Складносурядне речення (дидактичний матеріал для 9 класу)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Складносурядне речення

Завдання 1. Випишіть сурядні сполучники. Скажіть, до якої групи вони входять. Складіть речення із сполучником кожної групи.

  • Хто, і, що, та, чому, й, а, ні…ні, ані…ані.

  • Однак, а, хоч, якби, та, бо, що, проте.

  • Або, хоч, не то…не то, чи, хоч…хоч.

Завдання 2. Випишіть із поданих речень складносурядні. Вмотивуйте свою відповідь.

1.Потім луки кінчаються , і вони прошкують лісовою стежкою. 2. Федір Нестерович озирнувся – з-за Макарової хати викочувалася хмара, вкриваючи галявину передчасними сутінками. 3. Пахла чорна земля на пагорбах між заплавами. 4. Солома у грубі погасла, і жар укрився тремтливим попільцем (Г. Тютюнник). 5. Глянь: розкривається назустріч сонцю й грозам руками пружними запліднений чорнозем… 6. Оригінальну чув я суперечку в Сорочинцах, над ясноводим Пслом. 7. Я натомився од екзотики, од хитро вигаданих слів, - а на вербі срібляться котики, і став холодний посинів (М. Рильський).

Завдання 3. Записати, визначити граматичні основи, вказати розряд сурядних сполучників, побудувати схеми складносурядних речень.

Пролетів він гай зелений

І сховався за кущем,

А дивна флейта розсипалась

Звуків радісним дощем.

Флейта плакала, сміялась,

Умирала і жила,

Й біла постать сміх і сльози

Із долонь своїх пила.

Глянув місяць світлим оком –

І осяялась земля,

І крізь листя вітер баче

І Весну, і Солов’я.

Соловей, стуливши очі,

В келих ночі срібло точе:

«Сонце, Сонце! Весно, Весно!

Як на світі жить чудесно,

Як чудесно в світі жить,

І страждати, і любить!

Весно, Весно, вміла ти

В небі Сокола знайти».

О. Олесь

Завдання4. Прочитайте. Перепишіть. Визначте складносурядні речення, в яких є односкладні речення будь-якого типу. Назвіть цей тип. Виділіть у реченнях головний член.

1.Будилися коні й іржали, а за Подолом шумів широкий Дніпро. 2. Сонце світилось коротко, а ночі були довгі, як нудига (Б. Лепкий). 3. Підбігаєте до озера, а гагара, голубочка, плаває собі та хлюпочеться, пір’ячко своє дзьобом перебираючи (Остап Вишня). 4.Над Поліссям дощі пропливли, пролились, і травою береться узгір’я піщане. 5. Поспішайте любити всю землю свою, і не треба за це ні хвали, ні хули. 6. І запахли у хаті поле і ліс, і світилось у росах чиєсь дитинство (М. Сингаївський).

Завдання 5. Перепишіть речення, підкресліть сполучники, якими з’єднані між собою ці речення.

1.Сила без голови шаліє, а голова без сили мліє. 2. Або розумне сказать, або зовсім мовчать (Нар. тв.). 3. І грудям дихалося легко, просторо, тільки щеміло там щось на самісінькому дні. 4. Свічки одразу ж погасли, зате калина леліла в сонячному промінні…(Г. Тютюнник). 5. Чи то настане нічка темна, чи то веселий день шумить (Л. Глібов). 6. Природа-матінка обдаровувала інстинктами кожного, але того для людини мало (Ю. Збанацький). 7. Чи вітер крізь кураїну свище, чи тоскно хтось наспівує поблизу (О. Гончар). 8. Вона (Даруся) не солодка, але й не дурна. 9. Торішні барабулі скінчилися, а на сьогорічні в Дарусі неврожай. 10. Низенькі ворітця біля татової хатки причинені, і Даруся заходить туди тихо. (З тв. Марії Матіос)

Завдання 6. Прочитайте речення, вставляючи замість крапок відповідно до змісту сполучники сурядності. Визначте, які з поданих речень складні, а які - прості ускладнені. Спишіть складні речення.

1. Душа душу чує, … серце серцю вість подає (Нар. тв.). 2. Реготали біля озера дівчата … хлопці …враз затихли. 3. Журавлі вже давно не гніздилися на їхніх луках … дуже рідко летіли своїм давнім пташиним шляхом. 4. Зненацька від Десни полетіло сухе сіно, … важке вітрило неба напнулось (Ю. Мушкетик). 5. Знову зворухнулось повітря, … срібні звуки розбудили степ (С. Васильченко). 6. Гримів … двиготів терем від біганини челяді … холопів, двораків … покоївок (Р. Іванченко). 7. Марія принесе півлітерку молока раз на два-три дні, … Даруся його не п’є, … лишає на сметанку. 8. Даруся розказує йому все, про все питає, … найдовше слухає глуху повільну татову бесіду. (З тв. Марії Матіос)

Завдання 7. Дати свою відповідь-версію на питання, сформулювавши його одним складносурядним реченням.

Ситуація 1. Дівчинка дуже погано їсть, завжди щось вигадує, щоб уникнути сніданку чи обіду. Підходить одного разу до бабусі і лукаво говорить: «Я, здається, проковтнула мишку». Дивиться лукавими очима і чекає бабусиної відповіді.

Що відповіла бабуся? (Ваша версія)

Ситуація 2. Поїхала жінка до доньки в місто погостювати трохи. А коли приїхала додому і почала годувати курей, то побачила, що немає півня.

  • Петре, - мовила вона до чоловіка, - а де ж це півень?

  • Собака з’їв, - відповів Петро.

  • Усього півня?

Що відповів Петро? (Ваша версія).

Ситуація 3.

Петрусю, швидше збирайся до школи, бо запізнишся, - каже бабуся онуку. – Нічого, бабусю…(Ваша версія).

Завдання 8. Запишіть речення в такому порядку, коли смислові зв’язки вказують на відношення: а) одночасності; б) причинно-наслідкові; в) протиставлення. Поясніть три-чотири орфограми (на вибір).

1. Хотіла я піти до конопель, так тут іще нескінченна робота (Леся Українка). 2. Даруся повільно прикладає вухо до землі – але за якусь мить раптово схоплюється (Марія Матіос). 3 Дуби чергувалися із соснами, і в вузькі прогалини поміж ними лилося струменями сонце (А. Мороз). 4. Крізь темну ніч шумів весняний дощ, і в унісон із ним шуміли сосни (А. Малишко). 5. Хлопці метнулись до коней, і незабаром віз стояв запряжений, готовий вирушити в дорогу (М. Коцюбинський).

Завдання 9. Спишіть складносурядні речення, вставляючи пропущені букви та потрібні розділові знаки, користуючись поданим нижче алгоритмом. Поясніть вживання розділових знаків.

1.Була роса, і тиша, і туман і пурхало, злітаючи з д..рев, строкатими м..теликами листя. 2. Уставало сонце а наша хатка лісова дрімала. 3. Згубилось літнє сонце за борами і снігом білим зам..ло траву. 4. І облітають з вітром пустоцвіти і в рі..ці пахне м’ятою вода (В. Грабовський). 5. Надворі знов зима і падають сніжинки і віт..р їх н..се в туман..у далеч..нь (В. Сосюра). 6. Чернишеві хотілося шви..ше побачити справжню війну проте він досі ніде її не знаходив (О. Гончар).

1. Речення складносурядне

Ні

Так

На початку речення є слово, що виконує спільну синтаксичну роль і для 1 простого, і для 2

Так

Ні

Кома не ставиться

2. Смислові зв’язки між простими виражають протиставлення,

зіставлення, послідовність, одночасність, взаємо виключення,

речення близькі за значенням

Так

Ні

Ставиться кома

3. Частини далекі за змістом

Ні

Так

Ставиться

4. Відношення між простими причиново-наслідкові

Так

Ні

Ставимо тире

5. Спостерігається швидка зміна подій

Так

Ні

Ставимо тире

Завдання 10. Випишіть з текстів художніх творів чотири складносурядних речення; накресліть до них схеми.

Завдання 11. Утворіть із простих речень складносурядні, виділивши в них граматичні основи. Поставте потрібні розділові знаки і поясніть їх уживання.

1.Безсонна ніч далася взнаки. Лекцію він прочитав блискуче. 2. Війна закінчилася. З усього світу чоловіки поверталися додому – до дружин, матерів, дітей. 3. Восени він приїде додому змужнілий, засмаглий. То весною прибуде змучений, невпізнанний. 4. Дні і ночі спливали. Фортеця не падала. 5. Падали зорі. Плинула ніч над Інгульцем (За кн. М. Братана «Бережина) . 6. Сіренькі стріхи, давні, як слова, понурі. Як відчай, в німих снігах зашит. Їм журавель заморено кива – вклоняється, даючи другим пити. 7. Скрипить, скрипить, відколи знаю я, – який-то скрип, які-то скарги вічні. На вигоні мій давній друг вітряк стоїть розколений, стоїть калічений. 8. Лунає дзвін. Що день – то дневі брат… (Іван Багряний)

Завдання 12. Спишіть, розкриваючи дужки. Поставте між частинами складносурядних речень кому або тире. Поясніть їх уживання.

1.Ще сонечко (не)зараз мало сходити а вже ловецьке товариство вирушало з табору (І. Франко). 2. За піщаним пагорбом (по)переду стелилося поле вусатого ячменю і стежка бігла ланом (на)впростець аж ген до соснини. 3. Ще кілька кроків (між) рівними соснами та кущами ліщини і вона вибігла (з)лісу (на)дорогу (М. Малиновська). 4. Старі здивовано (з)зирнулися і одна думка разом шибнула їм до голови (М. Коцюбинський). 5. Ще мить і Дрогочинська битва загримить (М. Бажан). 6. Над самим краєм пролетіла чайка і кінь (із) Балки вимчався на шлях (Л. Костенко). 7. Вона (ні)коли не вміла радіти але того час якась сила (під)няла Дарусю на ноги і закружляла (по)між могилами, похиленими хрестами, аж напнулася спідниця (М. Матіос)

Завдання 13. Закінчіть кожне з поданих речень, щоб утворилися складносурядні речення з різними видами сполучників. Поставте розділові знаки і поясніть їх уживання.

1. Зимовий вечір зустрів Миколу очищеним небом ….2. Отак би й минула для Тані ще одна зима … 3. Хмаринки щезають з неба …4. На степах далеких спадають роси … 5. У замітці йшлося про нього … 6. У хаті чисто, затишно, тепло … 7. Ніна познайомилась із Ганною нинішньої весни … 8. Раптова підозра пронизала Оксану … 9. Сіло сонце … 10. Тривожно так мені. …

Завдання 14. Доповніть речення частинами, поданими в дужках, і запишіть, використовуючи потрібні сурядні сполучники. Порівняйте використані вами сполучники з авторськими (вони подаються в довідці). Зробіть висновок про можливість використання сполучників різних розрядів.

1.Гарно світило сонце (село тікало назад). 2. Ми посідали над річкою (вода, тепла й чиста, ніжно булькала в зелених рамцях берегів) (О. Гаврилюк). 3. З дерев падають і не лишають сліду (блискавка лиша на стовбурах карби) (В. Грабовський). 4. З високих круч луна орлиний клекіт (тихі води все стоять мовчазно) (Леся Українка). 5. Свята брама одчинилась, козака впустили (знов брама зачинилась) (Т. Шевченко). 6.Людина йшла і шепотіла вірші (лопотіли тихо крила слів). 7. Тепер цвіте рядочок резеди (діти ревно поливають квіти). 8. Час минув (земля у квіту) (З тв. Л. Скирди). 9. Шугає осінь в плавнях і лісах (наше сонце сходить над горю) (Д. Канівський). 10. Срібноколосі пшениці, залиті місячним світлом, пливли у безвість (високо вгорі золотим пилом курівся Чумацький Шлях) (І. Цюпа).

Довідка : а, а, лиш, лиш, і, і, і, і, а, а.

Завдання 15. «Метаморфоза». Замініть сполучники. Чи змінюється значення речень?

Тіні сині, а коні ковані, і сталевая даль…

Здрастуй, велетень, закований в долинову сталь!

Я звідтіль, де сонце капа з стріх і золотить дні,

Й мітингують горобці під сміх в ожередах снів.

Де чорнозем сонно дихає, день дзеркалить став,

Степ розлігся, ліг і кліпає, і стерню нап’яв.

Я з далеких сел, калинових, і стерню нап’яв.

Йду на прощу до джерел нових, до нових людей.

(І. Багряний)

Завдання 16. Скласти і записати діалог «В бібліотеці» за фото, використовуючи складносурядні речення.

Завдання 17. Напишіть твір-опис у художньому стилі на одну із запропонованих тем: «Осінній ліс», «Вулиця, якою я ходжу щодня», про осінній настрій душі, використовуючи складносурядні речення.

Завдання 18. Складіть, де можна, із поданих частин складносурядні речення, використавши єднальні, протиставні, розділові сполучники. Поставте розділові знаки. Зясуйте смислові відношення між частинами складних речень.

1.Вже червоніють яблука. Ходить осінь по траві. 2. Життя не має ціни. Воля дорожча за життя. 3. П’янке дихання весни долітало до міста. Мороз давав про себе знати. 4. На ранок зірвався вітер. Небо заволокло сірими хмарами. 5. Почорнілі сніги зустрічатимуть знову весну. Бурхливі потоки приноситимуть радісні сподівання. 6. Туман кутав плесо озера. Чисте плесо озера кликало до себе. 7. Вітер подужчав. Напнутий парус полетів як птиця.

Завдання 19. Замініть, де можливо, в даних складносурядних реченнях сполучник і сполучником а або але. Поясніть, як від цього зміниться зміст речень. Записуючи, вставте пропущені букви. Поясніть вживання розділових знаків.

1.І л..тять гуси, і л..етять журавлики, і літа мої листом осипают..ся. 2. Я ж був сіл..ським веселим агрономом, і змалку землю батьків..ку люблю (М. Сингаївський). 3. Щаслива у дворі мені смієт..ся мама, і в неї зморшки всі ще гли..шими стають. 4. В ранковому саду заг..лубіли тіні, і крапл..ю роси заснула в кві..ці мить (Л. Талалай). 5. Згубилось літнє сонце за буграми, і снігом білим зам..ло траву (В. Грабовський). 6. Віт..р залуна, і стане ніч із тихої – негожа (В. Ткаченко). 7. Я ніколи не стомлюся жити, і жит..я мене не розлюбить (Ф. Мисик). 8. Літо покотилося в синяві доріг, росою вмилися квіти на з..рі (П. Артеменко.) 9. Мокрі вікна миготять, і промін..я л..ється (Л. Левицький).

Завдання 20. Перепишіть речення і поясніть, чому перед сполучником і в одних випадках стоїть кома, а інших – ні.

1. В осіннім небі журавлі курличуть, і голос їхній ледве чуть з імли (Є. Летюк). 2. Тут запеклася кров мого народу і одридали волю кобзарі (Л. Костенко). 3. Уквітчаю цю землю синами і піснями своїх матерів. 4. Земля цвіте і росами зоріє (Г. Гайворонська). 5. На її зосередженому обличчі заколивався світ і виразно пройшли тіні страждання (М. Стель- мах). 6. У болях і труднощах росте з жертовної розколини моєї нове древо, і я, родоначальник нового, у поті не покладаю рук (О. Довженко). 7. Тут, нижче, росли молоді сосонки й дубняк, і деінде, на просторішому місці, виблискували білими стовбурами берези (А. Мороз).

Завдання 21. Утворіть складносурядні речення, які б відповідали названим нижче характеристикам. Поставте потрібні розділові знаки.

  1. Складається з двох частин, зв’язаних протиставним сполучником; між частинами протиставно-допустові відношення.

  2. Складається з двох частин, зв’язаних єднальним сполучником; між частинами відношення одночасності; друга частина ускладнена вставним словом.

  3. Складається з двох частин, з’єднаних протиставним сполучником; між частинами відношення обмеження.

  4. Складається з двох частин, зв’язаних єднальним сполучником; між частинами відношення послідовності дій; перша частина ускладнена відокремленим зворотом.

  5. Складається з трьох частин, поєднаних сполучником і; між частинами відношення часової послідовності; одна із частин ускладнена однорідними членами.

Завдання 22. Складіть твір-опис тварини за фото (на вибір), вживаючи складносурядні речення.

Завдання 23. Нижче подаються другі частини складносурядних речень. Доповніть їх

такими першими частинами, щоб кома між ними не ставилася.

1.…та снилась їм гаряча молотьба. 2. … або туман стелився до річки. 3. … та зозуля десь відлічує літа. 4. … або ластівка черкне крилом воду. 5. … та шумлять глухі бори. 6. … і солов’їне лине пахуче цвітіння. 7. …чи водою його напувають з криниці. 8 …та калина кисла жде холодів. 9. …й світанок на обрії заяснів. 10. …чи літня ніч на нас дихне теплом.

Завдання 24. Перепишіть, вставляючи пропущені букви і розкриваючи дужки. Поставте потрібні розділові знаки . Зробіть синтаксичний розбір речень.

1.І помінявся світ поп..ред мене і засвітило небо (на)всібіч (М. Ткач.) 2. Кудел..ть хмара явори, пряде дощів осін..і мітки і човниками трактори снують основи ч..рні нитки (З. Гончарук). 3. Усе іде але (не)все м..нає над берегами вічної ріки. 4. Десь голос мій шукає моїх друзів і хто(сь) чужий кр..чить мені: ау! 5. Людей міл..ярди і міл..ярди слів а ти їх маєш вимовити (в)перше! 6.Девять день душа ще пручаєт..ся а тепер вже десь пр..звича..ться. (Л. Костенко).

Завдання 25. Відредагуйте речення. Від правильного варіанта утворіть складносурядне речення.

  1. Шевченко писав вірші, поеми, повісті, прозу.

  2. На слідкуючій неділі по телевізору буде продовження цікавого серіалу.

  3. Мій тато пішов з роботи за своїм власним бажанням.

  4. Регістрація учасників конференції проводиться з девятої години.

  5. Столичні прозаїки, поети, критики познайомились з творчістю криворізьких поетів.

  6. Батьківські збори відбудуться у жовтні місяці.

Завдання 26. Введіть подані сполучники сурядності в складні речення. підкресліть в них граматичну основу.

А, хоч..хоч, але, зате, ні –ні, не то..не то.

Завдання 27. Напишіть невеличкий текст на тему: «Моя улюблена пісня», використовуючи складносурядні речення.

Завдання 28. Самодиктант

Затуляли чужинці в обіймах нам рот,

І перевертні кривдили зраджену мову.

Вилив душу в пісні український народ,

І живе мій народ у співучому слові!

Мій народе, пісень триста тисяч твоїх,

Уяви, сколихнули б умить Україну, –

Захотіли б, мабуть, всі земні солов’ї

Вивчить мову і пісню твою солов’їну.

В. Василашко

Запитання для самоконтролю:

  • Яке речення називається складносурядним?

  • Як відрізнити складносурядне речення від простого з однорідними членами?

  • На які групи за сполучниками поділяються складносурядні речення? Від чого вони залежать?

  • Як правило, у складносурядному реченні між його частинами ставиться … Але можуть бути й інші розділові знаки? Які саме?

  • Коли кома у складносурядному реченні не ставиться?

  • За яких умов між частинами складносурядного речення вживаються крапка з комою і тире?

  • Зробіть висновок про стилістичну роль складносурядного речення.

ПИШІТЬ І ГОВОРІТЬ ПРАВИЛЬНО

Дякую тобі (вам) плинність кадрів

Вибач мені (пробач мені) уклінно просимо

Завдавати збитків дотримати слова

Брати участь радіти з успіхів

Посилити вимоги дорікати мені

Витяг з протоколу наслідувати батька

Чинити опір набувати досвіду

! Вважати своїм обов’язком.

Передплачувати газети (зібрання творів).

Здавати посуд.

Складати екзамен.

Влучати в ціль.

Опинитися в біді.

Вживати заходів.

Відкривати фестиваль.

Відкривати шлях.

Відчиняти двері, вікно.

Розгортати книгу.

Розплющувати очі.

Відкорковувати пляшку.

Рахувати (лічити гроші.

? Визначте основні орфограми у поданих словах

Дід Мороз, Голова Верховної Ради, Президент України, президент Академії наук України, сузір’я Великого Пса, комета Галлея, Організація Об’єднаних Націй, Рада Економічної Безпеки, Нобелівська Премія, Грінченків словник, Шевченкові поезії, орден «Мати-героїня», медаль «За відвагу», шевченківський стиль, пушкінські рукописи, літак «Антей», цукерки «Пташине молоко», Кузя (кішка), поема «Енеїда», Всесвітня Рада Миру, Золоті ворота, автобус «Еталон», Бог, Святий Дух, Біблія, Євангелія, АТС, Зірка (корова), журнал «Зірка»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
0
дн.
1
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!