Споживач в економіці: його поведінка та особливості вибору.

Опис документу:
Ознайомлення з правами споживача в Україні, з’ясування причини, внаслідок яких можуть порушуватися права споживача та способами захисту своїх прав; формування вміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі; розвиток пізнавальних навичок учнів, логічного мислення; здобуття комунікативних навичок учнів, здатності працювати в групах.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Споживач в економіці: його поведінка та особливості вибору.

Мета: ознайомитися з правами споживача в Україні, з’ясувати причини, внаслідок яких можуть порушуватися права споживача та способами захисту своїх прав; формувати вміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі; розвивати пізнавальні навички учнів, логічне мислення; здобуття комунікативних навичок учнів, здатності працювати в групах; навчити застосовувати знання для розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань; виховувати раціонального споживача медіа продукції, розуміння необхідності дотримання законів і правил суспільного життя.

Тип уроку: урок – конкурс

Обладнання: слайд презентації, відео-фільми.

Хід роботи.

І Організаційний момент.

Пояснити епіграфи до уроку:

"Якщо ти купуєш те, що тобі не потрібно, то скоро будеш продавати те, що тобі потрібно."

Б. Франклін.

" Знання ваших прав – ваша сила."

Василь Стус

ІІ. Актуалізація опорних знань.

-Про які економічні та правові терміни йдеться мова?

(раціональна поведінка споживача, споживча культура, права споживачів, захист прав споживачів.)

Нам і нашим близьким постійно доводиться купувати продукти харчування та інші товари у магазині, на ринку; здавати одяг або взуття в ремонт; користуватися водою, електроенергією, домашнім телефоном; їздити на громадському транспорті; відпочивати за путівками; користуватися послугами перукарень та хімчисток; брати напрокат необхідні предмети. В усіх випадках ми виступаємо як споживачі товарів, робіт та послуг. На жаль, товари не завжди бувають якісними, а продавці ввічливими. Кожен по різному намагається вирішити проблеми, що виникають у зв'язку з цим. Але не кожен громадянин України знає, що захист прав споживачів, згідно із законодавством – це відповідальність держави. Зазвичай будь-який громадянин України, в разі порушення його законних прав може безпосередньо звертатися до суду з позовом. Але судова тяганина – цікавий процес лише для деяких із нас, для більшості громадян він неприємний, нервовий і, як відомо, повільний. Він може тривати роками через різноманітні затримки. Як засвідчує практика, у переважній більшості випадків ці проблеми вдається розв'язати без позовів до суду. Ми часто говоримо: «ви маєте право», «споживач має право» Звідки ж у споживача ці права?

Давайте трохи звернемось до історії споживацького руху. ( Додаток №1)

ІІІ Мотивація навчальної діяльності.

" Мозковий штурм": Охарактеризуйте твердження .

А) «Улюблений фальсифікат.»

(Дослідники визначили ТОП-10 підроблених продуктів, що приймаються нами за натуральні і активно купуються в торговельних мережах, та значно спустошують наші гаманці:

1. Підроблена сметана

2. Ікра: умільці навчилися робити її з морських водоростей.

3. Консерви: дуже часто, купуючи консерви, ми стикаємося з тим, що в баночках набагато більше соусу, ніж самого продукту.

4. Крабові палички: риби в складі крабових паличок практично немає. Замість неї - крохмаль, барвники, консерванти і сурімі (рибний фарш

5. Креветки: купуючи цей делікатес, ми платимо за воду.

6. Копчена риба: щоб отримати цей продукт використовують рідкий дим - один з найсильніших канцерогенів, заборонений у багатьох країнах.

7. Мед, соєвий соус і спеції.

8. «Саморобний» стейк: за допомогою субстанції «трансглутаміназа» підприємливі продавці склеюють шматочки м'яса, надаючи йому вигадливу форму.

9. Фарбований лосось: справжній колір риби сімейства лососевих (форелі, сьомги), яка лежить на полицях наших магазинів, блідо-сірий.

10. Підробка оливкової олії)

Б) Сьогодні альтерна­тивою делікатесам, виготовленим з додаванням стимуляторів смаку та інших шкідливих консервантів, стає їжа органічного походження. 

Наявність екологічного маркування на товарі свідчить про те, що виробник приділяє особливу увагу екологічності сировини протягом всього життєвого циклу, додатковим характеристикам якості продукту та процесу його виробництва та безпечним способам утилізації товару"

"Зелений журавлик"

Відповідність продукту міжнародним вимогам якості можна визначити, знайшовши на упаковці відповідне маркування  - зображення зеленого журавлика та напис "Екологічно чисто та безпечно", який свідчить про відповідність до критеріїв екологічності протягом всього життєвого циклу.

Слід зазначити, що екологічна сертифікація в усьому світі є добровільною та підкреслює найвищий рівень якості продукту з мінімальним впливом на стан навколишнього середовища протягом всіх стадій життєвого циклу.

екологічна емблема Євросоюзу. знак відповідності органічним стандартам Євросоюзу

В) Найкраща упаковка – це відсутність упаковки.

+ Від того, наскільки повну, достовірну інформацію споживач буде мати про товар, який він бажає придбати, залежить ви бір товару; приваблює увагу; зручність у зберіганні.

- додатково витрачені гроші; забруднення навколишнього середовища; не завжди вага відповідає відзначеній на упаковці

Г) " Аби перетворити людство на рабів, реклама обрала шлях переконання."

Фредерік Бегбедер

С.Паркінсон сказав "Жодна реклама не може продати те, що продати неможливо.", якщо вміти аналізувати те, що і як рекламується.

IV.Формування мети і завдань уроку.

Ми сьогодні спробуємо узагальнити знання з питань раціональної, а не економної, поведінки споживача та правову озброєність у повсякденному житті, ознайомитися з правами споживача в Україні, з’ясуємо причини, внаслідок яких можуть порушуватися права споживача. Обговоремо методи опосередкованого "зомбування" споживачів через вплив на свідомість людини медіа продукції та безпосереднього спілкування з маркетологами та мерчендайзерами.

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Для з’ясування фактів про вплив на свідомість споживача через засоби масової інформації пропонуються відеофільми:

А) «Життя без обману. Маркетингові 'уловки' у торгових центрах та супермаркетах»

Останнім часом в розвинених країнах на стимулювання збуту витрачається все більше і більше коштів. Стимулювання споживача відбувається через залучення покупців до дегустації або пробної експлуатації нового товару (безкоштовно можна поїсти в супермаркетах), купони на знижку, ощадливу упаковку, привілеї і подарунки, особливі умови (при продажі досить дорогих товарів торгуюча організація іноді йде на створення особливих умов покупки: створення особливої святкової атмосфери покупки, наприклад, урочистий виїзд на новому автомобілі; додаткові гарантійні зобов'язання; страхування і компенсація тощоакопичення пільг (покупця приваблюють установкою на економію: чим більше ви купуєте, тим дешевше вам це обходиться. Постійний клієнт, завсідник — статус, який продавець намагається підтримувати на високому рівні. Пільги можна діставати в різноманітних формах: купони з накопичувальною знижкою, розширення дії пільг — наприклад, купивши один товар, ви одержуєте знижку на інший, продаж нової моделі товару в обмін і з урахуванням залишкової ціни старого, премії постійним покупцям за "ювілейні" покупки і т.ін.), конкурси, лотереї, ігри. Одержати щось у подарунок, виграти приз — теж приємно, і, що найголовніше, немає ніяких негативних наслідків. Це той рідкісний випадок, коли прислів'я — "безплатний сир тільки у мишоловці", виявляється невірним. Звичайно, в масштабах економіки все це, в остаточному підсумку, оплачується покупцями, але для кожного конкретного споживача, котрий отримав премію чи пільги, це не має особливого значення.
Та в кожній бочці меду є своя ложка дьогтю. У практиці торгівлі використовується чимало методів, що імітують справжні заходи щодо стимулювання споживача. Знижки виявляються "липовими", на розпродажах продають товари за звичайною ціною, призи та лотереї оплачуються її учасниками і т.ін. Особливо слід звернути увагу на "псевдокупони", які виконують тільки рекламні функції, і "псевдопривілеї", коли покупець приходить до магазину і раптом з'ясовує, що їхня дія "тільки вчора закінчилася". Подібні викрути підпадають під такий вид порушень як недобросовісна реклама, але застосовуються в наших умовах досить часто. Звичайним також є нав'язування зобов'язань тим, хто став, наприклад, переможцем лотереї. Великі західні корпорації заздалегідь домовляються про умови одержання призів, коли оголошують якусь лотерею або конкурс. Якщо споживач не прочитав те, що на рекламному плакаті було написано дрібним шрифтом, як це у більшості випадків і буває, то виробник не винен — він попереджав. Вітчизняні виробники, які не звикли працювати у правовому полі, часто "забувають" взагалі попередити про умови отримання призу.
У більшості випадків зобов'язання зводяться до участі в рекламному шоу, але іноді процедура видачі призів навмисно ускладнюється до такого ступеню, щоб "щасливий" покупець сім разів подумав про те, а чи є сенс йому витрачати час, а іноді й гроші, для того, щоб отримати цей приз.
Б) Наскільки ви довіряєте інформації, яку отримуєте з екранів телевізора?

Фільм « Супермаркети – територія обману.»

Так складається, що сьогоднішня зайнятість людини спонукає сферу послуг створювати такі точки торгівлі, де ми можемо задовольнити поточні проблеми. Паралельно цьому ми останнім часом чуємо про те, які пастки нас можуть очікувати в маркетах.

В) Прийоми маркетологів та мерчендайзерів порівнюють з психологічними методами, які використовують цигани на вокзалі, коли хотять залізти у ваш гаманець. (Фільм про професію мерчендайзера.)

VI. Застосування учнями знань .

Робота в групах. Обговорення ситуацій.

Не дивлячись на те, що всім добре відомий крилатий вислів «Споживач завжди правий», наші права продовжують порушувати. Прикро, але щоденно кожний із нас без винятку стикається з обманами та обрахунками, продажем неякісних товарів, обслуговуванням неналежного рівня та некоректною поведінкою торговельних працівників.
Зараз спробуємо допомогти розібратися в деяких ситуаціях, зорієнтуватися в ситуації порушення ваших прав:

1. Часто ходжу за покупками у супермаркети, закуповуюсь на тиждень-другий. Одного разу, коли пересувалася з візочком повз банок з консерваціями, випадково зачепила одну з них і розбила. Мене тут же обступили охоронці й почали вимагати заплатити за пошкоджений товар. Після довгої дискусії побачила, що доводити що-небудь марно, і таки заплатила за товар.

- Якщо покупець необережно бере банку чи пляшку або ж він напідпитку і буквально падає на полиці, то, звісно ж, за розбитий товар йому доведеться заплатити. Але якщо це трапилося з вини персоналу, наприклад, товар був розкладений в кілька рядів і виступає на сам край полиці, або ж полиці не мають бортиків, які б його захищали, і покупець ненароком зачепив його, то він  нічого платити не повинен. Випадки, коли покупці щось розбивають, звісно ж, трапляються. Та завжди залагоджуємо їх на місці без конфліктів. Юристи стверджують, що закон в цьому разі на боці споживача, адже за безпеку товарів та їхню надійність розміщення відповідає персонал магазину, а не споживачі. Ненароком розбитий товар - клопіт магазину, а не покупця. Споживач відповідає за товар лише тоді, коли у нього є товарний чек, що засвідчує його купівлю. В іншому разі за ризик випадкового знищення та  випадкового пошкодження (псування)  майна  відповідає  його  власник. Тобто якщо покупець, зайшовши до магазину, випадково пошкодив якийсь товар, не донісши його до каси, він не зобов’язаний за нього платити. Інша річ, коли покупець пошкодив товар навмисно. В такому разі він повинен в повному обсязі відшкодувати його вартість. Вимагати виплату компенсації може лише суд. Працівники магазину повинні довести той факт, що конкретний споживач розбив товар, і чи було це зроблено навмисно чи через необережність. Та в будь-якому разі продавці, адміністратори, охоронці чи інший персонал не мають права вимагати від споживача оплати пошкодженого товару. Оскільки встановлювати виплати в цьому разі може тільки суд.

2. Споживач купив черевики. Але, проходивши в них цілий день, сильно натер ноги. Споживач вирішив повернути черевики в магазин і забрати гроші, оскільки протягом двох тижнів це можна зробити

Питання для обговореня : товари, які підлягають і не підлягають обміну, відповідність ДСТУ, ГОСТУ Закон захисту прав споживачів, Конституція, права і обов’язки (Додаток №2)

3.Споживач купив ковбасу в упаковці. Вдома побачив, що термін придатності закінчився ще вчора.

4.Споживачка придбала товар в супермаркеті і отримала в подарунок капці. Претензій до товару у споживачки не було. Але, коли вона наділа капці, ті розійшлися по шву.

5.Ще одна проблема – можливість купит підроблений товар.Ви отримуєте упаковки, треба охарактеризувати упаковку, за кодом визначити країну та визначити підробка чи ні.

Грамотність споживача – це дуже серйозна тема для розмови. У зв'язку зі вступом нашої держави до Всесвітньої організації торгівлі її актуальність посилюється. Після переходу до загальноприйнятих в усьому світі правил взаємовідносин між покупцем, продавцем та виробником роль держави у цьому процесі зменшиться. Сьогодні кожен повинен бути грамотним споживачем, повинен вміти захищати свої права. Наскільки грамотно ви будете поводитися з продавцем, настільки цивілізованою стане наша система торгівлі та суспільного обслуговування населення.

(Учні оголошують пам'ятки сучасному раціональному споживачу. Присутні звертаються до правознавців та економістів за порадами у разі потрапляння в проблемні ситуації.)

3. Виступ представника від супермаркету АТБ

Висновок стосовно того, наскільки треба довірятися впливу інформації через ЗМІ, які маркетингові заходи вони здійснюють для впливу на споживачів.

VІІ. Рефлексія.

-Назвіть фактори, які впливають на вибір споживачів.

Трикутник вибору.

1.Корисність.

2.Ціна.

3.Дохід.

- Методи "зомбування" споживачів.

-Настрій.

-Музика.

-Запах.

-Правило психологічного трикутника в супермакетах.

- Метод " Золота полиця."

- Супутні товари поруч.

- Червоний колір.

- Акції.

- Створення черги.

- Поличка біля каси.

- Спілкування з торговим агентом .

Ви ще можете багато назвати факторів впливу на свідомість споживача. Найголовніше – вміти зорієнтуватися в кожній ситуації та прийняти відповідні рішення. Хочу закінчити словами " Людина з безліччю позитивних якостей додасть до них ще дві, якщо виявиться здатною заробити і розумно витратити великі гроші." (Е. Севрус)

Джерела інформації:

  1. 24tv.ua/prava_spozhivachiv_pro_tse_maye_znati_kozhen_n667039

  2. zib.com.ua/ua14789

  3. ob/ijustif.jov/ua/

  4. Підручник «Економіка» 10 клас, профільний рівень. Під редакцією Л.П. Крупської.

(Додаток №1)

(У 1960 році у Лондоні було створене громадське об’єднання споживачів «Консьюмерський Інтернаціонал» (від англ. сопзитег споживач) – найвпливовіша міжнародна громадська організація, членами якої є об’єднання споживачів більш ніж 120 держав світу.

Метою створення цієї організації було об’єднання спілок споживачів усього світу.

15 березня 1962 року Президент США Джон Кеннеді проголосив історичну Декларацію про фундаментальні права споживачів на задоволення найбільш необхідних потреб: на безпеку товарів, на інформацію, на вибір, право бути вислуханим.

Ця дата (15 березня) започаткувала Всесвітній день споживачів, який відзначається щорічно, починаючи з 1983 року.

В 1973 році Європейський Союз прийняв Хартію захисту споживачів, а в 1985 році Генеральна Асамблея ООН прийняла Керівні принципи для захисту інтересів споживачів. До числа головних прав споживачів ООН відносить:

  • захист від шкоди здоров’ю;

  • право на безпеку;

  • охорону їх економічних інтересів;

  • право на інформацію;

  • просвіту споживачів;

  • наявність ефективних процедур розгляду скарг;

  • право на здорове навколишнє середовище;

  • право на вираз своїх інтересів.

Українське законодавство про захист прав споживачів увібрало у себе досягнення міжнародної спільноти у цій сфері та закріпило у статті 4 Закону України «Про захист прав споживачів» положення про те, що споживачі, які перебувають на території України, під час придбання, замовлення або використання продукції для задоволення своїх потреб мають право на захист)

  1. Права споживачів у нашій країні забезпечені Конституцією України, Законами «Про інформацію», «Про рекламу», Цивільним кодексом, Державним кодексом, Законом «Про захист прав споживачів». Держава захищає права споживачів, сприяє діяльності громадських організацій споживачів, здійснює контроль за безпекою і якістю продукції (С.42 Конституції України) У Кримінальному кодексі України передбачено кримінальну відповідальність за службову недбалість. Цивільний кодекс України регламентує договірні відносини купівлі – продажу споживчої продукції, відповідальність виконавця за порушення умов договору й умови розірвання договору. Кожна людина, як споживач, має право на піклування та допомогу з боку держави. Тому 12 травня 1991 року був прийнятий Закон України «Про захист прав споживачів». Цей Закон регулює відносини між споживачами товарів і їх виробниками, установлює права споживачів і визначає механізм реалізації державного захисту їхніх прав.

  2. 24. Захист прав споживачів —гарантований Конституцією контроль за якістю і безпечністю продукції та всіх видів послуг і робіт з боку держави та громадсько-суспільний рух на його підтримку.

  3. 25. Споживачі мають право на: • захист своїх прав державою; • якість продукції та її безпеку; • інформацію про продукцію та її виробника (продавця); • відшкодування шкоди (збитків), завданих продукцією неналежної якості, а також майнової та моральної (немайнової) шкоди, заподіяної небезпечною для життя і здоров'я людей продукцією; • звернення до суду та інших органів дервлади за захистом порушених прав.

  4. 26. Також споживач має певні зобов’язання: • Перед тим,як почати користуватись товаром, потрібно уважно ознайомитися з правилами використання; • За роз'ясненнями звертатися до продавця (виробника,); • Користуватися товаром слід за його призначенням та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару.

  5. 27. Права споживача в разі придбання ним товару неналежної якості Якщо споживач придбав неякісний товар,то він : • має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника: • безоплатного усунення недоліків товару або відшкодування витрат на їх виправлення споживачем чи третьою особою; • заміни на товар аналогічної марки належної якості; • зменшення купівельної ціни товару.

Додаток №2

Для вчителя: Додаток № 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 19 березня 1994 р. № 172

ПЕРЕЛІК товарів, з яких утворюється обмінний фонд:

  • телевізори; магнітоли; магнітофони; радіоприймачі,

  • апаратура для відеозапису та відтворення зображення і звуку;

  • апарати телефонні (у тому числі мобільного зв’язку);

  • персональні комп’ютери та комплектуючі до них; холодильники; морозильники;

  • пральні машини; мікрохвильові печі; кухонні машини; в’язальні машини; пилососи; електропраски;

  • електроміксери; електросоковижималки; елєктрочайники; електрофони; електрокавоварки

72 ПЕРЕЛІК товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню)

Продовольчі товари; лікарські препарати та засоби; предмети сангігієни; Непродовольчі товари:

  • фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір, корсетні товари

  • парфюмерно-косметичні вироби, пір’яно-пухові вироби, дитячі іграшки м’які, дитячі іграшки гумові надувні, зубні щітки, мундштуки,апарати для гоління, помазки для гоління

  • розчіски, гребенці та щітки масажні

  • сурдини (для духових музичних інструментів)

  • скрипічні підборіддя, рукавички

  • ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння

  • тканини, тюлегардинні і мереживні полотна, килимові вироби метражні

  • білизна натільна,білизна постільна, панчішно-шкарпеткові вироби

  • товари в аерозольній упаковці, друковані видання

  • лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонажні (плінтус, наличник), плитні матеріали (деревноволокнисті та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником)

  • вироби з натурального та штучного волосся

  • аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом

  • товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування, тощо)

  • інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки, тощо)

Додаток №3 Правильно оформлюйте угоду!
В усіх випадках купівлі товару, замовлення роботи чи послуги необхідно отримати письмове підтвердження цього факту.
Для товарів — достатньо товарного або касового чеку, який продавці зобов’язані видавати і в якому повинні бути вказані найменування товару, його ціна, дата продажу та прізвище продавця. Якщо чек Вам не видали, вимагайте його в продавця!
Для послуг (робіт) — обов’язково виписується квитанція (укладається договір), в якій повинні бути відомості про:
- початок роботи;
- кінець роботи;
- ціну послуги (роботи) і порядок внесення плати;
- кількість та ціну пред’явленого вами матеріалу;
- гарантійний термін на послугу (роботу).
У випадку, якщо немає документів, які підтверджують вашу правоту, можна використати докази свідків! Але пам’ятайте: документи завжди надійніше за свідка!

2. Порядок пред’явлення вимог споживачем
Ст. 124 Конституції України дає право розглядати вимоги споживачів щодо захисту їх прав в позовному провадженні. Але в деяких випадках, передбачених законодавством, здійснюється порядок обов’язкового попереднього позасудового розгляду. Згідно зі ст.22 Закону України «Про захист прав споживачів» (далі Закон), пред’являючи вимоги до продавця в зв’язку з виявленням недоліку товару під час гарантійного терміну, споживач повинен дотримуватися встановленого діючим в Україні законодавством порядку:
- Подати продавцеві письмову заяву в двох примірниках про повернення товару неналежної якості та виконання відповідних вимог. Один примірник повинен бути виданий покупцю з відміткою дати прийняття заяви, прізвища та назви посади працівника, який прийняв заяву, другий залишається у продавця (п. 33 Правил продажу непродовольчих товарів). Заява може бути складена у формі Претензії.
- Питання, пов’язані з поверненням та обміном товарів з гарантійним терміном використання, розглядаються продавцем при пред’явленні покупцем паспорту на товар та заяви на обмін (п. 3 Правил продажу непродовольчих товарів, п. 9 ст. 14 Закону).
- Вимоги споживача, передбачені п. 1 ст. 14 Закону, не підлягають задоволенню, якщо продавець (виробник) доведе, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання (п. 12 ст. 14 Закону).
У зв’язку з цим, якщо виникли сумніви щодо причин втрати якості товару, продавець має право в триденний термін з моменту одержання письмової заяви від покупця направити цей товар на експертизу (п. 4 Правил обміну непродовольчих товарів). При підтвердженні експертизою неналежності якості товару і відсутності вини в ньому покупця, продавець забезпечує в триденний термін з дня отримання висновків (акту) про якість товару виконання однієї з вимог, передбачених п. 11 ст. 14 Закону. При з’ясуванні вини покупця, експертизу оплачує останній.
Отже, вам необхідно дотримуватись встановленого порядку, щоб потім наполягати на своїх правах.
- при купівлі брати чек і зберігати його протягом терміну користування виробом.
- купуючи товар з гарантійним терміном використання, перевірити наявність штампу магазину з вказівкою дати продажу в технічному паспорті і в гарантійному талоні;
- виявивши недоліки в товарі протягом гарантійного терміну, звернутись до продавця (виробника) з письмової заявою в двох примірниках, представивши технічний паспорт, гарантійний талон та чек.
При необхідності встановити причину втрати якості товару, пред’явити продавцеві товар для проведення експертизи. При бажанні споживач може бути присутнім під час експертизи.

3. Якщо покупка виявилася невдалою, Ви маєте право замінити або повернути товар.
Якщо Ви хочете придбати річ, яка дорого коштує, наприклад, складно-побутову техніку, то краще це зробити у фірмовому спеціалізованому магазині, в універмазі. Перед оплатою Ви повинні з’ясувати:
- ціну і умови придбання товару;
- гарантійне зобов’язання виробника;
- правила і умови ефективного та безпечного використання товару;
- термін служби (придатності) товару і відомості про необхідні дії споживача по його закінчення, а також можливі наслідки при невиконанні вказаних дій;
- адресу виробника (продавця) і підприємств, які уповноважені ним приймати претензії від споживача та виконувати ремонт, а також технічне обслуговування.
Гарантійний строк — це термін, встановлений виробником, протягом якого товар повинен зберігати свої споживчі якості, передбачені державними стандартами і угодою.
Якщо гарантійний строк не визначено, то відповідно до п. 4 ст. 13 Закону України «Про захист прав споживачів» він становить на товари шість місяців, а на нерухоме майно — три роки. Технічно складних товарів без гарантії або з меншим гарантійним терміном не повинно бути.
Гарантійні терміни обчислюються від дня продажу товару.
На сезонні товари гарантійні строки обчислюються від початку відповідного сезону.
На взуття:
- зимового асортименту — з 15 листопада по 1 березня;
- весняно-осіннього асортименту — з 15 березня по 15 травня та з 15 вересня по 15 листопада;
- літнього асортименту — з 15 травня по 15 вересня;
На одяг, хутряні та інші вироби:
- весняно-літнього асортименту — з 1 квітня;
- осінньо-зимового асортименту — з 1 жовтня.
Прослідкуйте, щоб при оформленні технічного паспорту в ньому були проставлені дата продажу, підпис матеріально відповідальної особи, які завірено штампом (печаткою) магазину. Ви повинні мати інформацію про свої права у разі придбання товару неналежної якості та про підприємства (майстерні), що здійснюють гарантійний ремонт.
На товари, споживчі властивості яких можуть з часом погіршуватися і становити небезпеку для життя, здоров’я, майна покупця і навколишнього природного середовища (харчові продукти, парфумерно-косметичні товари, медикаменти, вироби побутової хімії тощо), обов’язково встановлюється термін придатності, який зазначається на етикетках, упаковці або в інших технічних документах, що додаються до цих товарів.
Якщо придбаний Вами товар неналежної якості і термін гарантії його ще не закінчився, Ви, на підставі пункту 1 статті 14 Закону України «Про захист прав споживачів», маєте право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
а) безкоштовного усунення недоліків товару або відшкодування витрат на їх виправлення вами чи третьою особою (не забудьте про квитанцію та чек, що підтверджують ваші витрати). Тобто ви можете довірити ремонт магазину, виробнику або гарантійній майстерні (з доставкою туди і назад за їх рахунок, якщо товар має вагу понад 5 кг). На час ремонту вам, за вашою вимогою, надається аналогічний товар незалежно від моделі. Строк ремонту — 14 днів або за домовленістю сторін.
За кожний день затримки виконання вимоги про надання аналогічного товару, та за кожний день затримки усунення недоліків понад установлений термін споживачеві виплачується неустойка в розмірі одного відсотка вартості товару;
б) заміни на аналогічний товар належної якості (якщо ціна з моменту покупки зросла, з вас не мають права вимагати доплати).
За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі необхідності і перевірки якості — протягом 14 днів або за домовленістю сторін.
У разі відсутності товару вимога споживача про заміну підлягає задоволенню у двомісячний термін з часу відповідної заяви. Коли задовольнити вимогу про заміну товару у встановлений термін неможливо, ви маєте право за своїм вибором пред’явити продавцю, виробнику (підприємству, що виконує їх функції) вимоги, передбачені Законом України «Про захист прав споживачів».
в) відповідного зменшення купівельної ціни товару;
г) заміни на такий же товар іншої моделі з відповідним перерахуванням купівельної ціни, виходячи з цін, що діяли на час обміну;
д) розірвання договору та відшкодування збитків, яких Ви зазнали.
У разі підвищення ціни на товар розрахунки з Вами проводять, виходячи з його вартості на час пред’явлення відповідної вимоги, а якщо ціна знижена — виходячи з вартості на час купівлі.
При пред’явленні своїх вимог продавцю або виробнику товару Вам необхідно скласти претензію. Заяву — претензію необхідно писати в двох примірниках. Один — віддати у магазин, другий — залишити собі і зберігати. На Вашому примірнику працівник магазину, що прийняв заяву, повинен зазначити свою посаду, прізвище, ім’я та по батькові, поставити підпис, вказати дату та завірити їх штампом (печаткою) магазину.
Якщо Ви повернули товар, магазин повинен видати Вам документ про те, що від Вас прийняли його, де повинно бути вказано, ким прийнято, дата, поставлено підпис, штамп магазину. Якщо у Вас заяву не приймають, її необхідно вислати поштою рекомендованим листом з повідомленням та описом вкладеного. Копії «товарного» чи касового чека прикласти до заяви (оригінал зберігайте у себе).
Якщо Ваша претензія не буде задоволена продавцем (підприємствами і громадянами підприємцями) протягом 14 днів, то за захистом своїх прав Ви маєте право звернутися міського управління у справах захисту прав споживачів, або ж, в іншому випадку, до Обласного управління у справах захисту прав споживачів. Для цього Вашу заяву чи скаргу необхідно оформити належним чином згідно Указу Президента України № 817/98 від 23.07.98 р. «Про деякі заходи з регулювання підприємницької діяльності». Звернення повинно бути надане в письмовій формі, де має бути зазначено прізвище, ім’я та по батькові, адреса споживача, паспортні дані, інформація про товар, при продажу якого було порушення Вашого права.

Додаток №4

Упаковка наявних у продажу товарів містить штриховий код, за допомогою якого зашифровано інформацію про товар, що перебуває в упаковці.

 Перші дві (три) цифри – позначають країну походження (виробника або продавця ) продукту.

Наступні п’ять – підприємство-виробник.

Ще п’ять – найменування товару, його споживчі властивості, розмір, колір тощо.

Остання цифра – контрольна, застосовується для перевірки правильності зчитування штрихів сканером (контрольна цифра).

Пересічний споживач не в змозі за одним лише кодом визначити виробника товару. Головне – знати країну походження товару і що товар не фальсифікований

  Від 1997р. в Україні введено систему штрихового кодування товарів. Це означає, що відтепер усі товари, що вироблені чи реалізуються в нашій країні, повинні мати штриховий товарний код. В Україні використовується європейська система коду під назвою EAN (European Article Numbering). Вона являє собою штриховий код, зазвичай чорного, синього, темно-коричневого або темно-зеленого кольору і цифрове позначення товару. Україні надано код – 482. За допомогою штрих-коду споживач може виявити підроблений товар чи ні.

Правила виявлення пыдробденого товару

        Додати цифри, розташовані на парних порядкових місцях (зліва праворуч). Отриману суму помножте на 3.

        Додати цифри розташовані на непарних порядкових місцях (зліва праворуч), без урахування останньої цифри праворуч.

        Додати результати, отримані в пунктах першому і другому.

        В отриманому числі відкинути ліву цифру, що означає десятки, і залишити праву цифру, що означає одиниці.

        Від числа 10 відняти отримане у попередньому пункті число. Після проведення обчислення отримана цифра має збігатися з контрольною цифрою у штриховому коді, розташованою останньою. Якщо ці цифри збігаються – можна сподіватися, що перед вами не підробка.

Інколи у коді стоїть знак «>», що означає – товар виготовлений за ліцензією.

Таблиця відповідності штрих-кодів країнам в системі "EAN"

СТРАНА

ШТРИХ-КОД

СТРАНА

ШТРИХ-КОД

Австралія

93

Мексика

750

Австрія

90-91

Молдова

484

Аргентина

779

Нідерланди

87

Бельгія

54

Нікарагуа

740-745

Болгарія

380

Нова Зеландія

94

Болівія

777

Норвегія

70

Боснія

387

Панама

740-745

Бразилія

789

Парагвай

784

Великобританія

50

Перу

775

Угорщина

599

Польща

590

Венесуела

759

Португалія

560

В’єтнам

893

Росія

460

Гваделупа

489

Румунія

594

Гватемала

740-745

Сальвадор

740-745

Німеччина

400-440

Сербія

860

Гондурас

740-745

Сінгапур

888

Греція

520

Словаччина

858

Данія

57

Словенія

383

Домініканська республіка

746

США

00-09

Ізраїль

729

Таїланд

885

Індія

890

Тайвань

471

Індонезія

899

Туніс

619

Ірландія

539

Туреччина

869

Ісландія

569

Україна

482

Іспанія

84

Уругвай

773

Італія

80-83

Філіппіни

480

Канада

00-09

Фінляндія

64

Кіпр

529

Франція

30-37

Китай

690-691

Хорватія

385

Колумбія

770

Чехія

859

Коста-Ріка

740-745

Чилі

780

Куба

850

Швейцарія

76

Латвія

475

Швеція

73

Литва

477

Шрі-Ланка

479

Люксембург

54

Еквадор

786

Мавританія

609

Естонія

474

Малайзія

955

Південна Корея

880

Мальта

535

Південно-Африканська Республіка

600-601

Марокко и Західна Сахара

611

Японія

49

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСПАНСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
1
міс.
2
8
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!