Складні речення зі сполучниковим та безсполучниковим зв' язком.

Опис документу:
ознайомити учнів із будовою складного речення, його інтонацією; навчити відрізняти складне речення від простого , обгрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення , творчі вміння конструювати складні речення; за допомогою мовленнєво — комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню почуття прекрасного.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Складні речення зі сполучниковим та безсполучниковим зв' язком. Кома між частинами складного речення. Тренувальні вправи

Мета: ознайомити учнів із будовою складного речення, його інтонацією; навчити відрізняти складне речення від простого , обгрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення , творчі вміння конструювати складні речення; за допомогою мовленнєво — комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню почуття прекрасного.

Міжпредметні зв'язки: складні речення в художніх творах( література), у творах усної народної творчості( фольклор).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ

І . Організаційний момент

Вступне слово вчителя

Уже дзвінок нам дав сигнал:

працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

Роботу швидше починаймо.

- Гра “ Інтерв'ю за 1 хвилину”

( Діти дають відповіді прикметниками)

1. Яким був попередній урок?

2. Якою була перерва?

3. З яким настроєм ви прийшли на урок?

( Діти відповідають прислівниками)

1. Як потрібно працювати зараз на уроці?

2. Як треба слухати учителя ?

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

( У зошитах записати дату , вид роботи, тему уроку)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Словниковий диктант

Корінь, речення, кома, граматична основа, словосполучення, сполучник, префікс, пунктуація, складне, безсполучникове, питальне , суфікс, сполучникове, непоширене.

( Підкреслити слова, словосполучення , які використовували при вивченні теми)

Реклама складних речень.

Реклама складносурядного речення.

Якщо ви хочете придбати якісний товар, завітайте до магазину “ Філологія” і купіть складне речення. Порекомендую складне речення. В якому частини рівноправні, легко й невимушено поєднуються сполучниками. Зручні у використанні розділові знаки. Частіше за все використовується кома. Купуйте наш товар , і ви не пожалкуєте.

Реклама складнопідрядного речення.

Хочете дізнатися , з якої причини ви себе почуваєте недобре? Чи з' ясувати , коли і за яких умов зустрінетеся з друзями? У такому випадку вам допоможе складне речення , частини якого поєднуються сполучниками та сполучними словами. Чітка структура. Головна і залежна частини поєднуються сполучними словами, сполучниками. Тільки у нас спеціально для вас вигідна пропозиція. Купивши дві залежних частини, третю — ви отримуєте в подарунок.

Реклама безсполучникового речення.

Ти енергійний? Ти любиш спілкуватися? Ти заплутався у визначенні сполучників та сполучних слів? Тоді твій вибір — безсполучникове речення. Складні речення, частини якого з'єднані інтонацією, більш емоційні, інтонаційно багатші, тому частіше вживаються в художньому та розмовному стилях. Це те , чим ми користуємося кожного дня.

- Конструювання речень ( слайд 8 )

Покинуте кошеня

Хтось виніс із хати маленьке сіре кошенятко й пустив його на дорогу. Сидить кошеня та й нявчить. Бо хоче додому, до матусі. Проходять люди, дивляться на кошеня. Хто сумно хитає головою, хто сміється. Хто жаліє: «Бідне кошенятко». Та й іде собі.

Настав вечір. Зайшло сонце. Страшно стало кошеняткові. Притулилося воно до куща та й сидить — тремтить. Поверталась із школи маленька Наталочка. Чує — нявчить кошеня. Вона не сказала ні слова, а взяла кошеня й понесла додому. Пригорнулося кошенятко до дівчинки. Замуркотіло. Раде-радісіньке.

Робота зі словником милосердя ,добро

Добро-  усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям.

Милосердя - Добре, співчутливе ставлення до кого-небудь. || Вияв жалості; помилування .

Висловіть власне ставлення до почутого.

ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи , удосконалення мовленнєвих і пунктуаційних умінь

- Що поєднує і. ( слайд 8 )

- Вправа 189( усно) Вчимося культури мови

( Скласти речення з 2 словами)

- Уведіть другорядні члени речення у складні речення з поданими граматичними основами.

І В. Життя коротке, поспішайте.

ІІВ. Я намалюю, світ стане кращим.

Самостійна робота. Вправа 184( виписати складні речення , підкреслити ГО, пояснити розділові знаки за схемою розбору)

Фізкультхвилинка

Ми до сонця потягнулисьДобрий день. Добрий день.

Один одному всміхнулись

Добрий день , добрий день.

Дружно взяли руки в боки

й посміхнулись на всі боки

добрий день, добрий день

побажали всім здоровя

будь здоров, будь здоров.

Підтягнулись, порівнялись

працювать приготувались.

- Моделювання речень.

Доповнити прислів'я і приказки , дібрати продовження з другого стовпчика. Записати їх, розставляючи розділові знаки.

1. Добре слово людини , а)а зло вмирає.

2. Усе добре переймай , б)що дощ у посуху.

3. Добро не пропадає , г) а злого уникай.

- Завдання. Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками

1.У наш час є багато добрих і милосердних людей.

2. Злий не вірить , що є добрі люди.

3. Люди, відверніть зло.

4. Життя коротке, поспішайте робити добро.

5. Добро далеко розходиться , а зло йде ще далі.

А) сполучникове , у якому поєднуються головна і залежна частини.

Б) просте речення , ускладнене звертанням

В) сполучникове, у якому поєднуються рівноправні частини.

Г)безсполучникове речення

Д)просте речення

- Диктант з кодуванням.

1. Роби добро, воно обов'язково повернеться.( 245)

2. Живіть за законами добра.(1)

3.Батьки дають тобі щастя дитинства, і ти плати їм за це добром. (235)

1. - ПР

2. - СР

3. - сполучникове

4. - безсполучникове

5. - кома

- Творча робота ( за римами скласти чотиривірші) ( слайд 10 )

VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Рубрика “ Упіймай помилку” ( слайд 11 )

1. У простому реченні 1 ГО?

2. Граматична основа — це підмет і присудок?

3. У складному реченні 2 ГО?

4. Між частинами складного речення треба ставити кому?

5. Перед і завжди ставиться кома?

6. Прості речення у складному зєднуються тільки сполучниками?

VІІ. Підсумок уроку

VІІІ. Домашнє завдання ( слайд 12 )

Написати твір, використовуючи складні речення,.

Схема синтаксичного розбору складного речення

1. Визначте вид речення за метою висловлювання.

2. Визначте вид речення за емоційним забарвленням.

3.Укажіть прості речення в складному, визначте граматичну основу кожного з них.

4. Укажіть , якими частинами мови виражені головні члени речення.

5. Визначте другорядні члени речення в кожній частині складного речення.

6. Визначте вид речення за будовою.

7. Якщо речення складне, то вкажіть його вид : сполучникове чи безсполучникове.

8. Намалюйте схему.

Моделювання речень.

Доповнити прислів'я і приказки , дібрати продовження з другого стовпчика. Записати їх, розставляючи розділові знаки.

1. Добре слово людини а)а зло вмирає.

2. Усе добре переймай б)що дощ у посуху.

3. Добро не пропадає г) а злого уникай.

- Завдання. Установіть відповідність між реченнями та їх характеристиками.

1.У наш час є багато добрих і милосердних людей.

2. Злий не вірить , що є добрі люди.

3. Люди, відверніть зло.

4. Життя коротке, поспішайте робити добро.

5. Добро далеко розходиться , а зло йде ще далі.

А) Головна і залежна частини.

Б) просте речення , ускладнене звертанням

В)рівноправні частини.

Г)безсполучникове речення

Д)просте речення

- Диктант з кодуванням.

1. Роби добро, воно обов'язково повернеться.

2. Живіть за законами добра.

3.Батьки дають тобі щастя дитинства, і ти плати їм за це добром.

1. - ПР

2. - СР

3. - сполучникове

4. - безсполучникове

5. - кома

Покинуте кошеня

Хтось виніс із хати маленьке сіре кошенятко й пустив його на дорогу. Сидить кошеня та й нявчить. Бо хоче додому, до матусі. Проходять люди, дивляться на кошеня. Хто сумно хитає головою, хто сміється. Хто жаліє: «Бідне кошенятко». Та й іде собі.

Настав вечір. Зайшло сонце. Страшно стало кошеняткові. Притулилося воно до куща та й сидить — тремтить. Поверталась із школи маленька Наталочка. Чує — нявчить кошеня. Вона не сказала ні слова, а взяла кошеня й понесла додому. Пригорнулося кошенятко до дівчинки. Замуркотіло. Раде-радісіньке.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності соціального педагога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн