Сьогодні відбулась
онлайн-конференція:
«
Роль закладів освіти у формуванні нульової терпимості до корупції та вихованні доброчесності в Україні
»
Взяти участь Всі події

Шляхи формування економічної культури у учнів початкових класів.

Економіка

Для кого: 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас

16.10.2021

48

0

0

Опис документу:

У цій доповіді я ділюсь досвідом викладання предмету початки економіки для учнів початкової школи. В Україні розпочався перехід до ринку, до нової економіки, де головним є закон: якщо хочеш жити краще – краще працюй. І перед нами стоїть завдання – підготувати дитину до реального життя.

Не навчивши дітей мислити і діяти за законами економіки, ми не зуміємо прищепити їм справжню культури у реальному житті, достаток якого залежить від творчої ініціативи кожного.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

КРИВОРІЗЬКА ГІМНАЗІЯ № 98

КРИВОРІЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ









Доповідь:









« Шляхи формування економічної культури

учнів початкових класів в освітньому

середовищі гімназії »







Підготувала вчитель початкових класів

Криворізької гімназії №98 КМР

Торжевська Інна Вікторівна













Кривий Ріг 2021



Шляхи формування економічної культури учнів початкових класів

в освітньому середовищі гімназії

«Маленька людина… повинна побачити

і зрозуміти, у чому коріння нашого життя,

від чого залежить те, що у нас на столі…»

В Україні розпочався перехід до ринку, до нової економіки, де головним є закон: якщо хочеш жити краще – краще працюй. І перед нами стоїть завдання – підготувати дитину до реального життя.

Не навчивши дітей мислити і діяти за законами економіки, ми не зуміємо прищепити їм справжню культури у реальному житті, достаток якого залежить від творчої ініціативи кожного.

Не секрет, що у багатьох виникають наступні питання: «Навіщо потрібна економічна освіта в школі?», «Як можна застосувати основи економічних знань на практиці?», «З якого віку має починатись економічна освіта?».

Чи звернули ви увагу на те, як американці вирішують ці питання? Досить переглянути мультфільм про Скруджа Мак Дака, щоб зрозуміти, що знання про те, як накопичувати, розподіляти та владнати кошти, діти отримають змалечку. Слід також зазначити, що ці знання є дуже корисними. Бо тоді батькам легше пояснити дитині, чому не завжди можна отримати те, що хочеш.

Тому, пройшовши курс з основ економіки, я розпочала з учнями 1 класу вивчення даної науки: складної, але дуже цікавої. Провела на батьківських зборах анкетування. Були побоювання батьків щодо раннього початку вивчення складної науки для дітей, але взялися до роботи. Щоб прищепити дитині навички діяльності в реальному житті, я вчу мислити й діяти за законами економіки. Малюки, навчаючись, не лише набувають теоретичних знань, а й накопичують практичний досвід: вчаться розв’язувати завдання, поставлені в економічних іграх, працювати творчо.

Весь процес я будую у вигляді захоплючої гри, де починається знайомство з економічними категоріями й законами від простого до складного, від знайомого до незнайомого. Свою роботу ми почали з виховання у дітей бережливості, економності, хазяйновитості. Через казку ми понаймились з родиною Зайців – хазяїв, сусідів та їх сімейну економіку. Протягом навчального року учні допомогли родині Зайців розібратися та надати допомогу у потребі в житлі: безпеці; ознайомились з проблемою вибору, ресурсами, професіями, поділом праці, з даровими та економічними благами. Ринок, товар, гроші, реклама.

Формуючи в дітей ці якості, я загостюю увагу на тому, що бережливість – це не тільки вміння зберегти й берегти, а й моральна якість, ознака загальної культури людини, розуміння нею цінності речей. Адже кожен з нас повинен бути відповідальним за збереження природи, її ресурсів – за кожний витрачений кіловат енергії і літр води.

З перших років життя дитина занурюється в економічну його сферу на побутовому рівні. Розмови про покупки та продаж товарів, бюджет родини, реклама по телебаченню – ось далеко не повний перелік того, з чим постійно стикається школяр. Ці складні, невідомі, але дуже цікаві економічні процеси, від яких, до речі, часто залежить здійснення бажань та мрій малюка, приваблюють його, тож перші елементарні знання він здобуває самотужки: з бесід з однолітками, перегляду телепередач та спостережень за тим, що відбувається довкола.

Школярі залучаються до азів економічної грамотності, в них формується нове економічне мислення, знайомляться з навколишнім життям людей і тварин, їхніми потребами та способами їх задоволення, економічними законами, створюється підгрунтя для подальшого вивчення економічних дисциплін. В повній мірі я залучаю засоби образотворчого мистецтва, проводжу екскурсії, рольові ігри, дискусії, роботу у малих групах, у парах. Мої діти з задоволенням виконують міні – проекти, що розвивають спостережливість та вміння порівнювати, аналіізувати, зіставляти, пояснювати причини виникнення економічних явищ, роботи висновки та узагальнювати побачене.

На формування саме таких якостей і спрямована економічна освіта молодшого школяра. Саме тому так важливо ще з початкових класів формувати в учнів економічне мислення, уміння орієнтуватись у нестандарних ситуаціях, проявляти ініціативу, бути в майбутньому господарями рідної землі.

На уроці природознаства «Які дерева листяні, а які хвойні?», закріплюю знання економічної теми «Ліс – джерело дарових благ».

Оскільки знання, вміння та навички, сформовані у молодшому шкільному віці, мають стати фундаментом для становлення громадянина – людини, щиро зацікавленої в розвитку та економічному розквіті своєї держави, дуже важливою є продумана та послідовна робота з економічного виховання найменших.

Безсумнівно, що діти повинні мати уявлення про елементарні економічні поняття та процеси (ціна, гроші, купувати тощо). Але важливішим, доцільним, на мою думку, є не стільки засвоєння відірваних від реального життя сучасної дитини знань, скільки набуття первиного економічного досвіду.

Цікаво проходять заняття «на місцевості»: в магазині, у шкільний їдальні, в ощадбанку, на пошті чи навіть на вулиці. Провести такі заняття можна в найпростіший спосіб – це роздати дітям пакетики та повести їх навколо школи із завданням збирати різні, на перший погляд, уже непотрібні речі та скласти перелік того, що з ними можна зробити.

Економічне й трудове виховання тісно повязані. Тож дитяча праця має містити в собі елементи продуктивної діяльності: отримання матеріального результату та включення його у людські стосунки. Для цього дитині необхідно мати життєвий досвід; вона набуває його в процесі навчання та виховання.

Економіка і молодший школяр здаються, на перший погляд, далекими одне від одного. Але якщо ми розглядаємо її як галузь «розумного ведення домашнього господарства», то економіка невідємна від дитини з перших років життя колективу. Необхідно рахуватися з тим, що перше знайомство дитини з основами економічних знань відбувається в дошкільний період, коли, знайомлячись із навколишнім світом, вона вперше довідується, що достаток сім’ї залежить від праці тата й мами, що є гроші, які використовуються для придбання необхідних речей у магазині. В цей же час дитина знайомиться з такими поняттями, як «ціна», «дорожче», «дешевше», «вартість», «здача», «режим економії». Вже в дошкільному віці маленький покупець активно реагує на рекламу, упаковку та інші атрибути торгівлі, чує і розуміє коментарі з цього приводу дорослих.

Цей реальний світ дитина переносить у свої ігри з ровесниками у школі, де вже сама грає ту чи іншу роль. Але ця діяльність відбувається в умовній ситуації, часто не схожій на реальну: діти продають, купують, будують та все це тільки гра. І незважаючи на те, що у школі є елементи реальної праці (самообслуговування, побутова праця, робота з папером та інше), результати її не мають соціально-значущого значення. Таким чином, засвоєння економічних знань іде двома шляхами: реальних ситуацій у сім’ї і у грі. Жоден шлях не є головним. Бо в процесі гри дитина моделює економічні відносини, що виникли в реальному житті. Нерідко вона відчуває суперечність між життєвою ситуацією та ігровою. І тут постає питання вибору, адже в одному і тому ж випадку можна вчинити по-різному.

Економічне виховання дітей молодшого шкільного віку ставить за мету засвоєння ними доступних понять з економіки, розвиток інтересу до економічних зань. Важливим тут є осмислення дітьми таких, пов’язаних з економікою людських рис, як бережливість, ощадливість, працьовитість, чесність, співчуття, спів радість та розумний азарт, уміння вигравати і програвати.

Бережливість не формується на порожньому місці, визначальними тут є конкретні умови, в яких росте й виховується дитина: сімейне становище, ставлення до оточення, її духовний світ. Все це має великий вплив на формування особистості, майбутнього громадянина. В своїй родині малюк навчається гуманному ставленню до природи, поваги людей праці, доброзичливості, взаємодопомоги, і тому дитина, яка виховується в сім’ї, де панують ці чесноти, в майбутньому завжди буде бережливою і економною в своїй виробничій діяльності.

Результатом отримання економічних знань у першому класі буде інтерес до предмета й надалі. Учні сприйматимуть економіку не як щось незрозуміле й непотрібне. А будуть прагнути до поглиблення знань, необхідних у житті чи майбутній професії. Діти змалку вчитимуться планувати свій сімейний бюджет, уміти жити, як то кажуть, на глибину власної кишені. Це ті знання, яких не має більшість із дорослих і які ой як допомогли б нам не набивати гулі, перш ніж наберемось власного досвіду.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.