США в 1920-1930-і роки

Опис документу:
План-конспекту "США в 1920-1930-і роки" містить цікаві матеріали подачі нового матеріалу за допомогою групової та фронтової роботи. Методи, технології, прийоми: пояснювально-ілюстративний, проблемне викладання; критичне мислення, «перевернутий клас», ігрова, BYOD, медіаосвіта; «знайди помилку», евристична бесіда, «займи позицію». Принципи, підходи: компетентнісний (розвиток інформаційної, логічної, аксіологічної компетентностей – предметних.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема уроку: Сполучені Штати Америки у 1920-х – 1930-х рр., 10 клас

Очікувані результати:

Після уроку учень зможе:

- характеризувати епоху процвітання «Проспериті» в США;

- пояснювати поняття «Сухий закон», «республіканці», «Велика депресія», «фондова біржа»;

- визначати причини Великої депресії, Світової економічної кризи 1929-1939 рр.;

- називати наочні прояви кризи в США в 1929-1939 рр.;

- знати хронологічні межі епохи процвітання, Великої депресії, «Нового курсу» Ф.Рузвельта;

- аналізувати заходи (реформи) «Нового курсу» президента Рузвельта, порівнювати їх із заходами попередніх президентів, давати оцінку ролі Рузвельта у боротьбі проти кризи;

- робити висновок про важливість джерел отримання інформації, каналів її отримання, критичного ставлення до сталих уявлень про історичні події та діячів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, вдосконалення вмінь та навичок.

Форма роботи: групова, фронтальна

Методи, технології, прийоми: пояснювально-ілюстративний, проблемне викладання; критичне мислення, «перевернутий клас», ігрова, BYOD, медіаосвіта; «знайди помилку», евристична бесіда, «займи позицію».

Принципи, підходи: компетентнісний (розвиток інформаційної, логічної, аксіологічної компетентностей – предметних, а також ключових – інформаційно-цифрової, підприємницької, соціальної); особистісно-діяльнісний; таксономічний принцип пізнавальних рівнів за Б. Блумом.

Обладнання: проектор, комп’ютер, екран, презентація, підручники, плакат-карти і набір наліпок, повітряна куля, роздатковий матеріал (кейси-дайджести) – картки з текстом і завданнями, Q код з матеріалами.

Хід уроку:

І. ОРГМОМЕНТ (1 хв.)

Слайд № 1

Привітання. Відсутні. Як бачите 10 клас ми сьогодні працюємо об’єднавшись в групи-команди. Для роботи на уроці нам необхідні підручники, зошити, ручки, файли з роздатковим матеріалом, увага і гарний настрій.Ви об’єднані в команди № 1,2,3,4.., за кожне виконане завдання впродовж уроку команда буде отримувати гроші-бали. В кінці уроку подивимось, яка команда вийде найбагатшою.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (2 хв.)

Перед тим, як ми перейдемо до нової теми, нам треба згадати дещо з попередніх уроків:

Запитання до учнів:

  • Яка з країн останньою останньою вступила до Першої світової війни?

  • Чи велися бойові дії на території США?

  • Звідки брали гроші в борг воюючі країни (Англія і Франція) під час війни, а звідки – Німеччина, щоб сплачувати репарації?

Отже, думаю вже всі здогадалися, якою буде тема нашого уроку? Звісно США у 1920-1930-і роки. Запис теми учнями у зошити (яка записана попередньо на дошці чи виведена на слайді № 2).

ІІІ. МОТИВАЦІЯ (2 хв.)

Тож, яким було життя США та американців після Першої світової війни…? (дивимося 50 сек відеоролик «Великий Гетсбі»)

Думаю кожен з нас хотів би так жити. Мати все, отримувати все в кредит, мати велику зарплату, дорогу машину, ходити на вечірки, слухати джаз і танцювати….Але чи так було б завжди? Вияснимо це наприкінці уроку.

Подивіться, будь ласка, на мої цілі-пропозиції – сподіваюся, що наприкінці уроку ви зможете… (див. очікувані результати на слайді № 3).

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Вступ (1 хв.)

Слайд № 4

Отже, США вийшли з війни з людськими втратами, але з наймогутнішою економікою у світі і як найбільший кредитор. Вони виробляли більше продукції, ніж всі провідні країни (Англія, Франція, Німеччина, Японія і Італія); вони виробляли більше половини світового вугілля, три п’ятих чавуну та, уявіть собі, 80% світових автомобілів. У небо над Нью-Йорком та Чикаго піднімалися хмарочоси, а на дорогах вже були пробки. Крім того, інші держави були винні штатам 11 мільярдів доларів. Нічого дивного, що 1920-і роки увійшли до історії США як доба «Проспериті» - процвітання.

Слайд № 5

Картка №1 (3+2+2+2=9 хв.)

Тепер безпосередньо ваше перше завдання: візьміть кожен картку №1 (див.додатки) та уважно прочитайте інформацію про добу процвітання. Підкресліть особливо важливе, на ваш погляд. В цій інформації є відповіді на всі мої для всі завдання. Їх треба просто спробувати знайти. На це вам дається всього 3 хвилини. Але я впевнена, що все основне ви зрозумієте. Час пішов.

(Під час ознайомлення вчитель підходить до різних груп, дивиться, що підкреслене, запитує, чи все зрозуміло).

- А тепер давайте спробуємо виконати декілька завдань, пов’язаних з прочитаним текстом.

1) Знайди помилку. Вчитель зачитує помилковий текст. Про помічену помилку команда може сигналізувати піднімаючи руку.

Текст: «У 1920-х роках США пережило епоху процвітання - «Джеронімо». Один за одним на посту президента змінилося 3 представника від демократичної партії: Буш, Обама, Трамп.Основа економічної політики республіканців – державний контроль над бізнесом, активна міжнародна співпраця. В «ревучі» 20-і набрав популярність рок, Уолт Дісней зняв свої перші звукові мультфільми, а АльКапоне заробив свої перші мільйони за написані книжки.»

(Під час гри відразу вчителем виставляються (видаються)гроші-бали командам).

2) Тепер дещо складніше. Зверніть увагу на слайди. На них буде з’являтися зображення, а до нього запитання. Все це стосується прочитаного вами матеріалу.

Слайд № 6.

А. Карикатура на Куліджа, який танцює під саксофон. – Поясніть цю карикатуру

Слайд-портрет № 7

Б.Бутлегери з пляшками на спині – «Цих людей називали не на честь спини, а згадували іншу частину тіла – яку?»

3) Далі у вас є на столі плакат-карта США і до нього набір наліпок, які треба помістити на карту. Спробуйте згадати географію, які США мають штати і головні міста. І розмістити наліпки-картинки згідно їх походження. У вас 2 хвилини.

(Наліпки-картинки: Форд(Детройт, штат Мічіган), Нью-Йоркська біржа, хмарочоси (Н-Й, але й Чикаго, штат Іллінойс), Уолт Дісней з МікіМаусом (Л-А, Каліфорнія), замок Діснейленду (штат Флорида), АльКапоне (Чикаго, Іллінойс), Білий дім (Вашингтон), Джазисти (Луїзіана), Танцюристи Чарльстону (Чарльстон, штат Північна Кароліна) 9 шт.)

- Отже, ви непогано географію США і історію (Пояснення, що і куди треба було наліпити надає вчитель показуючи свій великий плакат на дошці, виставляє бали).

Причини кризи(2+3=5хв.)

Слайд-портрет № 8. Гувер з фразою про оптимізм. Тепер ще важливіше. Здавалось би, все було прекрасно, і Земна куля крутилася саме для американців. Музика, джаз, танці, вечірки…Але ж криза все ж відбулася… А чи побачив хтось з вас ті проблеми, які були, як черв’як у великому яблуці перетворилися на величезні діри, згодом перетворивши прекрасне життя на хаос?

4) У вас 2 хвилини на те, щоб знайти такі проблеми в картці 1, підкреслити та пояснити.

Проблеми:

  • Багато виробляли, нікому купувати – криза перевиробництва;

  • Жили у кредит;

  • Піднімали ціни на акції без зв’язку з реальністю).

(Учні відповідають приблизно. Бали командам. Вчитель називає точно, пояснює, надуває кулю на останньому пункті. Причини з’являються в короткому вигляді на слайді № 9.

Вчитель пропонує записати їх у зошиті як «Причини кризи»).

  • Криза перевиробництва. Виробляли товарів все більше завдяки широкому використанню конвеєрів, але зарплати не встигали. В результаті товари почали залишатися на складах, підприємства згортали виробництво, звільняли людей, припиняли платити банкам за кредити, купувати сировину. Уявіть собі, що буде, якщо припинити контактувати з банками..

  • Криза кредитування. Виявилося, що видано занадто багато кредитів і коли люди або фірми розорялися, вони не могли повертати кредити.

  • Спекулятивний бум цін на акції. Акція – цінний папір, який випускає та чи інша корпорація, обіцяючи покупцю долю в прибутку. Поки економіка зростала, всі вважали, що це вірний дохід і купували акції за будь-яку ціну (і, до речі, теж у кредит). Але в результаті ціна на акції відірвалася від реальної ситуації на заводах. Тобто, завод ще не встиг почати працювати, а акції на фондовій біржі вже коштують дорого, а потім – ще дорожче – бо це модно (всі ж купують!). Це бульбашка, яка рано чи пізно мала лопнути. І вона лопнула. БУМ!! 

Велика депресія (3 хв.)

  • Слайд № 10 Напис с визначенням: «Велика депресія – період в історії США, що почався у 1929 та закінчився наприкінці 1930-х рр. та характеризувався загальним спадом економіки: згортанням виробництва, безробіттям, банкрутством підприємств, пригніченим психологічним станом суспільства».Учні роблять запис у зошит.

  • Розповідь вчителя(супроводжується слайдами № 11-18): 24 жовтня 1929 р. Н-Й фондова біржа зустріла панікою. В цей день брокери стали масово продавати акції більшості корпорацій і підприємств. За один день вартість акцій знизилася на … млрд. Паніка повторилася ще в більшому масштабі у «чорний вівторок» 29 жовтня, коли вартість акцій знизилася на … млрд. Наступного дня на відкритті біржі ніхто не почув традиційного звуку дзвона, бо брокери одночасно закричали «sell» - продаю. За один-два дня бізнесмени і прості люди, які вклали свої гроші в акції перетворилися на банкрутів. Розорилися середні і дрібні фірми, які випускали акції, або вкладали у них гроші. Банкам припинили повертати кредити, а банки, у свою чергу, припинили інвестувати у виробництво. Заводи зупинилися і звільняли працівників. Сотні тисяч людей залишилися не тільки без роботи, але й без житла, бо нічим було платити оренду. Вони бродили по різним штатам і селилися у т.зв. «гувервілях» - тимчасових поселеннях-бараках із фанери. Вони були згодні на будь-яку роботу, але її не було. Ціна на все впала, але ніхто не міг платити. Банкіри закінчували життя, стрибаючи з вікна, офісні працівники вмикали вдома газ, фермери стрілялися з рушниць. За роки депресії промислове виробництво впало на…, закрилося … банків, рівень безробіття досяг… Люди влаштовували голодні марші, вишикувалися у черги за безкоштовним супом, їх охопив відчай. Президент Гувер намагався щось змінити, але безрезультатно.

У 1932 році на чергових президентських виборах американці вирішили позбавитися республіканців. Новим президентом став член демократичної партії Франклін Делано Рузвельт. Президент у інвалідному возку – такого США ще не бачила. Рузвельт був родичем колишнього президента, випускником Гарварду і, здається, кидав виклик і власній хворобі, і хворобі держави. «Головне, чого нам треба боятися – це самого страху», - сказав він і почав свій «Новий курс».Учні роблять запис у зошитах.

Новий курс (5+3+3+2=13 хв.)

Ваше наступне завдання: прочитайте про Новий курс Рузвельта у підручнику п.8 на с.40-41 і заповніть бланк-кейстільки поки що середню колонку на картці 2 (див.додатки). Вам треба розподілити заходи Рузвельта за критеріями та зробити загальний висновок про особливості його політики та відмінність від політики попередників-республіканців аж за 5 хв..

(Вчитель підходить до груп, радить, пояснює, пропонує)

Коротке обговорення разом за 3 хв..

Слайд № 19 Основні заходи: перевірка банків і обмеження їх ініціативи, створення фонду гарантування внесків, обезцінення долара, щоб грошей стало більше, НИРА – кодекси чесної конкуренції, що визначали обсяги, ціни, забороняли скорочувати робочий день і зменшувати зарплату, фактичне створення величезних картелів під державним керуванням, ААА – підтримка фермерів, заохочення скорочення посівів, компенсації від держави, звільнення їх від боргів, профспілки, громадські роботи, підняття субсидій, страхування, пенсій, бесіди у каміна.

Слайд № 20 Висновок – втручання держави у економіку, наступив на великий бізнес, створив систему соціального захисту, змусив перерозподілити доходи, надав гроші бідним і врятував їх.

Голосування

  • Отже, ви в цілому схвально ставитеся до Франкліна Рузвельта. Як, і до речі, самі американці. Але я пропоную вам ознайомитися ще з одним набором даних про нього і його політику і заповнити колонку, яка поки залишалася порожньою за 3 хв..

(Пропонується кейс «Антидайджест» на картці № 3 (див.додатки), де вказано: карикатура на Рузвельта, що порушує конституцію, надаються дані про безглузді регламенти і облави, звільнення через високі зарплати, ціноутворення і арешти за високі ціни, афроамериканців, що втрачали роботу, знищення продуктів за Стейнбеком, падіння у 1937 році, рівень безробіття – рекордний для 1938 року, банківський колапс, світову кризу через спробу встановити заборонні бар’єри для іноземних товарів. Вчитель ходить і підказує).

Обговорення ще 2 хв. – що ж тепер виходить, загальні висновки з конкретними прикладами. (Бали командам) Давайте проголосуємо.

Слайд № 21

Висновки(4 хв.)

  • Чому різняться результати голосування?

  • Що б ви думали про Рузвельта і новий курс, якщо б не було надано антидайджеста?

  • Як саме треба ставитися до інформації? Що шукати? (Підводиться до висновку, що підручник або енциклопедія з готовими висновками – ще не істина в останній інстанції. Треба мати і відмінну точку зору, користуватися першоджерелами і критично ставитися до прочитаного, почутого і побаченого).

  • Але все ж як ставитися до Рузвельта? (Власна думка учнів. Але й вчителя – наводиться цитата «Треба щось робити!» Плюс – створення системи соціального захисту, поява поняття про загальну відповідальність за долю кожного).

  • А щодо нашого першого питання на початку уроку? Про довге безхмарне життя американців? (Нас може очікувати такий саме вибух. Кредити та перевантаження товарами може обернутися кризою). І безкоштовний сир буває тільки в мишоловці!

V. РЕФЛЕКСІЯ. ОЦІНЮВАННЯ (3хв.)

- Повернемося до цілей. Слайд № 22. Подумайте і поставте самі собі подумки плюси, мінуси і плюси-мінуси до цілей (можу, не можу, майже можу). Чи є люди, які поставили всі плюси?

- Чи стане у нагоді сьогоднішня робота у вивченні наступних тем? А у житті?

- Наші результати:… Вітаю найактивнішу команду-переможницю (оплески).

- Оцінки (вербальні, спроба виділити найактивніших).

Слайд № 23

Запис у щоденники учнями ДЗ: п. 8 прочитати, вклеїти картки в зошит або відсканувати Qкод і мати матеріали з уроку в електронному вигляді, *Насправді, попередник Рузвельта Герберт Гувер теж намагався подолати кризу. Більш того, вважають, що багато чого Рузвельт запозичив у нього. Як оцінюють Герберта Гувера підручники та інші джерела. Складіть таблицю плюсів та мінусів за інформацією зі знайдених за зразком вами джерел. Зробіть свої висновки.

ДОДАТКИ

КАРТКА№1

Доба «Процвітання»: США у 1920-1929 рр.

Підйом

США вийшли з війни з найпотужнішою у світі економікою та найбільшим. У країні почало швидко розвиватися виробництво. Завод «Форд» у Детройті (штат Мічиган) випускав мільйони автомобілів, будівельники заповнювали міста хмарочосами, на ринку у величезній кількості з’явилися нові побутові пристрої. Хоча склади були наповнені новими товарами, виробники планували ще наростити випуск за рахунок конвеєрів.

Республіканці

У 1920-і рр. Білий дім (Вашингтон) тричі очолювали представники республіканської партії: Гардінг, Кулідж і Гувер. Програма республіканців передбачала:

  • підтримку великого бізнесу (тобто, зниження податків для великих монополій, невтручання держави у справи банків та бізнесменів);

  • скорочення державних витрат на соціальні виплати – субсидії, пенсії, допомогу безробітним тощо. Вважалося, що люди мають піднімати себе самотужки;

  • ізоляціонізм у зовнішній політиці (США не вступили до Ліги націй).

Сухий закон

Республіканці прийняли «Сухий закон», що забороняв виробництво і продаж алкоголю. Віскі та пиво знаходили у барах та знищували. Але контрабандисти все одно постачали алкоголь, а бармени розливали його під виглядом інших напоїв. Контрабандистів називали бутлегерами (від англійських слів boot – пляшка, та leg - нога). На нелегальних поставках алкоголю нажилися найвідоміші мафіозні клани, гангстери. Наприклад, знаменитий чиказький (штат Іллінойс) гангстер Аль Капоне.

Розваги

Наочним проявом достатку і « епохи процвітання» став розвиток масової культури. Саме в цей час в Голівуді (Лос-Анджелес, штат Каліфорнія) працює Волт Дісней, всюди до ранку звучить новоорлеанська джазова музика (штат Луїзіана), танцюють чарльстон (Північна Кароліна).

Кредити та акції

Заробітна плата зростала не так швидко, але це здавалося неважливим, бо всі речі можна було брати в кредит, банки пропонували прості умови аби взяли позику, а продавці охоче відпускали товари у борг. Фірми та корпорації випускали цінні папери – акції. Вони гарантували акціонеру, що він отримає частку майбутнього прибутку фірми. Оскільки все навколо лише зростало, люди скуповували акції, скільки б вони не коштували (бо розраховували отримати потім ще більше). На Нью-Йоркській фондовій біржі (місці, де продавали акції) цінні папери коштували все дорожче. Іноді акції купували, сплативши лише 10% вартості (90% можна було повернути потім).

Обраний 1928 року президентом великий бізнесмен Герберт Гувер сказав у першій промові, що «країна з оптимізмом дивиться у майбутнє». Бо це була доба «Проспериті»- процвітання.

«Велика депресія – період в історії США, що почався у 1929 та закінчився наприкінці 1930-х рр. та характеризувався загальним спадом економіки: згортанням виробництва, безробіттям, банкрутством підприємств, пригніченим психологічним станом суспільства».

КАРТКА № 2

«Новий курс» Ф.Рузвельта – заходи з метою подолання «великої депресії» в 1933-1940 рр.

Галузь

Заходи «Нового курсу»

Але…

Фінанси (банки, податки тощо)

Сільське господарство

Промисловість

Профспілки

Соціальний захист (виплати населенню)

Висновок

КАРТКА № 3

«АнтиДайджест»

Чи врятував «Новий курс» Рузвельт від «Великої депресії?

1.«Те, над чим працювали корені виноградних дерев, треба знищувати, щоб ціни не падали… Померанці вагонами висипають на землю… Люди за декілька миль їдуть, щоб підібрати ці викинуті фрукти, але це неприпустимо! Хто ж буде сплачувати за апельсини по 20 центів за дюжину, якщо можна поїхати за місто за місто та отримати їх безкоштовно? І апельсинові гори заливають гасом зі шланга…» (Д. Стейнбек «Грона люті» - про знищення продуктів за вимогою держави для утримання високих цін і недопущення розорення фермерів).

2. «Кодекси чесної конкуренції» за підтримки профспілок встановлювали невмотивовано високий рівень зарплат. Підприємці відреагували на це вкладенням капіталів у механізацію виробництва і терміновим звільненням некваліфікованих робітників. Серед тих, хто опинився на вулиці, було до 500 000 темношкірих, бо їх звільняли частіше». (Д. Пауел «Як Франклін Рузвельт та його «Новий курс» подовжили Велику депресію», 2004).

«Регламентація рівня цін призвела до регулярних облав державного агентства з відновлення промисловості на підприємців будь-якої галузі. Анекдотичний випадок у Бостоні – був заарештований кравець, який виправ костюм не за 40 центів, а за 35. І такі випадки непоодинокі». (М. Кеннеді «Свобода від остраху: американський народ в роки депресії та війни», 1999).

3. «Всі згадують про громадські роботи, які започаткували Гувер і Рузвельт. Дійсно, були побудовані гідроелектростанції, дороги та греблі, зрублені або висаджені нові ліси. Але забувають про інші роботи на кошти тих, хто платить податки. Чи знали ви, що держава давала і таку роботу тим, хто нуждався: відганяти птахів від будинків за допомогою повітряних куль, написати історію англійської булавки, записати в каталог всі рецепти страв зі шпинату» (П. Усанов «Новий курс» Рузвельта», 2017)

«Під час будівництва греблі на річці Теннесі було затоплено тисячі гектарів навколишньої долини. В тому числі, поселення найбідніших місцевих мешканців. Звітувати про масштабні роботи було важливіше» (П. Хедрідсон «Світова економічна криза», 2001).

4. «Рівень безробіття в найуспішніший, здавалось би, 1937 рік, складав стільки ж, скільки на початку кризи… В тому ж році виробництво знов впало на десяток відсотків. Це була перша криза в історії, що повторилася під час поступового виходу» (М. Фрідман «Капіталізм і свобода», 1962).

«У 1921 році, зіткнувшись з кризою, президент Гардінг не захотів посилювати державне регулювання. Криза завершилася за рік». (Д. Пауел «Як Франклін Рузвельт та його «Новий курс» подовжили Велику депресію», 2004)

5.Верховний суд США визнав закони Рузвельта про відновлення промисловості та сільського господарства неконституційними.

6.«Комісія цінних паперів, створена Рузвельтом, надала стільки нових правил банкам, що закрилися навіть ті, що до цього мали цілком позитивний баланс» (М. Кеннеді «Свобода від остраху: американський народ в роки депресії та війни», 1999)

«Колосальні виплати для компенсацій невдалим підприємцям, безробітним, фермерам, оплату громадських робіт збільшили державний борг за 30-і роки в декілька разів» (П. Усанов «Новий курс» Рузвельта», 2017)

7.«США встановили високі мита на ввіз іноземних товарів (щоб підтримати вітчизняного виробника) і припинили кредитувати інші держави. Тепер і інші держави змушені були згортати виробництво. Криза перетворилася на світову». (Очевидний факт)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!