+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »

Розвиток пізнавальної активності на уроках природознавства засобом елементів інтерактивних технологій

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Повноцінними є тільки ті

знання, які дитина здобула

власною активністю.

Йоганн Песталоцці

У національній доктрині розвитку освіти у ХХІ столітті зазначено: «Головна мета української системи освіти - створити умови для розвитку і самореалізації кожної особистості як громадянина України...», а Закон України «Про загальну середню освіту» стверджує: «Завданням загальної середньої освіти є формування особистості учня, розвиток його здібностей і обдарувань».

На мою думку особливо сприятливі умови для розвитку пізнавальної активності створюються на уроках природознавства, бо саме тут діти можуть задовольнити свою зацікавленість до навколишнього світу – живої та неживої природи, природних явищ і т.і. Все незвичайне, неочікуване викликає у дітей багате своїми наслідками почуття здивування, живий інтерес до процесу пізнання, допомагає їм засвоїти навчальний матеріал різної складності.

З метою активізації пізнавальної діяльності, на кожному уроці застосовуються елементи інтерактивних технологій, творчі проблемні завдання, що забезпечують розвиток тих здібностей і якостей, які перебувають у стадії формування.

Що таке інтерактивні методи навчання?

Інтерактивний – означає можливість взаємодіяти або знаходитись в режимі бесіди та діалогу. Отже, інтерактивне навчання – це, перш за все, діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня.

Мета інтерактивного навчання – створювання комфортних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес.

Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, приймати продумані рішення.

Використання інтерактивних технологій дає можливість для фахового росту, для зміни себе, для навчання разом з учнями. Після кількох старанно підготовлених уроків можна відчути, як змінилося ставлення учнів до вчителя, яка атмосфера у класі, і це служить додатковим стимулом до роботи.

До Вашої уваги пропоную методи активізації пізнавальної діяльності з використанням інтерактивних технологій навчання на уроках природознавства в початковій школі.

І. Поетичні хвилинки для кожної дитинки

Психологічні дослідження показують, що діти приходять до школи з ігровим мотивом, сформованим у них до початку навчання в школі. Тому кожен урок я пропоную починати з нетрадиційної організації учнів до заняття, використовуючи поетичні привітання, підсумки, що створюють відповідний емоційний настрій, викликають у молодших школярів пізнавальну активність, інтерес до навчання, сприятимуть розвитку творчих здібностей дітей.

ПРИВІТАННЯ ( приклади )

  1. Доброго ранку,— мовлю за звичаєм,

Доброго ранку, — кожному зичу я.

Кому дозволено першим сісти?

— Дівчаткам.

— Так, спочатку — краса, а потім — сила.

  1. Усміхнемося сонечку:

„Здрастуй золотаве!”

Усміхнемось один одному,

Погляньмо ласкаво!

Хай сьогодні в кожне серце

Радості додасть весна!

ми гостям усміхнемося,

Побажаємо добра!

ПІДСУМКИ

  1. Ось і пролунав дзвінок —

Закінчився наш урок,

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

  1. Любі друзі, час прощатись!

Та не треба сумувати.

Бажаємо, щоб першим гостем було здоров'я,

Як лист дубовий, таке міцне.

А другим гостем — радість у хаті,

Що веде за собою друзів багато —

Щастя, веселість, добрую долю,

Для серця втіху, добра доволі,

Багатства в домі, тепла в душі,

Бажаймо щедрості землі.

Хай серце ніколи не знає спокою

І повниться життя красою.

ІІ. Інтерактивні технології

Колективні та групові форми роботи

1) Технологія «Продовж речення»

- Продовж речення: повітря – це…

- До складу повітря входять …

- Я знаю такі властивості повітря …

2) Технологія «Мікрофон»

3) Тестування

2) Лото «Корисні копалини»

- постав умовний знак корисних копалин у відповідному квадратику.

3)Гра "Математичні дії"

Виконай дії і прочитай назви свійських тварин.

ВІЛ – Л+ ВЦЯ (Вівця)

ПІОН – ОН + ВЕ + НЬ (Півень)

ІНД + КРИК – КР (Індик)

КОРА – А + ОВАЛ – Л (Корова)

КРІТ – Т + ЛЬОН – ОН (Кріль)

4) Гра "З'єднай лініями".

З'єднай за допомогою ліній назву рослини і назву продукції, яку з неї виготовляють.

Гречка тканина

Соняшник борошно

5) Розшифруй анаграми.

Перестав місцями букви і розшифруєш назви рослин. Знайди в кожній групі зайве слово. Як можна назвати всі ці рослини?

ИЦЛЯБУ СИР ШПЕИНЯІІ ЯМІЧНЬ

РМКВОА ВЕОС ЬОЛН ЯЯБНЛУ

САТУКПА ШНИВЯ КУБРЯ ШАРГУ

ИТЖО РОПОС ШОСЯНКИН ВАЛСИ

(овочеві) (зернові) (технічні) (фруктові)

6) Розв’язування кросворду

По вертикалі:

1. Що дарують восени нам фруктові сади? Назви одним словом. (плід)

2. На чому у рослин утримуються гілки і листки? (стебло)

3. Орган, за допомогою якого рослина кріпиться у ґрунті?(коріння)

По горизонталі:

4. Що скидають на зиму дерева? (листок)

5. Що знаходиться всередині плода? (насіння)

1

4

2

3

5

7) Створення «асоціативного куща» у вигляді схеми під керівництвом вчителя.

8) Метод «Навчаючись учусь»

  1. об’єднання учнів у групи (3 групи по 6 учнів)

  2. вибір експертними групами корисної копалини за відповідями на загадки.

Загадки

  • Чорне, блискуче, у воді тоне, у вогні горить. (кам'яне вугілля.)

  • Маленьке, біленьке.

По чорному полю скаче

І слід залишає. (Крейда.)

  • Буре, м'яке, із рослин складається,

Легко загоряється. (Торф.)

  1. робота в групах за алгоритмом. Створення таблиці з даними:

    • назва;

  • властивості;

  • як утворилася;

  • як добувають;

  • що виробляють з неї.

(під час роботи учні користуються матеріалом підручника)

Алгоритм дослідження:

  • Розглянь корисну копалину. Визнач її колір.

  • Понюхай корисну копалину. Визнач її запах.

  • Якщо корисна копалина тверда, спробуй її розламати. Визнач її твердість.

  • Укинь корисну копалину у воду. Плаває вона на поверхні чи опускається.

4) обмін інформацією з іншими групами

5) ознайомлення з умовним позначенням корисних копалин.

9) Технологія «Незавершене речення»

1). Рослина, яка має одне міцне, дерев’янисте, товсте стебло (стовбур) – це ...

2). Рослина, що має кілька міцних, дерев’янистих, але значно тонших, ніж у дерева стебел – це ...

3). Рослина, яка має м’яке соковите стебло, - це ...

9) Хвилинки-цікавинки. У формі повідомлення дослідників, презентацій.

Приймаючи участь у довгостроковому (2013-2018р.) проекті моделі навчального закладу «Школа радості», розроблено систему організаційно-функціональних і психолого-педагогічних настанов, які дають можливість багатоваріантної компоновки дій, форм, методів, прийомів, освітньо-виховних засобів та забезпечують не тільки формування міцних і глибоких знань учнів, а й розвитку пізнавальної сфери особистості та високий рівень їхнього здоров'я.

До уваги пропоную приклади використання здоров'язбережувальних технологій:

  1. ВИКОРИСТАННЯ РУХАНКИ, ПСИХОГІМНАСТИКИ, АРОМАТЕРАПІЇ ТА ФІТОТЕРАПІЇ

Діти стають обличчям одне до одного. Педагог читає вірш. Слухаючи його, учні виконують імітаційні рухи, вітаються одне з одним у різні способи: подаючи праву, потім — ліву руку; долоньками; мізинчиками; так, як вітаються пташки тощо.

Вчитель

У небі сонце сяє

І дощик накрапає,

Тому веселка з неба

Всміхається до тебе.

Пташина пролітає

І вітер повіває.

Заглянь-но під листочок —

Там підроста грибочок.

Ліворуч повернися,

Праворуч подивися.

Все гарне, як у свято,

Тож треба всіх вітати:

— Добрий день!

— Прикладіть долоньки до свого серденька і передайте його тепло своєму товаришеві. (Діти виконують вказівку вчителя. Потім сідають за парти).

На партах в учнів лежать паперові ялинки, ароматизовані маслом сосни сибірської.

Синоптик-черговий. Сьогодні — ... (називає дату). День тижня — ... (називає день). Надворі холодно (тепло): температура повітря опади ....

Вчитель. Восени дуже легко застудитися, тому під час сеансу ароматерапії виконаємо дихальні вправи. Сьогодні ви вдихатимете запах сосни сибірської, яка є не тільки противірусним засобом, а й додасть вам бадьорості на цілий день. На партах у вас — ялинки. Підніміть їх за ниточку вгору і, подувши, зробіть так, щоб вони затанцювали, а ви змогли помилуватися їхньою красою. Ці ялинки не тільки гарні — вони ще й бережуть ваше здоров я. Вдихніть їхній аромат — так пахне сосна сибірська. Сьогодні на уроці образотворчого мистецтва малюватимемо такі ялинки, а на уроках природознавства та основ здоров’я ознайомимося з темою “Осінь. Зміни в природі восени” та правилами загартування у цю пору року. На ранкову ж зустріч я запросила фітотерапевта.

До класу заходить заздалегідь підготовлений учень і розповідає про те, що фітотерапевтце лікар, який лікує різні захворювання рослинними препаратами: витяжками, настоями, напарами, відварами, капсулами із сухими подрібненими частинами рослин, мазями, зробленими з рослин, оліями тощо.

—Сьогодні фітотерапевт пропонує випити липово-малиновий чай, який рекомендують як протизапальний засіб при застудах, захворюваннях дихальних шляхів та шлункових розладах. Вживайте і будьте здорові! (Лікар розливає чай. Діти п’ють і дякують).

  1. ВПРАВИ З ЕЛЕМЕНТАМИ СМІХОТЕРАПІЇ

Вправи, які викликають у дитини сміх, можна вважати своєрідними ліками від стресу, болю та образ. У людини, яка сміється, в організмі виробляються ендорфіни, так звані гормони щастя. Сміх має бути щирим, від душі, оскільки в дитячому віці дуже важливо, щоб стреси та образи не мали тривалого впливу на організм.

Впроваджую у своїй роботі сміхові вправи з урахуванням особливостей предмета. Наприклад, можна опрацювати уривок розповіді про кумедні пригоди або гумореску. Доцільно також поєднувати сміхові вправи із казкотерапією.

“Який буває сміх?”. Наприклад:

За однією з версій бувають такі види сміху:

«сміх А» — ха-ха — є вираженням задоволення і радості;

« сміх Е» — хе-хе — демонструє заздрість, презирство і зловтіху;

«сміх І» — хі-хі — притаманний людям, які з насмішкою ставляться до інших;

«сміх О»— хо-хо — передає критику, сумнів і протест;

«сміх У»— ху-ху — виражає прихований страх і боягузтво.

Універсальною “сміховою вправою” є жартівлива фізкультхвилинка, яку виконують під музичний супровід.

Наприклад:

Фізкультхвилинка “Жаб'ячий хор"

Учні мають проспівати дитячі пісні, використовуючи замість слів лише “ква, ква, ква". Наступного разу можна '“нявчати", “гавкати”,мукати" тощо. Співаючи, школярі виконують рухи, властиві тій тварині, "мовою" якої вони співають.

З метою емоційного розслаблення і відпочинку дітей можна використовувати веселі ігрові вправи.

Наприклад:

Учитель читає загадку про якусь тварину, а діти імітують її поведінку.

  1. ПРИКЛАДИ ФІЗКУЛЬТХВИЛИНОК І РУХАНОК

Під час виконання фізкультхвилинок і руханок діти переключають увагу з розумової праці на фізичну; зміцнюють різні групи м’язів; застосовують хореографічні навички. Віршований текст або пісня, що супроводжує виконання вправ, покращує емоційний стан учнів і знімає їхню втому.

Приклад імітативної фізкультхвилинки на уроці “Я і Україна ”

Звучить мелодія А. Філіпенка “Зацвіла в долині... ”,

Вчитель. Запрошую вас відпочити. Проведемо фізкультхвилинку "Калинонька”.

Вчитель читає вірш “Калинонька ", діти виконують вправи.

У зеленому садочку

Ми калиноньки нарвемо,

(Піднімають руки, стають навшпиньки, імітують знімання калини).

І до кошиків плетених

Ми калиноньку складемо.

(Піднявши руки вгору, нахиляються вперед, торкаючись пальців ніг).

Ніжки хай потрудяться —

Танок розпочнемо,

(Тримаючи руки на поясі, тупають ногами).

Вправними,бадьорими

Ми усі зростемо.

(Піднімають зігнуті руки до плечей, розгинають руки).

Приклад руханки, яку можна провести під час будь-якого уроку

Вчитель читає вірш Дощик”, діти виконують вправи.

Крапа дощик-накрапайчик,

(Махають піднятими вгору руками).

Барабанить в барабанчик,

(Виконують рухи барабанщиків).

Бубонить у бубонець,

(Дзвенять бубонцями).

І щоб усі пішли в танець.

(Виконують танок).

Наші ручки — раз, два, три,

(Плескають у долоні).

Наші ніжки — раз, два, три,

(Тупають ніжками).

На носок, на каблучок,

(Виконують танцювальні рухи).

Ми танцюєм гопачок.

(З фольклору)

  1. ЕЛЕМЕНТИ МУЗИКОТЕРАПІЇ

Наприклад:

Гра “Веселий сміх”

Діти стають по колу і під музичний супровід передають м'яч, промовляючи такі слова:

Ти котись, веселий м’ячик,

Швидко, швидко по руках,

В кого є веселий м'ячик,

Той станцює гопака.

Коли стихає музика, учень, у якого залишається в руках м'яч, виконує танцювальні рухи, а всі діти повторюють їх за ним.

  1. САМОМАСАЖ

Масаж біологічно активних точок

Масаж виконують пучками вказівних пальців, коловими рухами під мелодію польської пісні-гри Ла-вата" (автор невідомий). На кожну точку натискають тричі.

Мої брівки дуже гарні — я іх масажую.

Носик дуже гарний в мене — я його пильную.

Мої вушка дуже гарні — я їх доглядаю.

Моя шийка дуже гарна — шийку полікую.

Мої ручки дуже вправні — тому їх люблю я.

По закінченні вправи учні всі хором промовляють.

Точки ці ми добре знаєм,

Тричі масажуємо,

І усім своїм знайомим радо рекламуємо.

Масаж очей

Погладжування заплющених очей, вібрація, натискання, масаж долонею і легка розминка має позитивний вплив на циркуляцію крові і розслаблення м’язів очей.

Прийоми масажу

  1. Двома пальцями — вказівним і середнім — виконують вісімкоподібний рух, огинаючи нижній край ока і брови. Рух повторюють 8-16 разів.

  2. Брови розгладжують великими і вказівними пальцями у напрямку до скронь (5-7 разів).

  3. Великими і вказівними пальцями повільно відтягують і відпускають складку шкіри над переніссям (5-7 разів).

Масаж вух

Самомасаж вух покращує кровообіг мозку, що сприяє поліпшенню пам’яті, розвиває слух та інтелект дитини. Такий масаж можна проводити на будь- якому уроці під час фізкультпаузи.

Прийоми масажу

  1. Середнім і безіменним пальцями утворюють виделку , яка обхоплює вухо спереду та ззаду. Виконують рухи вгору-вниз (5-7 разів).

  2. Узявшись за середину вушних раковин, повільно відтягують вуха вперед, а потім — назад, рахуючи до 7-9.

  3. Масаж можна супроводжувати промовлянням віршика.

Нумо, друзі, усміхнемось

І за вуха всі візьмемось.

Вниз потягнем свої вуха,

Щоби добре могли слухать.

Тепер вгору потягнемо —

Аж до неба доростемо!

Вуха в сторони потягнем —

Ніби Чебурашки станем.

Вперед вуха закрутили

І назад їх відхилили,

Розітремо, усміхнемось,

До роботи повернемось.

(Автор невідомий)

  1. ВИКОРИСТАННЯ СОЛЬОВИХ МІШЕЧКІВ

Учні початкових класів підчас виконання письмових робіт на уроках використовують мішечки з йодованою сіллю. Пишучи в зошитах, діти тримають торбинки на голові, що змушує сидіти за партами рівно і сприяє корекції постави. Йод потрапляє в організм під час вдихання парів солі, а також через шкіру голови, що є гарним засобом попередження короткозорості. Час використання — 10 хвилин.

Для виготовлення мішечків з йодованою сіллю використовують цупку натуральну тканину, через яку сіль не просипається. Маса солі — 200 грамів.

  1. ПСИХОГІМНАСТИКА

З метою зняття психоемоційного напруження, розслаблення, навіювання доброго настрою, бажаних способів поведінки і рис характеру, можна використати таку гру-вправу.

Гра-вправа “Капітан”

Хтось із дітей грає роль капітана. (Звучить аудіозапис музики, яка відтворює бурю). Учитель описує ситуацію, а учень рухами передає слова.

— Капітан стоїть на містку “корабля” і дивиться вперед. Навколо темне небо, високі хвилі, свище вітер. Але не боїться капітан бурі. Він почувається сильним, сміливим, впевненим. Капітан веде свій корабель до порту призначення. Спина пряма, ноги розставлені, погляд спрямовано вперед. Капітан підносить до очей уявний бінокль, керує діями дітей.

Капітан (учень)

Кораблик мрій усіх чекає,

Сміливих в подорож скликає.

Нас будуть хвилі колисати,

(діти сідають)

І ми почнемо засинати.

(Заплющують очі, схиляють голови вниз).

Хвилюється сильніше море.

(Діти із заплющеними очима виконують рухи руками вліво-вправо).

Погляньте: синє, неозоре.

(Розплющують очі, піднімають голови).

Вдихаємо морське повітря, (вдихають)

Милуємось всім навкруги.

(Повертають голови вправо-вліво).

І сонечко, і море, й вітер

До інших кличуть берегів,

(Складають руки над головою долоня до долоні).

  1. ЕНЕРГІЗАТОРИ

Більшість вправ-енергізаторів проводять з метою дати дітям порухатись у незвичній цікавій формі. Енергізатори дозволяють через гру налагодити і розвинути взаємодію, співпрацю між учасниками, сприяють вивільненню енергії, розвивають уміння швидко реагувати та приймати рішення в нестандартних ситуаціях.

Енергізатор “Подорож”

Під музику діти імітують різні види рухів, які називає педагог. Коли музику вимикають, учасники зупиняються і застигають на місці саме у тому положенні, яке співпало з вимкненням музики.

Наприклад:

Уявіть, що ви:

  • йдете босоніж по гарячому піску;

  • гуляєте з повітряною кулькою, коли дме сильний вітер;

  • переходите через бурхливий гірський струмок, перескакуючи з камінчика на камінчик; ступаєте вузькою стежкою, порослою височенною кропивою з двох сторін.

ВИСНОВКИ

Результатом впровадження здоров ’язбережувальних технологій у Парасковіївській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів стало зниження показників захворюваності, зростання рівня творчої активності учнів та середнього бала успішності, а головне — змінилося ставлення школярів до здоров ’я. Усе більше дітей розуміють, що здоровий спосіб життяце не тільки регулярне виконання фізичних вправ, відсутність шкідливих звичок та відвідування спортивних гуртків, але й реальне бачення себе як морально і фізично розвиненої особистості. Досягти таких результатів допомагала тісна співпраця педагогів і батьків у реалізації завдань «Школи радості».

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ

СОЛЕДАРСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ПАРАСКОВІЇВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ

Розвиток пізнавальної активності

на уроках природознавства

засобом елементів інтерактивних технологій

ПІДГОТУВАЛА:

ВЧИТЕЛЬ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ СИДОРОВА ВІКТОРІЯ МИКОЛАЇВНА

2017 РІК

Опис документу:
Використання інтерактивних технологій дає можливість для фахового росту, для зміни себе, для навчання разом з учнями. Після кількох старанно підготовлених уроків можна відчути, як змінилося ставлення учнів до вчителя, яка атмосфера у класі, і це служить додатковим стимулом до роботи.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Переглянути запис
2 академічні години