Розробки уроків з української мови для 9-го класу

Опис документу:
Тема. Основні види складнопідрядних речень. Розрізнення сполучників та сполучних слів. Мата: поглибити знання учнів про особливості будови складнопідрядного речення, засоби зв’язку в ньому; ознайомити з основними видами складнопідрядного речення;навчити розрізняти сполучники підрядності і сполучні слова;розвивати організаційно – контрольні вміння оцінювати роль різних видів складнопідрядних речень у текстах;

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Основні види складнопідрядних речень. Розрізнення сполучників та сполучних слів.

Мата: поглибити знання учнів про особливості будови складнопідрядного речення, засоби

зв’язку в ньому; ознайомити з основними видами складнопідрядного речення;навчити

розрізняти сполучники підрядності і сполучні слова;розвивати організаційно –

контрольні вміння оцінювати роль різних видів складнопідрядних речень у текстах;

розвивати творчі вміння моделювати складнопідрядні речення відповідно до мети й

обставин спілкування та використовувати їх у висловлюваннях уписьмовій та усній

формі; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу виховувати

любов і повагу до народної культури своєї нації, рідного народу, його мови , своєї держави.

Тип уроку: засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)

Обладнання: таблиця «Складнопідрядні речення», дидактичний матеріал, схеми речень.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.

  1. Самостійна робота. Записати речення. Визначити вид підрядного речення.

Яка гарна селянська доля, коли є навкруги колос! Та й колос нині запечалений, бо не стало біля нього ще одного хлібороба (М. Стельмах). Тільки старі люди вміють чекати, бо вони ближчі до вічності. Молодість нетерпляча (П. Загребельний). Татари йдуть воду пити увечері, як уже смеркне ( Остап Вишня). Життя – це вгору підняті крила, як у тої чайки, що летить ночувати на степове озеречко (М. Стельмах). Ранньої весни , коли ще не цвітуть конвалії, півники й тендітні сокирки, школярики носять до школи ті жовті, соковиті, аж рипучі квіти, бо й вони веселі, дарма що не пахнуть, лише водою віддають, сирою землею та молодим жабуринням (Г. Тютюнник).

  • Визначити головні та підрядні речення.

  • Назвати слова, якими поєднано частини складнопідрядного речення.

  • Чи всі ці слова є сполучниками?

  1. Таблиця «Складнопідрядне речення».

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу..

  1. Колективна робота з текстом.

Розкошами, красою віє над степом… Світить над ним місяць. Довгою стрічкою розтягнулися кучеряві верби.

Дівчина, прихилившись до верби, заплющила очі, марить і співає. І ввижається бідній дівчині в старих лахміттях, що не наймичка вона, не сирота… Вона дочка – одиначкабагатого батька. У неї шовком шиті сорочки, дорогії килими, дукачі срібні… Та не милі вони їй, бо не хоче її любити козак молодий. А той козак - такий хлопець, яких тепер немає. Він у пишному вбранні, що сяє, як сонце… Сидить козак на коні перед нею, хороший, вільний, як вітер степовий. А вона стоїть перед ним засмучена та стиха докоряє йому, що не по правді він з нею живе… (За С. Васильченком).

  • До якого стилю належить текст? Якого типу мовлення?

  • Випишіть складнопідрядні речення, розділивши їх на дві групи відповідно до того, чим з’єднане головне речення з підрядним: сполучником чи сполучним словом (займенником, прислівником).

  1. Слово вчителя.

  • Які речення називаються складнопідрядними?

  • Як визначити змістове відношення між головною та підрядною частинами складнопідрядного речення?

  • За допомогою яких сполучників та сполучних слів поєднується головна та підрядна частини складнопідрядного речення?

  • У чому відмінність між сполучниками та сполучними словами?

За значенням і будовою складнопідрядні речення поділяються на три основні види:
• з підрядними означальними частинами;
• з підрядними з'ясувальними частинами;
• з підрядними обставинними частинами.

Складнопідрядні речення

Головною частиною складнопідрядного речення є та частина, від якої ми ставимо запитання до підрядної частини. Залежно від того, яке питання можна поставити від головної частини до підрядної, виділяють такі типи складнопідрядних речень: з’ясувальні, означальні, обставинні. Наприклад: Ті, що в будинках розкішних живуть, нам не поможуть в недолі (Г. Чупринка). Доки сонце зійде, роса очі виїсть (Народна творчість).

Підрядна частина приєднується до головної частини підрядними сполучниками. Підрядні сполучники служать для зв’язку частин речення і не бувають членами речення. За будовою вони, як відомо, поділяються на прості : що, як,щоб, якби, якщо, хоч, ніж,мов, чи та ін., і складні: через те що, тому що,у зв’язку з тим що, дарма що.

Сполучні слова є повнозначними частинами мови, вони не лише з’єднують підрядне речення з головним, а й виступають членами підрядного речення.

Наприклад: Хоч руки чорні, та робота біла (Народна творчість). Хто думає, той і розум має (Народна творчість). А на тому місці, де густими хащами поросла стежина, потягнулася до сонця ніжна і тендітна квіточка – ромашка.У наведених прикладах сполучні слова виступають сполучником (хоч), підметом (хто), і обставиною (де). Отже, у ролі сполучних слів виступають відносні займенники і прислівники: що, хто,який, як, де, чий, котрий, куди, звідки,чому та ін.

V. Виконання завдань і вправ творчого характеру.

1, Пояснювальний диктант. Записати речення. Визначити вид підрядної частини, поставити запитання.

А ще я люблю, коли з лісу несподівано вигулькне хатина… (М. Стельмах). Треба стати навколішки, ще й нахилитись в поклоні, щоб живою водою омити і душу, й лице (Г. Пастушенко). А сум, що котиться щоками, спада у вранішню росу (В. Крищенко). Під небом соковитим і дзвінким, де ходить вітер теплий ірумяний, вони будують променистий дім (М. Рильський). І той любовю повниться до світу, хто рідну землю має під собою… (М. Вінграновський). Дарма що стояло тихе, сонячне безвітря, листя тріпотіло на деревах уздовж шляху (Ю. Смолич).

  1. Творче завдання. Скласти речення, які відповідали б поданим схемам. Чим виступають з’єднувальні слова у реченні: сполучниками чи сполучними словами?

{ }, ( коли…). { }, ( що…). {}, ( де…). {}, ( який…).

  1. Коментоване письмо. Визначити види речень. Назвати головну йпідрядну частини. Схарактеризувати засоби зв’язку.

Бачу за морями золоті дороги, де припав до неба синьоокий степ (В. Сосюра). Моє дитинство – дзеркало, у якому відображались небеса (Є.Гуцало). Послухайте, як дихає земля (О. Гончар). Життя зриває дні мої, неначе вітер зриває листя (В.Сосюра). Струмками, що рвалися з-під снігових підошов, бринів березень (П. Інгульський).Сонце пекло так, що й уночі степ пашів (Ю. Яновський). Тільки той ненависті не знає, хто цілий вік нікого не любив (Леся Українка). Там, де сонце торкнулось вершечків дерев, спалахнуло листя золото-зеленим вогнем (М. Коцюбинський).

  • Зясувати орфограми у виділених словах.

  1. Робота з підручником. Усне виконання вправи 149.

VІ. Підсумок уроку.

1.Переписати речення, вставляючи потрібні за змістом підрядні сполучники  або  сполучні слова. Розставити  розділові  знаки.  Пояснити  свій вибір.
  1. У  високій  траві шарудів дощ  ... хтось ходив по ній  (І. Нечуй-Левицький).  2. Хоч  раз  би  піднятись  туди  ...  й  птах  ніякий не бував  (О. Гончар). 3. Поет не боїться від ворога смерті  ... вільная пісня не може умерти (Леся Українка). 4. У вагонах видно ще спали  ...  вікна  були  закриті шторами  (П.  Загребельний).  5. Нам не можна  прожити  без  того  ...  не мріяти  і  не  творить!  (Б. Олійник). 6. Вовк  сильним  видався  таким  ...  всі  тремтіли перед ним і Левом  звали всюди  (Л. Глібов). 7. Уклін чолом народу  ... рідну мову нам зберіг  (Олександр Олесь). 8.  ... хочеш ти добро зробити поспішай його робити швидше  (Б. Грінченко).

  • Зробити  синтаксичний розбір одного речення  (на вибір).

  1. Дати відповідіна запитання.

VІІ. Домашнє завдання.1. Повторити правила за підручником.

  1. Виписати 8 складнопідрядних речень з художньої літератури, визначити їх вид.

  2. Написати твір-мініатюру в художньому стилі,використовуючи складнопідрядні речення

«Павутинки зимової днини».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Мовленнєва майстерність педагога Нової української школи. Вербальний і невербальний імідж»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.