Символи України як держави.

Опис документу:
Розширювати знання учнів про Україну як незалежну державу, про Державну символіку України – Герб, Прапор, Гімн. Розповісти про виникнення та історію символіки. Пояснити ідейний зміст символіки та традицій, пов’язаних із нею. Виховувати повагу до Державних символів України.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Клас 3 Дата 18.02.15 Предмет Я у світі

Тема. Символи України як держави.

Мета. Розширювати знання учнів про Україну як незалежну державу, про Державну символіку України – Герб, Прапор, Гімн. Розповісти про виникнення та історію символіки. Пояснити ідейний зміст символіки та традицій, пов’язаних із нею. Виховувати повагу до Державних символів України.

Обладнання: підручник, зошит,сонечко, квітка, картки «Морський бій», кросворди, Державний прапор України, Державний герб України, запис гімну, оформлені назви сторінок журналів.

Тип уроку: комбінований ( у формі усного журналу)

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день!

Всміхнулось сонце

І заглянуло в віконце,

Доторкнулося до щічок,

Привітало усіх діток.

А почувши наш дзвінок,

Завітало на урок.

- Ще воно подарувало всім нам свою чудову сонячну посмішку, яка так гарно вам личить.

  • Тож поверніться один до одного, усміхніться, бажаючи цим успіху.

  • Працювати на уроці будемо під гаслом… Щоб прочитати гасло, треба скласти його з розсипаних слів.

навчати, Добре, знати. хто, хоче, все, того (Добре того навчати, хто хоче все знати.)

– А ви хочете все знати ?

– Діти, подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (Цікавим, навчальним, продуктивним,світлим, веселим, проблемним….)

– А ви на уроці якими повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими … )

– Отже. Якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

  1. Перевірка домашнього завдання.

  • Наш урок дійсно незвичайний. І розпочинаємо ми його з перевірки домашнього завдання. Допоможе нам в цьому «Сонечко».

Сонечко, діти, не просте,

Сонечко, діти, чарівне.

Воно доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

  • А тепер Сонечко нам говорить:

«Те, що знаємо - розкажемо,

Те, що вміємо - покажемо»

  1. Фронтальне опитування

  • Що таке держава?

  • Як називається наша держава?

  • Яка наша держава?

  • Хто господар нашої країни?

  • Хто глава держави?

  • Що допомагає тримати лад у державі?

  • Де записані основні закони нашої держави?

  • Хто створює закони для нашої держави?

  • Як громадяни України мають ставитися до законів своєї держави?

  1. Читання вірша

Під рідним небом жайворон співає

– Я рад би знати тих пісень слова.

Я слухав, чув, співала та пташина

Одне святеє слово: Україна.

На ріднім полі шепчуть колоски

– Я рад би знати тихі їх думки.

Я слухав, чув, як кожна колосина

шептала тихе слово: Україна.

У ріднім краї зелен-гай шумить –

я знати рад, про що він мріє-снить.

Я слухав, чув, як кожна деревина

Шуміла ніжне слово:Україна

– Про що цей вірш?

– Продовжіть речення: Україна – це наша…( Батьківщина).

  1. «Асоціативний кущ»

У кожного з вас на парті лежить пелюстка, напишіть на ній, що для вас є Батьківщина? (Це Україна; земля наших батьків, дідів і прадідів; край, де звучить рідна мова і материнська пісня; пшеничні лани, поля, сади; гори, моря, річки, шахти тощо. ) (Учні виходять до дошки , приклеюють пелюстки, утворюючи квітку)

  • Молодці! З таких квіток складається наша ненька - Україна.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

  1. Слово вчителя

Так, для кожного з нас найдорожча і найрідніша та земля, на якій ми народилися, де живуть наші батьки, рідні, де поховані наші предки. Кожна країна має свої … А що саме, ви дізнаєтеся розгадавши кросворди.

  1. Робота в парах. Розгадування кросвордів

  1. Західноукраїнські гори. ( Карпати)

  2. Автономна Республіка…. ( Крим )

  3. Най мілкіше море України. ) Азовське )

  4. Головна водна артерія країни. ( Дніпро)

  5. Найвища гірська вершина Карпат. (Говерла)

  6. Річка, що «дні стерла». ( Дністер )

  1. Місто Лівобережної України. ( Чернігів )

  2. Місто, назване на честь сина князя Данила Галицького. ( Львів )

  3. Жито + мир = …… ( Житомир )

  4. Місто, на Сході України. ( Донецьк )

1. Український байкар. ( Глібов )

2. Славетний Кобзар. ( Шевченко )

3. Великий каменяр. ( Франко)

  1. Автор твору «Харитя» ( Коцюбинський)

  1. Слово вчителя

Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами поведемо мову про найдорожче для кожного громадянина, кожної людини: державні символи України, про їхнє історичне минуле, про значення цих символів для нашого народу. А що означає слово «символ»?(відповіді учнів)

Символ – знак, прикмета- предмет, який характеризує державу.

ІV. Сприйняття і усвідомлення нового навчального матеріалу.

1. Робота за підручником (с. 86–89)

— Розгляньте малюнки і фотографії на с. 86. Що на них зображено?

— Що ви знаєте про символи України як держави?

— Прочитайте про державні символи України на с. 86–88.

— Що із прочитаного було вам знайоме?

— Що нового ви дізналися?

— Хто такі Михайло Вербицький і Павло Чубинський?

  1. Слово вчителя

Подальша наша робота пройде у формі усного журналу, який так і називається – «Державна символіка України».Саме про них ми і розкажемо на сторінках нашого усного журналу.

У статті 20 (розділ 1) Конституції України записано: «Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб, Держаний Гімн України».

З глибини віків дійшла до нас ось така легенда.

Жила собі жінка. І мала вона трьох синів. Сини зростали чесними, сміливими, дуже любили свою неньку і готові були віддати за неї своє життя. Виросли сини і розійшлися по світах, прославляючи свою матір. Найстаршому мати подарувала на згадку про себе золоту корону з трьома промінцями. Корона зігрівала людей, вела вперед. За цю трипроменеву корону люди дали першому синові ім'я Тризуб. Середньому сину мати дала в дорогу блакитно-жовтий одяг. Сміливий і сильний був середній син, і прославив він свою матір добрими звитяжними вчинками. Люди запам'ятали його і назвали Прапором. А найменший син отримав у дарунок від матері соловейків голос. І де б він не був, усюди лунала його дзвінка урочиста пісня. За цей голос і величний спів люди дали йому ім'я Гімн. Так і донині по всьому світу золотий тризуб, синьо-жовтий прапор і урочистий гімн прославляють рідну неньку –Україну.

Сторінка перша « Державний Герб України»

30 серпня 1991 року, після проголошення Акту про незалежність України, був прийнятий Національний Державний герб – золотий тризуб на блакитному тлі.

Учень. Став незалежним наш народ,

Про це він мріяв здавна.

І пригадали ми свій герб –

Князівський знак державний.

Він символ влади у князів.

Тризуб є на печатках

І знаком племінних вождів

Цей символ був спочатку.

Оздоба ця – не просто знак,

Не видумана зроду.

Цей герб – історія сама

Вкраїнського народу.

Сіяє герб наш золотий,

Виблискує вогнисто,

Щоб жить щасливому тобі

Під небом синім, чистим.

  • Яка ж історія Державного герба України?

Учень. Герб – символічний знак держави. На Україні це золотий тризуб на блакитному тлі. У перекладі з німецького слово герб означає «спадщина». І це не випадково: адже з давніх-давен різними знаками мітили (таврували) худобу, володарі позначали гербами – родовими знаками – свою маєтність. Отже, герб здавна був неодмінним атрибутом влади, передусім володіння майном, землею. Він був родовим знаком князів Рюриковичів. Згодом карбувався і на срібних монетах князя Володимира Великого. Були в Україні й інші герби. Певний час національним гербом України вважалося зображення Архангела Михаїла. Значне місце в українській гербовій традиції посіло зображення лева – символу мужності, відваги, влади. Але найуживанішим в історії України був тризуб.

Слово вчителя.

Тризуб – тисячолітній священний знак, і ми пишаємося тим, що він став Державним Гербом нашої країни.

У слові тризуб міститься число «три». Така повага до трійки невипадкова. Наші предки були переконані, що тризуб відображає триєдність сили, яка створила світ і життя в ньому.

Дізнайтесь, що це за сили.

6. «Морський бій» (Робота в групах)

1

2

3

4

5

6

7

8

А

Г

М

Е

С

Ф

Б

Ж

Ч

Б

Н

Щ

Х

К

Є

Ш

У

З

В

Д

Л

А

О

Т

Я

В

Г

Р

Ь

Ю

Ц

П

І

Й

И

1група

В7, В4, А1, В4,Б1, Г2; В7, В4, В1, В3; А7, Г8, В5, В5, В6.

Вогонь – Вода – Життя.

А6, В3, В5, Г2, Б4, В4; А2, В3, В5, Г8; В1, Г8, В5, В6.

Батько – Мати – Дитя

2група

А4, В7, Г6, В5, В2, В4; А4, В2, В4, В7, В4; В2, Г3, А6, В4,В7.

Світло – Слово – Любов.

А2, Б7, В1, Г1, Г6, А4, В5, Г2; Б4, Г1, В3, А4, В3; Г1, В4, Б8, Б7, А2.

Мудрість – Краса – Розум.

– Яке слово зашифровано в тризубі?

Учень. Знак країни головний –

Це тризубець золотий.

Він – як сонце в небі синім,

В ньому слава, в ньому сила,

В нім священне слово «воля»,

Що рятує від недолі.

Будь же, рідна Україно,

Під гербом цим вільна й сильна.

Хай про тебе в цілім світі

Знають всі: дорослі й діти.

V. Фізкультхвилинка.

Сторінка друга «Державний Прапор»

Друга сторінка журналу присвячується нашій святині – Державному Прапору України.

Учень. З давніх часів прапори вважалися святинею. Їх брали у військовий похід, піднімали перед боєм. Збити прапор ворога означало перемогти його. Найчастіше знамена були червоного кольору. Але український народ користувався також жовтим і синім. Ці кольори найчастіше трапляються у козацькому одязі. Наш народ не міг відкинути історичну традицію поєднання цих кольорів. І 28 січня 1992 року Верховна Рада України затвердила Державним Прапором – синьо-жовтий. Одним із атрибутів національної символіки є прапор. На відміну від одноколірних прапорів, які є міжнародними символами, національні прапори

Поєднують два або кілька кольорів.

Для нашої сонячної країни найбільш природними є жовті й сині барви. Золотий степ, синє небо, море й ріки з жовтими очеретами – ця краса протягом усього життя милує душу українця. Саме тому наш народ здавна пояснював значення цих кольорів як блакить небес і стигле золото ланів.

Одним словом, колір жовтий – колір хліба, життя

А блакитний колір – це колір неба, миру. Тому народ України й вибрав поєднання цих кольорів для свого національного прапора.

Ось чому поєднання синього й жовтого залишило відбиток в одязі, кераміці, побутових речах.

Національні кольори мав навіть одяг козаків ХУІІІст. Гайдамаки Гонти були одягнені в жовті жупани й сині шаровари під час повстання 1768 р.

На думку дослідників, наш національний прапор втілює народження нового життя, тому що синя й жовта барви при змішуванні дають зелений колір, що є символом Дерева життя.

Нині синьо-жовті прапори майорять по всій Україні. Вони дають людині безсмертя у своєму народові.

До прапора виявляють пошану, схиляючи голову чи вклоняючись, а часом і стають на одне коліно.

Військові віддають прапорові честь.

Учень. Синьо-жовтий прапор України –

Це безхмарне небо, синє-синє,

А під небом золотіє нива,

І народ – і вільний, і щасливий.

Прапор, як святиню, любі діти,

Треба шанувати й боронити.

Прапор – символ нашої держави,

Він для всіх ознака сили й слави.

Учень. Небеса блакитні сяють з глибини,

А пшеничні й житні мерехтять лани.

Образ цей не зблідне, хоч минуть жнива.

Це знаменно рідне – злото й синява.

Прапор наш, як літо, в сонці майорить –

По долині жито, по горі блакить.

Прапор наш – не битва, не рушничний дріб:

По горі молитва, по долині – хліб.

  • Діти, а де можна побачити синьо – жовтий прапор?

Робота з анаграмами

  • Прочитайте анаграми і дізнайтесь, що ще символізували синій і жовтий кольори.

СИНІЙ: ЖОВТИЙ:

НІЧЕСТЬС НІМОГУТСТЬ

НІСВІРТЬ ЛОСЕРМИДЯ

Сторінка третя «Державний Гімн України»

Вчитель. До найбільших святинь будь-якого народу належить і гімн. Ви звичайно не раз чули мелодію Державного гімну України.

– Коли можна почути Державний Гімн України? (Щодня на українському радіо о 6:00 та о 24:00 звучить ця чарівна мелодія. Гімном починають та закінчують день, гімн звучить на всіх урочистих зборах , знову і знову прославляючи нашу державу.)

– Що таке гімн?

Учень. Слово гімн грецького походження (похвальна пісня) – урочиста пісня, прийнята як символ державної національної єдності. Гімн - це хвалебна пісня своїй Батьківщині, в якій народ висловлює побажання бути вільним, щасливим, жити в достатку.

Державним гімном України є пісня «Ще не вмерла України ні Слава, ні Воля». Слова цієї пісні так припали до серця українцям, що вони навіть приписували їх Т. Г. Шевченку. Проте справжнім автором тексту є Павло Чубинський.Створення українського гімну бере початок з осені 1862 року: український етнограф, фольклорист, поет Павло Платонович Чубинський пише вірш «Ще не вмерла Україна». Поширення цього вірша сталося миттєво.Знаний композитор того часу Михайло Вербицьций, захоплений віршем Павла Чубинського пише музику до нього. Вперше вірш був надрукований у 1863, а з нотами — 1865.

Офіційно «Музична редакція» державного гімну була прийнята Верховною радою України 15 січня 1992 року, закон про Гімн України — 6 березня 2003 року. З гімну починають урочисті збори, свята, надзвичайні масові події, гімном їх і закінчують. Слухають і виконують гімн стоячи.

Учень. Лине пісня незабутня,

Горда, величава.

В ній надія на майбутнє,

України слава.

До нових здобутків кличе

Пісня Україну,

А зовуть її велично

Всі Державним Гімном.

Учень. Слова палкі, мелодія врочиста,

Державний гімн ми знаємо усі.

Для кожного села, містечка, міста –

Це клич один з мільйона голосів.

Це наша клятва, заповідь священна –

Хай чують друзі й вороги,

Що Україна вічна, незнищенна,

Від неї ясне світло навкруги.

(Звучить Державний Гімн України. Діти встають .)

  • Діти, а чому ви встали?( Слухати Гімн потрібно стоячи, мовчки, з гордо піднесеною головою. Коли звучить Гімн треба вставати. Також треба вставати, коли вносять Державний прапор України. Цим ми засвідчуємо свою глибоку повагу до головних символів держави)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Самостійна робота в зошиті с. 36

  • Допишіть речення, користуючись текстом підручника ( с. 86-88)

  1. Робота в парах. Гра «Віднови речення»

- Відновіть речення.

- Коли звучить... (Гімн України),— потрібно встати, гордо і голосно співати.

- (Гімн) ... напам’ять треба знати, разом з усіма співати.

- Біля... (Прапора України) зупинись, честь віддати не лінись.

- Наш... (Герб) — тризуб: запам’ятай і про це не забувай.

3. Робота над загадками

Символ нашої держави —

Це тризуб жовто-яскравий. (Герб)

Синє небо, жовте жито —

Цю святиню знають діти. (Прапор)

Коли звучить він — всі встають,

До серця руку прикладають,

І вголос, й подумки співають,

І Україну прославляють. (Гімн)

4. Тестування

1. Державними символами України є:

а) рушник, калина, верба;

б) герб, гімн, прапор;

в) герб, прапор, калина.

2. Державним прапором України є:

а) жовто-блакитне знамено;

б) синьо-жовте знамено;

в) синє і жовте знамена.

3. Авторами гімну є:

а) П. Чубинський і М. Лисенко;

б) П. Чубинський і М. Вербицький;

в) Т. Шевченко і М. Вербицький.

4. Державний День Прапора відзначається:

а) 22 січня;

б) 23 серпня;

в) 24 серпня.

5. Основний Закон України називається:

а) Декларація прав людини;

б) Конституція України;

в) Конвенція прав дитини.

6. Головою держави є:

а) Спікер Верховної Ради;

б) Президент;

в) Верховна Рада України.

VІІ. Підсумок уроку.

– Що нового дізналися на уроці?

– Як треба ставитись до державних символів України?

Заключне слово вчителя.

  • Україна – наша земля, наш рідний край, зі славною багатовіковою історією, культурою, багатими народними традиціями, з мальовничою природою та солов’їною мовою. Діти, любіть свою Батьківщину, свою рідну неньку. Любіть, шануйте, бережіть наші святині – Герб, Прапор, Гімн, бо вони є ознакою нашої держави і несуть в собі нашу історію.

VІІІ. Домашнє завдання. с. 36 – 37, №2-3, зошит.

Знайти прислів’я про державні та народні символи України.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
2
міс.
2
3
дн.
1
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!