – стиснута в кулак, інша лежить на столі долонею. Одночасно змінювати положення рук (якщо права в кулаці, а ліва – долоня, то змінити на: права – долоня, ліва – кулак і так далі)

Пальцівка №1

Початкове положення: руки перед собою пальці спрямовані вгору і максимально випрямлені. На кожній руці кінчик вказівного пальця з’єднуються з великим. Схоже на жест – О’кей.

Тепер одночасно обома руками робимо досить сильне натискання великим пальцем на кінчики інших пальців по порядку – середній, безіменний, мізинець. Як тільки дійшли до мізинця – повертаємося також назад до вказівного. Пальці, які не беруть участі в натисканні – намагаємося наскільки можна випрямити. Це важливо.

Робимо мінімум 3 таких проходи вперед-назад.

Пальцівка
Це дещо видозміна перша пальцівка. Але виконувати її набагато складніше, оскільки тут вже необхідна узгодженість півкуль головного мозку.

Початкове положення: на одній руці з великим пальцем з’єднаний вказівний, а на іншій – мізинець.

Тепер починаємо одночасно на обох руках натискати великим інші пальці по порядку. На різних руках виходить рух назустріч. На одній від вказівного до мізинця, на інший від мізинця до вказівного.

Також робимо мінімум 3 проходи.

Пальцівка
З’єднуємо великий палець правої руки з вказівним пальцем лівої. І одночасно вказівний палець правої руки з великим пальцем лівої. Тепер ті пальці, які нижче сидимо, переводимо наверх і знову робимо натискання.
І так далі по циклу. Вийде так звана «доріжка».

Пальцівка
Це видозміна пальцівка №3. Тепер великий палець правої руки натискає не тільки на вказівний палець лівої руки, але і на всі інші по порядку до мізинця і назад. А великий палець лівої руки при цьому продовжує натискати тільки на вказівний палець правої руки.

Робимо три проходи і після цього міняємо руки ролями. Тепер великий палець лівої руки натискає по порядку на всі пальці правої.

Разом з пальцівками, точніше після них, автор рекомендує виконувати ще одну просту вправу з подібним ефектом.

Треба взяти 2 досить довгих палички. Тепер беремо одну з паличок і ставимо на вказівний палець або центр долоні, відпускаємо другу руку і намагаємося утримати паличку в рівновазі в вертикальному положенні. З цим зазвичай ніхто особливих проблем не відчуває.
Але тепер необхідно взяти другу паличку і поставити її на іншу руку. І тепер утримувати рівновагу відразу двох паличок!
Не просто? Ото ж бо! Тренуйтеся! Вам треба навчитися тримати рівновагу двох паличок хоча б хвилину.

«Кулак-ребро-долоня»

Послідовна зміна позицій на площині столу: долоня, стисла в кулак, долоня ребром на площині столу, розпрямлені долоні на площині столу.

«Лезгинка»

Ліву руку стискають у кулак, великий палець відставлений у сторону, кулак розвернутий пальцями до себе. Прямою долонею правої руки в горизонтальному положенні торкаються мізинця

лівої. Після цього одночасно змінюють положення правої та лівої рук протягом 6–8 змін позицій. Необхідно прагнути швидкості зміни положень.

«Змійка»

Схрестити руки долонями одна до одної, зчепити пальці «в замок», вивернути руки до себе. Рухати пальцем, дотримуючи вказівок ведучого. Палець має рухатися точно і чітко. Торкатися його не можна (тільки на початку навчання, якщо не вдається виконати вправу на зоровому рівні). Послідовно у вправі повинні брати участь усі пальці обох рук. Надалі діти можуть виконувати вправу в парах.

«Вухо-ніс»

Лівою рукою беруться за кінчик носа, а правою рукою — за протилежне вухо. Одночасно відпускають вухо і ніс, плескають у долоні, змінюють положення рук «з точністю до навпаки».

«Велосипед»

Вправу виконують у парах. Діти стають одне навпроти одного, торкаються долонями долонь партнера. Здійснюють рухи, аналогічні тим, що виконують ноги під час їзди на велосипеді.

Поплескали-погладили»

Вправу виконують у парах. Одну долоню кладуть на плече партнера по грі, другу — йому на голову. Необхідно одночасно гладити партнера по голові та поплескувати по плечу. Спочатку можна відпрацювати рух рук на собі, одночасно однією рукою гладити себе по голові, а другою плескати по животу.

«Горизонтальні вісімки»

Витягнути руку вперед, зігнути в лікті, підняти великий палець руки на рівень перенісся, описувати вісімки в горизонтальному полі бачення. Стежити за рухом великого пальця, тільки очима. Малювати вісімки справа наліво і зліва направо, зверху вниз. Повторити 8–10 разів.

 

«Дзеркальне малювання»

Малювати на аркуші паперу одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»