Розробки уроків на 1-2 клас з використанням стратегії «Передбачення».

Українська мова

Для кого: 1 Клас, 2 Клас

18.09.2021

167

12

0

Опис документу:

Цей вид організації навчального процесу (стратегія "Передбачення") можна використовувати для роботи над аналізом художніх творів; виділити головне; вносити в урок елементи гри; дає можливість залучити до роботи усіх учнів.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної

педагогічної освіти» Запорізької обласної ради

Кафедра початкової освіти







Розробити фрагменти уроків (не менше 5) у 1-2 класах з використанням стратегії «Передбачення».





Виконала:

Черкун Лілія Сергіївна

вчитель початкових класів

КЗ «Пологівської ЗОШ I-II ступенів»

Група 2













Пологи, 2020

Вступ

Сучасні зміни в освіті вимагають використання інноваційних технологій навчального процесу. Використовуючи їх, вчитель досягає кращого результату в роботі з учнями; так, підвищується мотивація учнів до навчання, а також процес навчання будується більш раціонально та якісно.

Однією з таких технологій, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє його розвитку особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення.

Критичне мислення – це процес творчої переробки інформації.

Метою авторської розробки є створення фрагментів уроків у 1 та 2 класах з використанням стратегії «Передбачення» та довести, що стратегія «Передбачення» спрямована на формування умінь прислухатися до того, що говорять інші; формувати точку зору і відстоювати її.

Завдання: ознайомитися з стратегією «Передбачення»; видами стратегії; описати алгоритм роботи з конкретним видом стратегії в контексті уроку; впроваджувати власні розробки на уроках.

Цей вид організації навчального процесу можна використовувати для роботи над аналізом художніх творів; виділити головне; вносити в урок елементи гри; дає можливість залучити до роботи усіх учнів. Наведу приклади застосування стратегії «Передбачення».











Основна частина

Українська мова 1 клас

Тема: Велика буква П. Читання речень і тексту з вивченими літерами.

Мета: Ознайомити учнів з великою друкованою П; навчити друкувати її; закріплювати вміння друкувати вивчені літери, писати слухові диктанти; розгадувати кросворди; формувати навичку читання, уміння добирати заголовок до прочитаного тексту; розвивати вміння передбачати за малюнком те, про що йдеться в тексті та вчити аналізувати, порівнювати власні припущення з ідеєю та змістом тексту; формувати компетентність спілкування рідною мовою; виховувати інтерес до музики, спорту.

Обладнання: різнокольорові кружечки для об’єднання в групи (жовтий, зелений, червоний), картки з малюнками під для роботи в групах; малюнок з зображенням дерева; картки з зображенням плода.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

1.Організаційний момент.

Пролунав дзвінок – починаємо урок,

Працюватимемо старанно, щоб почути у кінці,

Що у нашім першім класі діти - просто молодці!

2. Робота в групах. Гра «Знайди предмети, у назвах яких є звук [п] »

(Діти об’єднуються у групи за кольорами кружечків, що лежать на партах; роздивляються задані малюнки, обговорюють та визначають чи є зображені предмети, назва яких має звук [п]; потім групи презентують свої роботи ).

3. Вправа «Слухняний ротик». Робота над скоромовкою.

Росте липа біля Пилипа

  • Спочатку читає вчитель;

  • Потім учні промовляють з нарощуванням темпу;

  • Потім промовляють окремі учні(хто хоче ще раз спробувати або в кого не виходить з декількох спроб)

  • Обговорення змісту скоромовки:

  • Біля кого росте липа?

  • З якої букви починається ім’я хлопчика? Як ми його напишемо?

  • Сьогодні ми подружимося з великою буквою П та навчимося її друкувати.

4. Робота з підручником (с.80)

_ Розгляньте малюнок. Куди прийшли діти? Чим вони займалися?

- Який настрій у дітей? Як ви вважаєте, чому?

- Хто з вас уміє плавати?

_ Не всі діти вміють плавати, але обов’язково з часом навчаться. Яким видом спорту займаєтесь ви?

- Придумайте імена дітям, зображеним на малюнку. Але обов’язково, щоб імена починалися на букву «пе».

-З якої букви їх запишемо?

5.Розглядання букви. Аналіз її графічної будови. Порівняння малої та великої букв.

6. Розминка для пальчиків. Письмо друкованої букви П, складів і слів з нею.

  • Письмо букви в повітрі;

  • Письмо по клітинках зошита;

  • Друкування слів за поданим зразком.

7. Руханка.

(повторення рухів під відеозапис руханки «А ти лети у далекі світи» https://www.youtube.com/watch?v=_eD21EzS5ig )

8. Продовження роботи з букварем.

  • Читання таблиць зі складами «хором».

  • Читання слів «ланцюжком».

  • Читання «неправильних» речень. Утворення правильних. Читання правильних речень.

9. Слуховий диктант.

Учні друкують тільки першу букву з кожного слова.

Парасолька, Павлик, приїхав, Поліна, вареники, Клава, сонце, лійка, Надійка, верблюд, модний, Максим, Василь, квітка.

Самоперевірка: учитель повторює слова, учні піднімають цеглинки ЛЕГО: велика буква – цеглинка жовтого кольору, мала буква- цеглинка зеленого кольору.

10. Фізкультхвилинка для очей .

Очі швидко обертаєм, головою не хитаєм.

Вліво раз, два, три, чотири.

Вправо стільки ж повторили.

По колу очі обертаєм і усе навколо розглядаєм.

Раз коло, два і три, чотири.

Щільніше очі ми закрили.

11.Робота над текстом букваря (ст.81).

  • Ознайомлення з буквою «ха».

  • У тексті, з яким ми зараз ознайомимося, зустрінеться слово слухали (буква «ха» обведена рамочкою). Цю букву ми ще не вивчали, запам’ятайте її. Прочитаймо разом це слово – «слу-ха-ли».

  • Стратегія «Передбачення» за малюнком до тексту

  • Розгляньте малюнок. Кого ви на ньому бачите?

  • Що роблять герої нашої розповіді?

  • Як ви думаєте, про кого чи про що йтиметься в тексті?

Читання тексту вчителем.

Рефлексія.

  • Чи справдилися ваші очікування?

  • Що відмінного і що схожого між вашими очікуваннями і розповіддю з букварика?

  • Хто головні герої тексту?

  • Чим захоплюється Поліна ?

  • А ким Павлик?

  • Що робив песик, коли Поліна грала на піаніно?

  • Який настрій у дітей та песика?

  • Який би заголовок до цього тексту ви дібрали?

  • Чи є у вас цікаві захоплення або улюблені заняття? Розкажіть.

  • Читання тексту «ланцюжком» по реченню.

  • Розгадування кросворда.

12. Підсумок уроку.

-Яку букву вивчали на уроці?

- Навіщо вміти друкувати велику букву П?

  • Рефлексія «Дерево творчості»

На дерево діти прикріплюють карточку з відповідним значенням до свого настрою на уроці, згідно своїх відчуттів.

«Плід» означає, що урок пройшов корисно і плідно.

«Квітка» - досить непогано.

«Зелений листок» - щось було, звісно, але взагалі – незрозуміло.

«Жовтий листочок» - невдалий урок.

  • Дякую, діти, за урок! За те, що старалися, працювали, відповідали!



Українська мова 1 клас

Тема.  Робота з дитячою  книжкою. Казка «Рукавичка».

Мета: формувати мовленнєву компетентність. Закріплювати вміння здійснювати мовний аналіз слів, проводити звуко – буквенний аналіз слів, удосконалювати техніку читання; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, творчі та акторські здібності, пильність  зору та уважність; виховувати любов до природи та друзів наших менших.

Обладнання: малюнки тварин, маски до казки «Рукавичка», стилізоване зображення рукавички , фішки для звукового аналізу, текст казки «Рукавичка»; смайлики з зображенням усміхненого обличчя, здивованого та задоволеного облич для розподілу на групи.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.

                                                        Хід уроку

1.Організаційний момент

- Ми починаємо урок! А на уроці ми:

Уважні!

Розумні!

Організовані!

Кмітливі!

2. Повідомлення завдань і теми уроку.

- Дорогі діти, сьогодні на уроці ми будемо говорити, думати, творити. Урок у нас буде незвичайний…

Сьогодні, коли я йшла у школу, мене зустріла сорока і передала вам листа. Хочете дізнатися, що в ньому?

-         Зараз прочитаємо!   «Шановні першокласники, запрошуємо вас  в гості у наш новий будиночок.  Лісові звірі.»

- Що ж, діти, вирушимо у подорож казковим лісом, в гості до звіряток? Ви згодні?

  3. Повторення і закріплення вивченого матеріалу.

  • Мозковий штурм.

-   А як же ми знайдемо дорогу? Давайте спитаємо у цих лісових жителів, може вони знають.

( На дошці прикріплені малюнки тварин: миші, поні , корова, ворона, сорока і склади ми, ні, во,ко,ро. )

- Ой, та в них сталася біда, вони «загубили» свій склад. Але якщо ми їм допоможемо, тварини вкажуть нам дорогу. Давайте прочитаємо склади і з’ясуємо де чиє місце. Будьте уважними не зробіть помилки!

 ( Діти читають склади, а потім підбирають до малюнка склад, який є у назві тварини і прикріплюють поруч.)

  • Звуко – буквений аналіз слів. Робота в групах.

Діти діляться на групи, відповідно до смайликів, які лежать у них на партах.

- Їжачок знає де живуть наші лісові друзі , але теж приготував для нас завдання, скласти звукову модель слова «казка». Позмагаємося чия група швидше і правильніше виконає завдання.

   Дітям на кожну групу роздаються фішки. Коли всі завдання виконають, учитель відкриває правильну звукову схему. Перевіряється правильність виконання завдання.


- Молодці, діти, ви добре попрацювали, допомогли Їжачкові, тому він сказав, що нам треба іти до Сови.

  • Гра «Закінчи рядок».

   Мудра Сова складає віршик і не може підібрати потрібні слова, давайте допоможемо їй.

   Чистомовки .

                          Ла – ла- ла – воду … (лила)

                          Ло – ло – ло – їдемо в …  (село)

                          Ли – ли – ли – липку по…  (лили)

                          Лі – лі – лі – рученьки … (малі)

                          На – на – на – смішна но …(вина)

                          Но – но –но – добірне зер… (но)

                          Ну – ну – ну – житечка на… (жну)

                          Ні – ні – ні сонце у … (вікні)

- Щиро вдячна вам Сова за допомогу.

  - Молодці ось і виконали ми завдання ,а тепер згадаємо нашу фізкультхвилинку.

4 . Фізкультхвилинка «Веселі звірята» https://www.youtube.com/watch?v=5gxZ2-Hoyqo


5.Робота з дитячою книжкою.

  • Актуалізація опорних знань. Гра «Телеграф»

- А ось Сорока прилетіла, вона в лісі все знає про всіх і розповість нам хто ж запросив в гості, коли ми їй передамо скільки складів у кожному з цих слів.

Вам потрібно поплескати в долоні стільки разів, скільки у слові складів.

  Вчитель читає слова мишка, жабка, зайчик, лисичка, вовк, ведмідь, кабан, а діти визначають кількість складів.

  Яким словом ми можемо назвати всі ці слова? (звірі)

 

  • Стратегія «Передбачення» за загадкою

  • Ось хто запросив нас в гості, а в якому будиночку вони живуть ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.

                  В лісі звірам всім на втіху,

                  Що згубив старенький дід?

                  Влізли мишка туди й жабка,

                  Заєць лиска, вовк, ведмідь,

                  Ще й кабан – іклан. Будь ласка

                  Відгадайте, що за казка?(Рукавичка)

- Здогадайтеся зі слів загадки, що сталося в лісі.

- Хто загубив рукавичку?

- Хто став жити в рукавичці?

- Як далі розвивалися події?

- Чим закінчиться казка?

Робота з казкою «Рукавичка».

  • Сьогодні цю казку ви не тільки послухаєте , а ще спробуєте її показати.

Вчитель демонструє книжку та читає казку.

  • Перевірка сприймання учнями казки.

     Побудова «Асоціативного куща»

На дошку прикріплюється малюнок рукавички.

   -Діти, які звірі жили в рукавичці?

Діти називають тварин, а вчитель прикріплює їх малюнки.

- Чи справдилися ваші очікування?

- Що відмінного і що схожого між вашими очікуваннями і казкою з книжки?

- Яка версія казки вам більше сподобалася? Та, що ви придумали чи та,що в книжці?

6. Інсценізація казки.

   - Діти, хтось із вас був у театрі, на виставі?

Зараз ви спробуєте себе в ролі акторів.

   Учням роздають маски. На передній план виставляється велика рукавичка.

Учитель читає слова автора, при потребі, допомагає учням.

 7. Підсумок уроку.

  • «Мікрофон»

-Чи сподобалося вам бути акторами?

- Що найбільше сподобалося на цьому уроці ?


- Ось і підійшов до кінця наш урок. А чого ми навчилися на цьому уроці?


На перерві можна включити для перегляду мультфільм «Рукавичка» https://www.youtube.com/watch?v=GgXzVCV1nGQ


Українська мова 1 клас. Фрагмент уроку. Стратегія «Передбачення»

Тема: Звук [и]. Буква и. Встановлення відповідності між малюнками і звуковими схемами слів. Робота з дитячою книжкою .Грицько Бойко «Бруднуля»

Мета: ознайомити учнів з друкованою буквою и; вчити друкувати її; удосконалювати вміння робити звуковий аналіз слів, виконувати завдання на встановлення відповідності, складати речення за малюнками, читати чистомовки, розпізнавати букву и в тексті; вчити сприймати на слух текст, відповідати на запитання за його змістом; формувати уявлення про кросворди і вміння розгадувати їх; розвивати вміння передбачати зміст тексту за малюнком; формувати компетентності спілкування державною мовою, соціальну та здоров’язбережувальну, мистецьку, природничу компетентності; розвивати інтерес до дитячих книжок; виховувати турботливе ставлення до свого здоров’ я, прагнення бути охайним.

Обладнання: цеглинки ЛЕГО у «Чарівному мішечку», малюнки тварин, книжка «Бруднуля» Грицька Бойка.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

  1. Організаційний момент

  2. Вправа «Чарівний мішечок»

  3. Робота над реченнями

  4. Звуковий аналіз слів.

  5. Графічний аналіз букви и.

  6. Пальчикова гімнастика «Квітка»

  7. Друкування літери и.

  8. Робота з букварем на ст.. 44

  • Бесіда до малюнка

  • Звуковий аналіз слова «гриби»

  • Робота над текстом. Читання «ланцюжком»

  1. Фізкультхвилинка

  • Бесіда за змістом прочитаного тексту.

  1. Робота з дитячою книжкою. Грицько Бойко «Бруднуля»

Стратегія «Передбачення» за назвою твору

  • Вчитель демонструє учням книгу. Після чого ставить питання:

-Прочитайте назву оповідання…(для читаючих учнів)

- Як ви розумієте слово бруднуля?

- Чи були у вашому житті випадки, коли ви самі були брудними?

- Чи було вам незручно, соромно?

- Як ви думаєте, про що йтиметься в цьому оповіданні? Давайте спробуємо передбачити, а потім з’ясуємо чи вийшло в нас.

  • Читання тексту вчителем.

  • Бесіда за текстом .

-Чи справдилися ваші очікування?

-Що відмінного і що схожого між вашими очікуваннями і текстом з книжки?

- Яке ім’я мала героїня ?

- Чому її звали бруднулею?

- Як вона поводилася за столом?

- Які поради ви дали б дівчинці?

11. Підсумок уроку.

12 Рефлексія.



2 клас Українська мова. Фрагмент уроку з стратегією «Передбачення».

Тема. Уривок з казки О. Іваненко «Синичка».

Мета: вчити дітей давати оцінку твердженню, порівнювати й аналізувати; удосконалювати знання учнів про прикметники; розвивати мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати бережне ставлення до птахів.

Обладнання: підручник “Українська мова та читання” (автор Г. Остапенко) кліп зі співом синиці, роздруківка Вірю не вірю”, Як назвали пташку?”, “Слова для опису”.

Хід уроку

.

1.Організаційний момент.

  1. Діалог-дослідження “Загадки та відгадки”.

3.Вправа “Чи вірите ви, що…?”.

4. Розповідь вчителя про синичок. Короткі факти.

5. Дослідження-асоціація “Як назвали пташку?”.

6.Фізкультхвилинка

7.Робота з текстом «Синичка і зима».

  • Стратегія Передбачення за опорними словами

Вчитель вивішує на дошку слова: синичка, не відлетіла, зима, люта, пісню співала, чути в лісі,скрізь сніг, не кориться, задули вітри.

-Діти, прочитайте дані слова та словосполучення. Спробуйте спрогнозувати про кого йтиметься в тексті та які пригоди відбуваються?

  • Читаємо текст “Синичка і зима” (завдання 7, с. 92–93 підручника) самостійно мовчки або пошепки.

-Давайте з’ясуємо чи справдилися ваші прогнози. Які події справдилися? А які ні?

  • Вправа «Продовжи казку»

Діти придумують продовження казки. Пропоную оформити його як серію зображень— кадрів коміксу.

8.Підсумок уроку .

Вправа «Незакінчене речення»

  • Сьогодні на уроці я дізнався/лася, що синиці – це

  • В Україні живе …

  • Мені було цікаво…


Урок ЯДС у 2 класі. Фрагмент стратегії «передбачення»

Тема 1. Зміни. Що змінилося в мені?

Мета. Створити умови для з'ясування змісту «зміни», формувати навички визначати зміни , які відбулися з кожним учнем; вміти порівнювати зміни за однією або декількома ознаками.

Хід уроку:

1.Організаційний момент.

2. Актуалізація знань.

3.Повідомлення теми, мети уроку.

  • Стратегія «Передбачення» за прислів’ям

  • Вчитель зачитує прислів’я; учні з допомогою вчителя з’ясовують значення прислів’я .

Велике дерево по волі росте.

Дивись на зріст, та питайся розуму.

  • Учні роблять передбачення про тему уроку, стосовно змісту прислів’я

2. Обмін інформацією. «Що змінилося в мені? Як я виріс?»

3. Робота з книжкою. Читання та обговорення прочитаного.

Вправа «Мікрофон».

4. Фізхвилинка

5. Групове заняття «Пантоніма».

Діти в парах показують, чого за літо вони навчилися, що в них змінилося.

За сигналом вчителя учні повертаються у коло і розповідають про свого товариша, що з ним відбулося за літо.

5. Робота з коміксом на с.23.

6.Підсумок уроку.

Теми для щоденника вражень.

- Що доброго мені вдалося зробити за літо.

- За літо я навчився ….

Висновок

В розробці наведено всі п’ять видів стратегії «Передбачення». Їх доцільно використовувати на уроках української мови та ЯДС у 1-2 класах.

Взагалі, ця стратегія універсальна; її можна використовувати не лише у наведених мною уроках, а й на уроках математики, мистецтва і навіть фізкультури. Дітям дуже подобається передбачати за картинками, тому це легко забезпечує розвиток критичного мислення на всіх уроках.



Список використаних джерел:

  1. Абрамюк Т.Л. Українська мова.1 клас.-Х.: Вид.група «Основа», 2019.-147с.

  2. Большакова І. Критичне мислення. Початкова школа. Київ : Вид. дім «Перше вересня», 2016. 144 с.

  3. Козира В. М. Технологія розвитку критичного мислення у навчальному процесі : навчально-методичний посібник для вчителів. Тернопіль : ТОКІППО, 2017. 60 с.

  4. Пономарьова К.І. Буквар: Підручник для учнів 1 класу(1 частина).- К.: «Оріон», 2018.с. 44-45;80-81.





















Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.