Стаття "Ейдетика у початковій школі"

Опис документу:
Методи та прийоми розвитку пам'яті,образного мислення та уваги у дітей молодшого шкільного віку на уроках гуманітарного циклу(українська мова та літературне читання 1-4 клас). Розвиток різноманітних видів пам’яті (зорової, слухової, тактильної, нюхової, смакової, фотографічної)за допомогою 27 методів дає можливість легко запам’ятовувати великий обсяг інформації, відкриває таємниці творчих здібностей людини.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Ейдетика. Прийоми розвитку пам’яті та образного мислення.

Назва «ейдетика» походить від давньогрецького слова «ейдос»-образ.

Ейдетизм –це різновид образної памяті і врождена здатність малих дітей бачити, мислити, запам’ятовувати образно. На жаль, вона втрачається у більшості з них, коли діти йдуть до школи. Освіта школярів спрямована на розвиток логічного, раціонального мислення. Найкращі результати у навчанні можна досягти лише завдяки поєднання образного і логічного мислення.

Розвиток різноманітних видів пам’яті (зорової, слухової, тактильної, нюхової, смакової, фотографічної)за допомогою 27 методів дає можливість легко запам’ятовувати великий обсяг інформації, відкриває таємниці творчих здібностей людини.

Хочу зупинитися на деяких аспектах застосування методів ейдетики у практиці роботи початкової школи.

Память – це функція мозку. Мозок- такий самий орган, як руки, ноги, тулуб, очі. Тренування памяті є одним із методів тренування мозку. Але покращити можливість памяті завдяки вправам, навантаженням не можна.

Треба знати та використовувати вправи й техніку тренування памяті.

Розвиток уваги

Увага - це саме ті двері ,крізь які

проходить все, що тільки входить у

душу людини із зовнішнього світу

К.Д.Ушинський

Людина має особливість зосереджувати свою увагу на тому, що їй у дану мить цікаво. Ми часто говоримо дітям: Будьте уважні! Увага!. Ми закликаємо зосередити увагу на тому, що ми кажемо. Але як це робити – не вчимо, тому що й самі не завжди знаємо як.

Чи можна навчити керувати власною увагою? Так. Увагу можна тренувати і розвивати. Спробуйте використати деякі вправи для тренування уваги.

Вправа 1

Цифрові таблиці Шульте

Розшукайте цифри за порядком очима від 1 до 15, 20, 25( помічаємо час)

Продовжуєте час від часу виконувати цю вправу, щоразу змінюючи таблиці та збільшуючи кількість цифр.

Ця вправа розвиває уміння зосереджуватися, переключати увагу. Коли ви очима шукаєте цифри, ваші думки ніде не блукають, тому її корисно використовувати перед тим, як треба щось вивчити.

Вправа 2

Крапка на дошці

ЇЇ варто використовувати під час пояснення , коли увага дітей починає розсіюватися. Вчитель раптово ставить крапку на дошці, наголошує: Увага! Крапка! Одразу (без пояснення вправи) починає розповідь.

Вправа 3
Гра «Який колір?»

Називайте вголос при читанні наступного кольорового тексту кольори слів. Саме кольори, а не те, що написано.

Червоний. Зелений. Синій. Жовтий. Фіолетовий. Помаранчевий. Коричневий 

Синій.

Червоний. Чорний. Зелений. Блакитний. Жовтий. Коричневий. Чорний. 

Зелений. Синій.

Фіолетовий. БлакитнийЖовтий. Чорний. Червоний. Помаранчевий. 

Коричневий.

Добре, якщо після тренування вам це вдалося зробити без помилок.

Дуже гарно повісити різнокольоровий плакат в коридорі і діти на перерві мають можливість запамятовувати кольори.

Застосування методів ейдетики

На уроках української мови та читання доцільно використовувати візуалізацію. Фантазування, візуалізація – це вміння бачити у кожному предметі, явищі, діянні своє ставлення до навколишнього світу. Тобто вміння пізнавати суть предмета,дії, обставини,вміння дивитися та бачити, слухати та чути, торкатися та відчувати дотик, відчувати смак, розрізняти запах.

  • Почуйте річку, вітер, апельсин, ніч, ранок.

  • Побачте квіточку, зірку, вірш, щастя.

  • Чим пахне ліс, осінь, день народження?

  • Який смак у Різдва, сьогоднішнього ранку?

РОБОТА ЗІ СЛОВНИКОВИМИ СЛОВАМИ

Начитуємо дітям 10-13 слів, пропонуємо уявити образ кожного та уявно зв’язати з образом наступного слова, малюючи в уяві мільтфільм (метод послідовних асоціацій)

Наприклад: ведмідь ,диван, портфель, дятел, телефон, медаль, океан, горизонт, абрикос ,директор ,кишеня, апельсин, черевик.

У дитячій уяві образи цих слів швидко звязуються яскравим ланцюжком.

Наприклад «Одного разу ведмідь присів на диван, де лежав портфель. У портфелі жив дятел, який любив балакати по телефону. Біля телефону лежала медаль, яку привезли з-за океану. що був за горизонтом. Там ріс абрикос ,який був директором, що мав велику кишеню. З кишені визирнув апельсин і впав на черевик.»

Далі завдання можна ускладнювати, дібрати спільнокореневі слова, скласти речення з одним словом на вибір.

Щоб полегшити процес запамятовування орфограми можна запропонувати замалювати слово за допомогою піктограми, щоб у малюнку була схована саме та літера, яку потрібно замалювати.

МЕТОД ПІКТОГРАМ

Піктограми -найперше письмо у світі, в якому, замість слів використовувалися малюнки. Проте не до кожного слова можна відразу намалювати піктограми, цьому теж потрібно вчитися.

1. Малювати прості слова (іменники).

 - дощ;     - ключ;      - автомобіль.

2. Замальовувати прикметники, дієслова та інші частини мови.

холодний;    - морський;    ‘ - електричний.

 - біжить;    - стоїть;    - любить

 3. Малювати слова до важких словосполучень.

щаслива родина;   - два веселі їжаки;  дзвенить дзвінок.

 4. Малювати вірші. На зеленому горбочку
у вишневому садочку
    притулилася хатинка,

Мов малесенька дитинк

Леся Українка

                                              

АКРОВЕРБАЛЬНИЙ МЕТОД

Пропоную акровербальний метод (запам’ятовування окремих правил), який використовувала на своїх уроках української мови. Як показав досвід, це, в процесі навчання, створює ситуацію успіху та активізує уяву учнів.
Таке навчання за допомогою акровербальноно методу ейдетики, на мою думку, викликає приємні емоції, учні легше сприймають новий матеріал.
На цьому ж етапі уроку, засвоєння нових знань, при вивченні теми:

Правила написання префікса –с

Підготовчі вправи:

  1. Створення буквообразу «С». Що це? Сонце (малюнок)

  2. Вправи на розвиток фонематичних асоціацій. Що це? (Кафе)

Яку назву має?(Птах)

Префікс с- назвали «вередливим» і використала уже відомий всім вираз «кафе «Птах», підкріпила опорною схемою – ось, що отримала:

В нашій мові префікс с-
Вередливий дуже:
Його знають в КаФе «ПТаХ»
Й ти знайомся, друже.

Діти намалювали малюнок.
Запам’ятавши вірш, учні зможуть швидко пригадати правопис префіксів.

Співвідношення букв та звуків

Букву Щ перетворила на матусю, яка має двох синочків.
Наша «Ща» багата буква,
Моє двох синочків-звуків.
«Ш» і « Ч» так поєднались,
В букву «Ща» вони зв’язались.

А в опорній схемі відтворено, як два звуки [ш]і[ч] з’єдналися в одну букву Щ.


Букви я, ю, є позначають по два звуки [йа], [йу], [йе]:
1) на початку слова або складу;
2) після апострофа;
3) після м’якого знака».
Щоб спростити запам’ятовування, використала вірш-примовку, де запропонувала легший спосіб розуміння, коли ці букви мають один звук (стоять після приголосного), а в усіх інших випадках – позначають два звуки:
Я, Ю, Є незвичні дуже,
Пам’ятайте їх причуди.
Після приголосного ставте,
Про таке не забувайте:
Я залишить [а] від себе,
Ю – лиш[ у], а Є лиш [е],
Подарують звуку м’якість,
Що попереду живе.
Помічено , що память дитини легко фіксує образні картинки, створені нею самою. Деяким дітям краще запамятовувати вірші, сприймаючи їх на слух, іншим подобається уявити себе головним персонажем вірша, треті полюбляють малювати.

Дати дітям знання- цього не достатньо! Тільки тоді знання перетворюються у вміння, коли ними користуються. Необхідно, щоб вони зачепили почуття того, кому передаються. Ними треба проникнутися. Тоді життя стане новим, цікавим, сповненим відкриттями та знахідками.

Бажаю успіхів в роботі та навчанні!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
1
міс.
2
5
дн.
2
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!