і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

Спиридон Черкасенко «Безпритульні» – твір, присвячений “дітям праці, горя”.

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Тема уроку: Спиридон Черкасенко «Безпритульні» – твір, присвячений “дітям праці, нужди і горя”.

Мета уроку: ознайомити учнів із життям та творчістю письменника, твором земляка, розглянути особливості мови тексту; розвивати навички аналізу, вдумливого читання, виразного мовлення, сприяти виявленню творчих здібностей учнів; виховувати любов до природи, співчутливе ставлення до тих, хто потребує нашої допомоги та до братів наших менших – тварин.

Тип уроку ЛРК; урок вивчення, аналізу художнього твору

Різновид уроку: духовно-естетичне сприйняття твору.

Обладнання: текст, портрет автора, дитячі ілюстрації до твору.

Хід уроку

  1. Вступне слово-звернення вчителя до учнів-читачів

1.Організація класу.

Перевірка готовності робочого місця.

Ознайомлення (оглядове) з наочністю, яку буде використано на

уроці.

2.Особистісно значуща деталь

Діти, у кого з вас є домашні улюбленці?

Чи сильно ви їх любите?

Основна частина

2. Орієнтаційно-прогностична лінія літературної освіти

    1. Повідомлення теми уроку вчителем, визначення особистісно-важливих цілей діяльності

Сьогодні на уроці літератури рідного краю ми детальніше познайомимось з творчістю нашого земляка С. Черкасенка, звернемо увагу на основні віхи його життя, гуманістичний світогляд митця. Опрацюємо оповідання «Безпритульні». Удосконалюватимемо вміння розуміти та аналізувати художній твір, визначати проблеми, піднятті автором, їх актуальність сьогодні.

    1. Умотивування наступної діяльності вчителем або/і школярами

— Об'єднання в групи. Спосіб «Хто я»

Вчитель. Для того, аби об'єднатись в групи, ви повинні спочатку зануритись в себе і визначити, хто ви більше - романтик чи реаліст, тобто з'ясувати, з яких позицій дивитеся на світ, як сприймаєте життя. А тепер всі стаємо в коло, кожен по черзі говорить свою фразу-код, яка починається словами: «Я — романтик...», або «Я реаліст...» (і пояснюєте, чому). Наприклад, «Я - романтик, бо для мене сонце прокидається», або «Я - реаліст, бо для мене сонце сходить» і т.д.

Ви самі визначили, свою приналежність до тієї чи іншої групи, то ж займіть свої місця (в класі відведено місце для різних груп. В центрі - зона для висловлювання думок «Прошу слова»).

Прийняття правил роботи в малих групах

• Говорити по черзі, не перебивати.

• Бути активним

Настанова групам перед початком роботи.

«Романтикам» Ви - романтики. Вас захоплює незвідане, пригоди, цікаві деталі. Цікавить загадка людської душі, духовність. Ви - вірите в краще. Ви створюєте мрію, ідеал.

«Реалістам» Ви — реалісти. Ваші сильні сторони — аналітичне мислення, практична оцінка ситуації, ви вмієте бачити явище, те, що його спричинило, і що воно породить. Ви вмієте сплановувати, скоригувати, передбачити дійсність, перетворити мрію в дійсність.

Очікуванні результати (записуються на аркуші, вивішуються на дошці)
3. Проективно-операційна лінія літературної освіти

3.1. Повідомлення біографічних відомостей

Коло ідей «Познайом з письменником» (інтерактив)

— Кожна група одержує завдання представити письменника (Інтерв'ю з письменником) Рольова гра «Романтики» (Формування світогляду п-ка, переконань, ідейна спрямованість творчості) Повідомлення учня. «Реалісти» (Віхи життєвого шляху С. Черкасенка)

  1. (Кожна група обговорює матеріал, записує твердження.

  2. Найбільш точну інформацію (тези) записують на ватмані і захищають.

  3. Вчитель скориговує основні відомості, які мають винести учні з цього
    етапу уроку контрольними питаннями:

  4. Яке місце в українській літературі займав С. Черкасенко?

  5. В яких жанрах працював письменник, який із жанрів найближчий вам?
    (оповідання для дітей)

3.2. Бесіда за змістом оповідання: (користуватися текстом)

Випереджуюче завдання групам.

«Романтики»- в ході бесіди скласти план - характеристики Китьки.

«Реалісти» - визначити проблеми, підняті автором у оповіданні.

  1. Чим схвилювало вас оповідання « Безпритульні»?
    —Яка тема цього твору?

  2. Назвіть головного героя твору. Опишіть, яким ви його уявляєте.

  3. Яке оточення хлопчика? Як ставляться до нього діти, дорослі.

  4. Як ставиться він до світу людей? (Ніхто не любив Китьки. Людям,
    замордованим каторжною працею, ніколи було любити, ніколи й думати
    про такі дрібниці. Китька відповідав тим самим.

  5. Як ставиться Китька до Кудли і її дітей?

  6. Порівняйте Китьчине ставлення до бездомної тварини і ставлення інших
    дітей, епізодично зображених у творі. Про що це говорить?

  7. Знайдіть в сюжеті кульмінацію твору. Що ви відчуваєте? Яка причина
    того, що сталося. Як би можна було виправити ситуацію?

  8. Як Китька сприйняв те, що сталося з собачатами? Це була лише Кудлина
    біда?

  9. Чому оповідання залишає щем у душі? Які народжує думки.

    1. Огляд ілюстрацій до твору

4. Рефлексивно-корективна лінія контролю літературної освіти, читацького досвіду учнів

Представлення результатів читацької діяльності

    1. Підсумок бесіди. Виступають групи.

  1. Дайте характеристику Китьки за складеним планом. («Романтики»)

  2. Які проблеми підняв у творі автор? («Реалісти»)
    План характеристики Китьки.

  1. Китька круглий сирота, обезболений хлопчик.

  2. Ставлення героїв твору до хлопчика.

  3. Добра, чула душа дитини.

  4. Турботливе ставлення до безпритульної собаки, її дітей.

  5. Моє ставлення до героя.

Проблеми, підняті автором в оповіданні

— Зображення тяжкого життя дітей праці, нужди і горя.

  1. Проблема безпритульності дітей, які залишились без батьківського піклування.

  2. Проблема байдужості суспільства до знедолених дітей.

— Проблема бездомних тварин.

Розв’язка уроку

5. Слово-епілог словесника.

5.1. Коментар домашнього завдання.

Обов’язкове: повторити ознаки оповідання на прикладі вивченого твору.

Початковий рівень (ПР): переказати 1 епізод з твору «Безпритульні».

Середній рівень (СР): скласти план оповідання.

Достатній рівень (ДР): розповісти про зображену подію від імені Китьки

Високий рівень (ВР): Творче конструювання: змінити в оповіданні певний епізод, пояснити як це вплине на подальший хід подій.

5.2. Слово-акцент учителя літератури.

Одним із перших в українській літературі Спиридон Феодосійович Черкасенко звернувся до зображення психічного стану тварин. Вони страждають, мовчки спостерігаючи за людською зневагою до себе. До середини 19-го століття люди вважали, що тваринний світ існує за своїми законами, далекими від людських.

Тільки вчення Чарльза Дарвіна про спільність появи на землі людини і тварини змінило такі уявлення. В оповіданні «Безпритульні» автор поруч із людьми і нарівні з ними змальовує страждання і загибель тварин. Бажаю, щоб ви не відчули гіркий смак подібної втрати у своєму житті!

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
: ознайомити учнів із життям та творчістю письменника, твором земляка, розглянути особливості мови тексту; розвивати навички аналізу, вдумливого читання, виразного мовлення, сприяти виявленню творчих здібностей учнів; виховувати любов до природи, співчутливе ставлення до тих, хто потребує нашої допомоги та до братів наших менших – тварин.
  • Додано
    26.02.2018
  • Розділ
    Українська література
  • Клас
    6 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    1270
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер материала
    PH857538
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти