Складнопідрядне речення, його будова, засоби звязку в ньому

Опис документу:
Дати поняття про складнопідрядне речення, пояснити, якими сполучниками та сполучними словами пов’язуються його частини; розвивати вміння розпізнавати складнопідрядні речення в тексті; виховувати почуття поваги до творчості Остапа Вишні, любов та бережливе ставлення до природи рідного краю.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

План-конспект уроку для 9 класу з української мови

Тема. Складнопідрядне речення, його будова, засоби зв’язку в ньому

Мета: дати поняття про складнопідрядне речення, пояснити, якими сполучниками пов’язуються його частини; розвивати вміння розпізнавати складнопідрядні речення в тексті; виховувати почуття поваги до творчості Остапа Вишні, любов та бережливе ставлення до природи рідного краю.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: таблиця «Засоби зв’язку між частинами складнопідрядного речення», картки.

Міжпредметні зв’язки: література.

Внутрішньопредметні зв’язки: морфологія.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

- Підкреслити граматичні основи.

Сумщина щедра на літературні таланти, тому що із цього краю у світ великої літератури пішло багато письменників-класиків. Це і Пантелеймон Куліш, і тонкий лірик Яків Щоголев, і поет Павло Грабовський, і віртуоз ліричної мініатюри Олександр Олесь, і «сміхотворець» Остап Вишня… Чи можна перерахувати всіх тих, кого дав наш край українській літературі?

- Чи є прості речення, що входять до складного, рівноправними за змістом? Поставте питання від однієї частини до іншої. Як пов’язані між собою частини складного речення? Запишіть складні речення.

II. Повідомлення теми, мети уроку.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Вправа-дослідження.

- Зі скількох частин складається кожне із записаних речень? Чи рівноправні вони?

- Визначте головну й підрядну частини, поставивши питання до підрядної.

2. Пояснення вчителя.

3. Робота з підручником (самостійне опрацювання теоретичного матеріалу в групах)

1 група – усне повідомлення про складнопідрядне речення (на основі власних прикладів),

2 група – засоби зв’язку між частинами складнопідрядного речення (на основі власних прикладів)

IV. Повторення і закріплення навчального матеріалу.

1. Попереджувальний диктант.

У кожному з речень підкреслити граматичні основи, поставити питання від головної частини до підрядної. Накреслити схеми речень.

Лисицю найвигідніше полювати взимку, коли земля натягне на себе білу-білу та пухку-пухку ковдру і задрімає зимовим спокійним сном. Застрибали на сліпучо-білій, що й оком не охопиш, ковдрі мільярди діамантів. (З тв. Остапа Вишні)

2. Робота біля дошки.

Прочитайте текст. Визначте стиль, тип мовлення, доберіть заголовок. Знайдіть у тексті складнопідрядні речення, підкресліть граматичні основи, побудуйте схеми.

Остап Вишня (справжнє прізвище Губенко Павло Михайлович) – видатний український письменник-сатирик і гуморист, який народився в селі Грунь Охтирського району на Сумщині. Він був, є і назавжди залишиться в нашій літературі зорею першої величини, бо слово його чарівне, веселе. Сміх Остапа Вишні житиме вічно, тому що сам він був живою радісною усмішкою свого великого і безсмертного народу.

Остап Вишня – письменник, рибалка і мисливець. Рибалити й полювати він ходив скоріше для того, щоб назбирати побільше смішних історій та побути в колі друзів. «Мисливські усмішки» , у яких спостерігаємо поєднання народного анекдоту й пейзажної лірики, люблять і дорослі, і діти. Читаємо усмішки «Заєць», «Лисиця», «Лось», «Ведмідь», «Дика гуска» й розуміємо, що гуморист разом зі своїм героєм радіє довколишньому світові, милується природою. «Мисливські усмішки» мають велике значення, бо навчають не нищити природу, а навпаки дбати про неї, берегти для нащадків.

Нехай творчість Остапа Вишні завжди допомагає нам зберігати бадьорість духу та впевненість у майбутньому.

3. Робота з картками.

Картка №1.

Прочитайте речення. Випишіть складнопідрядні речення, підкресліть граматичні основи, побудуйте схеми

Коли полюєте колективом, краще йти так званим «котлом», такою ніби дугою.

Ви стаєте на путі, де має бігти заєць, і мажете по ньому.

Вовк – хижак лютий, проте боятися його нема чого.

Ярмарок нас не цікавив, бо виїхали ми з міста на полювання.

*Картка №2.

Прочитайте речення. Випишіть складнопідрядні речення, підкресліть граматичні основи, побудуйте схеми, розставте розділові знаки.

І липове листя ледь-ледь тільки розтулилося обгорнуло віти і потихеньку-потихеньку шепотить.

Соловей не співав а ридав над своєю коханою що під кущем обгорнула своїм тепленьким тільцем пташеняток своїх.

Дика коза допомагає виявити серед людей отих вилюднів-браконьєрів хоч і платить за це своїм життям.

Кошики куди б можна було посадити гуску-казарку у нас не було.

Коли гагара мандрує з півночі на південь ми можемо побачити її на наших озерах.

**Картка №3.

Добудуйте речення (на основі творів Остапа Вишні)

Тільки той отримає насолоду, …

Прочитана усмішка вразила мене так сильно, що…

Щоб повною мірою насолоджуватися творами Остапа Вишні,…

4. Бесіда.

- Що нового ви дізналися про Остапа Вишню?

- Що вам найбільше подобається в «Мисливських усмішках»?

- Які почуття виникають у вас після прочитання творів Остапа Вишні?

У своїх відповідях використовуйте складні речення.

V. Підсумок уроку.

Метод «Мікрофону»

Складне речення – це …

Складносурядне речення – це …

Складнопідрядне речення – це…

Головна частина – це…

Підрядна частина – це…

VI. Домашнє завдання.

Стор. 80 –85, впр. 127, * твір-мініатюра про «Мисливські усмішки» Остапа Вишні, використовуючи складнопідрядні речення.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
790 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.