Способи дієслів

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

7 клас мова

Тема уроку: Способи дієслів.

Мета уроку: ознайомити учнів із способами дієслів; формувати загальнопізнавальні вміння відрізняти дієслова різних способових форм, правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль способових дієслів; розвивати навички правильного і доречного використання способових дієслів в усному і писемному мовленні; розвивати увагу, логіко-асоціативну пам'ять;; прищеплювати любов до прекрасного.

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Повідомлення теми уроку. Актуалізація опорних знань.

Скажіть, яку велику тему ми з вами вивчаємо?

Дайте визначення дієслова як частини мови?

Які граматичні категорії має дієслово?

А чи можливо побачити, відчути або описати осінь без дієслів? Чому?

Отже, з багажем уже відомих знань вирушаємо подорожувати, щоб вивчити про дієслово щось нове, ще невідоме.

Запишемо дату і тему нашого уроку.

ІІІ. Визначення мети і завдань уроку на основі мотивування навчальної діяльності.

З теми можемо з’ясувати, що у дієслова, крім часу і виду, виявляється ще й способи якісь є. Що ж це мовні явища?

Рушаймо в першу подорож навмання, без компасу і орієнтирів, на прогулянку осінніми лісами, лісочками і скверами. Запис речень

Синіє осіннє небо над золотавими лісами.

Якби надворі задощило, я відкрила б парасольку.

Друзі, швидше збираймо чудові гриби!

(учні записують речення в зошити, коментують розділові знаки)

  • знайти у речення дієслова, визначити синтаксичну роль (присудки);

  • спробувати визначити, що означають або виражають дієслова по відношенню до дійсності.

(синіє, задощило – дієслова, що означають реальну дію; відкрила б – дієслово, що означає не реальну, а можливу дію; збираймо – дієслово, що виражає спонукання до дії ).

Отже, ми бачимо, що дієслова мають різні способи виражати дію. Нам необхідно познайомитися з цими способами, бачити їх особливості і розрізняти, і, звичайно ж, правильно використовувати їх у писемному й усному мовленні.

ІV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу

Слово вчителя. Запрошую вас до Парку Теоретичних знань. Чому ж до парку?

Лексична хвилинка. Що ж означає слово «парк»? (учні подають лексичне значення слова «парк»)

Парк – упорядкована ділянка з природними або штучними зеленими насадженнями, алеями, водоймами.

Де ж упорядковано усі теоретичні знання? Звичайно ж, у підручнику. Розгорніть підручники на сторінці 68 §9 «Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий)». Коментоване опрацювання параграфа

  1. Первинні навички «Упізнай спосіб».

Спробуймо тепер визначити у записаних раніше реченнях способи дієслів?

Синіє (що робить?), задощило (що зробило?) – дійсний спосіб.

Відкрила б (що зробила б?) – умовний спосіб.

Збираймо (що робімо?) – наказовий спосіб.

V. Застосування здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення комунікативних і творчих умінь.

А зараз із Парку Теоретичних знань давайте перенесемося до Палісадника Умінь.

Лексична хвилинка. Що означає слово «палісадник»?

Палісадник – невеликий обгороджений садок перед будинком, призначений для відпочинку, роздумів або творчої праці.

Нам є про що поміркувати і над чим попрацювати творчо.

Прослухайте вірша. До якого стилю належить його текст? Чому? (Художній стиль, йому притаманні образність, використання різноманітних художніх засобів)

  1. Дослідження «Знайди слово». Диктант

Давайте-но спробуємо у віршеві дослідити дієслова і з’ясувати, до яких способів вони належать і яку синтаксичну роль виконують у реченні. (Учні відшукують дієслова, визначають їх спосіб, синтаксичну роль і записують у зошити в три стовпчики)

Сіла осінь на порозі,

Довгі коси розплела,

Спілі яблука на возі,

До бабусі привезла.

Вітром двері відчинила:

  • Дари з воза забирайте!

Павутинкою злетіла:

  • Завтра тут мене чекайте!

  • Ми на тебе почекали б,

З жовтим листям танцювали б,

Та, на жаль прощаємось,

Бо в місто повертаємось!

  1. Творче конструювання

Із ряду слів відтворіть приказки і прислів’я про осінь. Пам’ятайте: усі слова подані у початковій формі, зв’яжіть їх граматично. Поясніть значення цих прислів’їв?

Слова: вести, осінь, усе, рахунок. (Осінь усьому рахунок веде.) (Пояснюють смисл прислів’я)

Слова: хвалити, осінь, в, літо. (Хвали літо восени.) (Пояснюють смисл прислів’я)

Слова: листопад, жовтень, відчинити, двері, грудень, якби, не, то, би. (Якби не листопад, то жовтень відчиняв би двері грудню). (Пояснюють смисл прислів’я)

До якого стилю мовлення належать прислів’я і приказки?

VІ. Підсумки уроку. Перевірка рівня первинного засвоєння. Усний блиц-тест. (учні повинні закінчити речення, які починає учитель)

Реальну дію виражає …………(дійсний спосіб).

На питання що робімо?, що зробімо? відповідають дієслова …. (наказового

способу).

Дієслова умовного способу утворюються за допомогою …. (частки би).

Домашнє завдання

Слово вчителя:

Злетів листочок з гілочки-

Набравсь від неї силочки,

Щоб подорож почати-

Із вітерцем помчати,

Злетів у височінь, в блакить-

Осіннім золотом тремтить

Гаряче серденько листочка.

Упав на шлях біля місточка.

Там подорож свою він закінчив

І в пам'яті навік  нам залишив 

Осінню пору золоту-

Таку незвичну і просту... 

А щоб розпочати нову подорож і знайомитися з дієсловом вам необхідно попрацювати вдома. Тож запишіть домашнє завдання: вивчити §9, виконати вправу 125

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
7
дн.
0
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!