Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Критика і розвиток. Як не знищити мотивацію
»
Взяти участь Всі події

«Складносурядне речення, його будова. Засоби зв’язку між частинами складносурядного речення»

Українська мова

Для кого: 9 Клас

28.01.2020

993

9

0

Опис документу:
поглибити знання учнів про особливості будови складного речення, види складних речень; вчити розпізнавати складносурядне речення, визначати засоби зв’язку в ньому, правильно моделювати і використовувати складносурядні речення в усному і писемному мовленні; формувати вміння здобувати інформацію з різноманітних джерел (словників, правопису), уміння і бажання організовувати свою працю для досягнення успішного результату
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ПІДГОТУВАЛА ВЧИТЕЛЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

КЗ «Василівська вечірня (змінна) школа ІІ-ІІІ ступенів»

Василівської районної ради Запорізької області

Винниченко Валентина Прокопівна

КЛАС: 9

ПРЕДМЕТ: українська мова

ТЕМА УРОКУ: «Складносурядне речення, його будова. Засоби зв’язку між частинами складносурядного речення»

ТИП УРОКУ: ВНЗ (урок відкриття нових знань)

ОСНОВНІ ЦІЛІ УРОКУ:

а) діяльнісні: поглибити знання учнів про особливості будови складного речення, види складних речень; вчити розпізнавати складносурядне речення, визначати засоби зв’язку в ньому, правильно моделювати і використовувати складносурядні речення в усному і писемному мовленні;

б) навчальні: формувати вміння здобувати інформацію з різноманітних джерел (словників, правопису), уміння і бажання організовувати свою працю для досягнення успішного результату;

в) знання: знати і вдосконалювати вміння знаходити в тексті складні речення різних типів; виховувати уважність, спостережливість.

г) уміння: формувати вміння редагувати речення, уміння впливати на співбесідника, володіння лексичним запасом, вступати в спілкування, підтримувати його.

РОЗУМОВІ ОПЕРАЦІЇ: аналіз, порівняння, узагальнення

ДЕМОНСТРАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ: презентація, відеоролики, плакати

РОЗДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ: підручники, фломастери червоного і зеленого кольорів, індивідуальні роздавальні картки, плакат «складносурядне речення».

ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УРОКУ: мультимедійна дошка, телевізор

ОФОРМЛЕННЯ ДОШКИ: картини природи, епіграф уроку.

ХІД УРОКУ

І. САМОВИЗНАЧЕННЯ ДО ДІЯЛЬНОСТІ

Наче вчора бігав я до школи

І садив ці вишеньки малі,

а тепер гудуть над ними бджоли

і поважні пустуни – джмелі.

В. Симоненко

Добрий день, діти! Сідайте, будь ласка. Я рада вітати всіх присутніх на нашому уроці! Учням бажаю плідної праці та гарних вражень від нашої спільної роботи. Тож, сідайте рівненько, - розпочинаємо наш урок.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ І ФІКСАЦІЯ УТРУДНЕННЯ В ДІЯЛЬНОСТІ

Хто нагадає, яку тему ми вивчаємо? (Складне речення).

Опрацювавши сполучникове і безсполучникове складне речення, вам необхідно було виконати домашнє завдання. Що було задано додому? (Вправа 91, ст. 52)

ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

ІІІ. ВИЯВЛЕННЯ ПРИЧИН УТРУДНЕННЯ І ПОСТАНОВКА НАВЧАЛЬНОЇ ЗАДАЧІ

СИТУАТИВНЕ ЗАВДАННЯ:

- прочитайте епіграф до уроку.

- як ви його розумієте?

- як ви вважаєте, чому автор використав образ бджіл і джмелів – пустунів?

- з ким з цих образів ви асоціюєте себе у житті?

- що ж необхідно майбутньому випускнику, щоб не бути у житті джмелем - пустуном?

- дайте характеристику речення з точки зору синтаксису.

ЗАПИС ТЕМИ УРОКУ В ЗОШИТИ

IV. ПОБУДОВА ПРОЕКТУ ВИХОДУ З УТРУДНЕННЯ

Запишімо на дошці та в зошити наступні слова відомого письменника Григорія Сковороди: «Не розум від книг, а книги від розуму створились». Як ви розумієте цей вислів? (Відповіді учнів)

Тож і я бажаю навчитись не лише здобувати мудрість і знання з книжок, а й самим творити книги під назвою «Життя».

З кількох частин складається це речення? (З двох)

Яким зв’язком поєднана перша і друга частина? (Сполучниковим)

Чому між першою і другою частиною стоїть кома? (Тому що є сурядний протиставний сполучник а, перед яким завжди ставиться кома)

V. ПЕРВИННЕ ЗАКРІПЛЕННЯ У ЗОВНІШНЬОМУ МОВЛЕННІ

робота з таблицею «складносурядне речення». пояснення вчителем нового матеріалу.

Складносурядне речення

Складається з двох або більше частин

Частини є рівноправними (не можна поставити питання від однієї частини (головної) до іншої (залежної)

Засоби зв’язку – сполучники сурядності (єднальні, протиставні, розділові)

І [тріснув лід], і [стрепенулось серце], і [зупинилась у мовчанні мить].

Докладніше про розділові знаки у ССР ви дізнаєтесь на наступному уроці. Між частинами ССР можуть бути такі смислові зв’язки:

  • одночасність подій

  • послідовність подій;

  • причина й наслідок;

  • протиставлення;

  • зіставлення;

  • чергування явищ;

  • різка зміна подій.

Робота з підручником.

Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу на с. 75 – 76.

VI. САМОСТІЙНА РОБОТА ІЗ САМОПЕРЕВІРКОЮ ЗА ЕТАЛОНОМ

Прочитайте текст. Сформулюйте основну думку. Випишіть

складносурядні речення, виконайте синтаксичний розбір. Схарактеризуйте

смислові зв’язки між частинами речення, спираючись на статичну таблицю.

Доповніть висловлювання кількома правилами мовленнєвого етикету,

використовуючи складносурядні речення.

Текст вправи (НА ЕКРАНІ)

Розмовляючи з ким-небудь у товаристві, важливо зосередитися на темі бесіди, взяти в ній участь, підтримати її плавність, зробити цікавою. Жартувати співрозмовники мають обережно, а їхні висловлювання не повинні ображати оточуючих. Не слід залишати без уваги ні людей похилого віку, ні дітей. Не реагувати на запитання, не відповідати на них – не можна. Розмова має бути цікавою всім, і кожен із присутніх має взяти в ній участь. Співрозмовникові можна заперечувати, говорити, що він помиляється,відстоювати свої погляди, але робити це треба делікатно. Якщо ви в чомусь не впевнені – краще промовчіть. Кожний учасник розмови повинен висловитися, проте не можна допускати постійного говоріння однієї особи. Якщо ви хочете висловити свою думку, зачекайте, доки інший договорить, не перебивайте його. Не годиться відповідати на запитання лише «так» чи «ні». Обов’язково треба додати ще кілька слів, або ввічливо перепитати: «Пробачте, що ви сказали?», або: «Пробачте, я не почув ваших слів». Такі вирази, як «Це неправда», «Це дурниці» неприпустимі. Треба висловлюватись так: «Мені здається, що ви помиляєтеся», «Вас, очевидно, неправильно проінформували» тощо

(З журналу).

VII. ВКЛЮЧЕННЯ У СИСТЕМУ ЗНАНЬ І ПОВТОРЕННЯ

Диктант-відновлення.

Продовжити прислів’я, назвати розряд сполучників сурядності, охарактеризувати смислові зв’язки між частинами речення.

Життя не має ціни….( а воля дорожча за життя).

Коріння навчання гірке…(а плід його солодкий).

Язик має й коняка…(але вона не балака).

Слова ласкаві…(а думки лукаві).

Або розумне казать…(або зовсім мовчать).

Робота з роздавальними картками.

І наостанок кожен з вас отримає невеличку самостійну роботу. (Вчитель роздає картки) Перед вами речення. Ви повинні підкреслити граматичні основи, позначити сполучник, вказати вид сполучникового речення, вказати смисловий зв'язок та намалювати до нього схему.

Речення:

1 Зранку була трохи відлига, а під вечір мороз ще зміцнів.

2 Все повертається, але роки йдуть без вороття.

3 То сонце вигляне, то знову туча.

4 На столі з-під рушника виглядає житній хліб, а рядом темніє пучок польових волошок.

5 Бджоли облітались, і дід з Дмитриком заносять вулики в ольшаник.

6 І серцю дано не бідніти, і думам дано не всихати.

VIII. РЕФЛЕКСІЯ ДІЯЛЬНОСТІ

Я дякую вам, мої учні, за гарну співпрацю. Сподіваюсь, знання, отримані вами сьогодні, залишаться у ваших головах хоча б до написання ДПА!

Тож, хто може підвести підсумок?

Яку тему ми опрацювали?

Чого навчились?

Чи досягли запланованої мети?

Над чим іще слід попрацювати?

1. Домашнє завдання.

Запишіть домашнє завдання: опрацювати теоретичний матеріал п. 10, виконати письмово впр. 98 на ст. 56.

2. Оцінювання роботи учнів (вчитель виставляє оцінки)

На цьому наш урок завершено, до побачення!

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.