і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Середньовіччя як історична і культурна доба, її хронологічні межі.

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Світова література, 8 клас

_______

УРОК № ______

Тема. Середньовіччя як історична і культурна доба, її хронологічні межі.

Мета: ознайомити учнів з особливостями розвитку культури за Середньовіччя; розвивати навички конспектування, зв’язного писемного мовлення, логічного мислення; фор­мувати вміння систематизувати навчальний матеріал.

ХІД УРОКУ

I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

II. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Лекція вчителя.

Людство невпинне у своєму поступові. Минав час, збагачувалися знання про навколишній світ, і людина намагалася визначити своє місце в цьому світі. В історії настала нова доба, яка отримала назву «Середньовіччя».

Це поняття ввели в ужиток італійські гуманісти на межі XV і XVI ст., вважаючи даний період часом глибокого занепаду європейської культури. Однак Середньовіччя — важливий етап становлення світової культури. Саме воно стало тим підґрунтям, на якому складалися самобутні культури Сходу і Заходу.

Хронологічно межі Середньовіччя визначаються по-різному. Вчені вважають, що цей період історії людства охоплює приблизно час від IV до XIV ст.

Розвиток культури Середньовіччя відбувався за умов грандіозних історичних подій. В Європі в силу внутрішніх протиріч та під натиском мігруючих племен остаточно занепала Римська імперія. На її уламках утворилися нові «варварські» держави. Почався процес формування націй. У суспільстві виникли нові феодальні відносини. Крах Римської імперії та перехід до феодального Середньовіччя супроводжувався зміцненням християнської ідеології. Християнська католицька церква панувала над культурним життям Західної Європи.

У зв’язку з цим з’являється нове світобачення, нова концепція особистості, моральних та суспільних обов’язків. Релігійне виховання формує ідею вірності християнським канонам, служіння Богу, а феодальні відносини узаконюють служіння васала сеньйору та сюзерену.

Важливим надбанням було посилення інтересу до внутрішнього світу людини. Велику роль у цьому відіграли праці «батьків церкви» і філософів-письменників Софронія, Євсевія, Ієроніма та Аврелія Августина.

Важливе значення світових релігій зумовило високий авторитет Біблії та Корану, що стали невичерпною скарбницею тем, сюжетів і образів для художніх творів. У релігійній літературі розповідається про праведне життя й страждання святих мучеників за віру, обґрунтовується ідея про безсмертя душі й неминучість розплати за скоєні гріхи. Подібні твори допомагали викоріняти поганські, «варварські» уявлення із свідомості новонавернених християн.

Розвиток світської літератури поряд із церковноюОскільки нові держави й нації формувалися на території колишньої Римської імперії, то мовою культури в цьому регіоні залишалася латинська. З часом вона поступово занепадала і почали розвиватися національні мови.

У цей період існували різні види літератур. Поряд із церковною (або клерикальною) розвивалася література світська, для якої був чужим похмурий, аскетичний дух. Вона брала свій початок у народній творчості. При дворах впливових феодалів виникла куртуазна (від франц. сourtois — чемний, вишуканий, галантний) література. З ро­звитком міст з’являється так звана міська література.

Література Середньовіччя відзначається жанровим розмаїттям. Залишаєть­ся актуальним героїчний епос, який у різних народів має свої особливості (саги, руни, слово). Найпопулярнішими жанрами міської літератури були короткі оповідання комічного чи сатиричного характеру (у Франції їх називали «фабльо», у Німеччині — «шванки»). Розвивалося театральне мистецтво.

Середньовіччя стало часом виникнення слов’янських літератур. Особливо високий потенціал мала держава східних слов’ян — Кивська Русь. Одним із важливих факторів її розвитку було прийняття христянства. Київська Русь, Бол­гарія контактували з Візантією і приєдналися до греко-православного напряму, цен­тром якого був Константинополь. Основою їх розвитку стало прийняття слов’янської писемності, створеної братами Кирилом та Мефодієм.

Чехія, Польща мали розвинені зв’язки з країнами Західної Європи, тому в цих державах у боротьбі двох релігійних напрямів перемогло римо-католицьке духовен­ство. Внаслідок цього писемність формувалася на основі латини.

Значного розвитку досягла також література Сходу. У творах персько-таджиць­ких, вірменських, азербайджанських, грузинських митців виявилися споріднені тен­денції.

III. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Підсумкова бесіда.

— Який період у розвитку людства називають Середньовіччям?

— Які хронологічні межі цього періоду?

— Хто ввів в ужиток дане поняття?

— Які зміни відбулися в суспільному житті за цей період?

— Які види літератур були поширеними в епоху Середньовіччя?

— Назвіть жанри, що були найбільш популярними у літературі цієї доби.

— Як розвивалися літератури слов’янських народів?

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити конспект; підготувати повідомлення про життя і творчість китайських поетів Ду Фу та Лі Бо.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
490 грн
245 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти