До ЗНО з НІМЕЦЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
5
міс.
1
7
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Розвиток музичного виконавства, мистецької освіти.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 10 клас

Тема: Розвиток музичного виконавства, мистецької освіти.

Мета: ознайомити учнів з музичною спадщиною видатних діячів національної культури; допомогти учням зрозуміти класифікацію жанрів української музики, розвивати навички дослідницької діяльності; знання про роль українського музичного мистецтва в розвитку національної культури; розвивати вміння порівнювати українську художню культуру минулого і сучасності; розкрити значення творчості українських виконавців.; виховувати інтерес до класичної музичної культурної спадщини.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Актуалізація знань.

1. Бліц опитування

  1. Назвіть відомого вам українського композитора XVIII ст., який увійшов в історію світової культури як реформатор церковного співу?
    (Д. Бортнянський, 1751-1825; його творчість вплинула на розвиток української хорової культури; на його спадщині вчилися М. Лисенко, М. Леонтович, Л. Ревуцький та інші.)

  2. З іменами яких митців пов’язане формування української опери? Наведіть приклади творів.
    (Друга половина
    XIX ст., С. Гулак-Артемовський «Запорожець за Дунаєм», 1862, М. Лисенко «Наталка-Полтавка», 1889, «Тарас Бульба», 1890).

  3. Якими засобами композитор створює художні образи?
    (Засобами музичної виразності: яскрава мелодія, гармонія, різнобарвна оркестровка, своєрідна ритміка інше.)

2. Практична робота.

Установіть відповідність.

«Вечір на Україні» І. Котляревський

«Запорожець за Дунаєм» А. Куїнджі

«Наталка-Полтавка» В. Городецький

«Будинок з химерами» С. Гулак-Артемовський

І. Левинський

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Слово учителя.

За часів відродження української культури необхідним є і знання тих звичаїв і культурних досягнень, що мали місце минулих століть. Органічно розвиваючись, ці культурні набуття сприяли існуванню української нації у її важкі історичні часи, підтримували дух народу у моменти суворих випробувань, що їх зазнавала Україна, і є невід’ємною частиною державної незалежності України.

Український народ має славу народу дуже музичного. Українська пісня, здобула собі визнання в цілому світі. Подорож української капели, з хоровим співом у 1919 та наступних роках по Європі та Америці була загальним тріумфом слов'янських хорів звичайно за українцями визнавалася першість. Українські селяни, співаючи без усякої науки, керуючись вродженою музичністю, ніколи не співають в унісон, а зразу розбиваються на різні голоси і кожен веде свою партію. Український церковний спів є, мабуть, одним із кращих у світі зі своїми стародавніми розспівами й новішими композиціями майстрів церковного співу, славних композиторів кінця XVIII та початку XIX ст.

ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфу уроку.

Музика – це рух, це як час.

Євген Станкович

1. Робота з епіграфом.

  • Ваше ставлення до класичної музики.

  • Як ви розумієте висловлювання, взяте за епіграф?

2. Слово учителя.

Поетична і музична обдарованість українського народу була основою високого рівня розвитку музично-пісенної творчості. У XIX столітті як і раніше побутують землеробські пісні календарного циклу, а також колядки, веснянки, колискові, весільні. Широкою популярністю користувалися пісні-романси «Їхав козак за Дунай», «Вiють вiтри», «Сонце низенько», а також створені на вірші Шевченка «Думи мої, думи», «Заповiт». З народного середовища висувалися талановиті співаки-кобзарі (Остап Вересай, Іван Кравченко-Крюковський, Гнат Гончаренко, Терентій Пархоменко, Михайло Кравченко, Андрій Шут та ін.).

Значного поширення набуло сімейне музикування, любительський молодіжний розважальний спів. Центрами розвитку музичної культури були духовні навчальні заклади, гімназії, приватні пансіони, університети, в яких вивчалася нотна грамота і теорія музики. Багато хто отримував професійну музичну підготовку в церковних хорах. Музика, спів міцно увійшли в повсякденне життя як міського, так і сільського населення. За жанрами пісні були різноманітними: ліричні, жартівливі, романси, виконувалися вони соло, дуетом, хором, під акомпанемент бандури, скрипки, гітари, фортепіано. Переважно це були авторські твори, які згодом розповсюджувалися і ставали народними. Концертну діяльність в містах України розгортали самодіяльні колективи. Традиційними серед інтелігенції великих міст були літературно-музичні вечори. Влаштовувалися добродійні концерти, особливо під час проведення великих контрактових ярмарок. Однак часто така діяльність наштовхувалася на адміністративні заборони. Наприклад, в 1867 у Києві був випадок, коли влада дозволила концерт за умови, що тексти пісень будуть звучати французькою мовою. Високого рівня досягла майстерність партесного (багатоголосого) співу. У XIX столітті хоровий спів поступово виходить за рамки чисто культового. Загальнофілософський зміст канонічних образів залучав до храму немало світських слухачів. З великими концертними програмами виступали хори Київської академії, Переяславської семінарії. Розвиток своїх національних традицій гальмувався, оскільки перевага адміністративно надавалася іноземним авторам.

3. Виступ підготовлених учнів.

1 група: доповідь учнів «Загальна характеристика розвитку музичної культури XІXст.».

  • Інтерактивна вправа «Закінчи речення»: «У XІX ст.. в Україні були популярними класичні твори …

2 група: доповідь учнів «Творчість Станіслава Людкевича (1879-1979рр.).

  • Інтерактивна вправа «Закінчи речення»: «Творча спадщина композитора …» (включає майже всі жанри, окрім балету).

3 група: доповідь учнів «Творчість композитора Льва Ревуцького (1889-1977).

ІУ. Підсумки уроку.

1. Запитання до класу.

- Назвіть українського композитора, основу спадщини якого складають хорові мініатюри – обробки українських народних пісень: «Щедрик», «Дударик» та інші. (М. Леонтович, 1877-1921)

  • Хто з українських композиторів започаткував традиції авангарду в українській музиці? (Б. Лятошинський)

  • За які твори С. Людкевич одержав державну премію? (за кантату-симфонію «Кавказ» та «Заповіт»).

У. Домашнє завдання.

Вивчити матеріал, підготувати повідомлення про значення драматургії у розвитку української культури.

  • Назвіть автора музики до кінофільмів «Ярослав Мудрий», «Легенда про княгиню Ольгу», «Роксолана»? (Є. Станкович)

  • Назвіть українського композитора і хорового диригента XXст., організатора Українського державного народного хору, який після смерті композитора носить його ім’я? (Г. Верьовка)

Домашнє завдання.

Підготувати повідомлення:

  1. Напрями популярної української музики ХХ ст.: від фольклору до джазу.

  2. Провідні актори та режисери в Україні ХХ ст.

  3. Ігровий кінематограф. Творчість О. Довженка.

  4. Творчий портрет І. Миколайчука.

  5. Творчий портрет Л. Бикова

  6. Феномен українського поетичного кіно: С. Параджанов, П. Тодоровський.

  7. Документальний та науково-популярний кінематограф: С. Буковський, О. Коваль.

  8. Анімаційне українське кіно: В. Левандовський, В. Дахно, Д. Черкаський.

Випереджальне завдання.

Продовжити оформлення альбому «Історія і культурна спадщина мого народу» з ілюстрованими і текстовими сторінками.

5

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.