СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ З’ЯСУВАЛЬНИМИ

Опис документу:
Мета: навчити визначати підрядні з’ясувальні частини, позицію їх відповідно до головної частини; розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складнопідрядних речень з підрядними з’ясувальними в текстах; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати розуміння і позитивне ставлення до усної народної творчості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 25

СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМИ З’ЯСУВАЛЬНИМИ

Мета: поглибити знання дев’ятикласників про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку; навчити визначати підрядні з’ясувальні частини, позицію їх відповідно до головної частини; розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складнопідрядних речень з підрядними з’ясувальними в текстах; удосконалювати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними відповідно до мети й обставин спілкування та використовувати їх в усних і письмових висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати розуміння і позитивне ставлення до усної народної творчості.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів дев’ятикласників (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці)

Коментар учителя. Основною ознакою складнопідрядних речень з підрядними з’ясувальними є те, що підрядні частини відносяться до дієслів (іменників та прислівників) зі значенням мовлення, мислення, сприймання, почування, волевиявлення тощо і розкривають їх зміст, тобто з’ясовують. Такими відносними словами в головній частині можуть бути говорити, казати, розповідати, думати, слухати, бачити, чути, бажати, чекати, видно, відомо, ясно, потрібно, радий, щасливий та ін.

Підрядні з’ясувальні частини з головною поєднуються за допомогою сполучників що, як, щоб, наче, ніби, мов та сполучних слів хто, який, чий, котрий, де куди, як, коли: Я збагнула, що забуття не суджено мені; А ще я люблю, як з лісу несподівано вигулькне хатина (Леся Українка).

ІV. Засвоєння теоретичного матеріалу в процесі виконання завдань і вправ творчого характеру

Вибіркове письмо

  • Прочитати складнопідрядні речення з відповідною інтонацією. Виписати складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.

1. У курені, що соломою криті, ми дівчатам несли кавуни (В. Симоненко). 2. Пише рідна, що навколо хати наш садок вишневий забілів (В. Симоненко). 3. Люблю, коли в вікно розкрите шумлять безжурно дерева (В. Сосюра). 4. На плесі вода така темна, ніби на чорному камені настояна (М. Стельмах). 5. То не любов, яка не вміє бажати іншому добра (Р. Третьяков).

6. Одваживсь Вовк у Лева попросити, щоб старшиною до Овець наставили його служити... (Л. Глібов). 7. Не кожному з тих, хто пише, вдається здобути визнання сучасників (Б. Олійник). 8. Що посієш, те й пожнеш (Нар. творчість). 9. Але певен, що кожного разу у вагання і сумнівів час дріб’язкові хмарки образи не закрили б сонця від нас (В. Симоненко).

Лінгвістичне дослідження

  • Прочитати речення. Дослідити, чи може підрядна з’ясувальна частина стояти перед головною частиною чи в середині її.

1. Розказують люди, що русалки часто заманюють на берег вівчаря з дудкою і примушують його грати всю ніч (В. Супруненко). 2. Серед великої тиші чулось тільки, як шелестіли листочки (М. Коцюбинський). 3. Хто побував у горах, той ніколи не забуде їхньої величі й краси (З часопису). 4. Мені спочатку навіть здалося, що кружляю на одному місці (Є. Гуцало). 5. Примкнувши вії, стоїть у задумі осінній ранок, прислухається до тиші (М. Стельмах). 6. Старий дзвонар одного давнього вечора розповідав, як десь дівчата дзвонами привертали парубочі серця (М. Стельмах). 7. Ви знаєте, як пахне хліб? (Л. Забашта). 8. І без слів я все зрозумію, що сказати маєш мені (В. Симоненко).

  • Дослідити, яке з речень не є складнопідрядним з підрядним з’ясувальним. Відповідь обґрунтувати.

Самостійна робота

  • Додати до поданих головних частин підрядні з’ясувальні. Оформити складнопідрядні речення, розставляючи потрібні розділові знаки.

  1. Я зичу щоб ... . 2. Серед великої тиші чулось тільки як ... .

Дослідження-аналіз (з елементом взаємоперевірки)

  • Прочитати речення. Проаналізувати синтаксичну будову й визначити, якій із поданих схем відповідає його структура.

Варіант 1

Чернець Києво-Печерського монастиря Нестор не помічав, як спливав час (Д. Степовик).

Варіант 2

Здається, що в райдузі відбивалися кольори всіх земних квітів (В. Супруненко).

  • Здійснити взаємоперевірку.

VІ. Узагальнення вивченого на уроці Гра «Знайди зайве речення»

  • Прочитати речення й знайти серед них «зайве». Пояснити свій вибір.

1. А Людина боїться тільки того, чого не знає (В. Бєлінський).

Б Здавалося мені, що ворушаться скелі, з очей своїх сльози ллючи (Олександр Олесь).

В Як сумно тій людині жить, яка в житті не знала суму (М. Рильський).

2. А Хто забуде материну пісню, той сліпий блукатиме по світу (В. Симоненко).

Б Люблю, коли хвилі юрбою шумлять (В. Сосюра).

В Коли за все берешся, то нічого не зробиш (Народна творчість).

VІІ. Підсумок уроку

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Записати складнопідрядні речення. Розставити розділові знаки. Накреслити схеми.

Лише тим людина дорожить усе життя що далося їй дорогою ціною (В. Сухомлинський). 2. Хлопцю здавалося що все навкруги радісно заспівало, засяяло (Н. Романович-Ткаченко). 3. Під лісом видно було як красувалися жита й густі зелені пшениці (Т. Осьмачка). 4. Хто стрічався на шляху зо мною того я щирим серденьком вітала (Леся Українка). 5. Не відкладай на завтра те що можна зробити сьогодні (Нар. творчість). 6. Гетьманові згадалося яким радісним був Великдень у дитинстві (Ю. Мушкетик). 7. Той господар в просторі безмежному хто душею відрікся меж (В. Симоненко). 8. Відомо ж бо що заборонений плід є найсолодшим (О. Гончар).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Соціальне партнерство закладу позашкільної освіти та сім’ї»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн
395 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.