Соматична та вегетативна нервова система

Біологія

Для кого: 8 Клас

06.03.2021

142

2

0

Опис документу:
Мета: закріпити поняття в учнів про будову та функції нервової системи; сформувати поняття про соматичну та вегетативну нервову систему , відділи вегетативної нервової системи та їх роботу; пояснювати нервову регуляцію роботи внутрішніх органів людини; показати, як взаємодіє симпатична і парасимпатична нервова система під час регуляції.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: «Соматична та вегетативнанервова система».

Мета: закріпити поняття в учнів про будову та функції нервової системи; сформувати поняття про соматичну та вегетативну нервову систему , відділи вегетативної нервової системи та їх роботу;  пояснювати нервову регуляцію роботи внутрішніх органів людини; показати, як взаємодіє симпатична і парасимпатична нервова система під час регуляції.

Обладнання та матеріали: таблиці «Нервова система», «Головний мозок», «Автономна вегетативна система», додаткові матеріали, що теми уроку .

Базові поняття та терміни: соматична нервова система, черепномозкові нерви, спинномозкові нерви, автономна (вегетативна )нервова система, симпатичний та парасимпатичний відділи, нервові вузли, гіпоталамус., мігрень, вегетативна дисфункція.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку.

  1. Організаційний етап.

Добрий день, діти! Вітаювас і сподіваюся напродуктивну роботу на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Давайте згадаємо що таке рефлекторна дуга?

Учень виконує на дошці схематичний малюнок рефлекторної дуги.

  1. Що таке рефлекс?

  2. Що таке рухові, чутливі та вставні нейрони?

  3. З яких частин складається нервова система?

  4. Назвіть складові кожної частини НС.

  5. Що таке нервовий центр?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Які системи регулюють відповідні зміни у нашому організмі?

! Соматична та вегетативна нервові системи у першому та другому випадку відповідно.

От саме про ці нервові системи ми сьогодні з вами і поговоримо

Отже тема нашого уроку: «Соматична та вегетативнанервова система».

На вашу думку, що ми повиннізробити на сьогоднішньомууроці?

Давайте сформулюємо мету нашого уроку:розширити та закріпитизнанняпро соматичну та вегетативну нервову систему , відділи вегетативної нервової системи та їх роботу; визначити як взаємодіє симпатична і парасимпатична нервова система під час регуляції

IV. Вивчення нового матеріалу

Соматична нервова система

Автономна нервова система

  1. Будова

Нервові волокна (нерви), що не перериваються

Нервові волокна( нерви), що перериваються вузлами

  1. Склад

Черепномозкові нерви

(12 пар)

Спинномозкові нерви

(31 пара)

Симпатичні нерви

Парасимпатичні нерви

  1. Типи нейронів

Чутливі та рухові

Рухові

  1. Швидкість проведення імпульсу

30-120 м/с

1-3 м/с

  1. Центр контролю

Мозочок, середній мозок, кінцевий мозок

Гіпоталамус – ділянка проміжного мозку

  1. Дія системи

Підконтрольна людській свідомості, людина усвідомлено дає команди.

Не підконтрольна людській свідомості,

регуляція відбувається несвідомо (автономно)

  1. Функції

Забезпечують зв'язок організму із зовнішнім середовищем.

Здійснюють рухи всіх частин тіла

Іннервують роботу внутрішніх органів.

Забезпечує мобілізацію фізичних сил організму.

Іннервують внутрішні органи, справляючи на них вплив протилежний дії симпатичної нервової системи.

Забезпечує відновлення ресурсів.

Іннервація (від лат. In — в, всередині і нерви) — забезпечення органів і тканин нервами, що забезпечують їхній зв'язок з центральною нервовою системою (ЦНС).

  1. Робота відділів вегетативної нервової системи.

Збудження симпатичної автономної нервової системи сприяє інтенсивній діяльності організму, а збудження парасимпатичної, навпаки, сприяє відновленню витрачених організмом ресурсів.            Чимало органів зазнають протилежного впливу симпатичної й парасимпатичної систем, оскільки ці системи є функціональними антагоністами.

         Наприклад, під впливом імпульсів, що надходять по симпатичних нервах, частішають і посилюються скорочення серця, підвищується тиск крові, підвищується вміст глюкози в крові, розширюються зіниці, гальмуються скорочення шлунка й кишечника, зменшується секреція шлункового соку.

            Під впливом імпульсів, що надходять по парасимпатичних нервах, уповільнюються й послаблюються скорочення серця, знижується артеріальний тиск, знижується вміст глюкози в крові, збуджуються скорочення шлунка й кишечника, посилюється секреція шлункового соку.

У такий спосіб робота симпатичної нервової системи сприяє активній роботі організму, а діяльність парасимпатичної нервової системи спрямована на збереження й поновлення запасів енергії в організмі.

  1. Захворювання периферичної нервової системи

Розповідь з елементами бесіди.

  • Як ви вважаєте, які чинники можуть впливати на роботу нервової системи?

            На роботу нервової системи можуть впливати багато фізичних і хімічних чинників, стреси, непосильні психічні й фізичні навантаження, спадкові чинники й травматичні чинники.

            Для нормального існування організму необхідне збереження цілісності всіх відділів центральної і периферичної нервової системи, їхня узгоджена спільна робота.

            Ушкодження окремих ділянок центральної і периферичної нервової систем може призводити до порушення різних функцій. Це пояснюється загибеллю нейронів, що входять до складу нервового центру, який регулює діяльність того чи іншого органа, й ушкодженням нервових волокон, що підтримують зв'язок між нервовими центрами та відповідними органами.

Ушкодження кори великих півкуль може призвести до порушення мовлення, зору, слуху, здатності орієнтуватися в просторі. Ушкодження мозкової речовини в центральній ділянці кори мозку призводить до рухових розладів аж до виникнення паралічів на протилежному боці тіла. Ушкодження мозочка виражаються в порушенні координації рухів, при цьому страждає й діяльність внутрішніх органів.

            Ушкодження серцево-судинного або дихального центрів, що розташовані в довгастому мозку, призводить до смертельного результату.

            Діяльність нервових центрів може порушуватися, через нестачу кисню, під дією отруйних речовин, які потрапили в кров, а також з інших причин.

V Домашнє завдання

Опрацювати §35 підручника, повторити §§31-36, підготуватися до самостійної роботи з теми «Нервова система»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.