Стаття для вихователя ДНЗ "Артикуляційна гімнастика"

Опис документу:
Артикуляційна гімнастика Мета артикуляційної гімнастики – розвиток рухливості органів мовленнєвого апарату, відпрацювання правильних, повноцінних рухів артикуляційних органів необхідних для правильної вимови звуків.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Артикуляційна гімнастика

Мета артикуляційної гімнастики – розвиток рухливості органів мовленнєвого апарату, відпрацювання правильних, повноцінних рухів артикуляційних органів необхідних для правильної вимови звуків.

Артикуляційна гімнастика для дитини з особливими потребами просто необхідна , з наступних причин:

1. За допомогою своєчасної методики проведення такої гімнастики і вправ з формування мовного слуху діти можуть самостійно навчитися говорити правильно і чисто, не вдаючись до допомоги фахівця.

2. Діти з серйозними відхиленнями в звуках, можуть швидше виправити мовні дефекти, якщо з ними займатися: їх м'язова система буде підготовлена.
3. Артикуляційна гімнастика надзвичайно корисна і дітям з вірною, але млявою вимовою звуків.

4. Уроки артикуляционной гімнастики дають можливість всім - від малого до великого - навчитися правильно, красиво і чітко говорити. Слід пам'ятати, що виразна вимова - це основа правопису в майбутньому.

Артикуляційну гімнастику з дітьми з особливими потребами ми проводимо щоденно, відводячи на неї від 5 до 15 хвилин, в залежності від віку дитини. Перед початком роботи необхідно показати дитині вправу та пояснити її виконання. Для того, щоб дитини проявила цікавість до артикуляційної гімнастики, її слід проводити в ігрові формі. Наприклад: “Язичок живе у своєму будиночку – ротику. Як і в будь-якому будинку у ньому теж є свої дверцята – це губи і зуби. Подивись, як я можу відчиняти і зачиняти дверцята у своєму будиночку, а тепер спробуй ти. Язичок дуже веселий і любить перетворюватися на різні речі (вправи “Лопаточка”, “Чашечка”, “Голочка”, “Трубочка”, “Гірка”). А ще він, як і всі діти любить гратися - гойдатися на гойдалці вгору-вниз, вгору - вниз (вправа “Гойдалка”), грати в хованки (вправи “Змійка”, “Годинник”). Та, мабуть, як і ти він великий ласун, любить поласувати чимось смачненьким (Вправа “Смачне варення”). А як швидко він вміє скакати на конячці (Вправа “Конячка”)!”
Виконуємо артикуляційну гімнастику ми перед дзеркалом, щоб дитина бачила і наше обличчя і своє, та могла контролювати виконання вправ.
Частіше хвалимо дитину, викликаємо позитивний настрій при виконанні артикуляційної гімнастики. Ні в якому разі не сваримо дитину, якщо у неї щось не виходить, або виходить не вірно, це може призвести до того, що дитина взагалі відмовиться виконувати вправи. Звичайно, спочатку дитині буде важко, але через деякий час ми помітили, що рухи стали вже менш напруженими та чіткими.

1. „Лопаточка”. Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати 10-15 с

2. „Неслухняний язичок”. Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти “пя-пя-пя”, неначе похлопувати свій “неслухняний язичок” верхньою губою.
3. „Чашечка”. Рот широко відкрити. Широкий язик підняти угору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати в такому положенні 10-15 с.
4. „Голочка”. Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його та зробити вузьким. Утримувати в такому положенні 15 с.
5. „Гірка”. Рот відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні 15 с.
6. „Трубочка”. Висунути широкий язик. Бокові краї язика завернути угору. Подмухати в отриману трубочку. Виконувати в повільному темпі 10-15 разів.
7. „Годинник”. Висунути вузький язик. Тягнутися язиком поперемінно праворуч – ліворуч. Рухати язиком з куточка рота в повільному темпі під лічбу. Виконати 10-15 разів.
8. „Конячка”. Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. Розтягувати під’язикову зв’язку. Виконати 10-15 разів.
9. „Грибок”. Відкрити рот. Присмоктати язик до піднебіння. Не відриваючи язик від піднебіння сильно відтягнути вниз нижню щелепу. Зробити 10-15 разів. На відміну від вправи „Конячка” язик не повинен відриватися від піднебіння.
10. „Гойдалка”. Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до носа, потім до підборіддя. Рот при цьому не закривати. Вправа проводиться під лічбу 10-15 разів.
11. „Смачне варення”. Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. Повторити 10-15 разів.
12. „Змійка”. Рот широко відкрити. Язик сильно висунути уперед, напружити, зробити вузьким. Вузький язик максимально висунути вперед та заховати у глиб рота. Рухати язиком в повільному темпі 10-15 разів.
13. „Маляр”. Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу. Виконати 10-15 разів, змінюючи напрям.

Вправи для губ

Усмішка. Посміхаючись утримувати губи, так щоб зубів не було видно.

Трубочка з губ. Витягніть губи вперед, імітуючи трубочку.

Парканчик. Затримайте губи в усмішці, зімкніть в природному прикусі зуби, так щоб їх було видно.

Бублик. Зімкніть зуби, округліть губи, ледь витягнувши їх вперед. Різці нижні і верхні видно.

Чергування вправ парканчик - бублик. Усмішечка - трубочка.

Вправи, що розвивають рухливість губ.

  • Чухання і легке покусування зубами спочатку верхньої, слідом нижньої губи.

  • Послідовно виконати вправи трубочка - усмішечка.

  • Зробити вправу трубочка і пересувати губи вліво - вправо, крутити по колу.

  • Розмова рибок. Плескати один про одного губами (виходить глухий звук).

  • Лошадка незадоволена. Видихається потік повітря активно і легко направити до губ, поки вони не почнуть тремтіти. Виходить звук, схожий з пирханням коня.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«ZOO-психологія: як навчитися розуміти тварин»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.