Складне речення (дидактичний матеріал для 9 класу)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Складне речення

Завдання 1. Доведіть, що подані речення складні.

1.День стояв сірий, глухий, важкі темно-сизі хмари висіли низько над землею ( Ю. Мушкетик) 2. Лечу, лечу, а вітер віє; передомною сніг біліє, кругом бори та болота, туман, туман, і пустота (Т. Шевченко). 3. Звелися ріки і лугами блакитно простягають путь, а в небі хмари лебедями із ополонок воду п’ють (М. Стельмах). 4. День видався холодний, і ліс був повний осіннім шумом; угорі гули вітри й стояли шуми (С. Васильченко). 5. Де господар добре ходить, там і нивка добре родить (Народна творчість).

Завдання 2. Прочитайте. Випишіть речення з двома граматичними основами.

1.У кожній мові, в кожнім слові краси майбутнього шукай, де в неохмареній любові розквітне світу небокрай. 2. Як хочеш від людей шаноби, любов і гнів бери у путь, а то лиш допотопні сноби твою поезію приймуть. 3. Я руку подаю через моря і гори усім, хто камінь б’є, хто землю ревно оре, хто вугіль добува і зеленить поля. 4. Уже весна відсвяткувала свої вишневі весілля, уже до літнього причала пливе запліднена земля. 5. Із смутку проліски зростуть на весняній поляні. 6. Спадає голуб на ялицю, висока сосна ронить глицю, і, в давні линучи літа, дзвенить легенда золота про Довбуша і Кобилицю.7. Все записуй в серці молодому, буде це як знахідка тобі, коли в старість прийдеш, як додому, як у гавань тиху по плавбі. 8. По полях ми з Вишнею бродили восени, шукаючи зайців, і в бур’ян пожовклий, посивілий під ногами срібно хрупостів. 9. За вікном шумлять автомобілі, кожний певний власної мети, як оті, космічні, вічні хвилі, що єднають зоряні світи. 10. Вставлено у вікна другі рами, вата і калина поміж рам, знову стали діти школярами, і синиця дзвонить школярам. (М. Рильський)

Завдання 3. Знайти і виписати складні речення, визначити в них граматичні основи. Зробити синтаксичний розбір першого речення.

1. Чайка скиглить літаючи, мов за дітьми плаче; сонце гріє, вітер віє на степу козачім. 2. Кричать сови, спить діброва, зіроньки сіяють, понад шляхом щирицею, ховрашки гуляють. 3. Пішов козак сумуючи, нікого не кинув; шукав долі в чужім полі та там і загинув. 4. Синє море звірюкою то стогне, то виє. 5. Під хатою дідусь сивенький сидить, а сонечко низенько уже спустилось за Дніпром. 6. Блукаючи по Україні, прибивсь якось і в Чигирин, у монастир отой дівочий. 7. Отам мені і розказала стара черниця новину, що в монастир до їх зайшла княжна якась із-за Дніпра позаторік. 8. І тихнуть Божії слова, і в келії, неначе в Січі, братерство славне ожива. 9. Коли б ті діти не росли, тебе, святого, не гнівили, що у неволі народились і стид на тебе понесли. 10. Та сам собі у буряні, щоб не почув хто, не побачив, виспівую та плачу. (З тв. Т. Г. Шевченка)

Завдання 4. У поданих прислів’ях допишіть другу частину складного речення, поставте потрібні розділові знаки.

Хто людей питає що сніп без перевесла.

Чим розумний стидається той і розум має.

Чоловік без розуму у того ягідки.

Той не солдат тим дурень величається.

Добре і вперед дивитись а ще краще і назад.

У кого дітки в кого совість нечиста.

Хто рано підводиться що генералом не думає бути.

Страшно буває тому за тим діло водиться.

Завдання 5. Поширте кожне речення так, щоб утворилися складні . Назвіть іменники, що стоять у непрямих відмінках.

1. Олегові зробилося раптом жарко … 2. Він не пам’ятає … 3. Розлючений холодний вітер стрибнув хлопцеві на груди … 4. Стукнули за спиною двері … 5. Після світла його очі нічого не могли розібрати …

Завдання 6. Випишіть складні речення, визначте граматичну основу.

Під іскристим півднем зелено шумить Великий шлях, упираючись широким, туго натягнутим луком у високі жита, що вже заквітчували на все поле. Сизуватий колос, затиснутий з двох боків списами остюків, перегойдує на тонких білих ниточках жовто-зеленаві палички квіту.

Не жалкуючи, що відмовився поїхати на прогулянку до городищанських лісів, Дмитро увійшов у голубі жита, і вони прикрили його проігристими хвилями. Навіть не ворухнеться біля кореня вузлувате, світліше стебло, а колос, викупаний сонцем, вклоняється ниві, то тремтіючи, то просвітлюючись. Які неповторні шерехи впрядає нива!

Дмитро уважними поглядом вдивляється в далечінь, мов читає живу карту ланів; у плюскіт стебла непомітно вплітаються голоси його великої рідні, і кожне поле дивиться на нього допитливими очима його друзів, що, мов казку, підводили до сонця народне добро.

М. Стельмах

Завдання 7. Випишіть з художніх творів шість складних речень із сурядними, підрядними сполучниками, а також без сполучників.

Завдання 8. Прочитайте. Визначте складні речення. Як вони впливають на зміст тексту? Визначте стиль.

Ми сіли в човна і почали огинати острів, наближаючись до того місця, де вночі зник незнайомець. І хоч зараз був ранок і світило сонце, серця в нас билися тривожно – ми не знали, що нас жде там, за кущами. А що, як дійсно щось жахливе.

За кущами починалася вузенька стежка. А навкруги – щільні очерети. Шлях був один. Ми в’їхали в стежку. Вона була вузька, але майже рівна й нікуди не звертала.

Незабаром ми випливли на невелике плесо і побачили острів.

В. Нестайко

Завдання 9. Поясніть характер помилок у реченнях; запишіть речення правильно та визначте їх види.

  • І знову настане літо і жовтий цвіт укриє липу до вершини.

  • Бігла стежка в далечі губились а мені у безтурботні дні назавжди навіки полюбились ніжні і замріяні пісні.

  • Я син землі що родить хліб і мрії.

  • Скоро уся долина, і гори блищали вогнями і разом з димом з землі здіймається вгору, і пісня.

Запитання для самоконтролю:

    • Яке речення називається складним?

    • Як поєднуються прості речення, що входять до складного?

    • Чи мають інтонацію кінця прості речення, які входять до складного?

    • Якими бувають складні речення за метою висловлювання?

    • Які є види складних речень залежно від способу поєднання у них простих речень?

    • У яких складних реченнях прості, що входять до них, є рівноправними, а в яких залежать одне від одного?

    • Зробіть висновок про частоту вживання складних речень у різних стилях мовлення?

ПИШІТЬ І ГОВОРІТЬ ПРАВИЛЬНО

Котра година?

О котрій годині

Яке сьогодні число?

У якому будинку вона живе?

Іншим разом

Іншими словами

Став зовсім іншим

Дивитися по-іншому

Турбуватися про іншого

Думати про іншого

Не звертати уваги (не зважати) на інших

! Дозвольте познайомитися, я Юлія Борисівна.

Дозвольте запросити Вас на обід.

Ви знайомі з моїм другом?

Радий познайомитися з Вами.

Я можу вас рекомендувати йому, якщо бажаєте.

Дякую, я буду радий познайомитися з ним.

Будьте добрі, відрекомендуйте мене цьому панові (добродієві)

Визначте орфограму, яка спільна для всіх слів. Поясніть правопис цих слів.

Повінь, різьбяр, пітьма, молодь, заздалегідь, березень, гірський, пальці, Афанасьєв, Кобзар, Харків, лікар, ріжте, одмірте, кущ, ніч, піч, кінчик, менший, Уманщина, рибалчин, доньчин, галченя, шприц, клац, товариський, пісня, радість, п’ять, січень, кінь, стільчик, вітчим, перевертень.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
6
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!