Сценарій "Математика і природа"

Математика

Для кого: 6 Клас

03.12.2020

160

3

0

Опис документу:
У запропонованому інтелектуальному конкурсі дібрано матеріали, пов'язані з цікавими фактами та природними явищами, які не висвітлено у програмовому матеріалі. Поряд з ними дібрано математичні завдання для конкурсі команд та вболівальників. Дійство відбувається у вигляді зустрічі казкових героїв з реальністю життя. захід розрахований на півтори години. супроводжується музикою С. Чекалкіна, який всі свої твори присвятив природі. Матеріал може бути використаний на уроках природознавства.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Ми і природа

Тип заходу: інтегрований калейдоскоп «Для тих, хто хоче знати більше»

Мета: Розширювати і поглиблювати знання дітей про природу, узагальнити математичні обчислювальні компетентності

Завдання:

  • Формувати цілісну картину про живу і неживу природу, потреби в удосконаленні обчислювальних навичок.

  • Розвивати пізнавальні потреби до світу природи, вміння порівнювати, запам’ятовувати, логічне мислення.

  • Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, рослинного й тваринного світу.

  • Систематизувати знання про природу і правила дій з натуральними числами.

  • Ознайомлення з музичними творами Сергія Чекаліна природничого спрямування.

Обладнання: мультимедійна апаратура, костюми для персонажів «лісовичок», «степовичок», «природа».

Табло результатів конкурсів.

Місце проведення: актова зала

Оформлення:

Епіграф заходу:

… І ліс, і степ здаються мені храмом.

Шум листя – гімном торжества

Ковилу запах - феміамом,

А вітер – символ божества.

Намальований плакат.

Дві великі долоні, на яких зелене і сухе дерево на фоні голубого горизонту.

Конкурсні плакати «Природа – це ми»

Ігрові столи, інформаційне табло.

Відео на музику Сергія Чекаліна

«Екологія», «Ліс і степ», «Вітер», «Пори року», «Метелик», «Музика вітру», «Танець квітів», «Листки падають», «Осінь», «Падав сніг» , «Уходящая осень».

Дійові особи: «Лісовичок», «Степовичок», «Природа», ведучі, команди «Еколог», «Ерудит», художник.

Підготовча робота.

1. Серед учнів закладу оголошується конкурс плакатів «Природа – це ми».

Учасники: учні основної школи (5 – 7 класи)

Організація роботи журі конкурсів.

Після кожного конкурсу журі підводить підсумки шляхом оголошення результатів і внесення результатів до інформаційного табло.

Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 б.

Тихо грає легка мелодія (Відео. «Ліси і поля С.Чекалін)

На сцену виходять ведучі, художник. Під стильні звуки мелодії.

Ведучий 1. Одного разу художник вирішив намалювати ліс.

Художник. Що таке ліс? Це ж звичайно багато дерев.

На екрані з’являється картину лісу.

Ведучий 2. І намалював дерева, та так гарно, що можна відчути їх шепіт. А в куточку картини намалював лісовичка.

Ведучий 1. Повісив картину на стіну, і задоволений виконаною роботою, поїхав мандрувати світом.

Ведучий 2 . Шановні друзі! Помандруємо і ми ось цим чудовим нескінченно різнобарвним, дивовижним і загадковим лісовим чудом, намальованим художником.

Ведучий 1. Де б ви не були: в лісі, в степу, на березі річки чи моря – скрізь нас оточують таємниці і загадки природи.

Ведучий 2. Сьогодні ми попробуємо лише відкрити декілька сторінок цього чуда, яке називається лісом.

Ведучий 1. А допоможуть нам в цьому Лісовичок та команди «Еколог» і «Ерудит» зі своїми вболівальниками.

Ведучі запрошують команди за ігрові столи. На зміну їм виходить Лісовичок.

Лісовичок: Ліс – моє царство. Я почуваюся тут найкраще. Але на цій Картині мені сумно,бо ні птахів, ні звірів, ні квітів художник не намалював. Маю велику надію, що у вас на святі я відчую радість, а за поділюся з вами маленькими своїми лісовими таємницями.

«І я, і ти, тут знає кожний:

Природу ображать на можна»

Ось під цим девізом проведемо розминку команд.

До зали виходять ведучі.

Розминка команд проводиться під тиху музику С.Чекалкіна (відео)

«Листки падають».

Ведучий 1. Умови проведення розминки: за 1 хвилину кожна команда повинна дати якомога більше правильних відповідей. Кожна правильна відповідь оцінюється 1 бал.

Ведучий 2. Для підбиття підсумків конкурсів запрошуємо журі.

(представлення членів журі)

По черзі ведучі задають питання командам.

Журі лічить правильні відповіді.

Питання розминки.

1. Білобокий птах (сорока).

2. Яка рослина нас може обпалити (кропива).

3. Яка тварина є санітаром лісу (вовк).

4. Свійський родич зайця (кролик).

5. Де живе ведмідь? (у берлозі).

6.Чи робить запаси їжі заєць? (ні).

7. Яка квітка цвіте без листя? (мати й мачуха).

8. Деревина якого дерева не гниє? (модрина).

9. Яка ягода буває чорною, червоною і білою? (смородина).

10. Яким одним словом називають птахів, що відлітають у теплі краї? (перелітні).

11. Яка пташка лікує дерева? (дятел).

12. У якого дерева стовбур білий? (береза).

13. Яка рослина допомагає вилікувати рану? (подорожник)

14. У якої пташки червона грудка? (снігур).

15. За допомогою якої рослини можна не допустити мух у приміщення? (полин).

16. Хто оберігає лісову поляну від шкідливих мух? (коник – стрибунець).

Ведучий 1. Ліс – легені нашої планети. Художник на своїй картині зобразив їх чимало.

Ведучий 2. Команди готували домашнє завдання на тему «Дерево моєї мрії».

Виступ команди «Екологи»

Виступ команди супроводжує музика С.Чекаліна «Екологія».

Тема представлення: «Модрина»

Представлення супроводжується показом зображень відповідно до змісту виступу членів команди.

1. Всі дерева, які мають листки, називаються листяні, а які мають листки – голки – хвойними. А ось модрина замість звичних нам листочків має голки, проте називається «листяницею» (або модриною).

2. На відміну від хвойних, вона скидає листя, а весною з’являються нові листочки-голки, очевидно тому і одержала назву листяного дерева.

3. Одного разу хлопчик підійшов до модрини і обережно доторкнувся до хвої. І раптом посміхнувся, бо голочки модрини не колючі на відміну від хвойних дерев.

«Добре дерево», - сказав він.

4. І модрина – дійсно «добре дерево», бо лише добре дерево так вірно може слугувати людині, так щедро віддавати свої багатства.

5. Людство багато працювало, поки навчилося користуватися багацтвами модрини. Проте зараз люди творять чудеса:

(члени команди говорять по черзі, на екрані – демонстрація відповідної сировини та продуктів)

  • з 1 м³ деревини модрини виготовляють:

  • 2 тис.пар шовкових панчох;

  • 1500 м штучного шовку;

  • 200 кг целюлози.

6.Цукор і спирт, різні кислоти і сірку, каніфолю та ефірні масла,

барвники і ще сотні різних продуктів навчилися виробляти люди із модрини.

7. А чи знаєте Ви, що:

висота дерева сягає до 50 м, а вік – 300-400 років;

деревина витримує мороз до 65°; за морозостійкість модрина занесена в Книгу рекордів Гіннеса;

найстаріша модрина росла в США штат Монтана. Час життя – 987-1999 рр.

тобто 1011 років;

Венеція розташована на 118 островах. Місто розпочали забудовувати з V століття. Замки і храми стоять на 400 тис. палях із модрини, які до цього часу не мають ознак псування.

на річці Дунай були знайдені рештки моста, побудованого ще римлянами багато років тому. Палі з модрини у воді не лише не погнили, а, навпаки, стали настільки міцними, що об них ламалися самі міцні свердла.

8. Ось така вона – модрина, це добре дерево. Дуже добре, що в нашій країні, в Карпатах, воно успішно проростає.

Виступ команди «Ерудит»

Виступ супроводжується музикою С.Чекаліна «Осінь».

Тема виступу: «Дуб»

1. Дуб – дерево, що символізує міць, силу, нерушимість. Ось розповідь наших героїв сьогодні: Лісовичка і художника. Художник довго стояв біля картини, на якій намальовані дерево. Особливу увагу він звернув на дуб, довго розглядаючи його. І, накінець, тихо сказав: « Так, дійсно, це кверкус!»

«Що? Що?», - запитав його Лісовичок.

«Кверкус» - так назвали його ще в давньому Римі, що в перекладі означає «красень».

2. Так римляни вважали дуб самим гарним деревом в світі. А ще вони вважали, що дуби «не трону ті віками, одного віку з Всесвітом». Вони вражають своєю безсмертною долею, як найвеличніше чудо світу.

3. Не менше римлян дуб шанували і давні греки. В них це дерево було священним. А шум його віток, так вважали вони, «передбачає долі людей».

4. Це дерево почитали в давнину і в нас, на Русі. Тоді богом грому і блискавки був Перун, а дуб називали «перуновим деревом».

5. Під дубовим деревом збиралися київські князі на важливі наради. І все це тому, що дуб вважали найвеличнішим чудом світу. За його красу і його силу.

6. Ось цікаві факти:

● Дуб вбиває шкідливі мікроби за 6 хв., швидше – лише черемха: за 5 хв.

● Ще 5 тис. років тому люди вже готували хліб із зелених дубових жолудів.

● Молоді дубки бояться холоду, і жари. Тому їм найкраще поряд з молодими соснами або кущами. Ростуть вони повільно: 10-15 см на рік. Проте корінь в перший рік росту заглиблюється в землю на 1 м. І так продовжується років 10.

● За 500 років дуб стає заввишки як 15 – поверховий будинок. А корені за цей час заглиблюються в землю на 70-100 метрів.

Дуб може прожити і 1000 і 2 тис. років.

Самим старим дубом в Європі є Стельмужський дуб (Литва). Його вік 2 тис. років.

А в селі Верхня Хортиця в Україні росте самий відомий дуб. Його висота – 36 м., діаметр крони – 43 м. На ньому прикріплена табличка – «Запорізький дуб» - пам’ятник природи ХІІІ століття». Під цим дубом Богдан Хмельницький благословляв на бій своїх козаків.

Самий старий дуб в світі – маврійський дуб (Палестина). Його вік – 5 тис. років.

7. Вражає своє історією дуб – каплиця (Франція). В 1669 році в середині дуба були вбудовані дві каплички: Богоматері Миру і капличка відлюдника, причому вони діючі.

До зали заходить Лісовичок.

Лісовичок. Так людство не може обійтися без лісу. Я мандрував лісом, і натрапив на модрину, об’єм якої 83 м. То ж яку користь людям вона могла принести?

Ведучий 1. Команди, пропоную допомогти лісовичку і вирахувати користь від такої модрини, якщо з 1 м³ можна виробити 1500 м шовку.

Команди здійснюють підрахунки, подають відповіді журі

Ведучий 2. Так, що вирубаємо всі модрини і виготовимо з них шовк, панчохи, целюлозу, цукор, спирт…

Ведучий 1 . Пропоную виконати ще й таке життєво необхідне завдання.

Командам роздається задачка.

Задача. 1 га зелених насаджень поглинає за 1 год. 8 кг вуглекислого газу, рівно стільки, скільки видихнуть за цей час 200 людей. В нас в селі проживає 1600 людей. Скільки гектарів зелених насаджень в селі повинно бути, щоб поглинути вуглекислий газ, який вони видихають за одну годину?

Команди здійснюють підрахунки, ведучі збирають відповіді,

журі підбиває підсумки.

Звучить музика. На екрані – засохлий ліс.

З’являється художник. Звертає увагу на картину і з жахом бачить, що його прекрасний ліс перетворився на химеру.

Художник. Що трапилося? Чому засох мій ліс? І де подівся лісовичок?

В залі з’являється лісовичок.

Лісовичок. Який же це ліс? Тут лише одні дерева. Хіба може бути ліс без кущів, трави?

Художник. Так, не може. Я зараз намалюю нову картину.

Лісовичок. Постривай! Ти забув про гриби!

Художник. Але чи обов’язково в лісі повинні бути гриби? Я часто мандрую лісом, а гриби зустрічаю рідко.

Лісовичок. Це нічого не означає. В лісі обов’язково повинні бути гриби. Без грибів не буде і лісу.

Художник. Згода. Домалюю і гриби.

Лісовичок. А комахи? Ліс без комах, як людина без імені.

Художник. Згода! Домалюю комах, метеликів, черв’ячків

На екрані з’являється лісова галявина з кущами, травою, квітами.. Під деревами і кущами – гриби, на квітках – метелики. Художник любується пейзажем.

Художник. Ну, тепер все добре! Я з чистим серцем продовжу мандрувати світом, а моєю картиною хай милуються всі.

Художник покидає залу.

Лісовичок (звертаючись до глядачів і команд) А може й ви сумніваєтесь в тому, що гриби дуже потрібні лісу.

Звучить музика. На екрані з’являється відео презентація «Гриби в лісі».

Лісовичок продовжує розповідь.

Лісовичок. Чи задувались ви над тим, куди зникає в лісі опале листя і хвоя? Листя опадає щороку і через декілька років його повинно бути стільки, що видними залишалися б лише верхівки дерев. Але під деревами залишається лише минулорічне листя і то не завжди. Куди ж воно зникло? Якщо розкопати верхній шар ґрунту, ми побачимо тонкі ниточки – грибниці. Це вони «з’їли лісне сміття, причому не лише листя, а й трісочки, гілки дерев і навіть упавші дерева. Ось, що таке гриб! Ці ниточки утворюють грибниці, які розростаються у вигляді концентричних кіл.

Ведучий 1. Так, грибниці для лісу як легені для людини.

Ведучий 2. А чи знаєте ви, що найбільша грибниця була виявлена в США, радіус якої сягав 2600 м у 2000 році.

Завдання командам

Задача. Знайти площу грибниці радіус 2600 м і перевести її у гектари.

В цей час проводиться конкурс з вболівальниками та присутніми в залі «Продовжи речення». Його проводять ведучі.

Ведучий 1. У дуба – жолуді, а у сосни … (шишки).

Ведучий 2. У клена – листя, а у модрини … (голки).

Ведучий 1. Береза кучерява, а сосна … (колюча).

Ведучий 2 . Восени береза стоїть золотава, а туя …(зелена).

Команди подають відповіді, підводяться підсумки членами журі.

У табло результатів вносяться зміни.

Ведучий 1. Для команди важлива підтримка вболівальників.

Ведучий 2. Ось і перевіримо це в результаті гри «Лісовий вальс».

Ведучий 1 . Умови гри. Кожний член команди одержує картку з написом назви лісового дерева, а вболівальники – фото з зображенням лісових дерев (їх кількість більша за кількість назв). Необхідно відшукати наряд і закружляти у «лісовому вальсі».

Звучить музика С.Чекаліна «Вальс квітів».

Виграє та команда, яка утворить правильно більше пар.

Пари тримають фото і назви в руках.

Конкурс оцінюється у 2 бали за кожну пару.

Демонстрація музичного відео «Каштани в житті Києва»

Лісовичок. Я багато мандрую теренами нашої країни і бачу , що природа в пошані на державному рівні. Ось і київський каштан став символом нашої столиці, зелена гілочка якого з 1969 року красувалася на гербі міста. А історія київських каштанів сягає 350 річної давнини і розпочалася вона з монастирських садів. Самим старим каштаном вважається каштан біля Троїцької церкви, який за легендою, посадив Петро Могила. Йому ж приписують і створення першого рукотворного парку міста. На сьогодні зелені насадження нашої столиці сягають більше 50% загальної площі міста.

Ведучий 1. А чи знаєте ви, що на острові Сіцілія росте самий старий і самий товстий каштан в світі, який занесений в Книгу рекордів Гіннеса. Його вік близько 4 тис. років, а обхват – 58 м.

Лісовичок. Оце дерево! А яку б площу лісу займав би стовбур цього каштану?

Ведучий 2. Команди, допоможемо Лісовичку знайти відповідь на його питання.

Завдання командам: Знайти площу землі під стовбуром каштану, обхват якого 58 м.

Ведучий 1. Команди, прокоментуйте результат, який ви отримали.

Лісовичок (звертаючись до глядачів). А я й не уявляв, що стовбур цього каштану займає площу в 300 м², а якщо з кроною… Площа зали, в якій ми з вами знаходимося, становить 96 м², а стовбур займає площу втричі більшу…

Ведучий 1. Команди, а чи знаєте країни, на гербах чи прапорах яких зображено елементи природи?

За правильно вказану відповідь нараховується 1 бал..

Команди подають письмові відповіді ведучим і журі.

Ведучий 2. Першою країною, яку назвали обидві команди, названа Канада, на прапорі якої з 1964 року на білому полотнищі між двома червоними полосами зображено листок клена.

Відео: Канада, прапор. Під музичний супровід «Музика весни»

Ведучий 1. У клена є одна цікава властивість – він може слугувати барометром: перед непог8одою з листочків клена капають «сльози» - клен ніби плаче.

Лісовичок. Канада – країна кленів, причому цукрових, які ростуть лише тут. Ось чому на прапорі цієї країни зображено його листок.

Ведучий 1. А чи знаєте ви, що в цій державі щорічно з соку клена добувають приблизно 4 млн кг цукру. З одного дерева без нанесення школи йому, можна зібрати 20 л соку. Цукор становить 20%.

За правильність виконання 1бал

Ведучий 2. Завдання командам (на швидкість). Порахуйте, скільки кілограмів цукру можна добути з 1 дерева клена за рік? (4 кг).

Ведучий 1. То скільки кленів росте у Канаді?

Порахуйте (на швидкість) (1 млн).

Журі підводить підсумки обчислювальних конкурсів

і вносить зміни у табло результатів.

Звучить музика «Ліси і степи» С.Чекаліна. Відео. (ліс, що гине)

З’являється художник.

Художник. Що я бачу! Замість квітів, пишного листя і буяння трави я бачу лише чорну землю і голі дерева! А на землі – тьма – тьмуща жуків і гусениць.

Входить лісовичок.

Художник (продовжуючи, звертається до Лісовичка). Це твоя провина! Ти звелів мені намалювати комах і гусениць, а вони з’їли весь ліс! Що ж робити? Невже я ніколи не намалюю ліс?

Лісовичок. Ніколи, якщо не намалювавши птахів і звірів. А ще обов’язково намалюй жабу і ящірку.

Художник. Ні! Ніколи!

Лісовичок. Да! Обов’язково!

Відео. (з музичним супроводом ) «Ліс влітку».

Лісовичок. Ось тепер це «настояний» ліс , тепер він буде жити завжди. Тому що тут є все: і дерева, і квіти, і гриби, і комахи, і пташки, і тварини.

Художник. Ліс, це дійсно природнє чудо!

До зали входить Степовичок

Степовичок. І степ – це таке ж саме чудо, як і ліс.

Лісовичок і Степовичок вітають одне одного потисканням рук і посмішкою.

Відео. «Асканія Нова - природний заповідник незайманого степу».

Степовичок. Летять степи в роздоллі величавім,

Де мчить закруг дорога-тетива

Я знов тебе в природі зустрічаю,

Любов моя, Асканія Нова!

(В.Кулик)

Степовичок. Починалася перша з 7 природних чудес України з 1898 року з ініціативи барона Фрідріха Фальц-Фейна. З 520 десятин нетронутих плугом ковилового степу.. Дитяче захоплення Фрідріха – створення вольєрів для птахів і звірів – перетворилося у справу його життя: створення зоопарку і дендропарк, що поклало основу відомого на весь світ біосферного заповідника Асканія Нова.

Ведучий 1. Нині загальна площа заповідника – 33307,6 га.

Ведучий 2. Цікаві факти.

  • площа ковилового степу – 11504 га

  • площа дендропарку – 196,6 га, що має штучний полив джерельною водою (єдиний в Україні)

  • площа зоопарку - 61,6 га

  • налічується більше 500 видів рослин і понад 3000 видів тварин. 69 видів тварин занесені в Червону книгу України, 259 – охороняється Бернською Конвенцією, 104 - Боннською Конвенцією, а 12 занесені в європейський червоний список.

Степовичок. 510 десятин землі… А скільки це гектарів було спочатку в західнику, якщо 1 десятина = 1,0925 га.

Ведучий 1. Команди, допоможемо Степовичкові.

В цей час проводиться музичний конкурс з глядачами.

Ведучий 2. Болійникам команд пропонується по черзі виконати по 2-4 строчки пісень, у яких є назви дерев, квітів…

Команди подають письмові відповіді членам журі.

Ведучий 1. А чи знаєте ви. Що в нас в селі, (с,Новокиївка Каланчацького району) у 1983 році з ініціативи директора радгоспу Шедловського Анатолія Михаййловича за підтримки науковців заповідника закладено парк «міні Асканія Нова».

Ведучий 2. Форма нашого парку - квадрат зі стороною 220 м, до якого додано прямокутник з вимірами 100 х 150 м.

Ведучий 3. Команди, порахуйте площу нашого парку.

В цей час глядачам задається загадка.

Загадка. «Летіла птиця по морозі

Над хатами морозним днем.

Згубила літеру в дорозі

І стала цифрою з нулем».

Ведучі після відповідей показують слово «сорока» і забирають літеру «а». Одержалось слово «сорок» або число «40».

Підводяться підсумки змагань серед команд і глядачів, вручаються призи.

До зали заходять ведучі, Лісовичок, Степовичок, Природа.

Природа. Дякую всім, що так багато знаєте про мене.

Ведучий 1. Дивлюсь на глобус, зелена краса.

Ведучий 2. І раптом подих – як жива.

Природа. Шепочуть всі материки

«Ти бережи нас, бережи»

Тривогу б’ють гаї, ліса

Роса на травах, як сльоза

І тихо просять береги

Ти бережи нас, бережи.

Ведучий 1. Дивлюсь на глобус – боже мій.

Ведучий 2. Такий чудовий і земний

Всі. Шепочем всі, не підведем

«Ми збережем Вас, збережем».

Вчитель. (відповідальний за організацію заходу)

Шановні друзі! На протязі нашої зустрічі Вас супроводжувала музика Сергія Чекалкіна, твори якого присвячені порам року, кожному з 12 місяців та явищам природи.

Бажаю всім сонячних ранків, чистих світанків, душевної рівноваги. І нехай природа-матінка завдяки нашій турботі примножує природні скарби і своїми чудесами ще довго дивує світ.

Список використаних джерел

1. Ю. Дмитрієв «Велика книга лісу» М. «Детская литература» 1974 р.

2. Ю.Смирнов Асканія – Нова Київ. Видавництво «Реклама» 1977

3. Григорій Рудницький «Земля степових пірамід» Сімферополь 2012.

4. Т.Мудрик «Духовні скарби народу» Київ «Мистецтво» 1981

5. Р.Папікян «Асканія – Нова» «Мистецтво» 1979 р.

6. Інтернетресурси.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.