Ссавці, будова та особливості. Різноманітність та значення Ссавців

Опис документу:
Цілі уроку: • освітня: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності ссавців; • розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення та вміння аналітично мислити; • виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 13

Біологія

Кислий Б.

Тема: Ссавці, будова та особливості. Різноманітність та значення Ссавців

Цілі уроку:

•   освітня: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності ссавців;

•   розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення та вміння аналітично мислити;

•   виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

Обладнання й матеріали: опудало ссавця (заєць, білка тощо), таблиці «Клас Ссавці. Собака», «Клас Плазуни», вологі препарати, що ілюструють будову рептилій, птахів і ссавців.

Базові поняття і терміни уроку: ссавці, шерсть, вібриси.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

•   Які групи птахів вам відомі?

•   Які особливості зовнішньої будови мають птахи?

•   Де живуть птахи?

•   Чим живляться птахи?

•   Як розмножуються птахи?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Розповідь учителя з елементами бесіди

ü  Ссавці або звірі — це наземні теплокровні хребетні тварини, у процесі розвитку зародка яких утворюються зародкові оболонки. Їхнє тіло зазвичай вкрито шерстю, але зустрічаються види, які втратили шерстяний покрив.

Загальна будова тіла в ссавців така сама, як і в рептилій. Залежно від способу життя зовнішній вигляд ссавців може істотно відрізнятися. У літаючих форм (кажани) є крила. Водні форми (кити) мають обтічну форму тіла, підземні мешканці (кроти) — кінцівки, що риють.

На відміну від рептилій і птахів, для ссавців характерна наявність значної кількості різноманітних залоз.

Шкірні залози ссавців:

•   потові (виділяють піт);

•   сальні (виділяють секрети, що змащують волосся і шкіру);

•   пахучі (видозмінені сальні або потові залози);

•   молочні (видозмінені потові залози).

Шкірні покриви ссавців утворюють велику кількість похідних. Вони виконують різноманітні функції, в основному зберігають тепло й захищають від несприятливих зовнішніх впливів.

Рогові похідні шкіри:

•   волосся;

•   кігті;

•   нігті;

•   копита;

•   луска;

•   роги (крім рогів оленів).

Суцільний покрив волосся ссавців утворює міх. Він недовговічний і періодично оновлюється. Зміна волосяного покриву називається линькою.

Типи волосся ссавців:

•  пухове волосся (пух — коротке м’яке волосся);

•  остьове волосся (ость — товсте й пружне волосся);

•  чутливе волосся (вібриси — органи дотику).

Видозміни волосся ссавців:

•  голки (у їжака);

•  щетина (у кабана).

Особливості розмноження ссавців

Статеві залози ссавців — парні сім’яники та яєчники. Запліднення внутрішнє. Як і зародок птахів і рептилій, зародок ссавців утворює зародкові оболонки (амніон, алантоїс і хоріон). Розвиток зародка відбувається в яйці, сумці або матці. У всіх плацентарних і деяких сумчастих ссавців зародок утворює спеціальний орган — плаценту, що забезпечує його зв’язок з організмом матері. Плацента забезпечує живлення зародка й виводить із його організму продукти обміну.

Залежно від особливостей розмноження й розвитку, ссавців поділяють на три групи: яйцекладні, сумчасті та плацентарні.

Яйцекладні

Самиці відкладають яйця. Вони довше, ніж у плазунів, перебувають у статевих шляхах, і значну частину розвитку зародок проходить в організмі матері. Дитинчата, що вилупилися з яєць, вигодовуються молоком. Справжніх сосків не мають, залози відкриваються окремо одна від одної на залозистих полях черева самиці.

Сумчасті

Плацента погано розвинена, ембріон живиться переважно за рахунок жовтка яйця. Завершується розвиток у сумці матері. Є справжні соски. Живлення зародка молоком пасивне. Молоко впорскується в рот дитинчати в результаті скорочення спеціального м’яза матері.

Плацентарні

Плацента добре розвинена. Дитинчата народжуються більш розвиненими, ніж у сумчастих, і здатні самостійно ссати молоко.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Дати відповіді на питання.

• Хто такі ссавці?

• Де живуть ссавці?

• За якими ознаками тварин відносять до ссавців?

• Як розмножуються ссавці?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити відповідний матеріал із підручника.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток цифрового інтелекту учителя: путівник по цифрових інструментах в ефективній організації і проведенні освітнього процесу»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.