Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Сучасні підходи до соціалізації дошкільника
»
Взяти участь Всі події

Розробка виховного заходу з математики для учнів 7-х класів "Інтелектуальний марафон"

Математика

28.02.2021

Гра з математики для учнів 7-х класів "Інтелектуальний марафон" містить інформацію про видатних вчених-математиків, цікаві факти з історії розвитку математики, спрямована на формування навичок швидкого рахунку, вміння розв’язувати нестандартні завдання, розвиває логічне мислення, кмітливість.

Інтелектуальний марафон

Тема. Видатні математики. Загадки історії. Магія чисел

Мета. Поглибити знання учнів про видатних математиків, цікаві властивості окремих чисел. Формувати навички швидкого рахунку, вміння розв’язувати нестандартні завдання. Розвивати логічне мислення, кмітливість, інтерес до історії математики, кругозір учнів. Виховувати цілеспрямованість і впевненість в собі.

Обладнання. Презентація про видатних математиків, про цікаві числа, сигнальні картки, картки із завданнями, музичне оформлення.

Хід гри

Вчитель. Не секрет, що математика – предмет важкий. Але людей, які зовсім не розуміють математику не буває, просто одним вона дається легше, а іншим важче. А як вам?

Математику можна любити за її багатогранність, а можна не любити за сухість і складність. Але беззаперечно математика дуже цікава наука. Запам’ятайте, що говорив Гаусс «Наука математика – цариця всіх наук».

Гра, яку ми сьогодні проводимо присвячується математиці, видатним вченим-математикам, цікавим фактам із історії розвитку математики та магічним числам.

Правила гри: І етап - 10 учасників, з них вибираємо 6 переможців, ІІ етап – 4 переможці, ІІІ етап – 2 переможці, IV етап – переможець гри отримає звання «Математик 2016»

Перший етап нашої гри присвячується видатним математикам. Перед вами портрети видатних математиків, уважно слухаємо запитання, відповідаємо підняттям сигнальних карток, на яких написані прізвища математиків.

Запитання 1. Хто із цих математиків жив у нашій ері?

А) Піфагор; Б) Фалес; В) Евклід; Г) Вієт

Піфагор жив у 580 – 500 р. до н.е.

Фалес жив у 640 – 540 р. до н.е.

Евклід у ІІІ ст. до н.е.

Вієт (1540 – 1603)

Запитання 2. Хто із цих математиків прожив найбільше?

А) Піфагор; Б) Фалес; В) Архімед; Г) Гаусс

Архімед – 75 років, Гаусс – 86 років, Пфагор – 90 років, Фалес – 100 років.

Запитання 3. Хто з цих математиків не є греком?

А) Піфагор; Б) Фалес; В) Архімед; Г) Гаусс

Карл Фрідріх Гаусс – німець. Винайшов у 19 років спосіб побудови правильного 17-кутника і надавав цьому відкриттю велике значення, що навіть заповів вигравіювати на своїй гробниці правильний 17-кутник.

Запитання 4. Вчені математики були ще й філософами, механіками, астрономами. Хто, на вашу думку, був першим астрономом?

А) Піфагор; Б) Фалес; В) Архімед; Г) Гаусс

Фалес Мілетський був першим грецьким астрономом. Спостерігаючи зірки, він спіткнувся і впав в колодязь. Рабиня, яка це побачила, сказала, що Фалес хотів побачити те, що відбувається на небі, але не помітив того, що знаходиться у нього під ногами.

Запитання 5. Деякі вчені математики мали свої школи. Фалес – філософська школа у Мілеті; Піфагор – «Піфагорійський союз» у Кротоні; Платон – «Академія» - філософська школа в Афінах; Евклід – школа в Александрії. Хто з цих математиків, коли помирав заповів своїм учням вивчати музику і арифметику?

А) Піфагор; Б) Фалес; В) Евклід; Г) Платон

В школі Піфагора арифметика була пов’язана з музикою. Згідно однієї з легенд Піфагор, який проходив біля кузні почув звуки різної висоти від ударів молотків. Думаючи про звуки, які отримують від струн різної довжини, Піфагор відкрив, що якщо зменшити довжину струни вдвічі, тон підвищиться на октаву. Від трьох струн можна отримати приємне, гармонійне поєднання звуків, якщо їх довжини відносяться як 6:4:3. Тому піфагорійці зробили висновок, що від чисел залежить гармонія і, що числа обумовлюють властивості речей і явищ. Піфагор заповів своїм учням вивчати музику і арифметику.

Запитання 6. Хто була перша жінка математик?

Гіпатія Александрійська жила близько 370 – 415 р. н.е., жінка – філософ, математик і астроном, дочка Александрійського математика Теона. Вона була надзвичайно розумна, красномовна і вродлива. Гіпатія не прийняла нової на той час християнської віри, залишилась вірною релігії своїх предків – язичників, за це головний її ворог А­­­­­лександрійський єпископ Кирило – підмовив ченців організувати над нею розправу. Спочатку з неї живцем зняли шкіру, а потім спалили на вогнищі.

Запитання 7. Кого з математиків називають «Король математики»?

А) Піфагор; Б) Гаусс; В) Евклід; Г) Вієт.

Запитання 8. Кого з математики називають «Батьком алгебри»?

А) Гаусс; Б) Галуа; В) Вієт; Г) Декарт.

Вієт настільки захоплювався математикою, що іноді просиджував по три доби без їжі і сну над задачами.

Запитання 9. Кого з математиків називають «Батьком геометрії»?

А) Піфагор; Б) Фалес; В) Евклід; Г) Декарт.

Запитання 10. Кого з жінок – математиків називали «Небесною музою»?

А) Софі Жермен; Б) Софія Ковалевська; В) Гортензія Лепот; Г) Гіпатія Александрійська.

У 24 річному віці їй було присвоєно ступінь «доктора філософії» без захисту дисертації тільки за три її наукові роботи. Англійський меценат Джорж Сільвестр написав в її честь сонет, в якому назвав її «небесною музою».

Підбиття підсумків першого етапу.

Вчитель. Починаємо другий етап гри. Учасникам пропонується 15 літер: а, о, е, і, у, и, с, н, д, г, р, л, т, б, к. За три хвилини ви повинні скласти якомога більше математичних термінів, букви можуть повторюватись. Терміни – іменники, наприклад: квадрат, число і т. д. Глядачам я теж пропоную прийняти учясть. Хто складе слово з найбільшою кількістю букв теж отримає приз. Підбиття підсумків другого етапу. (Музична пауза)

Вчитель. Розпочинаємо третій етап гри. Наших учасників чекають зачаровані дороги. Вони повинні пройти по лабіринту, щоб отримати перемогу.

Лабіринт – це складна споруда з заплутаними ходами, в які легко потрапити і дуже важко вибратися. В одному із найчарівніших давньогрецьких міфів розповідається про лабіринт критського царя Міноса. Цю знамениту споруду вважали одним із семи чудес світу. У лабіринті Мінос переховував чудовисько з тілом людини і головою бика – Мінотавра, який живився людським м’ясом, а постачати йому їжу були повинні Афіни. Сім найкрасивіших юнаків і дівчат відправляли щороку на острів Крит. Там нещасних відводили в лабіринт і вони блукали, доки не ставали жертвами Мінотавра.

Син афінського царя Егея сміливий Тесей вирішив звільнити рідне місто від кривавої данини. Разом з юнаками і дівчатами, приреченими на жертву, він поплив на острів Крит. Дочка Міноса Аріадна полюбила героя і взялася допомогти йому. Вона вручила йому меч і клубок ниток. Закріпивши кінець нитки біля входу, Тесей, блукаючи в лабіринті, розмотував нитку, чим позначав пройдений шлях. Герой зустрів чудовисько і в тяжкому поєдинку вбив його, а за ниткою Аріадни знайшов вихід з зачарованого палацу. Звідси широко відомі метафори – «лабіринт» -безвихідне становище, заплутана ситуація, з якої немає розумного виходу і «Аріаднина нитка» - правильне розв’язання складної задачі, щаслива ідея в заплутаній ситуації. Тож я вам бажаю знайти свою нитку Аріадни і вийти з перемогою із лабіринту. Шлях починається з пункту А і закінчується в пункті В. По дорозі ви повинні виконати відповідні дії, двічі через одне й те саме число проходити не можна. В результаті ви повинні отримати магічне щасливе число. Успіху вам!

Щоб глядачі не сумували, пропоную створити споруду, яка складається тільки з геометричних фігур. У кого вийде найкрасивіша та найскладніша споруда стане переможцем серед глядачів.

Вчитель. Той хто правильно знайшов шлях по лабіринту і виконав всі дії повинен був отримати число 777. Це число є магічним, з ним пов’язано багато легенд. До наступної нашої зустрічі підготуйте інформацію про магічне число 7.

Нумерологія або наука про числа виникла дуже давно. Мовою чисел користувалися ще первісні люди, а в давніх алфавітах до букви обов’язково приписувалось число. Давньогрецький вчений Піфагор в 550 році до нашої ери звів всі числа до десяткової системи числення, якою ми користуємося зараз.

У кожної людини є її дата народження та ім’я. Якщо скласти всі цифри дати народження, то отримаємо цифровий код народження людини. Для букв алфавіту теж є числові значення, тобто кожне ім’я має теж числовий код. Якщо код імені співпадає з кодом народження, то людина стає успішною. Ось чому часто письменники, артисти беруть собі псевдоніми, бо їхні імена не співпадають з кодом дати народження. Багато чисел мають цікаві, а інколи навіть магічні властивості.

Розпочинаємо четвертий етап гри, тобто фінал. До фіналу потрапили два учасника. Ваше завдання швидко і правильно відповідати на запитання, хто набере найбільше балів, стане переможцем гри.

1. Яке натуральне число найменше? (1)

2. До яких чисел належить число 0? ( цілих)

3. Яке число йде за 999 999? (1000 000)

4. До яких чисел належить “чортова дюжина”? ( простих)

5. Яка сума всіх чисел від 1 до 9? ( 45)

6. Що важче: кілограм 25-копійкових чи півкілограма 50-копійкових монет?

( кілограм 25)

7. За газету заплатили 1 грн і ще половину вартості газети. Скільки коштує газета? (2 грн)

8. Якщо о 12 год ночі йде дощ, то чи можна чекати, що через 72 год буде сонячна погода? ( ні, буде ніч)

9. У лісі назбирали 5 склянок суниць. Суниці з 4 склянок переробили на варення. Скільки склянок залишилося? ( 5 склянок)

10. Скільки ніг у двох павуків, трьох жуків, двох вужів і трьох чижів? (40)

Підведення підсумків гри, нагородження переможців.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.