Старша група: Мій одяг та взуття. Дидактичний матеріал

Опис документу:
Дидактичний матеріал до занять старша група: Мій одяг та взуття. . В додатку пропонується: тематичний словник, пояснення значення слів, художня література, дидактичні ігри, ігри – забавлянки, рухливі та спортивні ігри, психогімнастика. Рекомендовано вихователям ЗДО.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Словник з теми: «Одяг та взуття»

Іменники: брюки, гольфи, комбінезон, куртка, майка, пальто, плаття, сорочка, спідниця, ґудзик, діаманти, застібка, змійка, кишеня, костюм, корона, комір, одяг, петельки, стрічки, пояс, сорочка, убрання, намисто, прикраси.

Дієслова: вішати, застібати, знімати, надягати, покласти, берегти, дарувати, носити, одягати, оздоблювати, прикрашати.

Прикметники: блакитний, зимовий, легкий, літній, нарядний, охайний, теплий, довгий, короткий, вишита, картатий, маскарадний, морський, народний, національний, привабливий, старовинний, хутряний, шовковий.

Прислівники: святково, яскраво, охайно, нарядно.

Оповідання А.М'ястківського

Мудра голка


Марійка любила дивитись, як мама вишиває квіти. Червона нитка до зеленої, до жовтої... Так гарно виходить...
-    Мамо, дай мені голку, полотна і ниток. Я теж хочу вишивати, - якось попросила Марійка.
-    Ти ще мала, пальчики поколеш.
-    От і не мала, от і не поколю! - запевнила дівчинка. -Хіба я не знаю, що не пальчики, а полотно треба колоти?
-    Ну, добре. - Мама відрізала ножицями шматок білого полотна, дала голку, нитки.
Раз кольнула Марійка, вдруге. І тут нитка заплуталась.
Марійка розплутувала вузлики і думала: «Мама мудрою голкою вишивала, а мені дала погану. От піде вона до крамниці, візьму її голку і теж гарний рушник вишию...»
Пішла мати до крамниці. Марійка мерщій за мудру голку, за полотно. Та не встигла й двічі кольнути, як гострий біль пронизав пальчик. На очах виступили сльози.
-    Мудра, а така колюча!.. - сердилась дівчинка на материну голку.
-    Чого заплакана, Марійко? - повернувшись, запитала
мати.
-    Рушничок вишивала. Думала, твоя голка мудра, що такі гарні квіти гаптує... А вона колеться.
-    Всяка голка проворна, коли вона в мудрих пальцях. Бери-но полотно, та не поспішай, а дивися, як треба...
Надвечір Марійка з матір'ю вишили першу волошку.
-    То хто мудрий? - усміхнулась мати. - Голка чи пальчики?
А. М'ястківський

IV. Перевірка прослуханого.
1.    За чим спостерігала Марійка?
1) За квітами. 2) Як мама вишиває квіти. 3) Як мама підбирає нитки.

2.    Чому була заплакана Марійка?
1) їй було сумно. 2) Вона поколола пальчики. 3) Бо нитки заплутались.

3. Послухайте речення: Надвечір Марійка з матір'ю вишили першу волошку. Пригадайте, коли це було?
1)    Це було на початку оповідання.
2)    Це було в середині оповідання.
3)  Це було в кінці оповідання.

4. Послухайте речення. Яке з них передає основну думку оповідання?
1) Мама мудрою голкою вишивала, а мені дала погану. 2) Усяка робота любить беручких і терплячих. 3) Мудра голка та, яка все розуміє.

Сороконіжка жила за містом,
У далекім лісі,
В хатинці з листя
І от у Київ прийшла вона.
До магазину зайшла вона.
Та й каже гірко:
- Нема життя!
Скоріше дайте мені взуття!..

А.Костецький

Йшли індики на музики
Повзували черевики.
Пов’язали ще й краватки
Та пішли собі із хатки.
„Рипу, рипу” - черевики:
Йдуть індики на музики.

Є.Железняков

Пекар чоботи носить -
Швець пошив їх дбайливо...
А шевцеві без хліба
Ну ніяк неможливо!

Ю.Тувім.

Дівчинка Галя
Пошила для лялі
Хустинку, спідничку
І фартушок.
І вийшла гуляти,
Щоб всім показати
Пошиті обнови,
А з неба сніжок.
- Ой, холодно, Галю! -
Зіщулилась ляля. -
Не хочу спіднички я,
Ні фартушка.
Поший - но хутенько
Кожушок маленький,
На ніжки - панчішки, -
Зима он яка!

В Багірова.

Швидко одягатись
Наш Петрусь не звик,
Він півдня шукає:
- Де мій черевик!

Н.Деркач.

В мене є чобітки - скороходи.
У садочку, до луни,
На городи -
Носять скрізь мене ті чобітки
Лиш дзвенять по сніжку підківки.
Залетів до ріки
В перегонці,
Замочив чобітки
В ополонці.
Мати лає: „Не йди до ріки!”
Я кажу: „Занеси чобітки”.

П.Воронько.

Сорочка

Під вербою в холодочку
Шила дівчина сорочку.
- Глянь, татусю, це тобі -
Квіті жовті, голубі
На манишці, комірці
Сяють, наче промінці.
- Ой, спасибі, люба дочко!
Буде гарна ця сорочка,
Я на свято приберусь, -
Мовив радісно татусь. -
Де ж ти квітів для манишки,
Для комірчика взяла?
- Я у лузі, я у книжці
Пошукала - і знайшла.

Д.Легелик.

Чобітки

Стукав –грюкав молоток,

Танцювало шило,

Вийшов перший чобіток –

Подивиться мило.

Чоботарить чоботар –

Раз! – удар,

Два! – удар…

Будуть гарні чобітки,

Як дзвіночки, підківки.

Стукав, грюкав молоток.

Танцювало шило.

Вийшов другий чобіток

Подивитись мило.

Раз! – удар,

Два! – удар…

Будуть гарні чобітки,

Як дзвіночки, підківки.

Дидактичні ігри

Дидактична гра «Що ми знаємо про одяг»

Педагог спонукає малят закінчити розпочаті ним речення(назвати відповідні слова-дії, які стосуються одягу).

Прокинувшись вранці, треба одяг … (вдягнути)

Якщо на одязі є ґудзики, їх треба… (застібнути)

Якщо одяг забруднений, його слід… (почистити , випрати)

Готуючись до сну, одяг потрібно … (зняти)

Якщо потрібен новий одяг, його треба … (купити)

Дидактична гра «Який одяг?»

Дорослий пропонує дітям визначити, який буває одяг, відповідно до його призначення. Можна завдання ускладнити – по ходу гри попросити малят називати та показувати на дошці предмети, які відносяться до відповідної групи одягу.

Як ми називаємо одяг, який носимо вдома? (Домашній одяг)

Який домашній одяг ви знаєте? (Фартух, халат, піжама)

Як називається одяг, який слід вдягати на свято? (Святковий одяг)

Які речі можна назвати святковими? Опашне плаття. Костюм)

Як називається одяг, який вдягають поверх плаття чи костюма(Верхній одяг)

Який верхній одяг ви можете назвати? (Шуба. Пальто)

Дидактична гра «Впорядкуй слова»

І.Педагог спонукає малят впорядкувати названі ним групи слів так, щоб утворилися речення.

Слова

Речення

Тепла, Оленки, шапка, у.

У Оленки тепла шапка

Сидів, лаві, на, брилі, у, дід

На лаві сидів дід у брилі

Кашкет, купили, хлопчику, новий.

Хлопчику купили новий кашкет

Зірвав, перехожого, з, вітер, капелюха.

Вітер зірвав капелюха з перехожого

Картуза, другові, Андрійко, позичив.

Андрійко позичив картуза другові

На, одягла, дівчинка, панаму, пляж.

Дівчинка одягла на пляж панаму

ІІ. Вихователь пропонує дітям послухати оповідання М. Носова "Живий капелюх". (По ходу читання педагог показує малятам ілюстрації до тексту).

Дидактична гра «Згрупуємо речі»

І. Діти розподіляють зимові речі по групах, відповідно до їхнього призначення та вживаючи відповідні узагальнюючі слова, наприклад:

*Шуба, кожух, пальто, пуховик — зимовий верхній одяг.

*Шапка, вушанка, капор — зимові головні убори.

*Валянки, чоботи, унти — зимове взуття.

ІІ. Вихователь пропонує малятам послухати українську народну усмішку.

Дидактична гра «Добери слово»

І. Педагог спонукає малят закінчити розпочате ним речення, дібравши потрібне слово (однокореневе до слова «шити»).

  • Якщо одежина порвалася, її треба ... {зашити).

  • Якщо штани занадто довгі, їх потрібно ... {підшити).

  • Якщо відірвалася кишеня, її треба ... {пришити).

  • Якщо костюм ще не повністю пошитий, його слід ... {дошити).

  • На кишеньці для краси можна маленьку квіточку ... {вишити).

  • Якщо спідничка надто широка, її треба ... {вшити).

Дидактична гра «З чого наші речі?»

Педагог вправляє дітей в утворенні відносних прикметників від заданих іменників. У процесі гри вихователь має стежити, щоб діти правильно узгоджували прикметник з відповідним родом та числом.

  • Футболка із бавовни. (Бавовняна футболка.)

  • Рушник із льону. (Льняний рушник.)

  • Простирадло із льону. (Льняне простирадло.)

  • Костюм із бавовни. {Бавовняний костюм.)

  • Серветки із льону. {Льняні серветки.)

  • Полотно із бавовни. {Бавовняне полотно.)

  • Шорти із бавовни. {Бавовняні шорти.)

  • Білизна із льону. {Льняна білизна.)

Дидактична гра «Що спочатку, а що потім?»

Вихователь називає дітям фрази за темою заняття і спонукає малят визначити і назвати сказані ним фрази у правильній послідовності.

Дії

Правильна відповідь

Зібрали врожай, наткали полотна, посіяли льон, пошили одяг, напряли ниток.

: спочатку посіяли льон, потім — зібрали врожай, далі — напряли ниток, потім — наткали полотна з ниток, і нарешті з полотна — пошили одяг.

Педагог хвалить дітей за уважність. Заняття закінчується.

Дидактична гра «Впорядкуй слова!»

Дорослий читає малятам набори слів за темою заняття і пропонує впорядкувати названі ним слова (побудувати речення).

Слова

Речення

На, вівчарня, бути, багато, вівці

На вівчарні було багато овець

Ось, настати, час, овечки, постригти.

Ось настав час овечок постригти

Вівчарі, цілий, день, займатися, стрижка, вівці

Вівчарі цілий день займалися стрижкою овець

Вони, настригти, ціла, купа, гарна, та, густа, вовна

Вони настригли цілу купу гарної та густої вовни

Багато, вийти, із, овеча, шерсть, теплі, речі

Багато вийде із овечої шерсті теплих речей

Дидактична гра «Подумай і скажи»

Вихователь просить дітей логічно завершити розпочаті ним речення.

Слова

Речення

На прядильній фабриці виготовляють

нитки, прядиво

На ткацькій фабриці тчуть

тканину, полотно

На швейній фабриці шиють

одяг, вбрання

З бавовняних тканин шиють

футболки, сорочки, халати

З льняних тканин шиють

рушники, білизну, скатертини

З вовняних тканин виготовляють гарні

кофти, костюми, шапки, пальта

З шовкових тканин шиють чудові

плаття, сорочки, хустинки

Дидактична гра «Яка річ?»

Усі малята стають у коло, а вихователь з м'ячем — у центрі. Педагог по черзі кидає м'яч кожній дитині, називаючи словосполучення іменник + іменник.

Дитина має упіймати м'яча і повертаючи його вихователю, утворити словосполучення іменник + прикметник.

Під час цієї гри дорослий вправляє вихованців в утворенні словосполучень з відносними прикметниками.

Наприклад:

Сорочка з бавовни — бавовняна сорочка; покривало з оксамиту — оксамитове покривало; плаття з ситцю — ситцеве плаття; шапочка з вовни — вовняна шапочка; рушник з льону — льняний рушник; простирадло з полотна — полотняне простирадло; халат із байки — байковий халат; хустинка із шовку — шовкова хустинка; шарф із кашеміру — кашеміровий шарф; блузка із шифону — шифонова блузка.

Гра триває, доки м'яч не обійде все коло.

Дидактична гра «Знайди зайву річ»

Дорослий читає вихованцям групи слів. Малята виконують запропоноване завдання.

  • Пальто, шуба, плащ, валянки. (Валянки.)

  • Брюки, кофта, джинси, шорти. (Кофта.)

  • Шапка, простирадло, наволочка, підодіяльник. (Шапка.)

  • Туфлі, кросівки, спідниця, капці. (Спідниця.)

  • Панама, майка, капелюх, картуз. (Майка.)

  • Плаття, костюм, фрак, піжама. (Піжама.)

  • Кеди, шкарпетки, гольфи, колготки. (Кеди.)

  • Светр, шарф, кофта, джемпер. (Шарф.)

Можна ускладнити завдання — попросити дітей пояснити відповідь.

Наприклад: «Пальто, шуба, плащ — це верхній одяг, а валянки зайві, тому що це — взуття».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«ZOO-психологія: як навчитися розуміти тварин»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн