До ЗНО з ФІЗИКИ залишилося:
0
5
міс.
1
2
дн.
1
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Сценарій позаурочного заходу "Фізичний турнір"

Опис документу:
Дана робота являє собою розробку сценарію проведення позаурочного заходу з фізики з профорієнтаційним нахилом у формі командного змагання 9-х класів однієї паралелі "Фізичний турнір". Сподіваюся, що дана розробка стане у нагоді вчителям фізики при проведенні позаурочних заходів, при мотивуванні вивчення фізики з метою профорієнтації, та і просто цікавого проведення часу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Олена Свириденко,

учителька фізики,

Спеціалізована школа № 252

імені Василя Симоненка,

м. Київ

Фізичний турнір

Даний турнір проводився з метою профорієнтаційної роботи між учнями 9 класу, які мали застосувати свої знання програмного матеріалу з фізики для професій електрика та механіка.

План проведення

  1. Презентація команд – назва, девіз, емблема.

  1. «Фізичний квест»

  1. Розминка

  2. Історичний (домашнє завдання)

  3. Тактична підготовка команди (застосування теоретичних знань)

  4. Стратегічна підготовка команди (застосування фізичних знань у професії)

  5. Фізичний батл

  6. Конкурс капітанів

  7. Конкурс уболівальників

  8. Підсумки турніру

  9. Рефлексія

Сценарій заходу

Вступне слово викладача

Сьогодні в фізичним зійшлись поєдинку,

Хто любить доступне, веселе й нове.

Вітання, змагання, а через годинку

Журі переможцем когось назове.

Спостерігати за змаганнями і оцінювати роботу команд буде журі у складі …

  1. Презентація команд

9-А клас. Команда ІСКРА

На голову нам звалився предмет,

Що має немало хороших прикмет:

Доступні закони, задачі ясні,

Хоч часом від них, як в кошмарному сні.

Та ми команда не з простих,

Ми знаєм – з іскри полум’я займеться.

І ми завзято будемо бороться,

Щоб з іскри знань до полум’я професії добраться!

Рис. 1

9-Б клас. Команда ГАЙДАМАКИ

Гайдамаки-розбишаки,

Браві хлопці-задаваки!

Ми – механіки майбутні,

Фізика для нас – це будні.

Нам без фізики просто ніяк!

Кожен із нас – справжній козак!

За жовте поле, за синє небо

Механіком станем таким, як треба!

Рис. 2

  1. Конкурс «Фізичний квест» (по 3 учасники)

Завдання квесту – якнайшвидше потрапити до пунктів, які зашифровані у підказках, відзняти коментар на відео про наявні там фізичні явища і закони, знайти підказку до наступного пункту. З останнього пункту принести трофей, який зашифровано у підказках, які ви знайдете у кожному пункті, яких буде 6.

* Пункти командам не називаються, вони мають здогадатися про них за описом.

Завдання для двох команд надруковані на аркушах різного кольору (рис. 3).

  1. /Буфет/ – пункт поповнення і відновлення енергії.

  1. /Спортзал/ – пункт тренувань.

  1. /Диспетчерська/ – штаб, мозково-логістичний центр управління системою школи.

  2. /Кабінет фізики/ – криниця найважливіших і найнеобхідніших знань для оволодіння даною професією.

  3. /Кабінет математики/ – банк основних засобів і способів для здобування необхідних професійних знань.

  4. /Бібліотека/ – сховище, де зберігаються знання, необхідні не тільки для навчання, а й для душі.

Основний трофей – скарбниця фізичних знань – підручник з фізики, який мають доправити учасники на фініш, зашифровано на картках, які знаходитимуться у зазначених підказках-пунктах (рис. 3). Останній шифр буде у бібліотекаря. Учасники мають скласти слова і зрозуміти, що слід принести.

Рис. 3

* Оцінюється конкурс за швидкістю виконання та відеозвітом учасників після всіх конкурсів.

  1. Розминка

  • Кмітливики – розгадати ребуси (рис. 4: напруга, опір, індукція, маса, густина, робота, сила, фокус)

Рис. 4

  • Фізичне діскавері (відеопитання)

  1. Залежність сили тяжіння і прискорення вільного падіння від радіуса Землі.

  2. Реактивний рух як приклад дії закону збереження імпульсу.

  1. Історичний (домашнє завдання – виконання міні-проекту) – команди почергово презентують видатних вчених-конструкторів, життєвий шлях яких пов’язаний з Києвом.

1) «Гайдамаки» – Ігор Сікорський.

2) «Іскра» – Борис Патон.

  1. Тактична підготовка команди (застосування теоретичних знань)

  1. Автомобіль здійснює поворот на дорозі (рис. 5). Визначити переміщення і шлях автомобіля, які він здійснює при повороті. Масштаб рисунка 1см : 10 м.

  2. За рис. 6 визначити куди і як рухатиметься тіло (тобто модуль і напрям рівнодійної сил, а відповідно і вид руху, за законами Ньютона).

Рис. 5 Рис. 6

Відповіді:

Рис. 7

Рис. 8

  1. Визначити за графіками: а) коефіцієнт жорсткості тіла (рис. 9), б) коефіцієнт тертя (рис. 10). (,).

Рис. 9 Рис. 10

  1. Стратегічна підготовка команди (застосування фізичних знань у професії)

Презентувати один з фізичних пристроїв, що є одним з основних для майбутньої професії студентів – ДВЗ та електричний двигун. Розкрити питання:

  1. Назва

  2. Призначення

  3. Класифікація

  4. Будова

  5. Принцип дії

  6. Переваги

  7. Недоліки і способи їх усунення

* Доповіді учнів супроводжуються демонстраціями діючих моделей дизельного та електричного двигунів (доповіді подано у додатку).

7. Фізичний батл – команди задають почергово одна одній по 2 питання, які вони заздалегідь підготували, і дають на них відповіді.

Питання, які підготовили команди даного турніру

Команда «Іскра»:

  1. Сила, що утримує ріпку у землі, 791 Н (рис. 11). Дід, взявшись за ріпку, розвиває силу тяги – 600 Н, баба – 100 Н, онука – 50 Н, а собака Жучка – 30 Н, кішка – 10 Н, мишка – 2 Н. Чи зможе компанія витягти ріпку? (так)

Рис. 11

  1. Поясніть явище, яке зображено на рис. 12. (інертність)

Рис. 12

Команда «Гайдамаки»:

Поясніть явища, що продемонстровані у дослідах (учні демонструють досліди: рис. 13: 1. тиск атмосферного повітря «протидіє» гідростатичному тиску води; рис. 14: 2. демонстрація виштовхувальної дії сили Архімеда на камінь).

Рис. 13 Рис.14

8. Конкурс капітанів

1) Знання

Визначити загальний опір ділянки електричного кола (рис. 15). Всі резистори мають однаковий опір R. (2,8 R)

Рис. 15

Розв’язання:

Еквівалентна схема 1

RI = RIV, RII = RIII

Еквівалентна схема 2

RI RII RII RI

  1. Практичність

Ваша команда налічує 9 чол. Вам необхідно виставити охорону кубічного об’єкта з площею основи 400 м2. На якій однаковій відстані один від одного ви виставите своїх бійців. (10 м, підступ у тому, що капітан команди у дозорі не стоїть).

Розв’язання:

Кількість охоронців (без командира) – 8 чоловік.

Відстань, на якій вони мають знаходитись

  1. Креативність

Організувати свою команду, щоб вона показала іншій команді без слів певний закон, правило, явище (наприклад, закони Ньютона, Ампера, Кулона, Архімеда,закони збереження імпульсу або енергії, правило важеля, тощо).

Презентація гравців квесту

9. Конкурс вболівальників

  • силовий конкурс – армрестлінг (по 2 чол. від команди); спочатку пояснити, які знання з фізики треба знати, щоб вдало виступати у цьому виді спорту.

  • гонка за лідером – кожна команда за 1 хв. має відповісти на якомога більшу кількість запитань (беруть участь члени і вболівальники команди).

Перелік питань для гонки

  1. Густина води (1000 кг/м3)

  2. Батько класичної механіки? (Ньютон)

  3. Чому дорівнює переміщення тіла при русі по колу? (0)

  4. Яка це деформація (показати)? (пружна)

  5. Причина рівномірного руху ()

  6. Енергія пружно деформованого тіла ()

  7. Яке явище дає можливість приготувати їжу? (дифузія)

  8. Період обертання хвилинної стрілки (1 год = 60 хв)

  9. Векторна сума всіх сил, прикладених до тіла (рівнодійна сил)

  10. Вага тіла у стані невагомості (0)

  11. Зміна форми тіла (деформація)

  12. Кінцева швидкість тіла при зупинці (0)

  13. Під яким кутом треба кинути гранату, щоб дальність її польоту була максимальною? (45°)

  14. Сила тертя ()

  15. Який кут між силою пружності і абсолютною деформацією тіла? (1800)

  16. Яка це деформація (показати)? (згин)

  17. Кінетична енергія ()

  18. Головний конструктор першого космічного корабля (Корольов С.П.)

  19. Кут між швидкістю і доцентровим прискоренням (90°)

  20. Завдяки цьому явищу ми ходимо? (тертя)

  21. Формула води (Н2О)

  22. Формула сили ()

  23. Робота сили тяжіння по замкнутому шляху (0)

  24. Середня швидкість ()

  25. Який кут між прискоренням тіла і рівнодійною сил, що діють на нього (0)?

  26. Як напрямлена сила тяжіння? (вертикально вниз)

  27. Потужність ()

  28. Імпульс тіла ()

  29. Як називається точка прикладання сили тяжіння? (центр тяжіння)

  30. Перша людина, яка полетіла у космос (Гагарін Ю.О.)

  31. Який кут між силами тиску і тертя? (90°)

  32. Яка це деформація (показати)? (пластична)

  33. Вага нерухомого тіла (Р = mg)

  34. Процес збільшення об’єму (розширення)

  35. Як зміниться маса нашого тіла при гальмуванні автобуса? (ніяк)

  36. Швидкість тіла у спокої (0)

  37. Принцип польоту ракети (реактивний рух)

  38. Як рухається тіло, якщо рівнодійна сил і швидкість тіла перпендикулярні? (по колу)

  39. Початкова швидкість тіла при розгоні (0)

  40. Найкоротша відстань від осі обертання до лінії дії сили (плече)

  41. Завдяки якому закону виникає реактивний рух? (закон збереження імпульсу)

  42. Чому дорівнює рівнодійна сил, з якими взаємодіють тіла? (вони не мають рівнодійної)

  43. Яка це деформація (показати)? (розтяг)

  44. Сила тяжіння ()

  45. Перша космічна швидкість (7,8 км/год)

  46. Кут між силою реакції опори і поверхнею опори (90°)

  47. Потенціальна енергія ()

  48. Процес збільшення температури (нагрівання)

  49. Траєкторія тіла, що вільно падає (вертикальна пряма)

  50. Причина рівнозмінного руху ()

Підсумок турніру

Журі оголошує бали командам.

Рефлексія

Учні по колу висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази з рефлексивного екрану на дошці:

  • сьогодні я дізнався...

  • було цікаво...

  • було важко...

  • я виконував завдання...

  • я зрозумів, що...

  • тепер я можу...

  • я відчув, що...

  • я придбав...

  • я навчився...

  • у мене вийшло ...

  • я зміг...

  • я спробую...

  • мене здивувало...

  • турнір дав мені...

  • мені захотілося...

Дякую за роботу класів під час турніру. Ви добре попрацювали. А перемогла, не зважаючи на бали, як завжди, дружба!

Додаток 1

Критерії оцінювання:

Конкурс

Критерій

Максимальний бал

Презентація (назва, девіз, емблема, привітання)

Презентабельність, відповідність темі і майбутній професії, загальне враження

5

Фізичний квест

Швидкість і точність виконання, відеозвіт

5

Розминка

Ребуси

Правильність, 1 ребус – 1 бал

8

Діскавері

Правильність і повнота відповіді, 1 питання – 2 бали

4

Історичний (домашнє завдання, міні-проект)

  • основні дати і події життя, вклад у науку, особливості характеру, визнання вченого;

  • інформаційність, стислість, презентабельність доповіді.

5

Тактична підготовка групи (застосування теоретичних знань)

Повнота і правильність розв’язку задач, швидкість і точність відповіді, 1 завдання – 2 бали.

6

Стратегічна підготовка групи (застосування фізичних знань у професії, міні-проект)

Відповідність плану, правильність, точність, повнота і стислість подачі матеріалу, наочність, презентабельність доповіді.

5

Фізичний батл (обмін питаннями між командами (по 2 від кожної))

Якість і оригінальність подачі матеріалу, складність, точність відповіді за всі питання (ті, що подавались, і ті, що пояснювались), 1 питання – 2 бали.

8

Конкурс капітанів

Знання

Повнота і правильність розв’язку задачі

5

Практичність

Повнота і правильність розв’язку задачі

5

Креативність

Оригінальність, швидкість і точність відтворення, задіяність членів команди, вміння керувати командою.

5

Конкурс вболівальників

Силовий конкурс

Перевага у силі, 1 бал за 1 перемогу

2

Гонка за лідером

Кількість питань, на яку правильно дали відповідь

Додаткові бали від журі

Знання, швидкість, точність, оригінальність, презентабельність, загальне враження, командний дух тощо

2

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Картографія та топографія»
Довгань Андрій Іванович
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.