Розробки уроків інтегрованого курсу «Я досліджую світ» Тема “Зима” (1клас)

Я досліджую світ

Для кого: 1 Клас

15.08.2021

94

3

0

Опис документу:
В основу цих навчально-методичних матеріалів покладено Модельну навчальну програму для першого класу, розроблену учасниками проекту «Нова українська школа» та схвалену ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» для використання в загальноосвітніх навчальних закладах.
Перегляд
матеріалу
Отримати код






Розробки уроків інтегрованого курсу

«Я досліджую світ»

Тема “Зима”


Автор:

Бережняк Світлана Іванівна,

вчитель початкової школи

Прилуцької ЗОШ І-ІІІ ступенів №3

імені Сергія Гордійовича Шовкуна

Прилуцької міської ради

Чернігівської області












Тема тижня «Зима»

Мета:

  1. когнітивна: навчити учнів спостерігати за сезонними змінами у живій та неживій природі, ділитися власними почуттями та емоціями від прослуханого висловлення;

  2. афективна: формувати навички дослідницької діяльності, класифікувати та узагальнювати набуті знання та вчитися застосовувати у повсякденному житті: добирати аргументи у процесі дискусії; формувати уміння сприймати красу довкілля взимку , висловлювати судження про побачене та почуте;

  3. психомоторна: спонукати учнів дотримуватись правил безпечної поведінки у навчанні та повсякденному житті: формувати навички аналізу критично – наслідкових зв’язків між подіями.

Очікувані результати тематичного тижня:

на кінець тижня учні знатимуть:

  • основні ознаки зими;

  • зимові зміни в живій та неживій природі;

  • як допомогти тваринам узимку;

  • можливі небезпеки, що можуть трапитися з людиною взимку в навколишньому середовищі;

  • види зимових розваг;

вмітимуть:

  • спостерігати за змінами в довкіллі;

  • знаходити закономірності та встановлювати деякі взаємозв’язки в зимовій природі;

  • дотримуватись правил безпечної поведінки в школі та довкіллі;

  • емоційно сприймати і виконувати твори мистецтва про зиму;

  • планувати послідовність технологічних операцій за допомогою дорослих;

  • створювати та оздоблювати виріб за власним задумом;

  • прогнозувати наслідки різних дій та їх вплив на життя та здоров’я;

  • надавати допомогу тим , хто її потребує і висловлювати вдячність за підтримку









ТЕМА І. НАС ЗИМА ЗАВЖДИ ДИВУЄ, НЕСПОДІВАНКИ ДАРУЄ

Обладнання: лупа, торбинки з бурулькою та сніжинкою, шаблони сніжинок по кількості учнів

Хід заняття:

І. Ранкова зустріч

1. Вітання.

Діти вітаються між собою за допомогою вірша:

Кожен з нас повинен знати,

Як настрій другові підняти:

Ти до сусіда повернися

І лагідно йому всміхнися.


Тепер вперед долоньки простягаємо,

Промінчиками пальці випрямляємо,

Емоції даруєм позитивні,

Щоб цілий день усі були активні!


Готові ми новеньке пізнавати,

То ж швидше починаймо працювати!

(М. Ільїна)

2. Групове заняття. Колективна гра.

(Учні йдуть по колу, один за одним, виконують дії за командою вчителя.)

Ми малі сніговички,

Стрибаємо залюбки:

Один, два, чотири, двісті...

Тепер біжимо на місці.


Поки бігали, стрибали -

Картузики поспадали.

Тричі вправно нахилились -

За картузики вхопились.


Так і сяк їх повернули,

На голівки натягнули.

Поки картузи вдягали -

Десь кофтинки поспадали.


Тож ручками помахаймо,

Вмить кофтинки відшукаймо.

Одягнімо їх швиденько

Й посідаємо тихенько.

(М. Ільїна)


3. Обмін інформацією

Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»

Висловлення дітей на тему “Що таке зима”.

4. Щоденні новини

Учитель демонструє картки зі словами.

Ознайомлює дітей з календарем та зимовими святами.

Діти читають слова на картках.

Заповнюють календар природи.

Складають речення зі словом зима.

ІІ. Вправа “Зимові торбинки”

Робота в групах

Дітей об’єднують у 2 групи (розрахуйте їх на: день і ніч).

Кожній з груп видається по торбинці.

І гр -. торбинка з бурулькою;

ІІ гр.- торбинка зі штучною сніжинкою.

Завдання групам: охарактеризувати предмети 3 словами, котрі відповідають на питання яка?, не називаючи самих предметів

( І гр.- холодна, прозора, тверда; ІІ гр. – шестигранна, біла, пухнаста).

Інша група відгадує предмет у торбинці за його характеристикою

  • Яка пора року дарує нам такі несподіванки?

ІІІ. Розгадування загадки для визначення теми інтегрованого тижня

Стало біло навкруги –

Я розтрушую сніги,

Наганяю холоди,

Води сковую в льоди,

В дружбі з дітьми я всіма.

Здогадались? Я - ....(Зима)

ІV. Екскурсія «Зимові зміни в природі»

1) Бесіда про стан неба, зимові опади та зміни в житті рослин.

2) Розгляд сніжинки під лупою.


V. Бесіда за оповіданням В. Сухомлинського “Де береться краплинка?”

Бігла Оленка по льоду. Падали сніжинки. Ніби плавали в повітрі.

Одна сіла на рукав. Дивиться Оленка на пухнасту сніжинку. Шестикутна зірочка така гарна, блискуча. Ніби казковий майстер її вирізьбив з срібної пластиночки. Наблизилась Оленка до сніжинки. Дивиться, милується нею.

І бачить диво: сніжинка стала краплиною води.

  • В яку пору року відбуваються події в оповіданні? Доведіть.

  • Якою на вигляд була сніжинка у Оленки на рукаві?

  • Чому сніжинка стала краплинкою води?

  • Так, сніжинка майже повністю складається з води та повітря.

VІ. Виготовлення декоративних сніжинок

Після попереднього інструктажу учні оздоблюють виріб за власним задумом (дощиком, бісером, блискітками)

  • Як не існує в природі двох однакових сніжинок, так і в нашому класі немає сніжинок - близнюків. Кожна з них неповторна!

( Демонстрація виробів)

VІІ. Підведення підсумків. Обмін враженнями

  • Яка пора року настала?

  • Які зміни відбулися у природі?

  • Як змінився стан неба?

  • Які опади найчастіше бувають?

  • Як змінилися вулиці, парки?

Діти прикрашають клас створеними сніжинками.















ТЕМА ІІ. ЯК РОСЛИНИ ЗИМУЮТЬ

Обладнання: комп’ютер , сюжетні та предметні малюнки

Хід заняття:

І. Ранкова зустріч

1. Вітання.

Діти вітаються між собою за допомогою вірша:

Берізка до берізки, ялинка до ялинки -

Зима свої малює веселії картинки.

Кого сніжком притрусить, де інеєм укриє...

Нам вчителька секрети зимовії відкриє.

Вітаємося дружно, вітаємося чемно,

Щоб цілий день навчатись було усім приємно.

Для привітань у класі слів добрих не шкодуєм

І кожному хто поруч, ми усмішку даруєм.

(М. Ільїна)

2. Групове заняття. Колективна танок «Ялинка»

(Учні йдуть по колу, один за одним, виконують рухи за ялинкою- https://www.youtube.com/watch?v=WLlm96HXSW0)

3. Обмін інформацією

Бесіда «Як змінилися рослини взимку»

4. Щоденні новини

Діти заповнюють календар природи.

Складають речення зі словом дерева.

ІІ. Розгадування загадки для визначення теми інтегрованого заняття:

В сукні зеленій стою цілий рік:

Сонечко світить, чи падає сніг.

Голок багато на собі тримаю,

Тільки не шию і не вишиваю.

(Ялинка)

  1. За якими ознаками ви впізнали ялинку?

  2. А чи всі дерева зберігають своє вбрання з приходом зими?

ІV. Екскурсія «Зимові зміни в природі»

Під час екскурсії на шкільне подвір’я вчитель пропонує дітям впізнати рослини. Запитує, які з них учні впізнали відразу, а які ні. Повідомляє, як можна впізнати породи листяних дерев взимку за їніми ознаками.

V.Слухання аудіозапису оповідання.

Шепіт снігів” І. Д. Полуянов

Падає сніг на зелений, з сизою просинню ялівець. Шелестить сніг, шарудить, ніби шепоче, стикаючись в уповільненому польоті з гілками дерев. Шелест у лісі. Шурхіт сніжинок. Зливається він в невгамовний шепіт, тихий і трохи сумний.

Розгублено, у задумі сосни беруть на себе сніг, і він накопичується між димчастих голок.

Кожне дерево по-своєму зустрічає сніг.

Горобина, з якою дрозди восени не склювали всіх ягід, показує багряне мерзле гроно: будь ласка, засип, сніжку, залишилася одна…

Берези опустили гнучкі віти. Сухий колючий сніг летить, ледве торкаючись їх, і накопичується в розвилках гілок. Сипле і сипле сніг. І берези не поворухнуться, опустили гілки. Опустили, підказують: ось… ось сюди ще сипни, вкрий нам ноги. Мерзнуть, укрий їх тепліше!

А молода ялинка підставляє снігу всі свої лапки. Немов новиною їй сніг. Здається, вона роздивляється колючі його кристалики. Сніг шепоче, і вона шепоче: хоро-ш-ше… хороше!

-Які вічнозелені рослини зустрілися в оповіданні?

-Що автор називає лапами ялинки?

-Яке дерево зустрічає зиму з гронами ягід?

- Чому берези опустили віти?

- Які дії виконує сніг? (Шелестить, шарудить, шепоче)

- Чому саме цими словами автор описує його дії?

VІ. Сценарно – рольова гра за оповіданням Олега Буценя “Ожеледь” для усвідомлення негативних наслідків шкідливих несподіванок зими.

(Група завчасно підготовлених дітей інсценізує оповідання)

Ожеледь” Олег Буцень

Спочатку було тепло, а потім підмерзло. Дороги стали блискучими і слизькими. Бабуся сказала:

Почалася ожеледь.

Я все-таки вийшов на вулицю. Дивлюсь, по дорозі біжить хлопчик. Він біг, біг і — бух! — простягнувся на льоду.

Вітер зірвав з нього шапку, і вона покотилася по дорозі. Я стояв біля воріт і голосно сміявся.

Хлопчик встав, сердито подивився на мене і кинувся наздоганяти свою шапку.

Я побіг за ним. Мені цікаво було дізнатися—дожене він її чи ні. Раптом я посковзнувся і з усього розмаху упав на лід.

Я дуже забив спину. І, знаєте, мені чомусь зовсім не було смішно. Нітрішечки.

  1. Про що бабуся застерегла хлопчика?

  2. Якими стали дороги? Чому?

  3. Як слід рухатися в цей час дорогами і тротуарами?

  4. Чи можемо ми допомогти людині, яка впала? Як саме?

  5. - Які ще неприємні несподіванки приносить нам зима? ( короткий день, рано темніє; часті застуди)

  6. Чому не можна без супроводу перебувати дорослих на вулиці в темну пору доби?

VІІ. Створення колажу “Цілющі рослини”

-Які рослини допомагають боротися із застудою та грипом

( Діти по черзі виймають картки із зображенням цибулі, часнику, квітів ромашки, малини, смородини, лимона і вивішують на дошку)

VІІІ. Підведення підсумків. Обмін враженнями

  1. Які зміни відбулися у житті рослин взимку?

  2. Які неприємні сюрпризи приносить нам зима?

  3. Які рослини допомагають долати застуду?











ТЕМА ІІІ. ЯК ЗИМУЮТЬ ТВАРИНИ

Обладнання: комп’ютер , сюжетні та предметні малюнки, костюм зайчика, продукти для їстівного намиста

Хід заняття:

І. Ранкова зустріч

1. Вітання.

Діти вітаються між собою за допомогою вірша:

Доброго дня вам, учителю й друзі!
Світла всім, щастя людського, тепла!
Ми всі зібрались в тісненькому крузі,
Щоб поміж нами взаємність була,
Дружба і щирість та слово привітне
Добрість, довіра та щирість завжди.
Все це хай буде, хай пишно розквітне,
Хай лиш ніколи не буде біди.

2. Групове заняття. Колективна гра «Ведмедик»

(Учні йдуть по колу, один за одним, виконують рухи)

Узимку всі ведмеді сплять

По снігу важко їм гулять...

І лиш один не хоче спати,

Бо хоче лапки розім’яти.

Ось він з барлоги визирає,

Сніжок навколо розгрібає,

Ось роздивився на всі боки,

Зробив два несміливих кроки.

Побігти спробував — не зміг,

Бо лапки дуже вгрузли в сніг.

Ведмедик лапки підіймає,

Зі снігу швидко їх виймає.

Підстрибнув раз, підстрибнув два,

Аж закрутилась голова.

Ведмедик трішки притомився,

Знов у барлозі опинився!

(М. Ільїна)

3. Обмін інформацією

Міні – інсценізація « Зайчик шубку поміняв»

- Зайчик, зайчик, Де гуляв?

Чом ти шубку поміняв?

- Бо зима уже на носі,

Білий сніг вже на порозі.

В білій шубці поскачу -

від лисички утечу.

В сірій - справа вже не та:

лиска вхопить за хвоста.

  1. Чому зайчик поміняв шубку?

Оголошення теми інтегрованого заняття.

4. Щоденні новини

Діти заповнюють календар природи.

Вітають дитину дня.

ІІ. Читання вірша для визначення теми інтегрованого заняття:

(завчасно підготовлена дитина читає вірш, обігруючи)

Прокидаюсь я раненько,

Набираю молочка,

Поспішаю, щоб швиденько

Годувати їжачка.

З літа ми його годуєм,

Він до нас вже, майже, звик...

З братом ми за ни ним слідкуєм,

Але де ж він зараз? Зник.

Їжачка ніде немає,

А навколо білий сніг.

Мене ж школа вже чекає!..

Ледь не збився я із ніг.

В класі з усіма вітаюсь,

Кожен усмішку несе.

Ось я вчительку спитаю -

Вона, точно, знає все!

  1. Я точно знаю, куди зник їжачок. А ви?



ІІІ. Слухання та обговорення оповідання про зимівлю тварин.

Олександр Копиленко “Переполох”

Насипало снігу в лісі багато, такого пухкого снігу та білого. Ходити в лісі взимку важко людині. А на лижах куди завгодно пройдеш.

Тихо навколо в лісі, тільки поскрипує веселий морозець у стовбурах сосен, ялинок та дубів. Скрип-скрип…

Тварини лісові не бояться снігу й морозу не бояться. Одяглися в тепле хутро звірятка, у густий пух пташки й шукають собі їжу.

Під дуплом старого дуба миша собі ще влітку нірку вирила, наносила тоненьких травинок і сухого моху — зробила тепле кубельце. Спала миша, виспалась, треба піти й погуляти. Вилізла з нори, озирнулася навкруги.

Засипав сніг стежку, що миша протоптала, прогулюючись. Вилізла вона на пеньок, дивиться — сухе насіннячко сюди вітер приніс. Поласувала сухим насіннячком і почала хутро своє чистити. Аж гульк — прямо над нею щось чорне й велике впало на стовбур дуба. Перелякалася миша, бо ворогів у неї багато.

Перелякалася та — шубовсть із пенька прямо в нірку. Сидить, не поворухнеться. Зраділа, що втекла від страшної халепи.

Що ж воно за страхіття впало на стовбур? Тихесенько визирнула миша з нори, роздивилася, аж то дятел прилетів жуків шукати. Це птах не страшний. У дятла дзьоб міцний і лапи, мов гачки. Чіпляється дятел за кору дерева й лазить, куди захоче,— угору, униз, в один бік, у другий бік. Працює дятел, аж цурки летять.

Ось під корою сховався на зиму жучок - шкідничок. Улітку буде цей жук дереву шкодити. Дятел колупнув кору, зирк — жучок. Схопив жука й проковтнув.

Так і працює дятел цілісінький день — винищує шкідників, що під кору поховалися.

Побачила миша дятла — вилізла з нори. Раптом стрибнула на пеньок білка, шишка соснова в неї в лапах. Сіла білочка снідати. На мишу, на дятла позирає, шишку гризе, насіння вилущує.

А хто воно там стрибає між кущами, серед сухого бур’яну? Дятел писнув тихо й замовк, білка насторожилася, а мишка вже не тікає в нору — поглянути цікаво на того великого звіра. Білка не тікає, дятел працює спокійно — значить, звір не страшний.

Та то ж заєць пухнастий шукає собі захисний куточок для відпочинку! Стрибнув до молодої дикої груші, погриз трохи кори й прямо до пенька, де мишача нора. Отут він і відпочине. Звірята не страшні зібралися…

  1. Вчитель показує зображення тварини . Діти називають її та розповідають про її зимівлю.

  2. А які тварини впадають у сплячку?

ІV. « Занурення» в картину Роберта Дункана

  1. Що відбувається на картині?

  2. Де і коли відбуваються події? Чому ви так думаєте?

  3. Що б ви робили, якби опинилися в картині?

  4. Що б ви змінили?

  5. Спробуйте закрити очі і вдихнути аромат морозу і снігу.

  6. Підставте долоньки і відчуйте легкий морозець.

  7. Спробуйте послухати пісню хуртовини.

V. Слухання аудіозапису співу синички та інших зимуючих птахів

-Щойно занурившись у картину, ми відчули і побачили події і явища, зображені художником. А зараз послухаємо справжній спів синички (звучить аудіозапис).

-Так співає синичка. А це голос ще одного зимуючого птаха. Спробуйте відгадати, хто це? (За допомогою вчителя розрізняють голоси птахів)

Прилітайте під вікно” Грицько Бойко

Сніг-сніжок! Сніг-сніжок!
На снігу сліди пташок.
Це горобчики стрибали,
Мабуть, їстоньки шукали.
Та поживи, бач, нема —
Замела усе зима…
Ой ви, пташки куцохвості.
Наші друзі, наші гості.
Прилітайте під вікно —
В годівничці є пшоно.

VІ. Бесіда про необхідність допомоги зимуючим птахам

  1. Про яких зимуючих птахів ми сьогодні вже згадували?

  2. Які ще птахи зимують у наших краях?

  3. А які прилітають до нас зимувати?

  4. Чи легко птахам взимку?

  5. Що можуть зробити люди, щоб полегшити зимівлю птахів?

VІІ. Робота в групах. Виготовлення їстівного намиста

Вчитель об’єднує дітей у 3 групи за опорними словами : сухофрукти, сало, хліб.

Після короткого попереднього інструктажу діти нанизують намисто з продуктів за назвами груп.

VІІІ. Дослідження поведінки птахів. Екскурсія у шкільний сад

За допомогою вчителя діти розвішують намиста, спостерігають за поведінкою птахів та розпізнають їх.

ІX. Підведення підсумків. Обмін враженнями

  1. Які зміни відбулися у житті тварин взимку?

  2. Які тварини залягають у сплячку?

  3. Назвіть зимуючих птахів?

  4. Чи турбуєтеся ви про пташок біля свого дому?

























ТЕМА ІV. ПРАЦЯ ЛЮДЕЙ ТА РОЗВАГИ ВЗИМКУ

Обладнання: комп’ютер , деталі 2 сніговиків,4 силуети ляльки та одяг для них, штучна сніжка

Хід заняття:

І. Ранкова зустріч

1. Вітання.

Діти вітаються між собою за допомогою вірша:

Промінь сонця візьми у долоньку маленьку
Й до грудей своїх ніжно його притули.
Хай любов з добротою цвітуть у серденьку,
А тоді їх до іншого серця пошли.
Подаруй всім тепло свого серця, дитино,
І ніколи не кидай нікого в біді.
Прийде щастя до тебе і знай неодмінно,
Світла доленька буде у тебе тоді!

2. Групове заняття. Колективна гра «Зайчик»

(Учні йдуть по колу, один за одним, виконують рухи)

Стрибнув зайчик на поріг

І побачив перший сніг.

Нумо друзів всіх скликати

Щоб скоріше в сніжки грати!


Кинув сніжку в ліво, в право,

Гей малий, не лови гави!

Нахиляйся і давай -

Сніжку вище підкидай!


На всі боки роздивляйся,

А тепер з гори спускайся!

Вгору, вниз, вгору, вниз...

Ой! Здається, хитрий лис!


Всі до нірок поховались,

За роботу знову взялись.

3. Обмін інформацією

Бесіда « Я навколо озирнуся і байдужим не лишуся»

-Яка пора року зараз?

- Які зимові опади ви знаєте? Чи ускладнюють вони пересування людей на вулиці?

-Кого ви зустріли по дорозі до школи?

- Чи легко їм пересуватися взимку?

Учитель оголошує тему дня

4. Щоденні новини

Діти заповнюють календар природи.

Складають речення про зимові розваги.

ІІ. Відгадування загадок для визначення теми інтегрованого заняття

Крешуть лід, ріжуть лід,
Залишають дивний слід.
Та й швидкі ж які вони,
Ці блискучі … (ковзани).

Беруть з гори вони розгін,
Коли немає хуртовин.
А вгору їх на мотузку
Тягти потрібно по сніжку. (Санчата)

Під вікном моїм калюжа
Уночі замерзла дуже,
Узялася склом твердим,
Добре ковзатись на нім. (Ковзанка)

Ось почався білий бій,
Закрутився у сувій.
Закрутився, покотився,
Під горою зупинився.
Зверху сніг
І знизу сніг,
І ніхто піззнать не міг,
Де чиї стирчали ніжки.
Ой, весела гра у ..(сніжки!)

ІІІ. Перегляд відео « Цікаві факти з історії зимових розваг»

  1. Які ваші улюблені зимові розваги?

ІV. Змагання « Веселий сніговик»

Сніговик” Наталя Забіла

Якось рясно падав зранку
сніг блискучий, як срібло.
Біля школи аж до ґанку
кучугури намело.

Потім сонечко пригріло,
сніг прив’янув на дворі.
Узялися тут за діло
на перерві школярі.

Сніг качали та ліпили,
хто як міг і хто як звик,
і невдовзі виріс білий
величезний сніговик.

Із вуглинок чорні очі,
ніс кирпатий з буряка,
руки в боки — ніби хоче

танцювати гопака.

(об’єднуємо дітей у 2 групи за принципом “Сніжинка і крижинка”)

Завдання групам : скласти сніговика на підлозі.

V. Бесіда про безпечний відпочинок взимку

  1. Чи завжди зимові розваги бувають безпечними?

  2. Що слід робити , щоб зимові розваги не завдавали шкоди здоров’ю?( не кидати сніжки в обличчя та живіт, ліпити сніг в рукавичках, бути уважним до друзів, бути обережним на кризі)

VІ. Рольова гра “Одягаю сестричку на зимову прогулянку”

(об’єднуємо дітей у 4 групи за принципом “Розрізана листівка”)

Завдання групам : якнайшвидше і правильно одягнути ляльку на зимову прогулянку.

VІІ. Руханка “Я батькам “допомагаю"

Я свого часу не гаю

І батькам допомагаю!

Вранці швидко вибіг з хати,

Щоб сніжок повідкидати.

Та лопати не знаходжу

І навколо хати ходжу,

Руки вгору підіймаю

І під стріхою шукаю.

На всі боки роздивляюсь,

Сонцю лагідно всміхаюсь,

Вже й стомився працювати,

Мабуть, знов піду до хати!

VІІІ. Слухання та обговорення оповідання Василя Сухомлинського
“Протоптали стежку”

Уночі була хурделиця. Намело кучугури снігу. Рано-вранці у школу йшло троє дітей — Юрко, Михайлик і Ніна. Всюди коло хат з'явилися люди. Відкидали лопатами сніг, прокладали доріжки.

Ось хатина бабусі Марії. Вона живе одна-однісінька. Зупинились діти біля бабусиного двору. Нікого не видно.

Як же бабуся до криниці вийде? Снігу ж скільки, — сказав Юрко.

Давайте протопчемо стежку від хати до криниці! — порадив Михайлик.

Діти увійшли на бабусине подвір'я. Йшли по глибокому снігу. Від воріт до хати йти було дуже важко. А від хати до воріт — трохи легше. Пройшли раз, два, три рази. Протоптали стежку від воріт до хати і від хати до криниці.
Спітнілі, стомлені, радісні діти йшли до школи. Вони думали: ось бабуся Марія вийшла з хати. Побачила стежку. Радіє...

1.Куди йшли діти?

2.Кого побачили діти біля хатини бабусі Марії?

3.Що вирішили зробити учні?

4.Про що думали діти?

ІX. Підведення підсумків. Обмін враженнями

Діти стають в коло і швидко перекидаючи штучну сніжку , промовляють слова на тему “Зимові розваги”

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.