Складання і розв'язання задач за початком, за малюнком, за запитанням, за даними, за дією. Постановка запитання до задачі.

Опис документу:
Мета: навчити дітей складати та розв' язувати задачі за початком, за малюнком, за запитанням, за даними, за дією; навчити читати задачу з відповідною інтонацією (робити паузу між умовою і запитанням); виділяти умову та запитання, об'єкт або об'єкти, числові дані й шукане; усно формулювати повну відповідь на запитання задачі; закріплювати знання про складові частини задачі; розвивати логічне мислення, обчислювальні навички; виховувати товариськість і приязне ставлення до друзів, до однокласників.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

УРОК 51

Тема: Складання і розв'язання задач за початком, за малюнком, за запитанням, за даними, за дією. Постановка запитання до задачі.

Мета: навчити дітей складати та розв' язувати задачі за початком, за малюнком, за запитанням, за даними, за дією; навчити читати задачу з відповідною інтонацією (робити паузу між умовою і запитанням); виділяти умову та запитання, об'єкт або об'єкти, числові дані й шукане; усно формулювати повну відповідь на запитання задачі; закріплювати знання про складові частини задачі; розвивати логічне мислення, обчислювальні навички; виховувати товариськість і приязне ставлення до друзів, до однокласників.

Обладнання: підручник,робочий зошит.

Додатковий та ілюстративний матеріали: «6 цеглинок»;мікрофон;опорна таблиця «задача», «умова», «запитання», «розв'язок», «відповідь»;задача за малюнком.

Хід уроку

  1. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повторення складових частин задачі.

  • Пригадайте, з яких частин складається задача. (З умови, запитання, розв’язку та відповіді.)

(Учитель кріпить опорну таблицю на магнітну дошку).

2. Розпізнавання частин задачі на слух за допомогою «6 цеглинок».

Зараз я читатиму уривок із задачі. Вам слід з’ясувати, що це: умова, питання, розв’язок або відповідь, і підняти потрібний колір цеглинки(умова-червоний,запитання-жовтий,розв’язок-зелений,відповідь-синій.

Покажіть цеглинку «УМОВА». Покажіть цеглинку «ПИТАННЯ». Покажіть цеглинку «РОЗВ’ЯЗОК». Покажіть цеглинку «ВІДПОВІДЬ».

- Скільки всього шишок у Вови й Антона? (Питання-жовтий).

- До 4 додати 2 вийде 6. (Розв’язок-зелений).

- У Вови 4 шишки. В Антона 2 шишки. (Умова-червоний).

- Усього 6 шишок. (Відповідь-синій).

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ

Поспішали на урок до нас задачі.

Усе так прекрасно було неначе...

Раптом на них вітерець налетів —

Пожартувати, певно, хотів —

В однієї задачі вхопив запитання,

В інших — умову чи розв’язання!

  • Сьогодні ми будемо вчитися складати та розв’язувати задачі.

  1. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Перегляд презентації «Складання та роз'язування задач за малюнками».

2. Робота з підручником.

►► Завдання 1 (с. 94)

Склади задачі за початком і розв’яжи їх.

  1. Киця бавилася клубками. Вона розмотала:


□+□=□

  • Прочитайте початок умови задачі. Бачимо, що умова не закінчена. Вітерець-пустунець забрав частину умови із собою. Спробуємо закінчити умову самостійно. Нам допоможе малюнок.

  • Розгляньте малюнок до першої задачі. Скільки червоних клубків? Скільки жовтих?

  • Діти, хто може закінчити умову задачі?

Діти пропонують свої варіанти. Під час обговорення обирається правильний.

(Киця бавилася клубками. Вона розмотала 4 червоні клубки і 2 жовті.)

  • Умову ми знайшли. Але, щоб ця розповідь стала задачею, чогось не вистачає. Чого саме? (Бракує запитання.) Щоб правильно поставити запитання, подивимось на підказку — схему-розв’язку праворуч від малюнку:... + ... = ... . Отже, задача повинна розв’язуватися дією додавання.

  • Придумайте таке запитання, щоб задача розв’язувалась дією додавання. (Скільки всього клубків розмотала киця?)

  • Розкажіть умову та запитання виразно, робіть паузу між умовою і запитанням.

  • Ну, от задача готова. Приготуємося її розв’язувати. Назвіть числові дані. (4 і 2) Розв’яжіть задачу, користуючись схемою-підказкою. (4 + 2 = 6 (кл.)) Запишіть розв’язок.

  • Назвіть шукане число, (б) Сформулюйте повну відповідь задачі. (Киця розмотала всього 6 клубків.)

  • Якого виду ця задача — на знаходження суми чи різниці? (Суми.)

  • Прочитайте початок умови другої задачі. Знову вітерець- пустунець частину умови вихопив. Закінчимо умову самостійно.

  • Розгляньте малюнок до другої задачі. Скільки є всього мандаринок? Скільки з них почищених?

  • Закінчіть умову задачі. (У Наталі було 7 мандаринок. 4 мандаринки вона почистила, щоб пригостити друзів.)

□-□=□

  • Умову ми закінчили. Чого не вистачає у задачі? (Немає запитання.) І цього разу скористаємося підказкою-схемою розв’язку, яку бачимо праворуч від малюнка: ... - ... = ... . Ця задача повинна розв’язуватися дією віднімання.

  • Придумайте таке запитання, щоб задача розв’язувалась дією віднімання. (Скільки залишилося непочищених мандаринок?)

  • Сформулюйте умову та запитання виразно, робіть паузу між умовою і запитанням.

  • Назвіть числові дані. (7 і 4) Що ми шукаємо? (Скільки залишилось непочищених мандаринок.)

  • Розв’яжіть задачу за схемою-підказкою. (7-4 = 3 (м.))

  • Запишіть розв’язок.

  • Назвіть шукане число. (3) Сформулюйте повну відповідь задачі. (Залишилося 3 непочищені мандаринки.)

►► Завдання 2 (с. 94)

Склади задачі за малюнками. Запиши розв’язки.

-□=□

□+□=□

  • Розгляньте малюнок до першої задачі. Що бачимо на малюнку?

  • Складіть умову задачі. (На подвір’ї було 8 каченят. 5 каченят пішли до річки.)

  • Що треба знайти? (Скільки каченят залишилось на подвір’ї.)

  • Сформулюйте умову та запитання виразно, робіть паузу між умовою і запитанням.

Назвіть числові дані. (8 і 5) Назвіть шукане. (Скільки каченят залишилось на подвір’ї.)

Запропонуйте розв’язок задачі, користуючись схемою-підказкою. (8-5 = 3 (к.)) Доведіть, що міркування правильне. (Після того як 5 каченят пішли, на подвір’ї їх залишилося менше. Виконується дія віднімання, тобто це задача на знаходження різниці.)

Діти записують розв’язок у зошитах.

Назвіть шукане число. (Три.) Сформулюйте відповідь. (На подвір’ї залишилось 3 каченят.)

Розгляньте малюнок до другої задачі. Що бачимо на малюнку?

Складіть умову задачі. (На грядці росте 4 червоні квіточки і 6 білих.)

Що треба знайти? (Скільки всього квіточок росте на грядці.)

Розкажіть умову та запитання виразно, робіть паузу між умовою і запитанням.

Назвіть числові дані. (4 і 6) Назвіть шукане. (Скільки всього квіточок росте на грядці.)

Яким буде розв’язок задачі? (4 + 6 = 10 (к.)) Доведіть, що саме таким. (Треба дізнатися, скільки всього червоних і білих квіточок. Для цього виконуємо дію додавання, тобто це задача на знаходження суми.)

Діти записують розв’язок у зошитах.

Назвіть шукане число. (10) Сформулюйте відповідь. (На грядці росте 10 квіточок.)

3. Фізкультхвилинка

Раз, два - всі присіли, (присісти)

Потім вгору підлетіли  (підстрибнути) 

Три, чотири - нахилились,

(нахиляння тулуба вперед) 

Із струмочка гарно вмились      

(імітація умивання)

П'ять, шість - всі веселі

Крутимось на каруселі, (покрутитися)

Сім, вісім - в поїзд сіли,

Ніжками затупотіли(затупотіти)

Дев'ять, десять - відпочили

І за парти дружно сіли.

4. Робота з підручником.

►► Завдання 3 (с. 94)

Прочитайте умову задачі. Придумайте запитання. (Скільки горішків з’їла білочка за два дні?)

Аналіз задачі проводиться за попередніми зразками.

►► Завдання 4 (с. 95)

Разом із другом веселіше все робити,

Добро і смуток легко з ним ділити.

Та щоб в житті хороших друзів мати,

Слід і самому добрим другом стати.

А ми з вами зараз будемо в задачах дарувати друзям повітряні кульки.

Учитель читає завдання.

Про що йтиметься в задачі? (Про кульки.)

Учитель кріпить малюнок із зображенням надувної кульки на магнітній дошці.

  • Прочитайте перший розв’язок.

  • Назвіть числові дані. (4 і 1)

Учитель кріпить числа на магнітній дошці.

  • Назвіть шукане число. (5) Якою дією розв’язується задача? (Дією додавання.)

Учитель пише на дошці розв’язок.

  • Що можна робити з кульками, щоб їх ставало більше, як у нашому випадку? (Надувати, дарувати, купувати...)

  • Придумайте задачу про надувні кульки із цими числовими даними, щоб вона розв’язувалася дією додавання.

Діти пропонують свої варіанти умов. Один із варіантів задачі:

У Петрика було 4 кульки. Андрійко подарував йому ще одну кульку. Скільки всього кульок стало у Петрика?

Учитель наголошує, що в задачі можна використовувати різні імена дітей. Головне, аби не змінювати числові дані та шукане.

  • Прочитайте другий розв’язок. Про що йтиметься в цій задачі?

  • Назвіть числові дані. (8 і 1.) Назвіть шукане. (7)

  • Що можна робити з кульками, щоб їх ставало менше? (Комусь дарувати; кульки можуть лопнути, полетіти...)

Задача:

У Наталі було 8 кульок. Одну кульку вона подарувала сестричці. Скільки кульок залишилось у Наталі?

►► Завдання 5 (с. 95)

  • Прочитайте завдання 5.

  • Назвіть числові дані. (6 і 3)

  • Зверніть увагу на виділені слова. Що вони нам підказують?

  • (Сталодія додавання, залишилось віднімання.)

Задача на знаходження суми:

  • У Миколки було 6 папуг. Йому подарували ще трьох папуг. Скільки папуг стало у Миколки?

Задача на знаходження різниці:

У клітці було 6 папуг. Три папуги вилетіли. Скільки папуг залишилося в клітці?

  • Чим схожі задачі? (Вони мають однакові числові дані.) Чим ці задачі відрізняються? (Запитаннями і розв’язками.)

5.Розвязання задачі з малюнком.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Робота в зошиті з друкованою основою.

►► Завдання 1 на с. 51

У черзі на стрижку стояло 6 песиків. Підійшло ще двоє. Скільки песиків стало у черзі?


6 + 2 = 8 (п.)

►► Завдання 2 на с. 51

У черзі на маршрутку чекало 10 картоплин. Дві картоплини вийшли з черги. Скільки картоплин залишилось у черзі?

10-2 = 8 (к.)

Аналіз задач проводиться за попередніми зразками.

►► Завдання 3 на с. 51

Катруся — друга від початку ряду, а Петрик — четвертий з кінця. Між ними — троє дітей. Скільки всього дітей у ряду? Домалюй малюнок.

/ \

Катруся Петрик Міркування. Зліва разом із Катрусею є двоє дітей, справа разом із Петриком — четверо. Між ними — троє. Домальовуємо між Катрусею і Петриком три крапочки. І лічимо: 2 + 3 + 4 = 9 (дітей). Для перевірки можна перелічити крапочки.

►► Завдання 4 на с. 52

У черзі — 7 дітей. Оксанка — третя, а Тарасик — передостанній. Скільки дітей між ними? Домалюй малюнок.

Міркування. Усього 7 дітей. Зліва є 3 дітей, бо 3 крапочки, а справа є 2 дітей, бо 2 крапочки. Усього 5 крапочок, значить 5 дітей. Домалюємо ще дві крапочки, бо 7 — це 5 і 2. Отже, між Оксанкою і Тарасиком двоє дітей. Для перевірки перелічимо всі крапочки. їх справді 7.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

Вправа «Мікрофон»

  • Пригадайте, з яких частин складається задача.

  • Яким чином ми наводили лад у задачах? (Закінчували умови задач, придумували запитання, придумували задачі за розв’язками, за числовими даними і запитаннями.)

  • Яка із задач сподобалась найбільше? Чим саме?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!