С. Маршак «Дванадцять місяців». Підлабузництво підлеглих та необмежена влада — головні причини спотворення характеру принцеси

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Світова література, 5 клас

___________

Урок № ______

Тема. С. Маршак «Дванадцять місяців». Підлабузництво підлеглих та необмежена влада — головні причини спотворення характеру принцеси

Мета: поглибити знання учнів про аналіз драматичного твору та образ-персонаж; розвивати логічне мислення, творчу уяву; сприяти становленню гуманних стосунків між людьми, виховувати самокритичність, прагнення до самовдосконалення.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Ось і добігає кінця наша чарівна подорож сторінками п’єси-казки

С. Маршака «Дванадцять місяців». Нам сподобалися брати-місяці — такі різні, але й однакові, бо кожен займається своєю справою, ретельно виконує свої обов’язки, виявляє співчуття до добрих людей. Пасербиця за свою доброту, працьовитість і ввічливість отримала заслужену нагороду, а Баба з Дочкою були покарані. Та залишився ще один головний персонаж, який заслуговує на увагу. Це — Принцеса. Ми вже знайомі з фантастичною Сніговою королевою — холодною, бездушною, жорстокою. Принцеса з казки

Маршака — реальна, її характер під час подій змінюється. Чому і як це відбувається та про багато інших проблем ми й розмірковуватимемо на сьогоднішньому уроці.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Формування навчальних умінь та навичок, використання отриманих знань

  1. Складання порівняльної таблиці-характеристики Пасербиці та Баби з Дочкою

Пасербиця

Баба та її дочка

Добра, привітна, увічлива, весела, працьовита, дбайлива, добре ставиться до природи, до всього живого.

«Робітниця – золоті руки!», «Красуня – очей не відведеш!»

Злі, жадібні, безсердечні, лайливі, нечесні, егоїстичні, нерозумні.

2. Проблемні запитання

    Хто, на вашу думку, має більше негативного в собі — Баба чи її Донька?

(Баба переживає за свою доньку, дбає про неї. Донька ж ладна відправити матір у ліс заради золота, на загибель, вона зовсім не поважає рідних, старших.)

    Що схожого і що відмінного між пасербицею з казки «Пані Метелиця», Попелюшкою з однойменної казки Ш. Перро та Пасербицею з «Дванадцяти місяців»? (Усі дівчата — сироти, бідні, потерпають від мачух та їхніх дітей; працьовиті, добрі, увічливі. Пасербиць із «Пані Метелиці» та «Дванадцяти місяців» змушують виконати складне й небезпечне для життя завдання, яке не можна виконувати і яке може призвести до загибелі; Попелюшку тільки не беруть на бал.)

3. Колективна характеристика Принцеси з наведенням прикладів, обґрунтуванням

4. Проблемні запитання та ситуації

    Усі названі риси характеру Принцесі — зі знаком мінус. А чи є в ній щось позитивне? (Розум, здатність змінюватися на краще, здоровий глузд, згодом — презирство до підлабузників.)

    Що зробило Принцесу саме такою? (Необмежена влада, брак досвіду, відсутність справжніх наставників.)

— Титул короля, королеви — це не лише багатство, слава, виконання усіх побажань. Це — безліч обов’язків, обмежень, умовностей. Дуже часто коронована особа не має права обрати собі пару до душі. Багато в чому їй доводиться керуватися державними інтересами, а не власними почуттями. Тому багато королів, королев, принців та принцес почувалися нещасними (та й були такими насправді).

    Закінчіть речення: Якби принцом (принцесою) був (була) я… .

    Хто з героїв казки говорив правду Принцесі (або намагався)? (Солдат, Січень, Лютий, пізніше — Професор)

    Що Професор попросив у Січня і чому? Як це його характеризує? (Професор намагався навчити Принцесу, але не міг протистояти її лінощам та примхам, бо Принцеса загрожувала йому стратою. Урешті-решт, йому набридли Принцесині вередування і він «збунтувався» — відмовився погоджуватись із дурницями, як цього вимагала Принцеса. Професор попросив у Січня, щоб усе стало на свої місця, усе робилося за правилами.)

    Як автор ставиться до своїх героїв? (Пасербицю любить, співчуває їй; Бабу, Дочку і Принцесу засуджує; сміється з підлабузницького оточення Принцеси; милується природою в усіх її виявах.)

5. Усний твір

Учні стисло переказують казку (або епізод) від імені одного з героїв.

IV. Закріплення знань, умінь та навичок

Спробуйте в перекладі казки С. Маршака «Дванадцять місяців» (переклад з рос. Н. Забіли) знайти суттєву помилку (В оригіналі — підсніжники, білі квіти, а в перекладі згадуються проліски, сині квіти, що виростають пізніше, ніж підсніжники.)

V. Домашнє завдання

Підготуватися в групах до захисту проекту «У природи немає поганої погоди».

VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

«Найпереконливішою на уроці була відповідь…»;

«Найцікавішою була розповідь…»;

«Я задоволений (задоволена) тим, що…».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ГЕОГРАФІЇ залишилося:
0
4
міс.
2
1
дн.
1
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!