Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця
П Географія | Тема: Атмосфера |
Аспект СР Тема СР: Забруднення атмосферного повітря . Інформація , ілюстрація Екологія – наука про будову (устрій) багаторівневих систем у природі, суспільстві, їхні взаємозв’язки між живими організмами й навколишнім середовищем. Екологічні катастрофи бувають природного характеру й техногенного, тобто викликаного діяльністю людини. Найчастіше причиною забруднення атмосферного повітря стає господарська діяльність людини. Люди завжди намагалися пристосувати навколишнє середовище до своїх потреб. Але, на жаль, розвиток транспорту і промисловості не лише зумовив поліпшення умов життя людини, а й призвів до забруднення довкілля та атмосферного повітря. Смог – хмари шкідливих газів, які утворюються при спалюванні твердого палива, мазуту, солярки. В Україні є 21 місто, де забруднення поверхневих вод перевищує допустимі норми у 12 разів. Збільшення вуглекислого газу в повітрі призвело до того, що він не весь поглинається рослинами та іншими живими організмами. Він утримує сонячні промені, і завдяки цьому нагрівається Земля. Це явище має назву «парниковий ефект». Унаслідок цього явища спостерігається підвищення температури повітря. Вуглекислий газ утворюється як у природних умовах, так і при згорянні палива: мазуту, газу, вугілля. Це спричинило збільшення його в атмосфері. Парниковий ефект призводить до потепління клімату, підвищення рівня океану і затоплення низовини унаслідок танення криги на полюсах, перетворення степів на пустелі тощо. Найпоширеніше забруднення атмосфери в сучасному світі – це кислотні дощі. Вони виникають, коли водяна пара з’єднується з часточками сірки, яку викидають промислові підприємства, ТЕС, автомобільні двигуни. При цьому утворюється кислотний дощ. Кислотні дощі завдають чи мало шкоди. Унаслідок кислотних дощів знижується врожайність сільськогосподарських культур. Гине риба в озерах, ставках, зникають комахи. Щезають птахи, які харчуються комахами. Гинуть ліси в горах. ( Наприклад, у Карпатах, що викликає гірські зсуви, селеві потоки.) Останнім часом з᾿явилися повідомлення про «озонові діри», які збільшуються. Озон захищає все живе від шкідливих ультрафіолетових променів. Але в промисловості почали часто використовувати фреон (газ). Це призвело до того, що кількість таких газів перевищила поглинальні можливості атмосфери. Ці гази, піднімаючись угору, розкладаються й утворюють хлор, який, у свою чергу, руйнує озон. З появою цих дір у людей виникають захворювання шкіри, опіки, рак, втрата зору. | З ( Проблемні питання, завдання) Проблемні питання:
Завдання: 1. Вибрати з перелічених речовин ті, які належать до складу повітря. Наскільки ж потрібне повітря людині? 2. Розв'язування задачі. Скільки кілограмів повітря «виробляє» одне листяне дерево за добу? Якщо за одну годину воно «виробляє» - 1,7 кг повітря. 3. Об’єднайтесь у групи визначте, яке значення метеорологічних служб для вивчення атмосфери. 4. Повідомлення інформаційних центрів про вплив людини на атмосферу. Коментарі Поради учням ☺ 1. Насадження лісів. 2. Використання альтернативних джерел енергії. 3. Використання очисних фільтрів на промислових підприємствах. До завдання №1. До складу повітря належать: азот – 7, 8%, кисень – 21%, аргон – 0,96%, вуглекислий газ – 0,036, інші – 0,004%. Щоб прожити 1 годину, людині треба спожити 11 тис. літрів повітря. До завдання №2. Екологічна задача Розв᾿язання задачі. Складаємо вираз: Х = (24 год. х 1,7 кг ): 1 год. Х = 40, 8 кг Відповідь: 40, 8 кг повітря «виробляє» одне листяне дерево за добу. До завдання №4. Повідомлення учнів про екологію та види катастроф, смог, парниковий ефект, кислотні дощі, «озонові діри». |
Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»