Спостереження за словами – назвами дій, близькими і протилежними за значенням. Спостереження за багатозначністю слів – назв дій

Опис документу:
Спостерігати за словами – назвами дій, близькими і протилежними за значенням та багатозначністю слів. Вміти знаходити дієслова в тексті, вживати їх у мовленні, закріпити вміння ставити питання до цих слів. Розвивати мовленнєві навички учнів, збагачувати словниковий запас. Виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Спостереження за словами – назвами дій, близькими і протилежними за значенням. Спостереження за багатозначністю слів – назв дій.

Мета. Спостерігати за словами – назвами дій, близькими і протилежними за значенням та багатозначністю слів. Вміти знаходити дієслова в тексті, вживати їх у мовленні, закріпити вміння ставити питання до цих слів. Розвивати мовленнєві навички учнів, збагачувати словниковий запас. Виховувати шанобливе ставлення до рідної мови.

Обладнання. Роздатковий матеріал, підручник з української мови

(М.С. Вашуленко, С.Г. Дубовик 2 клас)

Тип уроку. Комбінований

Клас. 2

Хід уроку

І. Організаційний момент

Усі сідайте тихо, діти.

Домовляймось – не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати –

Щоб не було нам мороки.

Всі готові до уроку?

Тож, гаразд. Часу не гаймо

І урок наш починаймо.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

  1. Пригадування правил

- Діти, давайте з вами пригадаємо, що таке іменник і говорите приклад. (Слова, які відповідають на питання хто? або що? означають назви предметів. Це іменники. Наприклад: парта, учень, підручник)

- Що таке дієслово? Наведіть приклади. (Слова, які називають дії предметів, відповідають на питання що робити? що робить? що роблять? що робив? що зробив? що буде робити? що зробить? Це дієслова. Наприклад: Учитель (що робить?) вчить, сонечко (що робить?) світить)

- Діти, ви привели різні приклади, візьмемо словосполучення «сонечко світить». Сонечко це яка частина мови? (Іменник) А світить? (Дієслово). Отже, з якою частиною мови пов’язане дієслово? (Дієслово пов’язане з іменником)

- Молодці. Ми з вами трішки пригадали те, що вивчали на минулих уроках.

  1. Каліграфічна хвилинка

- Зараз пропоную провести хвилинку каліграфії. Розгорніть свої робочі зошити. Записали дату, класна робота.

- Сьогодні на уроці ми пропишемо велику букву Л (ел). Давайте згадаємо з яких елементів вона складається. (Буква Л (ел) складається з двох елементів: передній плавний елемент та пряма похила лінія із заокругленням внизу)

(Показ написання на дошці)

- Прописали нашу букву до кінця рядка.

- З нового рядка прописуємо склади тільки по одному разу. Зараз вся увага на мене, я прописую, а ви слідкуєте. Перший склад Ле (яке з’єднання? верхнє), другий склад дь (яке з’єднання? - верхнє),і останній склад бі (яке з’єднання? - середнє).

- Яке слово можна утворити з цих складів? (Лебідь)

- Запишемо на цьому ж рядку слово «Лебідь».

- Зробимо звуковий аналіз цього слова.

(Лебідь – 6 б., 5 зв., 2 скл.)

- Діти, а що ви знаєте про лебедя?

(Вивішую малюнок лебедя)

- Лебедя можна побачити на ставках та озерах. Назва цього птаха означає «білий», що відповідає його символіці, як білого денного світла (сонячний птах). Лебідь – символ вірності, любові до рідної землі.

- Отже, як треба ставитися до цих птахів? (Потрібно їх оберігати)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитись з дієсловом, а саме з близькими і протилежними словами за значенням та їх багатозначністю. Закріпимо вміння знаходити дієслова в тексті і ставити до них питання.

ІV. Вивчення нового навчального матеріалу

  1. Робота за підручником

- Розгорніть свої підручники на с. 137 вправа 360. Нам потрібно прочитати текст.

- Давайте підберемо заголовок до нашої розповіді. (Весна у лісі, весняний день)

- Випишемо дієслова з цього тексту у рядочок і поставимо усно до них запитання. (Йдете (що робите?), нависли (що зробили?), перелетить (що зробить?), похитуються (що роблять?))

- Виконаємо наступну вправу 361 (усно). Потрібно вислови з лівого стовпчика замінити одним словом з правого стовпчика.

Заливатися сміхом запам’ятовувати

Слізьми вмиватися реготати

На вус намотувати зазнаватися

Дерти носа ридати

- Отже, діти, скажіть будь-ласка, ці слова протилежні чи близькі за значенням? (Ці слова є близькими за значенням)

- Запам’ятайте ці вислови і в подальшому ви зможете вживати їх у своєму мовленні.

  1. Фізкультхвилинка

Повіяв теплий вітерець.

(Руками змахи до грудей.)

Прийшла весна, зимі кінець!

(Плеснути в долоні.)

До сонця руки підійму

І помахаю так йому.

(Змахи руками.)

Весні вклонюсь.

(Нахили тулуба.)

І до травички доторкнусь.

(Присісти.)

А потім встану, посміхнусь

І до роботи повернусь.

  1. Робота за підручником (продовження)

- Виконаємо вправу 362. Нам потрібно прочитати речення. Прочитавши, давайте поставимо запитання до виділених слів.

- Тепер ми повинні записати виділені слова разом із тими, з якими вони зв’язані у реченні. У нас є зразок, подивіться уважно як потрібно записувати.

Зразок: Ніс гарний – ніс подарунки

Став сільський – став на ролики

Пов’язала на шию – шию спідничку

- Отже, який висновок можна зробити про ці слова? (Одне й те ж слово може мати декілька значень). Такі слова ще називають багатозначними.

4. Гра «Протилежність»

- Діти, пропоную пограти вам у гру. Я роздам картки, на яких будуть записані прислів’я, а вам потрібно буде назвати слова – назви дій, протилежні за значенням.

Згода дім будує, а незгода руйнує. (Будує - руйнує)

Сміливий там знайде, де боягуз загубить. (Знайде - загубить)

Ластівка день починає, а соловей закінчує. (Починає - закінчує)

- А як ви розумієте ці прислів’я?

V. Закріплення знань, умінь і навичок

  1. Робота за підручником

- Виконаємо вправу 363 с. 138. Нам потрібно замінити слово іде іншим, близьким за значенням. Слова записані у довідці.

Іде пароплав. (Пливе) Іде поїзд. (Їде) Іде весна. (Настає) Іде час. (Минає) Іде концерт. (Відбувається)

- Отже, які ми з вами підбирали слова близькі чи протилежні за значенням? (Близькі)

2. Колективна робота

- Я буду вам говорити слова, а ви повинні назвати слова, протилежні за значенням.

Купувати – … (продавати)

Шепотіти – … (кричати)

Сміятися – … (плакати)

Руйнувати – … (будувати)

Підіймати – … (опускати)

Говорити – … (мовчати)

VІ. Домашнє завдання

- Вправа 364 с. 138.

VІІ. Підсумок уроку

- Наведіть приклади слів назв дій, близьких за значенням. (Розмовляти, говорити)

- Наведіть приклади слів назв дій, протилежних за значенням. (Плакати-сміятися, бігти-стояти)

- Які це багатозначні слова?

- Отже, слова можуть буди близькими і протилежними за значенням, а також багатозначними.

- Діти, я вдячна вам за роботу.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
2
міс.
2
9
дн.
0
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!