Розвиток мовлення. Виразне читання байки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема уроку: виразне читання байки.
Мета уроку: виробляти в учнів навички виразного читання, вміння оцінювати читанн художніх творів однокласниками, виховувати естетичні смаки.

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання (байка напам’ять)

ІІІ.. Вступне слово вчителя про роль виразного читання у вивченні художньої літератури, у розвитку естетичних смаків читців і слухачів.
Коротка інформація про байку як жанр і особливості її читання

(Слово вчителя. Виразне читання байок, це, скоріше, не виразне читання, а виразне розповідання. Як свідчать сучасники І. Крилова, він читав свої байки таким тоном, в такій простодушній і природній манері, що його читання можна було сприйняти за продовження житейської розмови.
Тобто в основі читання байки лежить принцип живої і природної оповіді, що включає в себе таке ж живе і природне відтворення реплік персонажів. При цьому слід пам'ятати, що жива мова багата відтінками, а тому читець має передати не тільки основний зміст байки, але й всю різноманітність її логічного й емоційного наповнення.

Авторський текст, що передує розвитку подій, читається оповідально-інформативним тоном, що підготовлює до сприйняття основних подій. Але не завжди всі слова автора треба читати "нейтральним" тоном. Наприклад, авторські коментарі до негативних вчинків героїв треба читати з іронією, ніби "присвоївши" авторський текст, подати його як "свою" розповідь про реальні події та їх учасників.

Особливої майстерності вимагає читання реплік, адже кожна дійова особа байки втілює в собі певний тип людей. Тут вже знадобиться розвинена уява читця про індивідуальні особливості характеру персонажа, манеру його поведінки, а також вміння міняти висоту голосу, його силу, темп. Але читцеві не варто надто захоплюватися "перевтіленням" у героїв байки — тварин, адже основне спрямування твору — це розкриття вад людей, яке автор здійснює через алегорію і елементи комізму.

Мораль байки промовляється повільніше, повчально, у вигляді розмірковування. Це або нагадування відомої істини, або порада мудрої людини, або іронічна критика якогось вчинку. Перед мораллю і після неї треба обов'язково зробити психологічні паузи, щоб привернути увагу слухачів до того висновку, який втілений автором у моралі.

Радимо для відпрацювання сили і висоти голосу підібрати приклади речень з байки, яка буде читатися (тихо і тоненько за Ягня, голосно і на низьких нотах за Вовка). Для відпрацювання дикції, крім традиційного вимовляння скоромовок, можна знайти в тексті байки 34 словосполучення, цікавих з точки зору вимови. Наприклад, повторити 5 разів у наростаючому темпі "насмілюсь вам сказать", "у сильного безсилий винен завсігди", "звідкіль таке нахабство в світі", "мовчи, гоноровите" тощо, чітко артикулюючи кожен звук.
1. Техніка читання (запис в зошит)
а) оцінка техніки мовлення (дихання, голос, дикція);
б) оцінка логіки читання (паузи і наголоси);
в) оцінка емоційності читання;
г) оцінка сценічності поведінки.

Виразне читання байок І. Крилова

Підсумок уроку

Домашнє завдання: навчитися читати байку, підготуватися до к/р

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
4
міс.
0
9
дн.
1
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!