Складнопідрядне речення (дидактичний матеріал для 9 класу)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Складнопідрядне речення

Завдання 1. Уважно прочитайте подані складнопідрядні речення, визначте головні і підрядні речення (усно), вкажіть, сполучником чи сполучним словом з’єднані ці речення.

1. Мені ввижається, що з тих іскорок встають водограї. 2. Спершу прилинула до нас весняним жайворонком звістка, що в суботу на другому тижні великого посту прийде воля. 3.Вже оце десятий іде з того часу, як у нашому селі завели люди справляти півнів празник. (О. Кониський.) 4. Люблю, коли виводить літо останні грози на парад. 5. Від того земля не схолоне у надрах, що вкрита буває густим туманцем. 6. Шаленець-мак цвіте на моріжку, дарма що нині осінь у природі. (М. Братан.) 7. Коли Дарусю болить голова, вона мусить іти до ріки і лізти до пояса у воду. 8. Коли вийшла на берег, Славка ніде не було. 9. Даруся плаче, поклавши непокриту голову в самотню червону айстру, що заблудила між синіх та білих своїх посестер. 10. Дарусі здається, що бідна душа на якийсь час залишила її і полетіла на татовий голос. (З тв. Марії Матіос)

Завдання 2. Прочитайте текст. Випишіть складнопідрядні речення, підкресліть в них граматичні основи. Назвіть основні ознаки складнопідрядного речення.

Повела житами стежка неширока

В поле, де тополя мріє одинока.

А над нею плинуть хмари, ніби думи,

Повні весняного трепетного суму.

А до неї гнуться, лащаться ласкаво

Ніжні, нетолочені, росянисті трави.

І стоїть тополя, повна, повна сонця й болю,

Вітами-привітами кланяється полю.

Розкажи, тополе, не ховай од всіх,

Чому слабне вітер в кучерях твоїх?

Розкажіть ви, роси, ніби перли, чисті,

Чому вас роняють трави урочисті?

Ой, я ж не тополя, я не деревина:

Серце в мене людське – я була дівчина.

Трави – мої коси, коси – мої сльози.

Хмари – мої думи, що плекають грози…

В. Симоненко.

Завдання 3.Розподілити складнопідрядні речення за типами підрядних речень.

1.Коли в людини є народ, тоді вона уже людина. (Л. Костенко.) 2. Якщо з людини не вимагати багато, то від неї й не одержиш багато. (А. Макаренко.) 3.Жити варто тільки так, щоб ставити безмірні вимоги до життя. (О. Блок.) 4. Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього. (М. Рильський.) 5. Дім, в якому немає книг, подібний до тіла без душі. (В. Сухомлинський.) 6. Гайвороння летіло в отой причаєний червоний вир, ніби тягла його туди невблаганна сила, і ставало непомітним, наче згоряло в густому жарі разом зі своїм чорним граєм. (Є. Гуцало.) 7. Коли Даруся збиралася до тата, вона мало що розуміла. 8. Ніхто, жодна душа не знає, що Дарусі лиш тут розв’язуються уста. 9. Коли вона вперше спробувала заговорити з татом, страшенно перелякалася власного голосу. (З тв. Марії Матіос)

Завдання 4. Спишіть. Визначте групи складнопідрядних речень. Вставте замість

крапок потрібні сполучники і сполучні слова та розділові знаки.

Вікно виходило в шкільний садок … пишно розквітнув духмяним цвітом. З вікна було видно … над тополями розкинулось вечірнє небо. Раптом з-за горизонту повільно стала виповзати велика хмара … закрила скоро півнеба. Було видно … захвилювалось зашуміло море. Навіть сюди в кімнату було чути … круто розбивалися об берег буруни.

(М. Трублаїні.)

Завдання 5. Спишіть текст, вставте пропущені букви та розділові знаки. Визначте групи складнопідрядних речень.

Йде Марко степом наче завороженим царством і здивовано подивляється як навколо ворушит..ся сріблясто.. синє міся..не снуван..я. у долині зафоркали коні від чого Марко зупинився. Пер..д ним у кружлян..і проходить зоряна карта неба і він почуває що любить всіх.

Давно не було так відрадно на душі в чоловіка бо там добре вмістились і люди і земля і ніч і оці коні з темно..срібними гривами і з..рно і надійні ро..рахунки. Коли все буде гаразд люди матимуть і хліб і до хліба. (М. Стельмах.)

Завдання 6. Знайдіть пунктуаційні помилки в поданих реченнях, поясніть причину їх появи, запишіть речення без помилок.

1. Поблизу виднілась річка по обидва боки, якої росли верби. 2. Збоку стояв командир загону, який брав участь у боях під Києвом. 3. Юнак врятував дівчину від акули, з якою потім познайомився.

Завдання 7. Перепишіть, розставляючи розділові знаки. Назвіть головні частини складнопідрядних речень. Накресліть схеми.

1. Днів через п’ять-шість ви вже наближаєтесь до лося бо він уже не біжить, а тяжко йде, ступає. 2. Щоб бути справжнім охотником треба добре стріляти. 3. Виявляється що дорослі ведмеді дуже пристрасні математики. 4. Любить наш народ перепела і тоді коли він у сітчастій клітці під стріхою у дворі б’є. 5. Коли охотитесь на перепілок з вашим власним собакою то це найвища насолода. (Остап Вишня.)

Завдання 8. Прочитайте і запишіть складнопідрядні речення в такому порядку: 1) головне речення стоїть перед підрядним; 2) головне – після підрядного; 3) підрядне речення – у середині головного.

1.Коли взялися білити льох, сонце вже підбилося над лісом і вигріло вистуджене вітрами її дворище. 2. Вона відчуває ті місця, з яких сила земна переходить у людину. 3. А там, за луками, над Прип’яттю, до якої рукою подати, вже хтось настирливо підпалював хмару. 4. Мати звела очі до неба й побачила, як красиво й граційно літають у надвечір’ї журавлі над Прип’яттю. 5. Настя-Спасителька не помилялася у передчуттях, бо мала великий дар від щедрої поліської природи. (К. Мотрич.)

Завдання 9. Спишіть та схарактеризуйте складні речення з підрядними означальними, з’ясувавши головну і підрядну частини, сполучні засоби. Яку синтаксичну роль виконують сполучні слова. Складіть схеми речень.

1. Я жив серед гордих боянів, що вірили в правду мети і пісню у раннім змаганні кували, неначе щити. 2. У воронки, що зрили снаряди, насадили солдати дубів… 3. А круг озера сосни, які в хуртовину натомились шуміти, шепочуть у сні. 4.Є такі гірські вершини, що сягають аж під зорі. 5. Розшумілася вітрами під вікном моя сосна, що посаджена дідами…

(М. Нагнибіда.)

Завдання 10. Проаналізуйте наведені складнопідрядні речення з підрядними означальними, визначте засоби зв’язку. Переписуючи, вставте пропущені букви, накресліть схеми.

1. Ти знов одкрива..шся мені, село, де очерет шумить при березі… 2. Але мені жагуче захотілось верби, що сумовито похилилась і ронить срібні котики на став. 3. І встають густі отави, де тупились коси вчора. 4. Отам у полі, за хатами, де кутав царину спориш, т..полі небо захитали зеленошумної пори. 5. В..черя..м при зорях біля хати, де груша наслухає цвіркуна. 6. Як не любити роботи р..зумної праці, що дух в..селить. 7. Як не любити пори, коли ночами в щасті тр..мтить соловей… 8. Я знову їхав по Вкраїні по тих дорогах пол..ових, де вздовж цвітуть сокирки сині. (М. Рильський.)

Завдання 11. Спишіть, вставляючи потрібні розділові знаки. Накресліть схеми, поставте питання від головного речення до підрядного, визначте вид підрядного.

1. В тридев’ятім славнім царстві де колись де був цар Горох є тепер на господарстві мудрий пан, вельможний Ох. 2. Здалека вабить, мріє те верхів’я що так палає золотим пожаром! 3. Гей, піду я в ті зелені гори де смереки гомонять високі… 4. Туди мої думки полинуть швидко і привітають ту ясну країну де прожила я не одную днину.5. А ті руїни що он там чорніють стоятимуть вже на чужій землі. (Леся Українка.)

Завдання 12. Прочитайте і перепишіть складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними. Накресліть схеми.

1. Козаков по собі знав, як небезпека змінює людину. 2. Чув, як обличчя його пашить молодою нерозтраченою кров’ю. 3. Кажуть, нібито ці доти тягнуться від самих Карпат аж до Чорного моря. 4. всі знають, що Блаженко-старший дуже запопадливий до роботи. (О. Гончар.) 5.Семен почув, що його стиснуло щось коло серця. (М. Коцюбинський.) 6. У сивоусого Романа Мефодійовича, здається, кожна яблуня відає, коли їй зацвітати та плодоносити… 7. Скільки вам, соняшники, отак стояти в бережанському полі, не відаючи про те. Що зацвіли не влітку, а восени… 8. У заповідному куточку артільного саду розказував Петро Гамарник про те, хто й коли посадив яке дерево. (Є. Гуцало.)

Завдання 13. Прочитайте. Спишіть спочатку складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними, а потім – з підрядними означальними. Чим приєднуються підрядні речення – сполучниками чи сполучними словами?

1. Петро Метелиця, стоячи на носі катера, прислухався до щасливого настрою, який усе дужче брав його душу в бентежний бран… 2. метелиці здавалось, що той зараз усміхнеться глузливо… 3. Й Метелиця на мить зачудувався тим, як Десна розгортає перед ними свої крила – одні, другі, треті…4. Недаремно ж казали, що рибінспекторові треба бути хитрішим і розумнішим за браконьєра… 5. Йшли стежкою поміж озимого жита, що зеленою лавою звелось мало не до пліч, та ярої пшенички. (Є .Гуцало.)

Завдання 14. Заповніть таблицю.

Види обставин

питання

Приклади

1. 1.Ступеня і способу дії

Як? Яким способом? У якій мірі? Наскільки?

Справа настільки ясна ( на скільки?), що навряд чи потрібне обговорення. (О. Гончар.)

Завдання 15. Випишіть складнопідрядні речення з підрядними місця, складіть їх схеми.

1.Тут повіяло звідти, де вітер було спав. (М. Рудь.) 2. Де прикрили солдати цю землю грудьми, розквітають травневі сади. (П. Осадчук.) 3. Навіть душне повітря літньої днини приймало м’які синяві тони, в яких танули й розпливались контури далеких прибережних гір. (М. Коцюбинський.) 4. Міська публіка стіною стояла на тротуарах і, приголомшена, дивилась, як з гуркотом проносились вулицею незнайомі війська – шумливі, повні енергії. (Олесь Гончар.) 5. Де колосяться жита, в’ється Липа Золота. (П. Воронько.)

Завдання 16. Спишіть речення, вставляючи пропущені розділові знаки. Назвіть окремо складнопідрядні речення з підрядними означальними, з’ясувальними і місця. Визначте сполучні слова, якими підрядні речення місця з’єднуються з головним; визначте, яким членом речення вони виступають.

1. Чи ж думалося Стрепетові що він осідлає залізного коня і літатиме на ньому високо-високо? 2. .Звідки було йому знати що мати обдарувала свого сина великим пісенним даром. 3.Там, за вікнами цього будинку, на всі чотири сторони світу лежав сходжений ним уздовж і впоперек повіт що розкинувся від Ворскли до Псла мало не на сотню верств (І. Цюпа.) 4. Сумують горобини і тополі де падала в боях колись піхота.. 5. Де вбиті падали бійці шумлять жита і пшениці. (Д. Луценко.) 6. Туман тоді стояв такий густий що крийма вкрив і землю, і Дніпро. (Г. Тютюнник.)

Завдання 17. Спишіть, вставляючи пропущені букви та розділові знаки. Позначте у складних реченнях підрядні речення часу, вкажіть на їх місце щодо головного. Сполучниками чи сполучними словами з’єднуються підрядні речення з головними?

1.Коли ж нарешті на горбку перед ними зачорніли сахарні Андрій в..разно на мить зачорніли побачив дими… 2. Вузлики з зерном так довго в..сіли під образами в хаті аж намулили очі. 3. З весною коли розпочались справжні роботи розмови ставали біл..ш різнобарвні і ро..зростались. 4. Минуло трохи біл..ше року як землетрус об..рнув пишну Мессіну в груду камін..я. 5. Як тіл..ки займеться десь небо з другого боку встає зараз червоний туман і розгортає крила.

Завдання 18. Опишіть свою улюблену пору року за фотографією, вживаючи різні види складнопідрядних речень.

Завдання 19. Спишіть, розкриваючи дужки. Вставте потрібний сполучник чи сполучне слово. Підкресліть сполучники, сполучні та співвідносні слова і поясніть вжиті розділові знаки. Проаналізуйте, чи на всі часові питання – коли? відколи? як довго? з якого часу? до якого часу? – тут є приклади.

1. … очі не звикнуть до гірських умов, старший лейтенант заборонив і собі, і своїм підлеглим визначати дистанцію (на)око. 2. …Шовкун пішов, повільно спускаючи(сь) на дно міжгір’я, Брянський далеко провів його пильним поглядом. 3. … Блаженно взяв на себе молодшого лейтенанта, він (не)сподівано позбувся страху за свою спину, за саме своє життя. 4. …повітря загоготало громом, всі в залі потягнулися до вікон. 5. Відтоді, … передові частини перейшли кордон і зникли за горбатими висотами чужої землі, минуло вже кілька днів. (Олесь Гончар.)

Завдання 20. Спишіть складнопідрядні речення з підрядними ступеня і способу дії в такому порядку: 1) власне способу дії, 2) ступеня дії. Поясніть розділові знаки. Складіть схеми речень.

1. А навкруги так тихо, що росинка з листа не скотиться. 2. Буває так, що в лютому весною пахне сніг. (М. Нагнибіда.) 3. Я хочу так життя прожити, віддати днів тугий налив, щоб зло, страшне й несамовите, останній подих спопелив. (А. Малишко.) 4. Через хвилину Ярина так гребла, що човен рибиною летів по воді. (М. Стельмах.) 5. І пахло так, що навіть молочаї ковтали слину свіжої роси. (П. Воронько.) 6. На площі перед собором було так тісно, що ніде було й повернутись. (М. Коцюбинський.)

Завдання 21. Прочитайте. Випишіть спочатку складнопідрядні речення з підрядними ступеня і способу дії, потім – з підрядними порівняльними, а потім – мети. Поясніть розділові знаки. Накресліть схеми.

1. Ти граєш так, що тобі немає тут пари. (В. Гжицький.) 2.Щоб не відстати від своїх вогневиків, старшина завжди вирушав заздалегідь. (О. Гончар.) 3.Східний небокрай червоно горів, неначе хтось далеко на обрії запалив велике кострище. 4. Глухий і замкнутий стоїть хутір далеко від села, ніби відгородився від усього світу білими снігами. 5. В променях згасаючого сонця гречка золотилась, ніби й справді її хтось залив медом і розтопленою вощиною (І. Цюпа.) 6. Либонь, хтось там біжить у вільшині, аж зелень лопотить і виляскує. (Є. Гуцало.) 7. Старий поволі пішов на пасіку, щоб попрощатися з бджолами. ( М. Стельмах.)

Завдання 22. Спишіть складносурядні речення, вставляючи пропущені розділові знаки, в такому порядку: а) з підрядними означальними, б) з’ясувальними, в) способу дії. Встановіть правила розмежування їх.

1. І птиці що зорі несли на світанні до наших братів перевисли крилом. (М. Сингаївський.) 2.А дощ періщить так що аж ліс гуде. (М. Стельмах.) 3. На долонях несу пташенятам води що росою скотилася з теплого колоса. (В. Юр’єв.) 4. Здавалося що густа рожева фарба повільно розпливалась по безмежній синяві неба. (Ю. Збанацький.) 5. Під вечір по селу розійшлося що йдуть козаки. (М. Коцюбинський.) 6. Я відповім що в майбуття я йду вперед, без вороття! (А .Малишко.)

Завдання 23 . Списуючи складнопідрядні речення з підрядними порівняльними, вставте пропущені букви та розділові знаки. Підкресліть сполучники, які з’єднують підрядні речення з головними. Складіть схеми речень.

1. Місяць тихо крад..кома викотивсь увесь на небо неначе через велику силу виліз з води. 2.А в пасіці гули в уликах бджоли густим глухим гуком неначе вони були закопані десь під з..млею. 3. Молоде пагоння на горіхах на гарячому сонці вже повиг..нялось на саж.нь вгору ніби сходило на дрідж..х. 4. Кругла камбала побивалась ніби на піску підскакували срібні здорові тарілки. 5. Уся долина зар..сла са.ками неначе пов..лася густим хмелем.

(І. Нечуй-Левицьким.)

Завдання 24. Випишіть спочатку складнопідрядні речення з підрядними причини, потім – з підрядними мети, а потім –наслідкові. Простежте за розміщенням в цих реченнях головної і підрядної частини. У яких випадках порядок речень можна змінити? Перетворіть, де це можливо, підрядні одних типів на підрядні інших типів.

1. Всі Тимкові товариші були на роботі, так що до нього ніхто не приходив. (Г.Тютюнник) 2. . Ой упав же з коня, бо не стало снаги (П. Воронько.) 3. Розтривожились тополі із вітрами край доріг, бо на борозни у полі перший приморозок ліг. (Д. Луценко.) 4. Тільки б тесати дерева чи камінь, щоб лягли у підмурки, в будови, мости! 5. Місяць повис над ставом, нитку сріблясту в’яже, щоб таємниці неба і землю людей з’єднати. (М. Сингаївський.) 6. На небі збиралися великі хмари, так що можна було сподіватися дощу (Н. Рибак.). 7 .Нас не підкупиш золотом, бо ми шукаєм скарбів серця між людьми. ( А .Малишко.) 8. Один актор грав дуже погано, так що в партері з нього почали сміятися. (І. Нечуй-Левицький.)

Завдання 25. Спишіть спочатку складнопідрядні речення з підрядними умови, а потім з підрядними допустовими, вставляючи пропущені розділові знаки. Складіть схеми речень.

1. Біда на світі коли нема правди на світі. 2. Коли золото спливає тоді правда потопає. (Народна творчість.) 3.Сонця не було ще видно хоч деякі шпилі Яйли вже порожевіли. 4. Люди не сплять хоч пора б вже їм спати. 5. Пізно обляглись перед Юрієм люди хоч рано мали вставати. (М. Коцюбинський.) 6. Якщо живеш ти іменем народу й твоє ім’я вростається в народ. (О. Богачук.) 7. Коли б у людства не було фантазій було б стократ на світі важче жити. (Г. Коваль.) 8. Якби оті проміння золоті у струни чарами якими обернути я б з них зробила арфу золоту. (Леся Українка. )

Завдання 26. Випишіть складнопідрядні речення в такому порядку: 1) з підрядними означальними; 2) з підрядними з’ясувальними; 3) з підрядними обставинними. Поставте, де треба розділові знаки та розкрийте дужки.

1. Щасливий той хто виріс на Дніпрі перетинав його бистрінь глибоку. 2. Люблю коли напне весняний ранок (по)над тобою світлі небеса. (К. Дрок.) 3.Як тільки Харитя ввійшла межи жита гарний краєвид зник. (М. Коцюбинський.) 4. Біжить стежина в сад у зарості малини яка дозріла вже і запахом п’янить. (Л. Талалай.) 5. Пригнувшись, припавши до грив, з тупотом перелетіли через вузький перешийок на косу і щоб (не)потрапити під ворожі біноклі мерщій звернули зі шляху. (О. Гончар.)

Завдання 27. Спишіть речення, вставляючи розділові знаки. Вкажіть вид підрядного. Складіть схеми речень

1. Де Прометея гордий дух витає вона збирала квіти і пісні. 2. Коли поет в Романівці бував він міг із цілим світом говорити. 3. Я виходив у степ в передранішній тиші коли чайки вітають рожеву зорю. 4. То правда що дівчата на росі щоранку умиваються росою. 5. Сам не знаю у вільні хвилини чому я найчастіше розбурхане море малюю. (З тв. В. Грабавсь- кого.) 6. Там де терен цвіте жито розпускається…7. Буває це вранці-рано коли почина зоріти над річкою схід багряний. (М. Чернявський.)

Завдання 28. До наведених головних частин додайте підрядні. Визначте вид підрядних.

1. За тиждень до Нового року розгулялася небувала завірюха …. 2. Мене найбільше дивувала і вабила сосна … 3. Вечір спадає над втомленим степом … 4. У верховітті гуляє молодий вітер … 5. Лід був такий прозорий … 6. Сідає сонце над золотим лісом …. 7. А сосонка таки ж сягнула половини материного зросту … 8. На рідне поле впав туман …

Завдання 29. Диктант з граматичним завданням. Записати в дужках, на яке запитання відповідають кожне з підрядних речень, і визначити їх вид. Скласти схеми 4-го і 10-го речень.

1. І раю красного не зріла, не бачила, бо не хотіла поглянути на Божий день!. 2. Нехай ще раз послухаю, як те море грає. 3. Між горами старий Дніпро, неначе в молоці дитина, красується, любується на всю Україну. 4. Я різав все, що паном звалось, без милосердія і зла. 5. А святий Іосиф взявсь отару пасти, щоб хоч козу ту заробить на молоко малій дитині. 6. Та не однаково мені, як Україну злії люди присплять, лукаві, і в огні її, окраденую, збудять... 7. І дівчина його любить, хоч лата на латі. 8 Полічили, що достали, встали сіромахи, помолились на схід сонця, пішли понад шляхом.. 9. Чайка скиглить літаючи, мов за дітьми плаче. 10. Тоді я веселий, тоді я багатий, як буде серденько по волі гуляти 11. А я собі пішла за водою, поки сестри не зустріли, не взяли з собою.12. А як прийшла до берега, то й дочку згадала. 13. Мені аж страшно, як згадаю оту хатину край села. (З те. Т. Шевченка)..

Завдання 30. Перепишіть, укажіть тип складних речень і кількість частин у кожному з них. Назвіть головні речення.

І. 1.Я так давно не чув, як перепел вночі за підпадьомкає, як у лузі деркачі охриплим голосом задеркотять жагуче. 2. Рибалка довго ходить по дібровах, де чорний дрізд у муравах шовкових шукає спілих, медових ягід, де ведмедиця полишає слід, обточуючи пазури об кору, де ключ прозоро б’є з-під косогору, і рине, і дробиться по піску. 3. Коли пісні мойого краю пливуть у рідних голосах, мені здається, що збираю цілющі трави я в лугах. 4. Людські дочки і сини крізь його із мармуру тяжкого побачать нескінченну ту дорогу, що в заповідані веде краї, де сном тяжким одснилися бої… 5. Зірву зо стін малюнки і квітки, дешеву розметаю позолоту, щоб вийшов день, високий і стрункий, як каменяр виходить на роботу. (М. Рильський.)

ІІ. 1. Чому вона дурна, коли вона все розуміє, що і як називається, який сьогодні день, скільки яблунь вродило в Маріїнім саду, скільки від Різдва до Різдва людей у селі народилося, а скільки вмерло?! 2. Даруся зайшла у воду по коліна – і відчула, як їй зразу стає легше. 3. Вона не хоче згадувати про нього, бо така вже зболена, що не знає, як іще ходить своїми ногами.

Завдання 31. Перепишіть речення, вставляючи пропущені коми, в такому порядку:

1) складнопідрядні речення з послідовною підрядністю; 2) складнопідрядні речення з супідряднісю. Визначте вид підрядних речень

1. Хоча ми з Петром однолітки він вважається що йому треба старшинувати наді мною … 2. І все те диво зробило літо за одну-однісіньку ніч та й пішло собі далі щоб на світанні коли я сплю знову заглянути до нас. 3. Вони [гриби] зовсім не схожі на тих які прохали мене у сні щоб я не їхав у Херсонські степи. 4. Недарма казали люди що він поки попрощається з копійкою двадцять разів оберне її у жмені. 5. Коли я з ковзанами збираюсь на річку мати каже що з моїх очей сиплються іскри. 6. Над світом стояла така благословенна тиша, що було чути, як кущики жита ронили краплі роси.7. Не знаю, як би склалася моя доля коли б біля неї не стояла, мов благання, моя зажурена мати. 8. А як тобі хороше коли знаєш що стоїш точнісінько посеред дня. (З тв. М. Стельмаха.)

Завдання 32. Спишіть, розставляючи пропущені розділові знаки складнопідрядних реченнях з кількома підрядними. Накресліть їх схеми. Визначте вид підрядних речень.

1.Немов на крилах , дні і ночі линуть, цінуй же їх, як скарб поки живеш бо марно десь прогаяну хвилину й ракетою уже не доженеш. 2. Я знов побачив ті місця де змалку збагнув дерев рясний зелено рай де сон-траву і лагідну фіалку випещує весною щедрий гай. 3. Де синії гори де гори Карпати туман в полонинах пливе. (З тв. Д Луценка.) 4. Не відав, не відаю я супокою залюблений в світлу красу бо вітер часу над моєю судьбою бо я в його в серці несу. 5. Прислухайтесь як дихає земля у синій час квітневого світанку коли стеблина кожна промовля до вітерця що віє не здаля, хитаючи гілля безперестанку.

( С. Жуковський.)

Завдання 33. Доповніть речення так, щоб вони стали складнопідрядними з кількома підрядними.

1. Линемо подумки туди …. . 2. Усім відома краса української пісні … . 3. До саду … завітав голубий вересень. 4. Сонце зустрічають розкішні луги … . 5. На світанку … ми поверталися до отчого дому … . 6. Ранками над річкою … стеляться тумани … .7. Мій друг прийшов сьогодні вранці … .

Завдання 34. Із трьох простих речень за допомогою поданих у дужках сполучних слів або сполучників утворіть одне складне.

1.Директор музею сказав. Ми зачекали. Звільниться один із досвідчених екскурсоводів (щоб…, доки…). 2. ми підходили до лісу. Небо вкрили хмари. Навкруги стало темно (коли …, так що). 3. пішов такий великий дощ. Утворились на дорозі озерця. Ми мусили переходити босими ногами (що…, які…). 4. Сонця не було вода в річці була тепла. Її спеціально нагріли (хоч…, ніби…). 5. Світлана розповіла. Вона доїхала до Криму. Вона відпочивала в санаторії (як…, і як…). 6. Йшов дощ. Ми вирушили на вокзал. Нам не можна було спізнитись на поїзд (незважаючи на те, що…, бо…).

Завдання 35.

Розкажіть, вживаючи підрядні речення, про свою улюблену книгу

Завдання 36.

Напишіть 10 складнопідрядних речень з різними сполучниками.

Завдання 37.

Напишіть по 3 складнопідрядних речень, в яких ставляться тире, крапка з комою і кома не ставиться.

Завдання 38. Прочитайте і спишіть текст, вставляючи пропущені букви. Зробіть синтаксичний розбір кожного складнопідрядного речення.

Пам’ятай

Пам’ятай дорогу, що із двору

Пролягла тобі за небокрай.

Пам’ятай оту грозову пору,

Як пішов ти в битву, пам’ятай!

Пам’ятай кохану матір сиву,

Зір її – засмуч..ний украй.

Пам’ятай, як пов..н ласки й гніву,

Ти прощався з нею, пам’ятай!

Пам’ятай до днів своїх старечих

Ти бійц.., з яким долав Дунай.

Пам’ятай. Як він тебе на плечах

Ран..ного виніс, пам’ятай!..

К. Дрок.

Завдання 39. Самодиктант

Рідний край

Розкішний степ… Убогі села…

Це ти, мій краю чарівний?

Мій рідний край такий веселий,

Мій рідний край такий сумний!

Як часто я в своїх надіях

З тобою, краю мій, живу,

Бо вірю я – не тільки в мріях –

Ти будеш вільний наяву!

Завдання 40. Навести власні речення, які відповідали б схемам.

[ ], ( ).

( ), [ ].

[ , ( ) , ].

Запитання для самоконтролю:

  • Дайте визначення складнопідрядного речення?

  • Назвіть, яким способом ви визначаєте головне речення і підрядне?

  • Яке місце може займати підрядне речення відносно головного?

  • Як ви розрізняєте сполучники і сполучні слова?

  • Які розділові знаки вживаються в складнопідрядному реченні?

  • Яку роль у складнопідрядному реченні відіграють вказівні слова? Чому вони так називаються?

  • На які види поділяються складнопідрядні речення? Які з підрядних пояснюють у головному окремі слова, а які – все підрядне?

  • На які питання відповідають підрядні кожного з видів?

  • Які ви знаєте види підрядних обставинних?

  • Назвіть засоби зв’язку між головним і підрядним у кожному з видів складнопідрядних речень?

  • Чи може у складнопідрядному реченні бути кілька підрядних?

  • На які види поділяються складнопідрядні речення з кількома підрядними за характером зв’язку?

Пишіть і говоріть правильно

Ласкаво (уклінно) просимо!

Будь ласка, прошу.

Дякую за пораду (допомогу, привітання).

Вдячна за послугу (теплий прийом, гостинність).

Смачного!

Що накажете?

На жаль не можу.

Ви праві (маєте рацію).

Згоден з Вами.

Ви дуже люб’язні.

Дозвольте увійти.

Вибач мені (пробач мені).

Завдавати збитків.

? Визначте основні орфограми у словах. Поясніть правопис слів.

Згрібати, зітхнути, зів’ялий, збути, зрити, скочити, схарактеризувати, спиляти, скакати, схід, ствердження, розшити, розсипати, розклад, розказати, безмежжя, безстрашний, безпека, присвятити, приїзд, принишкнути, предобрий, премудрий, пресолодкий, міжнародний, відбудова, представник, прізвисько, прізвище, прірва.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
6
дн.
1
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!