Рухливі ігри. Середня група.

Опис документу:
Для вихователів пропонується збірка рухливих ігор для дітей середньої групи у збірці містяться завдання та хід рухливих ігор: з повзанням і лазінням; з ходьбою, бігом, рівновагою; з киданням та ловінням предметів; на орієнтування в просторі

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Зміст

Рухливі ігри з ходьбою, бігом, рівновагою

Рухлива гра «ЗНАЙДИ СОБІ ПАРУ»

Рухлива гра «У ВЕДМЕДЯ У БОРУ»

Рухлива гра «ВЕДМІДЬ У ЛІСІ»

Рухлива гра «МАК»

Рухлива «ТРАНСПОРТ»

Рухлива гра «ПРО КАТРУСЮ І ЦАПКА»

Рухливі гра «КАРУСЕЛІ»

Рухлива гра «ПТАШКИ І КІТ»

Рухлива гра «МОРОЗ ТА ПІЧ»

Рухлива гра «ІМЕНИННИЙ ПИРІГ»

Рухлива гра «БАБА ВІХОЛА»

Рухлива гра «ПАСТУХ І СТАДО»

Рухлива гра «ЗАЙМИ МІСЦЕ»

Рухлива гра «КАЧЕЧКА»

Рухлива гра «У ЛІСОЧКУ НА ГОРБОЧКУ»

Рухлива гра «ПРАПОРЦІ»

Рухливі ігри з повзанням і лазінням

Рухлива гра «ПТАХИ І ДОЩ»

Рухлива гра «РИБАКИ І НЕВІД»

Рухлива гра «КОШЕНЯТА І ЦУЦЕНЯТА»

Рухлива гра «НЕ ДЗВОНИ!»

Рухлива гра «ДІТИ І ВОВК»

Рухлива гра «ПЕРЕЛІТ ПТАХІВ»

Рухлива гра «КВОЧКА ТА КУРЧАТА»

Рухливі ігри з киданням та ловінням предметів

Рухлива гра «ЛОВИ, КИДАЙ, ПАДАТИ НЕ ДАВАЙ!»

Рухлива гра «М’ЯЧ ЧЕРЕЗ СІТКУ»

Рухлива гра «ЗБИЙ БУЛАВУ»

Рухлива гра «ШКОЛА М’ЯЧА»

Рухлива гра «КЕГЛІ»

Рухливі ігри зі стрибками

Рухлива гра «ЗАЙЦІ Й ВОВК»

Рухлива гра «ЛИСИЦЯ В КУРНИКУ»

Рухлива гра «ЗАЙЧИКИ І ВЕДМІДЬ»

Рухлива гра «ЖАБКИ І ЖУРАВЛІ»

Рухлива гра «ГОРОБЧИКИ»

Рухлива гра «ЗАЙЧАТА, ВОВК І БІЛОЧКИ»

Рухлива гра «ЛИСИЦЯ СПИТЬ»

Рухлива гра «НЕ ЗАМОЧИ НІГ»

Рухливі ігри на орієнтування в просторі

Рухлива гра «ЗНАЙДИ, ДЕ ЗАХОВАНО»

Рухлива гра «ДІДУСЬ І ЗАЙЧАТА»

Рухлива гра «ЗНАЙДИ І ПРОМОВЧИ»

Рухлива гра «ХТО ВИЙШОВ»

Рухлива гра «ВІДГАДАЙ ЗА ГОЛОСОМ»

Рухлива гра «Я ВЕСЕЛИЙ ЧАРІВНИК»

Молодший Вік (Середня група)

Рухливі ігри з ходьбою, бігом, рівновагою

Рухлива гра «ЗНАЙДИ СОБІ ПАРУ»

Мета: удосконалювати навички ходьби й бігу; виховувати увагу та вміння орієнтуватись у просторі.

Хід гри

Діти стають парами.

В и х о в а т е л ь

Кожен пару свою має,

Поряд грається, гуляє,

За сигналом розійдіться, (удар у бубон)

Пострибайте, посміхніться.

Майданчиком пройдіть…

Пару знов свою знайдіть!

За умовним сигналом вихователя (удари в бубон, свисток) діти розходяться або розбігаються залою (майданчиком). За другим сигналом — два удари в бубон або слова «Знайди собі пару!» діти

стають парами і під удари в бубон йдуть залою (майданчиком). Тому, хто тривалий час шукає пару, діти проговорюють: (Називають ім’я дитини), поспішай,

Швидше пару обирай!

Рекомендації до гри

Діти стають парами і розбігаються тільки за сигналом. При кожному повторенні гри пари міняються. Вихователеві необхідно стежити за тим, щоб діти використовували всю площу зали (майданчика), не штовхалися й швидко утворювали пари.

Рухлива гра «У ВЕДМЕДЯ У БОРУ»

Мета: удосконалювати навички бігу; розвивати спритність і швидкість.

Хід гри

Діти обирають ведучого — «ведмедя». Для нього на одному боці майданчика креслять коло — «барліг». На протилежному — «будиночок» дітей. Вихователь промовляє:

У ведмедя у бору

Гриби, ягоди беру. (Двічі)

Діти «ходять по лісу і збирають гриби, ягоди» (присідають і торкаються обома руками підлоги, підводяться), підходять до «ведмежого барлога».

А ведмідь сидить

І на нас ричить.

Після цих слів «ведмідь» тихо ворушиться, потягується, з ричанням підводиться. Діти тікають у свій «будиночок», а «ведмідь» біжить за ними і ловить.

Рекомендації до гри

Вихователеві потрібно стежити, щоб діти ближче підходили до «ведмедя», не лякалися його. Наприкінці гри слід визначити найспритніших дітей і «ведмедя», який ловив найшвидше. Дітей,

яких було спіймано, на роль «ведмедя» не обирають.

Рухлива гра «ВЕДМІДЬ У ЛІСІ»

Мета: виховувати спритність, уміння точно виконувати завдання вихователя на відповідні слова; розвивати вміння орієнтуватися у просторі; удосконалювати навички ходьби, бігу у різних

напрямках із ловінням.

Хід гри

Діти стоять у колі на відстані витягнутих у сторони рук, поміж дітей обирається «ведмідь». Він сидить на стільчику посередині кола і вдає, що спить (заплющує очі).

Вихователь разом із дітьми, йдучи праворуч по колу, говорять:

Хто це спить під дубком?

Ще й накрився кожушком!

Ми тихенько обійдемо,

До ведмедя підійдемо!

Зупиняються у великому колі.

Вихователь

Тихше, діти, не будіть,

Бо то, може, спить ведмідь.

Дрібним кроком діти підходять до «ведмедя» і зупиняються пліч-о-пліч.

Ой! Тікайте, бо той гість,

Як устане — всіх поїсть!

«Ведмідь» розплющує очі й ловить дітей. Діти тікають і розбігаються майданчиком. Гра повторюється з іншим «ведмедем».

Ускладнення

«Ведмідь» спить із протилежного боку майданчика «в лісі». Діти, йдучи «лісом», зустрічають на шляху перешкоди: «рівчак» (проведені 2 лінії) — перестрибують через нього; «широку дорогу»

(килимову доріжку) — перешиковуються і йдуть парами; «вузеньку доріжку» — йдуть одне за одним.

Рухлива гра «МАК»

Мета: удосконалювати навички ходьби на місці; виховувати увагу і пам’ять.

Хід гри

Діти стоять у колі пліч-о-пліч. Одна дитина всередині — це «городник». Вихователь співає:

Ой на горі мак,

Під горою так.

Діти беруться за руки і, ступаючи назад, збільшують коло на ширину піднятих у сторони рук. На слова:

Мак, мак, маківочки,

Золоті голівочки! — діти роблять крок на місці та виконують мах руками вперед назад. На слова:

Станьте ви так,

Як на горі мак! — діти присідають і показують руками, який виріс мак (простягають

руки вперед).

Діти, стоячи, запитують:

Городнику, городнику,

Чи полив ти мак?

Г о р о д н и к. Полив.

На приспів:

Мак, маки, маківочки,

Золоті голівочки! — діти роблять крок на місці, розмахуючи руками вперед і назад, а «городник» у цей час ходить у середині кола й удає, що поливає мак.

На слова:

Станьте ви так,

Як на горі мак! — діти, стоячи, показують, як «виріс мак» (піднімають руки в сторони на рівень плечей, долоні повертають угору, пальці трохи згинають, показують, яка квітка в маку).

На приспів:

Мак, маки, маківочки,

Золоті голівочки! — діти опускають руки і роблять крок на місці, розмахуючи руками вперед і назад.

Д і т и

Городнику, городнику,

Чи поспів мак?

Г о р о д н и к. Поспів.

Діти повторюють пісню спочатку, дрібним кроком звужують коло, беруться за руки й повільно піднімають їх угору. На слова «Станьте ви так» показують, яка спіла головка

в маку.

Рекомендації до гри

Вихователеві необхідно стежити, щоб діти робили рухи одночасно. Після кількох повторень гри замість кроку на місці діти ходять по колу.

Рухлива «ТРАНСПОРТ»

Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу в різних напрямках; виховувати увагу та вміння розрізняти види транспорту.

Хід гри

Діти стоять перед лінією, накресленою на землі з одного боку майданчика (шнуром, покладеним на підлогу в залі). Кожний із них тримає в руках іграшкові авто, потяг, літак, чи корабель (за

вибором). Вихователь стоїть обличчям до дітей, тримаючи чотири картонних фігурки із зображенням авто, потягу, корабля і літака. Піднімає одну з них. Діти, у яких такий самий транспорт

як у вихователя, бігають майданчиком (залою) («літаки гудять», «авто сигналять» тощо). Коли вихователь опускає фігурку, діти зупиняються. На слова «Повертаймося», діти повертаються на

свої місця. Коли вихователь піднімає всі фігурки, тоді всі транспортні засоби «виїжджають» одночасно.

Рекомендації до гри

«Виїжджати» певному виду транспорту можна лише тоді, коли вихователь підняв саме цю фігурку.

Рухлива гра «ПРО КАТРУСЮ І ЦАПКА»

Мета: удосконалювати навички ходьби; виховувати увагу, пам’ять.

Хід гри

Діти стоять у колі, обличчям усередину і тримаються за руки. Одна дитина — «Катруся», друга — «цапок». Вони стоять за колом. Під пісню вихователя:

Вийшла Катя погуляти в зелений садок,

А за нею по садочку тупотить цапок.

Наставляє свої ріжки цапеня руде,

Повертає на доріжку, де Катруся йде! — діти рухаються по колу ліворуч, а «Катруся» і «цапок» — праворуч. Після останніх слів вони зупиняються. У коло входять «Катруся» і «цапок». «Цапок» «наставляє ріжки» на «Катрусю» (піднімає долоні рук до голови). Діти, стоячи в колі, співають:

Ти рогатий, бородатий,

Утікай, цапок.

Ми Катрусеньку маленьку

Просимо в танок.

Діти вклоняються «Катрусі» й правою рукою запрошують її на танок. Усі танцюють. Гра повторюється з новими дійовими особами.

Рекомендації до гри

Діти ходять по колу за вказівкою вихователя. Коли «Катруся» і «цапок» входять у коло, діти піднімають руки.

Рухливі гра «КАРУСЕЛІ»

Мета: учити дітей переходити з ходьби на біг, уповільнювати

та пришвидшувати темп бігу та ходьби; розвивати у дітей швид-кість, уміння узгоджувати рухи зі словами.

Хід гри

Діти, тримаючись за руки, йдуть по колу і промовляють:

Потихесеньку веселі

Закрутились каруселі —

(ідуть повільно)

Все кругом, кругом, кругом!

(Прискорюють темп ходьби.)

А ми — діточки веселі —

Все бігом, бігом, бігом!

(Починають бігти по колу.)

Тихше, тихше, не спішіть,

Каруселі зупиніть.

Раз-два, раз-два,

Вже закінчилася гра.

Діти зупиняються, поступово уповільнюючи темп ходьби.

Рухлива гра «ПТАШКИ І КІТ»

Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу; виховувати спостережливість та кмітливість.

Хід гри

Діти - «пташки» стоять у великому колі. Посередині кола на стільчику сидить «кіт» і удає, що спить. Вихователь проговорює:

Білий котик спить на лаві

Серед нашого двора.

Прилетіли пташенята.

Та як крикнуть раптом:... («Кра!»)

Діти, узявшись за руки і ступаючи дрібним повільним ритмічним кроком, разом із вихователем звужують коло, зупиняються пліч-о-пліч. Вони дружно кричать: «Кра!» «Кіт» прокидається

і кричить: «Няв!» Діти - «пташки» біжать урозтіч, а «кіт» ловить

їх. Гра повторюється з іншим «котом».

Рекомендації до гри

«Кіт» не розплющує очей, поки не почує слово «Кра!». Спійманими слід уважати тих, кого «кіт» торкнувся рукою. Дитина, яку спіймали, не може бути «котом» (щоб діти навмисно не піддавались).

Рухлива гра «МОРОЗ ТА ПІЧ»

Мета: удосконалювати навички бігу та ловіння; розвивати швидкість, спритність, орієнтування у просторі.

Хід гри

Діти за допомогою лічилки обирають Мороза та Піч — це ведучі. Діти стають з одного боку майданчика, «Піч» — з протилежного. «Мороз» залишається осторонь.

Піч Я Морозу не боюся,

Недарма я Піччю звуся.

Тих, хто мерзне, — зігріваю,

У веселі ігри граю.

За останніми словами діти біжать до «Печі», щоб заховатися від «Морозу». «Мороз» намагається їх «заморозити». Кого він торкнеться, той завмирає на місці.

Рухлива гра «ІМЕНИННИЙ ПИРІГ»

Мета: удосконалювати навички ходьби по колу; виховувати пам’ять та увагу.

Хід гри

Діти стоять у великому колі, одна дитина (іменинник) — усередині. На слова вихователя:

Принесли у дитсадок

Іменинний пиріжок

(діти ходять по колу).

Ось такий вузенький,

(руки піднімають уперед, долоні одна проти одної)

Ось такий низенький,

(присідають, руки відводять уперед долонями вниз)

Ось такий широкий,

Ось такий високий.

(Стають навшпиньки — руки піднімають у сторони.)

Вихователь і діти звертаються до іменинника, проговорюючи:

Друже, часу ти не гай.

Кого любиш, обирай.

Дитина в колі відповідає:

Я люблю, звичайно, всіх,

Але Віку більш за всіх.

Дитина, яку назвали, виходить у коло.

Вихователь проговорює:

Дуже весело у нас,

Потанцюєм кілька раз.

Діти, стоячи на місці та поклавши руки на пояс, виконують танець.

Рекомендації до гри

Діти за вказівкою вихователя ходять по колу праворуч та ліворуч. Рухи усі разом виконують відповідно до слів вихователя.

Рухлива гра «БАБА ВІХОЛА»

Мета: удосконалювати у дітей уміння бігати, не наштовхуючись одне на одного; учити орієнтуватися у просторі; розвивати спритність та швидкість.

Хід гри

Діти за допомогою лічилки обирають «бабу Віхолу» й стають гуртом. «Баба», осідлавши мітлу, «під’їжджає» на ній до дітей. Під час руху «Віхоли» діти промовляють слова:

Баба Віхола, сива Віхола,

На метільній мітлі приїхала.

Полем їхала, в землю дихала,

В шибки стукала, в двері смикала.

Після цих слів діти розбігаються врозтіч, а «Віхола» намагається «заморозити» якомога більше гравців. Кого вона торкнеться, той завмирає на місці та стоїть, поки вихователь не промовить слова: «Баба Віхола геть поїхала». «Заморожені фігури тануть», гра повторюється.

Рухлива гра «ПАСТУХ І СТАДО»

Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу у різних напрямках; виховувати увагу та вміння орієнтуватися в просторі.

Хід гри

Усі діти зображують стадо («корів», «телят», «овець»), обирають «пастуха» і дають йому «ріжок» і «батіг».

В и х о в а т е л ь

Рано-вранці пастушок

Грає гучно у ріжок.

А корівки в лад йому,

Дружно мукають: «Му-му!»

На слово «ріжок» «пастух» вимовляє: «Тру-ру-ру!» Після слів «Му-му» «корівки» мукають. «Пастух виганяє стадо з кошари на луг». «Корівки ходять по лугу і шукають травичку», «телята та

вівці» бігають, стрибають. Через 1–1,5 хв «пастух заганяє стадо в кошару».

Рекомендації до гри

Сюжет гри можна змінювати, уводячи до неї «вовка», який ховається за «кущами».

Обережно вовк бреде,

На корівок нападе!

Пастушок, не зівай,

Вовка швидко відганяй!

Коли з’являється «вовк», «корівки», «телята» й «вівці» швидко тікають у «кошару», а «пастух» намагається відігнати його.

Рухлива гра «ЗАЙМИ МІСЦЕ»

Мета: удосконалювати навички ходьби та бігу по колу; розвивати увагу, спритність, швидкість; виховувати спостережливість.

Хід гри

Діти утворюють коло. Одного з учасників гри обирають ведучим. Йому дають до рук гілочку верби. Діти йдуть по колу, узявшись за руки. Ведучий йде по колу в протилежний бік і каже:

З вербою, вербою

Іду за тобою.

Торкнуся вербою,

Біжи за мною. Хоп!

Сказавши «Хоп!», ведучий злегка б’є гілочкою по спині одного з учасників, коло зупиняється, а той, кого вдарили, біжить зі свого місця по колу назустріч ведучому. Той, хто оббігає коло раніше, займає вільне місце, а той, хто залишився без місця, стає ведучим.

Рекомендації до гри

Вихователеві необхідно стежити, щоб під час гри коло зупинилося за командою «Хоп!»

Рухлива гра «КАЧЕЧКА»

Мета: удосконалювати навички ходьби по колу; виховувати увагу, пам’ять; учити виконувати рухи під музику.

Хід гри

Діти стоять у колі, тримаючись за руки. «Качечка з каченятами» — за колом. Вихователь співає:

Ду-ду-ду-ду, дудочка,

Ду-ду-ду-ду-ду!

Ой заграла дудочка

У нашому саду.

Діти йдуть в один бік, а «качечка з каченятами» — у протилежний.

Вихователь

Аж пливе білесенька

Качка по воді.

Хто це так гарнесенько

Грає на дуді?

Діти зупиняються. Двоє з них утворюють «ворота». «Качечка з каченятами» входять у коло, «пливуть» одне за одним, удаючи наче загрібають лапками воду. Діти грають у дудочку (у кулачки).

«Качка з каченятами» продовжують плавати.

Вихователь

Стала з каченятами

Качка танцювати,

Крильцями і лапками

Воду колихати.

Діти в колі повільно виконують махи зчепленими руками, зображаючи коливання води. «Каченята» танцюють, кружляють то в один, то в протилежний бік, повільно розмахуючи руками

(«крильцями»). Потім діти знову грають у дудочку:

Ду-ду-ду-ду, дудочка,

Ду-ду-ду-ду-ду!

Ой, хороша дудочка

У нашому саду.

Діти зупиняються, «ворота відчиняються» (діти піднімають руки), «качка з каченятами» виходить із кола на «бережок». Гра повторюється з новою «качкою і каченятами».

Рекомендації до гри

Усі рухи діти виконують відповідно до слів пісні.

Рухлива гра «У ЛІСОЧКУ НА ГОРБОЧКУ»

Мета: удосконалювати навички ходьби по колу; розвивати увагу; виховувати чесність.

Хід гри

Діти стоять у колі, одна дитина сидить усередині на стільці, заплющивши очі.

Вихователь

У лісочку на горбочку

Спить Катруся в холодочку,

Ми тихенько підійдемо,

Сон Катрусі збережемо.

Діти ходять по колу ліворуч або праворуч, а на останні слова вихователя йдуть пліч-о-пліч до «Катрусі» і зупиняються. Одна дитина, визначена вихователем, підходить до «Катрусі»

та промовляє:

Катрусю, прокидайся,

У хоровод збирайся.

Усі діти промовляють:

Відгадай, хто сказав?

Його місце займай!

Якщо «Катруся» відгадала, то призначена дитина говорить

«Так!» «Катруся» тікає, а та дитина її наздоганяє. «Катруся» намагається зайняти місце у колі.

Рухлива гра «ПРАПОРЦІ»

Мета: удосконалювати навички ходьби по колу в різному темпі; виховувати чемність, організованість.

Хід гри

Діти утворюють коло, тримаючись за руки. Усередині кола стоїть дитина з прапорцями у руках.

В и х о в а т е л ь

До нас Галя прийшла,

Прапорці принесла.

Кому дать, кому дать,

Прапорці передать?

Діти ходять по колу праворуч, а дитина з прапорцями — ліворуч. На останні слова всі зупиняються. Дитина піднімає прапорці

вгору і вільно розмахує ними. Вихователь посилає іншу дитину всередину кола. Усі діти проговорюють разом із вихователем:

Друже, в коло ставай,

Прапорці діставай, (Двічі)

Догори піднімай!

Визначена дитина йде всередину кола, піднімає руки і бере прапорці за держальця. Діти міняються місцями, і гра повторюється.

Рухливі ігри з повзанням і лазінням

Рухлива гра «ПТАХИ І ДОЩ»

Мета: вправляти у лазінні по гімнастичній стінці, вмінні бігати у різних напрямках; виховувати спритність.

Хід гри

Гра проводиться з підгрупою дітей. «Птахи» бігають майданчиком. Вихователь говорить:

Ось вже дмуха вітерець,

Буря налітає,

І маленьких пташенят,

Надворі лякає.

«Птахи» поспішають сховатися на «дереві» (гімнастичній стінці). Через деякий час вихователь говорить:

Сонце знову засіяло,

І надворі тепло стало.

Діти «злазять із дерев» і знов бігають майданчиком. Гра повторюється 3–4 рази. Вихователь стежить за тим, щоб птахи облітали весь майданчик.

Рухлива гра «РИБАКИ І НЕВІД»

Мета: учити лазити по гімнастичній стінці, пролазити між щаблями; розвивати гнучкість, уміння реагувати на сигнал.

Хід гри

Діти бігають майданчиком перед гімнастичною стінкою. Це — «рибки в ставку». Гімнастична стінка — це «великий невід».

В и х о в а т е л ь. Рибаки закинули невід, але верткі рибки не бояться рибаків!

Діти біжать до гімнастичної стінки (до «невода»), пролізають між рейками і опиняються в безпечному місці.

В и х о в а т е л ь. Ні з чим пішли рибаки, не зловили вони жодної рибки.

Діти повертаються на майданчик і знову бігають. Гра повторюється 3–4 рази.

Рухлива гра «КОШЕНЯТА І ЦУЦЕНЯТА»

Мета: удосконалювати вміння лазити по гімнастичній стінці та перелазити через гімнастичну лаву; розвивати швидкість і спритність.

Хід гри

Діти об’єднуються у дві підгрупи — «кошенят» і «цуценят». «Кошенята» знаходяться біля гімнастичної стінки, «цуценята» — на протилежній стороні майданчика в будиночках за гімнастичними лавками. Вихователь пропонує першій групі дітей — «кошенятам» — побігати легко, м’яко.

В и х о в а т е л ь

Ці маленькі кошенята

Мають гострі зубенята.

Мордочки привітні,

Лапки оксамитні.

На слова вихователя:

Всі тікайте кошенята,

Йдуть гуляти цуценята! —

друга група дітей перелазить через лавки і біжить за «кошенятами» і гавкає: «Гав-гав-гав!» «Кошенята», нявкаючи, швидко залазять на гімнастичну стінку. «Цуценята» повертаються у свої

будиночки. Після 2–3 повторень діти міняються ролями, і гра триває.

Рухлива гра «НЕ ДЗВОНИ!»

Мета: удосконалювати навички підлізати під шнур; розвивати спритність та увагу.

Хід гри

На двох стояках на висоті 50–60 см натягнуто шнур, до якого підвішено дзвоник або брязкальце. За шнуром (на відстані 2–3 м) покладено різні іграшки, по одній на дитину: м’яч, обручі, кубики, прапорці тощо. Діти по п’ять-шість осіб підходять до шнура і підлізають під нього таким чином, щоб не зачепити дзвіночка або брязкальця. Потім плескають у долоні над головою. Кожний обирає собі іграшку. Під мотузком необхідно пролізти таким чином, щоб не зачепити брязкальце.

Рекомендації до гри

При кожному повторенні гри вихователеві слід пропонувати змінювати спосіб підлізання (правим і лівим боком, грудьми вперед). Після кількох повторень гри завдання можна ускладнити:

після підлізання під шнур діти проходять по дошці, яку покладено на підлогу; виконують 3–4 стрибки на обох ногах, просуваючись до іграшок.

Рухлива гра «ДІТИ І ВОВК»

Мета: удосконалювати вміння лазити по гімнастичній стінці та бігати з підстрибуванням; виховувати увагу, витриманість.

Хід гри

На одному боці зали (майданчика) перед накресленою лінією стоять діти. На протилежному боці, за «деревом» (стільцем або стовпчиком) сидить «вовк».

В и х о в а т е л ь

В лісі весело гуляємо,

Бігаємо і стрибаємо,

Зайця, білочку шукаймо.

Діти розходяться, бігають, а на слова «Зайця, білочку шукаймо» діти нахиляються, присідають.

Вихователь

Діти, поспішайте,

Вовк за деревом,—

Тікайте!

Діти біжать за лінію, деякі вилазять на гімнастичну стінку («парканчик») або стають на гімнастичні лави («колоду»), а «вовк» ловить їх. Гра повторюється з іншим ведучим («вовком»).

Рекомендації до гри

Діти мають ходити, бігати в різних напрямах, не наштовхуватися одне на одного, а також підходити ближче до «вовка».

Рухлива гра «ПЕРЕЛІТ ПТАХІВ»

Мета: удосконалювати вміння лазити по гімнастичній стінці; розвивати спритність і швидкість.

Хід гри

Вихователь домовляється з дітьми, що зала (майданчик) — це «море», а «пароплав» — гімнастична стінка, лава або колода. Діти - «пташки» перелітають через «море» (бігають у різних напрямах, виконують рухи, наслідуючи пташок). На звук «у-у-у», що означає завивання бурі, «пташки» рятуються (вилазять на гімнастичну стінку, стають на лаву, колоду). Коли буря вщухне, «пташки» знову починають «літати».

Рекомендації до гри

Вихователеві потрібно стежити, щоб, піднімаючись на гімнастичну стінку, діти не пропускали щаблів, не наштовхувались одне на одного і нагадувати їм про це.

Рухлива гра «КВОЧКА ТА КУРЧАТА»

Мета: удосконалювати вміння підлізати під шнур; розвивати увагу.

Хід гри

Вихователь зображує «квочку», діти — «курчат». Вони стоять перед мотузкою, натягнутою на висоті 60 см. Окремо сидить «кіт» (помічник вихователя або старша дитина).

Вихователь

Йде поважно мама-квочка,

А у слід — м’які клубочки.

Покотилися мерщій,

Щось пищать навперебій!

Усі «курчата» з «квочкою» підлазять під мотузку. Підходячи до «кішки», вихователь каже:

А ось котик, він із ранку

Всім співає колисанку,

Причаївся, наче спить

І курчат хоче зловить!

Кіт голосно промовляє «Няв!», а «курчата», почувши «Няв!», біжать у «курник» (куточок зали або майданчика). «Кіт» біжить за «курчатами», «квочка», «витягнувши крила» (руки) в сторони,

каже: «Дітоньки, ви поспішайте, від кота мерщій тікайте!»

Рекомендації до гри

«Курчатка» тікають, коли почують «Няв!» Під час підлізання під мотузку не потрібно торкатися підлоги руками. Поступово висоту мотузки над підлогою зменшують до 50 см.

Рухливі ігри з киданням та ловінням предметів

Рухлива гра «ЛОВИ, КИДАЙ, ПАДАТИ НЕ ДАВАЙ!»

Мета: удосконалювати вміння кидати та ловити м’яч; виховувати увагу та спостережливість.

Xід гри

Діти стоять у колі, вихователь — у центрі з великим м’ячем. Він кидає м’яч то одній, то іншій дитині.

В и х о в а т е л ь

В мене є веселий м’ячик,

Він літає, він і скаче.

М’ячик наш лови, кидай,

Але падать не давай!

Діти ловлять м’яч і знову кидають вихователеві, який у цей час промовляє: «Лови, кидай, але падать не давай!»

Через деякий час вихователь промовляє:

Дружно дітоньки усі,

Пострибайте, як м’ячі!

Діти стрибають на обох ногах, наближаючись до вихователя. Він піднімає м’яч над головою і промовляє:

Треба вам усім тікати,

М’ячик буде доганяти!

Діти тікають, а вихователь кидає м’яч об землю, ловить його, і гра повторюється.

Рекомендації до гри

Діти ловлять м’яч обома руками, не притискуючи до грудей, і кидають вихователеві обома руками від грудей. Вихователеві

слід назвати дітей, які правильно кидають і ловлять м’яч.

Рухлива гра «М’ЯЧ ЧЕРЕЗ СІТКУ»

Мета: удосконалювати вміння кидати та ловити м’яч; розвивати швидкість і спритність.

Xід гри

П’ятеро-шестеро дітей стають по обидва боки сітки, натягнутої на висоті 130–150 см. Вони перекидають великі м’ячі одне одному через сітку. Дитина, спіймавши м’яч, перекидає його у зворотному напрямку своєму партнерові. На чиїй стороні м’яч більше разів торкався землі, той і програв.

Рекомендації до гри

М’яч передається обома руками від грудей або зверху. Ловлять м’яч обома руками. Помилкою вважається, якщо м’яч торкнувся сітки або землі.

Рухлива гра «ЗБИЙ БУЛАВУ»

Мета: удосконалювати вміння прокочувати м’яч обома руками знизу; розвивати спритність та окомір.

Хід гри

Підгрупа дітей (шестеро-восьмеро осіб) стають у шеренгу вздовж риски, яку накреслено на землі. Кожний із них тримає м’яч (діаметром 10–12 см). На відстані 3–4 м від риски поставлено

6–8 булав.

В и х о в а т е л ь

У шеренгу треба стати,

Будем булаву збивати,

М’ячики свої кидайте,

Гру веселу починайте!

Діти прокочують м’ячі по підлозі обома руками, намагаючись збити булаву.

Гра повторюється з іншою підгрупою.

Рухлива гра «ШКОЛА М’ЯЧА»

Мета: удосконалювати вміння кидати та ловити м’яч; розвивати спритність та окомір.

Хід гри

Кожна дитина має м’яч (діаметром 12–15 см) і виконує з ним такі вправи:

1. М’яч угору. Підкидає м’яч і ловить обома руками (5–6 разів). Підкидає м’яч угору, плеще в долоні й ловить м’яч обома руками (5–6 разів).

2. М’яч об землю. Кидає сильно м’яч об землю, щоб він підскочив, і ловить його обома руками. Підкидає м’яч угору і ловить обома руками після того, як він відскочить від землі (6–8 разів).

3. М’яч об стінку. Кидає м’яч об стінку і ловить його обома руками після відскоку. Кидає м’яч об стінку, плескає в долоні й ловить його. Кидає м’яч об стінку і ловить його обома руками після відскоку від землі (8–10 разів).

Рекомендації до гри

Можна застосовувати маленький м’яч, який діти кидають то правою, то лівою рукою, а ловлять обома руками.

Рухлива гра «КЕГЛІ»

Мета: удосконалювати вміння прокочувати кулі однією рукою; розвивати окомір і влучність.

Хід гри

Кеглі розставляють на рівному майданчику за 15–20 см одна від одної у 2–3 ряди по 3–4 штуки.

На відстані 3–3,5 м від кеглів проводять лінію. Діти по черзі з кулькою в руках стають на визначену лінію і сильним поштовхом котять кульку по рівній доріжці, намагаючись збити кеглі. Якщо вдається збити кеглю, дитина котить кулю вдруге, але вже лівою рукою, а потім передає іншому гравцеві. Виграє дитина, яка збила найбільшу кількість кеглів.

Рекомендації до гри

Кулю необхідно прокочувати, не виходячи за лінію. Той, хто прокочував кулю, ставить на місце збиті кеглі та підбирає кулі. Відстань до кеглів можна поступово збільшувати.

рухливі ігри зі стрибками

Рухлива гра «ЗАЙЦІ Й ВОВК»

Мета: удосконалювати навички стрибків на обох ногах і швидкого бігу; розвивати увагу та спритність.

Хід гри

На одному кінці майданчика (зали) — «ліс». З-поміж дітей вихователь обирає «вовка», який ховається за «кущем» (стільцем). Решта дітей — «зайчики» стоять на протилежному боці майданчика за лінією.

Вихователь

Ось зайчики сіренькі по лісу стрибають, (діти бігають усім майданчиком (залою) та стрибають)

Дуже вони обережні, на вовка чекають!

Пострибали зайці трішки, та втомилися і сплять,

Тільки вушка їх довгенькі з-за кущиків стирчать. (Діти присідають, удають, ніби сплять.)

Зайчики, поспішайте,

Вовк за деревом, тікайте! «Зайчики» прокидаються і тікають, а «вовк» ловить їх.

Згодом обирають іншого «вовка», і гра повторюється.

Рекомендації до гри

Вихователеві не обхідно стежити, щоб «зайці» стрибали легко, на обох ногах, бігали всім майданчиком (залою), не наштовхуючись одне на одного.

Рухлива гра «ЛИСИЦЯ В КУРНИКУ»

Мета: удосконалювати навички стрибка в глибину і швидкого бігу; розвивати спритність і кмітливість.

Хід гри

На одному боці майданчика (зали) за лінією ставлять гімнастичні лави (заввишки 20 см). Це -«курник». На протилежному — намічають «нору» для «лисиці». Середина — «подвір’я».

Обирають «лисицю», решта — «курчата». Вони ходять «подвір’ям, шукають собі їжу».

В и х о в а т е л ь

Кури по двору гуляють

Та зернят собі шукають.

Ось лисиця рудохвоста,

До курей біжить у гості!

Тож тікайте, хто куди,

Щоб не сталося біди!

На слова вихователя «Тож тікайте, хто куди, щоб не сталося біди! «курчата» тікають до «курника», ховаються від «лисиці» й злітають на «сідало» (стають на лаву). «Лисиця» ловить

«курчат». Гра завершується, коли «лисиця» спіймає одне чи двоє «курчат» (торкнеться їх рукою).

Рекомендації до гри

«Курчата» тікають лише після сигналу вихователя. «Лисиця» не ловить «курчат» за лінією. Коли діти добре засвоять правила гри, слід обрати «півника», який кукурікатиме, побачивши, що «лисиця» виходить зі своєї «нори». Якщо дітей багато, замість лав можна використати гімнастичну стінку.

Рухлива гра «ЗАЙЧИКИ І ВЕДМІДЬ»

Мета: розвивати кмітливість, швидку реакцію на сигнал; виховувати бажання виконувати вправи на зміцнення м’язів спини і живота; удосконалювати навички бігу з вивертанням, стрибків

на обох ногах із просуванням уперед.

Хід гри

Діти - «зайчики» присідають по колу («ховаються»). Вихователь чи дитина з іграшковим ведмедиком у руках обходить майданчик, удає, що шукає «зайчат».

Залишаючи майданчик, промовляє:

Не знайшов ніде зайчат,

Тож піду тепер назад. Вихователь відвертає ведмедя від дітей, а рукою подає їм сигнал, щоб вони підводилися. Діти-«зайчики» підводяться.

В и х о в а т е л ь. Ведмідь!

В е д м і д ь. Подивлюся ще раз, чи не видно де зайчат!

Діти-«зайчата» швидко присідають. Ці вправи слід повторити 3–4 рази. Проходячи майданчиком востаннє, вихователь із ведмедиком у руках промовляє:

Не знайшов ніде зайчат,

Тож піду голодний спать.

Вихователь кладе ведмедика на місце, а «зайчата» стрибають у середині кола. Після слів вихователя «Ведмідь прокинувся!» — діти швидко повертаються на свої місця, і гра повторюється.

Рухлива гра «ЖАБКИ І ЖУРАВЛІ»

Мета: удосконалювати навички стрибка на обох ногах і швидкого бігу; виховувати увагу, кмітливість.

Хід гри

Вихователь об’єднує дітей у дві однакові підгрупи. Одна з них — «жабки», друга — «журавлі».

На слова вихователя:

У болоті ці квакушки

Рот роззявили по вушка,

Дуже гарно всі стрибають

І комариків шукають! — «жабки» стрибають на обох ногах, плескаючи руками над головою.

В и х о в а т е л ь

А голодні журавлі з неба поглядають,

Довгими дзьобами жабенят шукають.

Діти - «журавлі» бігають майданчиком (залою), піднімаючи та опускаючи руки, наче крила.

Вихователь

Жабки - квакушки,

Журавлі сідають,

У болото швидко ховайтесь,

Під каміння добре заривайтесь!

«Журавлі» наздоганяють «жаб».

При повторенні гри діти міняються ролями. Виграє та підгрупа дітей, яка більше зловить «жабок».

Рекомендації до гри

Спійманим уважається той, кого торкнеться «журавель». Можна намалювати коло — це «болото». «Журавлі на болоті» «жаб» не ловлять.«Журавлі» можуть кілька секунд постояти на обох ногах.

Рухлива гра «ГОРОБЧИКИ»

Мета: вправляти у стрибках на обох ногах, просуваючись у різні сторони майданчика; розвивати увагу, уміння швидко знаходити своє місце.

Хід гри

Діти - «горобчики» і «мама-горобчиха» сидять на стільчиках - «гніздах» і вдають, що сплять.

Вихователь

У гніздечках горобці живуть,

І рано-рано всі встають,

Дітям спати не дають.

Вони голосно співають,

І стрибають, і літають!

«Горобчики» розплющують очі й голосно промовляють:

«Цвірінь-цвірінь!» Потім діти починають бігати і стрибати.

Мама-горобчиха

Досить бігати, стрибати,

Час уже відпочивати!

«Горобчики» поспішають до стільчиків і сідають. Вихователь відзначає дітей, які стрибали легко і першими повернулися на місце. Гра повторюється.

Рекомендації до гри

Вихователь стежить за тим, щоб діти стрибали на обох ногах легко і тихо, сиділи стільчику правильно, голову, тулуб тримали рівно, заплющували очі. Коли діти запам’ятають правила, їх можна об’єднати у два-три «гніздечка». «Горобці» можуть зістрибувати з підвищення 5–10 см.

Рухлива гра «ЗАЙЧАТА, ВОВК І БІЛОЧКИ»

Мета: розвивати увагу, пам’ять, спритність, орієнтування у просторі; виховувати почуття дружби; удосконалювати вміння стрибати на обох ногах, просуваючись усією кімнатою; зістрибувати з підвищення, присідати.

Хід гри

«Зайчата» стоять групками за стільчиками, осторонь від них покладена дошка на підвищенні 5–10 см, а за нею стоять діти - «білочки». З протилежного боку за стільцями («кущами») «причаївся вовк».

Вихователь

Грались в лісі зайчики,

Сірі побігайчики —

Скік - скок, скік - скок,

Прямо на лужок. Вибігають «зайчики», починають стрибати, присідати, повертаючись то праворуч, то ліворуч, і знову стрибають.

Вихователь

Вовк став пробиратися,

Тихо підкрадатися,

І так, і сяк,

Упіймати зайця як? «Вовк» переходить від одного «куща» (стільчика) до іншого, нібито підкрадаючись, виглядає.

Вихователь

Тут пухнасті білочки

Крикнули із гілочки…

Білочки

Зайчику, зайчику, ти тікай,

А то буде тобі край!

«Білочки» зістрибують із своїх місць і біжать до «зайчиків».

«Вовк» вибігає і женеться за «зайчиками», і за «білочками», які тікають від нього.

Рухлива гра «ЛИСИЦЯ СПИТЬ»

Мета: виховувати уважність; розвивати спритність; удосконалювати навички стрибків і бігу в різних напрямках.

Хід гри

За допомогою лічилки вихователь обирає «лисицю». Вона іде в протилежний бік від дітей - «зайців» і «міцно засинає» (заплющує очі). «Зайчики» бігають у різних напрямках, стрибають, граються.

В и х о в а т е л ь

У норі тут спить лисиця,

А нам, зайцям, не сидиться!

Всі ми весело стрибаємо,

Лисці спати заважаємо!

Після слів вихователя «Лисиця прокинулася!» діти біжать до своєї домівки. «Лисиця» наздоганяє їх, намагаючись торкнутися дітей рукою. Спійманих «зайців» вона веде до своєї «нори». Коли в «норі» опиняться 2–3 «зайців», обирають нову «лисицю».

Рухлива гра «НЕ ЗАМОЧИ НІГ»

Мета: удосконалювати навички стрибка в довжину з місця; виховувати увагу; розвивати спритність.

Хід гри

Посередині зали (майданчика) вихователь кладе дві паралельні мотузки на відстані 4–5 м одна від одної. Між ними — «болото». По «болоту» розкидані на відстані одного кроку маленькі обручі або кружечки з картону — «купини». Вихователь об’єднує дітей у три-чотири підгрупи. Кожна з них по черзі перестрибує по «купинах» на протилежний бік «болота».

В и х о в а т е л ь

Не озеро, не річка,

Хоча і в нім водичка,

Та в воду ту ступати

Тобі не варто, брате,

Трясовина, багно,

Грузьке, підступне дно…

По купинках іди

Та ніг не замочи.

Виграє підгрупа, у якій ніхто жодного разу «не замочив ніг»,

тобто не оступився.

Рекомендації до гри

Кожна підгрупа починає перестрибувати болото за сигналом вихователя.

Рухливі ігри на орієнтування в просторі

Рухлива гра «ЗНАЙДИ, ДЕ ЗАХОВАНО»

Мета: виховувати спостережливість, витримку, уміння орієнтуватися в просторі.

Хід гри

Діти стоять у шерензі на одному боці майданчика (зали). Вихователь показує дітям брязкальце, м’ячик або кубик.

В и х о в а т е л ь

Зараз будемо ми грати,

Іграшки будем шукати.

Вихователь пропонує дітям повернутися до стінки і заплющити очі, а сам ховає предмет, після чого промовляє:

Діти, очі відкривайте —

І шукати починайте.

Діти розплющують очі та починають шукати предмет. Той, хто першим його знайде, має право ховати предмет.

Рекомендації до гри

Дітям починати шукати предмет можна тільки після сигналу вихователя. Якщо діти тривалий час не можуть знайти предмет, слід підійти до місця, де він захований, запропонувати пошукати

в цьому місці.

Рухлива гра «ДІДУСЬ І ЗАЙЧАТА»

Мета: виховувати спритність, увагу, пам’ять, витримку; розвивати вміння орієнтуватися у просторі; удосконалювати навички ходьби по колу (ліворуч, праворуч), присідання, стрибків.

Хід гри

Обирають «дідуся-городника», двох «зайчат» і 8–10 дітей, які утворюють внутрішнє коло, — це «капуста». Решта дітей утворюють велике коло — «город». В обох колах діти беруться за руки

і рухаються у протилежних напрямках, промовляючи слова:

Розрослась на грядці,

На городі густо

Біла, соковита,

Велика капуста.

Діти, які імітують капусту, наприкінці сказаних слів присідають. Діти із зовнішнього кола ступають крок назад, показують:

«Ось така капуста» (руки відводять у сторони долонями вниз)

і, стоячи, говорять:

Наш дідусь капусту

Добре доглядає,

Поле її часто,

Щедро поливає.

«Дідусь» заходить у зовнішнє коло і вдає, що поливає, або присідає і вдає, що підв’язує листочки. Із закінченням слів «дідусь» виходить із кола, сідає на стілець і вдає, що засинає.

Д і т и

Зайчики-побігайчики

У лісок помчали.

І качан капусти

З грядочки забрали!

У зовнішнє коло стрибають «зайчата» і виводять із внутрішнього кола одну дитину — «качан капусти». Після цього «дідусь прокидається», йде до «грядки» і намагається відгадати ім’я дитини, яку забрали «зайчата». Діти із зовнішнього кола промовляють:

Хто зник, відгадай

І мерщій відповідай.

Гра повторюється спочатку.

Рухлива гра «ЗНАЙДИ І ПРОМОВЧИ»

Мета: виховувати витримку, спостережливість, орієнтування в просторі.

Хід гри

Діти стоять на одному боці майданчика (зали). Вихователь пропонує їм повернутися спиною і заплющити очі. У цей час вихователь ховає прапорець. За сигналом вихователя «Можна шукати!» діти розплющують очі й починають шукати прапорець. Той, хто знайшов його, підходить до вихователя і повідомляє про це, а потім повертається на своє місце. Гра продовжується, поки

більшість дітей не знайдуть прапорець.

Рухлива гра «ХТО ВИЙШОВ»

Мета: розвивати вміння орієнтуватися в просторі, зорову пам’ять, витримку, чесність.

Хід гри

Діти сидять на стільцях півколом. Вихователь викликає одного з них і пропонує йому запам’ятати четверо-п’ятеро дітей, які сидять поруч, а потім залишити кімнату або повернутися спиною.

Одна дитина, за вказівкою вихователя, ховається.

В и х о в а т е л ь. Відгадай, хто вийшов!

Якщо дитина відгадала, то обирає будь-кого замість себе, і гра

повторюється. Якщо не відгадає, вона знову залишає кімнату,

а дитина, яка ховалася, сідає на своє місце. Відгадувач, повернувшись у кімнату, називає на ім’я дитину, яка ховалася і сіла на своє місце. Гра повторюється.

Рекомендації до гри

Дитина, яка відгадує, повертається в кімнату на слово вихователя «Відгадай!» Необхідно стежити, щоб діти не підказували.

Рухлива гра «ВІДГАДАЙ ЗА ГОЛОСОМ»

Мета: виховувати увагу та витриманість; розвивати вміння орієнтуватися в просторі.

Хід гри

Діти стоять або сидять по колу. Одна дитина стає або сідає на стілець у центрі кола, заплющує очі та відгадує голос. Вихователь, не називаючи імені дитини, вказує рукою на будь-кого з дітей,

які сидять за спиною дитини, яка відгадує. Той, на кого вказали, підводиться і голосно називає ім’я дитини, яка сидить усередині кола. Якщо голос відгадано, дитина розплющує очі, вони міняються місцями. Якщо ні,— вихователь пропонує їй не розплющу-ати очей, а ще раз послухати, хто називає її ім’я. Називати може та сама дитина або інша, за вказівкою вихователя.

Після того як зміняться двоє-троє дітей, вихователь пропонує всім побігати залою (майданчиком). За сигналом вихователя «Шикуйтесь у коло!» діти займають свої місця.

Рекомендації до гри

Відгадувач не розплющує очей, поки не відгадає, хто покликав. Діти повинні дотримуватися цілковитої тиші.

Рухлива гра «Я ВЕСЕЛИЙ ЧАРІВНИК»

Мета: розвивати у дітей мислення, увагу; формувати вміння орієнтуватися в просторі, діяти за сигналом; виявляти творчість під час виконання імітаційних рухів.

Матеріали: «чарівна паличка».

Хід гри

Вихователь піднімає «чарівну паличку» і промовляє:

Я веселий чарівник,

Перетворювати звик.

Щойно ви були дітьми,

А тепер ви… (літаки, м’ячики, ляльки, кульки, їжаки)! Діти імітують рухи названих тварин, іграшок.

Раз, два, три,

Біля шафи замри! (Біля столу, на стільці, на килимі тощо.)

Діти зграйкою перебігають у назване місце.

23

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Картографія та топографія»
Довгань Андрій Іванович
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.