і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

Складання діалогів етикетного характеру, діалог - розпитування

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Урок

Тема: Складання діалогів етикетного характеру, діалог - розпитування

МЕТА: навчити п’ятикласників оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення, відповідності ситуації спілкування; сприяти удосконаленню мовленнєво-комунікативних вмінь складати й розігрувати діалоги з урахуванням мети й адресата мовлення, використовувати репліки для стимулювання й підтримання діалогу; підвищувати мовну й мовленнєву культуру п’ятикласників.

ТИП УРОКУ: урок розвитку комунікативних умінь

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 1. Бесіда-розминка

Яку роль у житті кожного відіграє спілкування?
Від чого воно залежить?
Як називається розмова двох і більше осіб?
Як називаються слова кожного учасника діалогу?
Як вести діалог?
У яких стилях мовлення найчастіше використовується діалог?

Словниковий диктант

Будь ласка, порадьте, дякую; скажіть, будьте ласкаві; вибачте, що турбую вас; щиро вдячний за пораду.

Словник

Діалог- це різновид прямої мови, що передає розмову двох осіб.

Репліка- це вислів одного з учасників розмови.

Виконання ситуативних завдань на складання і розігрування діалогів

Складання діалогів етикетного характеру

Скласти сценку «Зустріч». У діалозі повинні бути такі тематичні групи формулювання мовного етикету: вітання, знайомство, запрошення, згода, подяка, прощання.

Відтворити діалог і відгадати з якого твору

1.

І сказав їм Сварог:

- Ось піду я від коша до коша показувати, як ставити хатину, як піч мурувати, як жорна тесати.

- Коли ж се буде? – нетерпляче питали люди.

- Ось тільки закінчу ткацький верстат будувати. («Берегиня»)

2.

Пішов пес до вовка й каже:

- Вовче, брате, давай разом жити!

- Чому б ні!

Та згодом вовк каже до пса:

- Будь тихо, бо прийде ведмідь та з’їсть нас. («Чому пес живе коло людини?»)

3.

- Здоров, добрий чоловіче!

- Здоров!

- Скажи, будь ласкавий, чоловіче, як тепер лучче жити: чи правдою, чи неправдою?

- Е-е-е!... Добрі люди! Де ви тепер правду знайдете? («Про правду і кривду»)

4.

- Чого ви, тату, зажурилися? Що пан казав?

- Та тут, дочко, таку пан загадку загадав, що я й не надумаю, що воно й є.

- А яка ж загадка, тату?

- Та така: що є у світі ситніше, прудкіше, миліше над усе? («Мудра дівчина»)

5.

- Та от чого прийшли, пане: ночували ми обидва на полі, а як уранці повставали, то побачили, що моя кобила привела лоша.

А другий чоловік каже:

- Ні, брехня, - моя! Розсудіть нас, пане!

От пан подумав і каже:

Приведіть сюди лоша й коней: до якої лоша побіжить, - та й привела. («Мудра дівчина»)

Відредагувати письмово діалог-розпитування

Наталко! Що ти найбільше полюбляєш робити у вільний час. А які твори тобі найбільше подобаються? Колись навчиш і мене. Казки. А чим ти займаєшся? І що ти вже вишила? Я почала вишивати рушничок. Я люблю читати. Я люблю вишивати

Самостійно скласти діалог за іллюстрацією,

Розіграти діалоги за зразками

Діалог на тему «На вулиці»

- Юначе, підкажіть, будь-ласка, як доїхати до обласної лікарні.

- Я можу провести Вас до тролейбусної зупинки, якщо хочете.

- Дякую, Ви дуже люб’язні.

- Ви, мабуть, уперше в нашому місті?

- Ні, але була тут дуже давно й погано орієнтуюся.

- Вам подобається місто?

- Не дуже. Багато шуму та зайвої метушні.

- Невже й будівлі на цій вулиці не подобаються?

- Будівлі дуже подобаються. Особливо старовинні.

- Так, сучасні будинки одноманітні, серед них небагато цікавого. А ось і потрібна Вам зупинка. Їхати треба п’ятим маршрутом, лікарня якраз на кінцевій зупинці.

- Щиро вдячна Вам! З Вами було приємно поговорити. До побачення!

- Бажаю успіху!

Діалог на тему «Зустріч після канікул»

- Здрастуй, Іванко!

- Привіт, Сашко! Радий тебе зустріти!

- І я так само радий! Ну, розповідай, як провів літні канікули?

- О, я провів їх дуже цікаво. Ми з батьками їздили відпочивати до моря.

- Справді? І куди саме ви подорожували?

- У Крим. Спершу ми жили в Алушті в пансіонаті. Купалися в морі досхочу. Я з татом навіть рибалив з пірсу.

- Щось упіймали?

- Морського йоржа! Але його їсти майже неможливо, тож ми його відпустили.

- А потім ви ще десь подорожували?

- Так, ми їздили на екскурсії в Ялту, Севастополь, Судак. Мені особливо сподобалася стародавня фортеця в Судаку. Так що я все про себе та про себе! Ти як провів літо, друже?

- У батьків грошей подорожувати не було, тому я провів його вдома. Але не нудьгував.

- Чим же ти займався цілих три місяці?

- Катався на велосипеді, з хлопцями грав у різні ігри. Футбол, баскетбол, волейбол – ми все спробували. Кожний день ходив на турніки робити гімнастику. Бачиш, які м’язи накачав?

- О-о, я би теж не проти мати такі…

- Ще я книжки читав, фантастику. Адже в мене багато часу було. Тепер я спеціаліст з цього жанру.

- Ну, тоді розповіси мені, що прочитав. А я тобі – про Крим. Ти згодний, Сашко?

- Згоден!

"Телефонна розмова

- Алло, добрий день! Це квартира Тарасенків?
- Так.
- Це Михайло, шкільний приятель Сашка. А можна його до телефону?
- Нажаль, Сашка немає – він зараз на тренуванні з футболу.
- Тренування проходить у нашій школі?
- Так. Воно закінчиться десь за півгодини.
- Дуже добре! То я зустріну його біля школи. Я маю повернути йому енциклопедію з історії, яку він позичав мені два тижні тому. Я захворів і не ходив до школи цей час, тож не мав змоги віддати книгу і подякувати.
- Зрозуміло. Сашко після тренування піде прямо додому, тож ти теж можеш підійти одразу сюди.
- Дякую, але я не знаю точно, де ви живете, тому я краще перестріну Сашка біля школи. А якщо раптом ми не зустрінемося, перекажіть йому, будь-ласка, щоб він мені передзвонив.
- Добре, Михайле!
- Дякую Вам!
- Нема за що.
- До побачення!

Діалог на тему «Зустріч після канікул»

- Здрастуй, Іванко!

- Привіт, Сашко! Радий тебе зустріти!

- І я так само радий! Ну, розповідай, як провів літні канікули?

- О, я провів їх дуже цікаво. Ми з батьками їздили відпочивати до моря.

- Справді? І куди саме ви подорожували?

- У Крим. Спершу ми жили в Алушті в пансіонаті. Купалися в морі досхочу. Я з татом навіть рибалив з пірсу.

- Щось упіймали?

- Морського йоржа! Але його їсти майже неможливо, тож ми його відпустили.

- А потім ви ще десь подорожували?

- Так, ми їздили на екскурсії в Ялту, Севастополь, Судак. Мені особливо сподобалася стародавня фортеця в Судаку. Так що я все про себе та про себе! Ти як провів літо, друже?

- У батьків грошей подорожувати не було, тому я провів його вдома. Але не нудьгував.

- Чим же ти займався цілих три місяці?

- Катався на велосипеді, з хлопцями грав у різні ігри. Футбол, баскетбол, волейбол – ми все спробували. Кожний день ходив на турніки робити гімнастику. Бачиш, які м’язи накачав?

- О-о, я би теж не проти мати такі…

- Ще я книжки читав, фантастику. Адже в мене багато часу було. Тепер я спеціаліст з цього жанру.

- Ну, тоді розповіси мені, що прочитав. А я тобі – про Крим. Ти згодний, Сашко?

- Згоден!

Фрагмент відео без звуку, а учні мають придумати , про що можуть розмовляти персонажі.

Робота з підручником

Вправа 650

Підсумок уроку

 Бесіда з учнями

Що називається діалогом?
Що таке репліка?
Що ви навчилися на сьогоднішньому уроці?
Чи важко складати діалог?
У яких стилях мовлення діалог використовується найчастіше?
Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
Що вам найбільше запам’яталося?
Що ви побажали б своїм однокласникам?

Оцінювання

Домашнє завдання

Вправа 609 скласти і розіграти діалог відповідно до запропонованих ситуацій ( на вибір)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
навчити п’ятикласників оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення, відповідності ситуації спілкування; сприяти удосконаленню мовленнєво-комунікативних вмінь складати й розігрувати діалоги з урахуванням мети й адресата мовлення, використовувати репліки для стимулювання й підтримання діалогу; підвищувати мовну й мовленнєву культуру п’ятикласників.
  • Додано
    26.02.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    1200
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер материала
    RX516090
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання