Синонімія підрядних речень у складнопідрядних із відокремленими членами простих речень (картка для закріплення знань). 9 клас

Опис документу:
Картка для закріплення знань з теми "Синонія підрядних речень у складнопідрядних із відокремленими членами простих речень" допоможе вчителям і учням вдосконалити навички розрізнення цих речень, а також правильно будувати такі речення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

9 клас

Синонімія підрядних речень у складнопідрядних із відокремленими членами простих речень (картка для закріплення знань)

Теоретичні відомості

І. Складнопідрядні речення з підрядними означальними і прості речення з поширеними відокремленими означальними, які виражені дієприкметниковими зворотами, часто бувають синонімічними, тобто близькими або однаковими за значеннями.

Наприклад:

Над нашим селом, яке розташоване над річкою, щоосені пролітають журавлі (складнопідрядне речення з підрядним означальним).

Над нашим селом, розташованим над річкою, щоосені пролітають журавлі (просте речення з відокремленим поширеним означенням, вираженим дієприкметниковим зворотом).

ІІ. Складнопідрядні речення з підрядними часу, причини, умовними, допустовими бувають синонімічними до простих речень з відокремленими обставинами, які виражені дієприслівниковими зворотами.

Наприклад:

Коли додому я прийду в годину радісно-побідну, я на коліна упаду і поцілую землю рідну (складнопідрядне речення з підрядним часу).

Прийшовши додому в годину радісно-побідну, я на коліна упаду і поцілую землю рідну (просте речення з відокремленою обставиною, вираженою дієприслівниковим зворотом).

Практичні завдання

Завдання 1. Замінити в тексті підрядні означальні, обставинні відокремленими членами, а прості речення з відокремленими – складнопідрядними. Вкажіть вид підрядних.

1. Раптом в її уяві постала картина, бачена нею колись у дитинстві: на околиці села блищало озеро, яке густо заросло очеретом. Тільки посередині блищало невелике плесо, яке було вільне від заросту. У ньому відбивалися верхівки осокорів, які стояли на пагорбку край води, і чисте, синє небо з пливучими по ньому білими, наче вовна, хмарами. А трохи збоку, на тій частині плеса, яка була ближче до північного берега, між темно-зеленим лапатим листям лежали білі лілії.

2. Вислухавши слова похвали, дякуй за науку. Орли клекотіли, коли велично пропливали понад глибокими, повними спеки міжгір’ями. Ти робиш найкращу справу, якщо твердо ступаєш по шляху доброго глузду.

Завдання 2.Замініть, де це можливо підрядні означальні і обставинні частини відокремленими означеннями і обставинами. Вкажіть смислову і стилістичну відмінність між варіантами.

1. Щасливий той лікар, який не перестає захоплюватися одним із найбільших див на світі – дивом зцілення людини (Є. Колодійчук). 2. Уже було видно гори, які вкрив густий ліс, а між горами глибокі яри та долини (І. Нечуй-Левицький). 3. Коли бажаєш ти добро зробити, поспішай його робити швидше (Б. Грінченко). 4. Не любило б серце, якби воно не бачило краси (Г. Сковорода). 5. Вони стояли мовчки, тому що вдивлялися в далеке минуле своє і своїх батьків і линули думкою в майбутнє (О. Довженко). 6. Члени родини почали вечеряти, коли прочитали молитву.

Завдання 3. Відредагувати речення.

1. Повчаючи усіх, нам не залишиться часу на самоосвіту. 2. Привернувший мою увагу журнал виявився дуже цікавим. 3. Буря розчахнула стару акацію, ростучу біля ставка. 4 Перебуваючи в Римі, мені хотілося відвідати Колізей.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»