Складання та реалізація алгоритмів з використанням циклу з лічильником у середовищі програмування

Опис документу:
Цикл із параметром (лічильником) використовують за необхідності виконати деякі дії певну кількість разів, тобто у випадках, коли відома кількість повторень циклу. На уроці ми ознайомимось із синтаксисом і правилами виконання оператора циклу For, який забезпечує повторення циклу, кероване параметром (лічильником) циклу

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Оберіть документ з архіву для перегляду:
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Алгоритми з циклом із лічильником

Завдання 1. Кількість слів у реченні. Розробіть у середовищі програмування мовою програмування Lazarus проект, за допомогою якого можна визначити, скільки слів введено в текстове поле, якщо відомо, що між словами міститься пропуски.

Рекомендації до виконання:

Завдання 2. Сума n чисел. Складіть проект для обчислення суми n чисел, перше з яких дорівнює х, а кожне наступне на 5 більше від попереднього.

Наприклад: 5 + (5+5) + (10 + 5) + (15 + 5) + ... Рекомендації до виконання:

3. Додаткове завдання. Створіть проект у середовищі Lazarus для обчислення суми n чисел, перше з яких дорівнює х, а кожне наступне дорівнює квадрату попереднього.

Перегляд
матеріалу
Отримати код
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Складання та реалізація алгоритмів з використанням циклу з лічильником у середовищі програмування.

Цілі:

  • навчальна: познайомити учнів з особливостями використання циклу з лічильником у середовищі Lazarus; формувати вміння використовувати цикл з лічильником при розв'язуванні задач.

  • розвивальна: сприяти розвитку логічного мислення, пам’яті, уваги, спостережливості;

  • виховна: виховувати інформаційну культуру;

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  • привітання

  • перевірка присутніх

  • перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • наведіть приклади циклічних процесів

  • як виглядав цикл з визначеною кількістю повторень в середовищі Скретч?

  • коли доцільно було використовувати цикл з визначеною кількістю повторень у середовищі Скретч?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. Цикл із параметром (лічильником) використовують за необхідності виконати деякі дії певну кількість разів, тобто у випадках, коли відома кількість повторень циклу. На уроці ми ознайомимось із синтаксисом і правилами виконання оператора циклу For, який забезпечує повторення циклу, кероване параметром (лічильником) циклу.

IV. Вивчення нового матеріалу

Команду циклу з лічильником доцільно використовувати в тих випадках, коли кількість повторень команд тіла циклу відома ще до початку виконання команди циклу. Загальний вигляд цієї команди такий:

for <ім’я змінної> := <вираз1> to <вираз2>

do begin

<команди тіла циклу>

end;

Рядок for <ім’я змінної> := <вираз1> to <вираз2> do (англ. for - для, to - до, do - робити, виконувати) називають рядком заголовка команди циклу з лічильником. Змінну в рядку заголовка команди циклу з лічильником, що стоїть перед знаком присвоювання, називають лічильником циклу.

Блок-схему команди циклу з лічильником показано на малюнку. Лічильник циклу, вираз1 і вираз2 мають набувати тільки цілих значень. Якщо тіло циклу складається лише з однієї команди, операторні дужки begin і end можна не ставити.

Виконується команда циклу з лічильником так:

  1. Надати лічильнику циклу і значення вираз1.

  2. Обчислити значення логічного виразу і≤вираз2.

  3. Якщо значення логічного виразу true, то виконати команди тіла циклу і перейти до виконання команди 4, якщо false - перейти до виконання команди, наступної за командою циклу.

  4. Збільшити значення лічильника циклу на 1.

  5. Перейти до виконання команди 2.

Для ілюстрації виконання команди циклу з лічильником розглянем фрагмент проекту, в якому обчислюється сума 12 +22 +32 + 42 .

var s, і: integer;

begin

s := 0;

for і 1 to 4 do

begin

s := s + i*i;

end;

Labell.Caption := IntToStr (s);

end;

Виконаємо цей фрагмент програми.

Звертаємо вашу увагу, що після закінчення виконання команди циклу з лічильником значення лічильника циклу (змінної і) на 1 більше, ніж значення вираз2, і це значення, за потреби, можна використовувати в наступних командах.

Існує різновид команди циклу з лічильником, у якому лічильник не збільшується на 1, а зменшується на 1:

For <ім’я змінної> <вираз1> downto <вираз2> do

begin

скоманди тіла циклу>

end;

(англ. down to - униз до).

Цей цикл продовжує виконуватися, якщо значення лічильника циклу більше або дорівнює (не менше) значенню вираз2.

V. Фізкультхвилинка. Інструктаж з ТБ

VI. Засвоєння нових знань, формування вмінь

Практичне завдання.

Завдання 1. Кількість слів у реченні

Розробіть у середовищі програмування мовою програмування Lszarus проект, за допомогою якого можна визначити, скільки слів введено в текстове поле, якщо відомо, що між словами міститься лише один пропуск.

Рекомендації до виконання:

Завдання 2. Сума n чисел.

Складіть проект для обчислення суми n чисел, перше з яких дорівнює х, а кожне наступне на 5 більше від попереднього.

Наприклад: 5 + (5+5) + (10 + 5) + (15 + 5) + ...

Рекомендації до виконання:

3. Додаткове завдання

Створіть проект у середовищі Lazarus для обчислення суми n чисел, перше з яких дорівнює х, а кожне наступне дорівнює квадрату попереднього.

VIІ. Підсумки уроку

Рефлексія

  • Що нового ви сьогодні дізналися?

  • Чого навчилися?

  • Чи виникали труднощі?

VІІI. Домашнє завдання Підручник § 25 п. 2 ст. 172-174

ІХ. Оцінювання роботи учнів

Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк
Слайд № 1

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк

Програмування Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк
Слайд № 2

Програмування Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк
Слайд № 3

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Ти дізнаєшся: Як описують цикл із лічильником Які особливості використання циклів у програмах Як скла...
Слайд № 4

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Ти дізнаєшся: Як описують цикл із лічильником Які особливості використання циклів у програмах Як складати алгоритми з повторенням

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Складання та реалізація алгоритмів із циклом із лічильником
Слайд № 5

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Складання та реалізація алгоритмів із циклом із лічильником

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Для того щоб описати повторення визначену кількість разів, використовують оператор циклу з лічильнико...
Слайд № 6

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Для того щоб описати повторення визначену кількість разів, використовують оператор циклу з лічильником. Заголовок циклу Параметр циклу Тіло циклу Повторюємо:

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Алгоритми роботи з об’єктами та величинами Програмуванн...
Слайд № 7

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Алгоритми роботи з об’єктами та величинами Програмування Вивчаємо Цикл з лічильником У мові програмування цикл із лічильником описується оператором for... For i := to do <команда>; Параметр циклу Початкове значення параметра циклу Кінцеве значення параметра Крок зміни параметра циклу = 1

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Алгоритми роботи з об’єктами та величинами Програмуванн...
Слайд № 8

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Алгоритми роботи з об’єктами та величинами Програмування Вивчаємо Цикл з лічильником У мові програмування цикл із лічильником описується оператором for... For i := downto do <команда>; Параметр циклу Початкове значення параметра циклу Кінцеве значення параметра Крок зміни параметра циклу =-1

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Алгоритми роботи з об’єктами та величинами Програмуванн...
Слайд № 9

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Алгоритми роботи з об’єктами та величинами Програмування Вивчаємо Цикл з лічильником Величина параметра циклу, його початкового та кінцевого значень можуть бути: Цілими числами Належати до деякого списку

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Алгоритми роботи з об’єктами та величинами Програмуванн...
Слайд № 10

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Алгоритми роботи з об’єктами та величинами Програмування Вивчаємо Цикл з лічильником Цикл for... виконується за таким алгоритмом:

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Домашнє завдання Вивчити §25 с.172-174 Опрацювати всі запитання і завдання з рубрик Заповнити словнич...
Слайд № 11

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Домашнє завдання Вивчити §25 с.172-174 Опрацювати всі запитання і завдання з рубрик Заповнити словничок Повторення, цикл із лічильником (цикл-для)

Розгадай ребус Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк
Слайд № 12

Розгадай ребус Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Розгадай ребус ЛІЧИЛЬНИК
Слайд № 13

Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Розгадай ребус ЛІЧИЛЬНИК

Робота з комп'ютером Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Вправа 2. Кількість слів у реченні
Слайд № 14

Робота з комп'ютером Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк Вправа 2. Кількість слів у реченні

Працюємо за комп’ютером Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк
Слайд № 15

Працюємо за комп’ютером Чашук О.Ф., вчитель інформатики ЗОШ№23, Луцьк

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Всеосвіті 3 роки!

Святкуємо гучно та з подарунками!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

+ 10 подарункових боксів з фірмовими товарами від «Всеосвіти»!

до розіграшу подарунків залишилось
00
00
00
00