• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Трудове навчання
  • Розробка відкритого уроку "Вибір та обґрунтування теми проекту (види торбинки). Планування роботи з виконання проекту. Проектування торбинки методом фантазування. Графічне зображення. Практична робота: Створення візерунка для оздоблення. ІБЖД."

Розробка відкритого уроку "Вибір та обґрунтування теми проекту (види торбинки). Планування роботи з виконання проекту. Проектування торбинки методом фантазування. Графічне зображення. Практична робота: Створення візерунка для оздоблення. ІБЖД."

Опис документу:
Мета уроку: навчальна: навчити навичкам розробляти технологічний проект; аналізувати різні моделі; графічно зображувати виріб; виховна: виховувати в учнів потребу в дотриманні культури поведінки, старанне ставлення та уважність під час виконання роботи, акуратність та естетичний смак; розвивальна: розвивати образне мислення, творчі здібності; створити умови для збагачення індивідуального досвіду; розвивати естетичний смак та допитливість, креативне мислення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

КЗ «Лисичанська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів № 29

Лисичанської міської ради Луганської області»

Методична розробка уроку з трудового навчання

Клас 5 Урок № 23-24 Дата 29.11.2018 р.

Тема проекту: Торбинка для дрібничок

Тема уроку: Вибір та обґрунтування теми проекту (види торбинки). Планування роботи з виконання проекту. Проектування торбинки методом фантазування. Графічне зображення.

Практична робота: Створення візерунка для оздоблення. ІБЖД.

Мета: навчальна: навчити навичкам розробляти технологічний проект; аналізувати різні моделі; графічно зображувати виріб;

виховна: виховувати в учнів потребу в дотриманні культури поведінки, старанне ставлення та уважність під час виконання роботи, акуратність та естетичний смак;

розвивальна: розвивати образне мислення, творчі здібності; створити умови для збагачення індивідуального досвіду; розвивати естетичний смак та допитливість, креативне мислення.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: план-конспект, презентація, наочність, моделі-аналоги, схеми вишивок, готові вироби, мультимедійна апаратура, ноутбук, колонки.

Хід уроку

Перший урок

Слайд 1

І Організаційний момент (3 хв.).

1. Привітання.

Добрий день всім! Встаньте рівно. Привітайтеся з гостями. Тепер тихенько сідайте. З гарним настроєм починаємо наш урок.

2. Перевірка зовнішнього вигляду учнів, готовності їх до уроку, організації робочих місць.

3. Визначити чергових, відмітити відсутніх.

4. Психологічне налаштування на урок.

Сьогодні наш урок я хочу розпочати словами французького літератора Клода Адріана Гельвеція: «Щоб здивуватися, потрібна мить, а щоб зробити дивовижну річ, потрібні роки терпіння і наполегливої праці». Ці слова будуть слугувати епіграфом до уроку.

У давньогрецького письменника Плутарха є така притча про працівників, що везли тачку з камінням. Працівників було троє. До них підійшла людина і задала кожному одне й саме питання:

- Чим займаєтеся?

Перший відповів:

- Везу цю кляту тачку.

Другий сказав:

- Заробляю собі на хліб.

Третій з наснагою вимовив:

- Будую прекрасний храм.

Працівники виконували одну і ту саму роботу, але думали про неї і виконували її по-різному. Отже, яку б ви роботу не виконували, обов’язково повинні усвідомлювати корисність своєї роботи, робити її з інтересом, бажанням. І тоді будь-яка робота буде приносити радість вам і вашим людям. Давайте і ми з вами попрацюємо на уроці так само.

ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв.)

На минулому уроці ви закінчили виготовлення вишитого виробу - серветки.

У когось вийшло добре, а декому потрібно ще вдосконалювати свої вміння з виконання ручних робіт з голкою та ножицями. Та не засмучуйтеся. Ми з вами будемо ще оздоблювати вироби вишивками, використовуючи різні види технік. Сьогодні ми з вами розпочинаємо тему проекту «Торбинка для дрібничок» Слайд2.

Але перед тим, як приступити до вивчення нової теми й виконання практичних завдань, я перевірю ваші знання, використовуючи торбинку запитань. Слайд 3.

Для цього мені потрібно шість учнів. В торбинці лежать питання, ви витягаєте їх і по черзі відповідаєте. Інші учні уважно слухають і за потреби виправляють чи доповнюють відповіді.

Питання:

1) Які види швів для вишивання та оздоблення виробів ви знаєте? (хрестик, гладь, штапівка, мережка, козлик, тамбурний, стебловий, уперед голкою, назад голкою)

2) Як називається тканина для вишивання? (канва)

3.) Чому на тканині для вишивання зручно виконувати ручні шви? (тому що вона нагадую папір у клітину, зручно рахувати шви)

4) Як називаються нитки для вишивання? (муліне)

5) Для чого застосовують вишивку? (для оздоблення, для покращення зовнішнього вигляду)

6) У яких виробах застосовують вишивку? (одяг, головні убори, білизна постільна та столова, взуття, аксесуари: сумки, рукавички, кашне та таке інше)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (1 хв.)

Будь-яка діяльність та її результати повинні бути чітко спланованими. Планування дасть змогу вибрати правильні методи й технологічну послідовність під час виготовлення нових виробів та реалізації творчих задумів. Від правильного планування власної діяльності залежить увесь процес виготовлення виробу. Отже сьогодні ми вчимося проектувати й планувати роботу з виконання проектованого виробу.

Слайд 4 ІV. Повідомлення теми уроку (4 хв): «Вибір та обґрунтування теми проекту (виду торбинки). Планування роботи з виконання проекту. Проектування торбинки методом фантазування. Графічне зображення. Практична робота: Створення візерунка для оздоблення».

Слайд 5 Учні повинні:

  • знати: ознаки й етапи проектної діяльності, порівнювати зразки виробів-аналогів, визначати кращі ознаки й створювати конструктивні елементи чи виріб в цілому;

  • уміти: використовувати метод фантазування для створення чи вдосконалення проектованого виробу.

Питання, які розглядатимуться на уроці:

1. Етапи проектної діяльності.

2. Організаційно-підготовчий етап. Вибір виробу для проектування та виготовлення.

3. Розробка технічної пропозиції. Моделі-аналоги. Виявлення найкращих ознак у кожному зразку.

4. Створення візерунка для оздоблення.

Діти, чи зустрічали ви торбинки в повсякденному житті, яке їх призначення? (Відповіді учнів)

У кожного із нас є дуже багато дрібничок, які часто просто валяються в шухляді створюючи безлад. Допомогти впоратися з безладом може торбинка.

Дівчатам доволі часто нема куди покласти свою колекцію заколок та резинок, а хлопцям в свою чергу дрібних іграшок, конструктору, брелоків та інших цікавинок. Для всіх вас ідеальним варіантом буде торбинка, яка з легкістю впорається з даним завданням. Також така торбинка буде чудовим подарунком іншим. А якщо торбинку зробити значно більшого розміру, то її можна використовувати для змінного взуття чи як господарську торбинку для магазину. Також в торбинках можна зберігати крупи для кухні чи сухі духмяні трави для чаю, або як ароматичні мішечки (демонструю готові вироби торбинок). Ось таке велике застосування мають торбинки.

А чи відомо вам що означає слово торбинка? (Відповіді учнів)

Слайд 6 Звернемося до словника української мови:

ТОРБИ́НКА, и, жін.

  1. Зменшене до торбина.

2. Жіноча сумочка для грошей, хустинки, парфюмерії та інших дрібних речей.

Словник української мови: в 11 томах. — Том 10, 1979. — с. 200.

Прослухайте цитати про торбинки з творів відомих письменників.

«Ішов кобзар до Києва Та сів спочивати. Торбинками обвішаний Його повожатий (Тарас Шевченко, I, 1951, 46);

По вулиці йшли школярі з сірими полотняними торбинками через плече (Андрій Головко, II, 1957, 78);

Надвір вийшла мати з торбинкою насіння в руках (Григорій Тютюнник, Вир, 1964, 92);»

Усте, Усте! — крикнула Ватя до наймички.., — а принеси мені… ту торбинку, що лежить в моєму «будуарі» на столичку! (Нечуй-Левицький, IV, 1956, 118);

Убрала [дячиха] свій найліпший капелюх, узяла рукавички, торбинку зі срібними застібками, дві парасольки — й пішла (Гнат Хоткевич, II, 1966, 365);

Тільки-но продзвонив дзвінок,.. Марина схопила свою бісерну торбинку і… поспішила додому (Леонід Смілянський, Пов. і опов., 1949, 96).

Перш ніж записати тему уроку, давайте розігріємо пальці рук (фізкультхвилинка: масаж пальців рук – 1 хв). Візьміть олівець в долоні й покрутіть його. Відчуваєте тепло? Добре, а зараз розімніть кожен пальчик. Гаразд.

Відкрийте ваші робочі зошити та запишіть число, тему заняття (тема написана на дошці). Слайд 7

V. Викладення нового матеріалу (20 хв)

1. Історія виникнення сумки (торбинки). Учні зачитують повідомлення зі слайдів.

Слайд 8 Сумка – один з найважливіших аксесуарів людини. Можна сказати, що сумка – обличчя людини, за якою можна припустити, скільки людині років, який її соціальний статус, а також її особистий смак і якості. Історія сумок почалася кілька століть назад і динамічно розвивалася кожне сторіччя.

Початок історії сумок поклала шкіряна кишеня-мішок невеликих розмірів, яка пришивалася до одягу. Найпершу згадку ми знаходимо в письмовій літературі 14-го століття. Хоча в Європі мішечки для монет, так звані «laumoniere», були відомі вже з 11-го століття. Вони носилися під одягом і використовувалися чоловіками і жінками переважно для роздачі милостині.

Слайд 9 У Стародавньому Єгипті до цього часу використовувалися спеціальні мішечки для фарб, для написання ієрогліфів, що кріпилися на шнурку до ременя навколо пояса. Залежно від багатства вишивки і каменів, якими вони прикрашалися, судили про статус, положення та становище власника.

Починаючи з 15-го століття, у побуті з'явилися маленькі мішечки для монет і дрібних предметів. Такі торбинки при ходьбі дзвеніли, їх носили на поясі як чоловіки, так і жінки. Трохи пізніше у жінок були цілі колекції таких шкіряних мішечків різних розмірів.

Відомо, що римляни в складках тоги мали спеціальну кишеню, синус, в якій носили монети, а жінки Стародавньої Греції мали маленькі витончені мішечки-кисети для носіння грошей і різних дрібних предметів. Ці кисети стали прототипом сумочок в епоху захоплення класичним костюмом 19-го століття.

Слайд 10 У 16 столітті жінки стали пришивати мішечки до спідниць зі споду. Сумки стали практичнішими. Їх вже виготовляли зі шкіри, які зверху закривалися на шнурок. Шили у цей час і полотняні сумки, які носили навскоси через плече.

Слайд 11 У другій половині 17-го століття в чоловічу моду увійшли штани з кишенями, і в будь-яких торбинках у чоловіків вже не було необхідності. Гроші вони стали зберігати в гаманцях, які клали в кишеню. І надалі історія розвивалася в основному в напрямку жіночих сумок.

У 18 столітті в історії сумок з'явилися дамські сумочки з матерії або мережива, які називалися «помпадур» (на честь фаворитки французького короля Людовіка 15 маркізи де Помпадур).

Слайд 12 У першій половині 19 століття історія жіночих сумок змінилася радикальним чином: жінки перестали ховати їх під спідницями і зберігати речі в кишенях, навпаки, намагалися показати оточуючим свої багато прикрашені бісером і стеклярусом вишиті, плетені, в'язані ридикюлі (сумочки-кисети). Такі ридикюлі виготовлялися з різноманітних тканин різного кольору. Хитромудрість і строкатість кисета-сумочки з довгими шовковими ручками залежала, головним чином, від спроможності дам.

Слайд 13 На початку 20-го століття в моду входять прості, міцні, об'ємні сумки зі шкіри, і слово ридикюль несе в собі легкий відтінок безглуздості.

Масове виробництво сумок належить вікторіанській епосі. У цей час заявили про себе такі бренди, як Louis Vuitton. Поряд з цим, поштучне виготовлення сумок залишається в пошані, оскільки у середнього класу немає коштів на покупки сумок з іспанської або англійської шкіри і парчі.

Слайд 14 Учитель: До речі, відоме нам слово «сума» натякає на місце для зберігання деякої суми грошей. Українське ж слово «сумувати» натякає на те, що при занадто частих роздумах про гроші можна засумувати або ще гірше — впасти в депресію.

Хай там як, а сумка донині залишається вкрай необхідним і популярним аксесуаром у гардеробі сучасних чоловіків і жінок. Форма і дизайн ідуть в ногу з часом, намагаючись повною мірою задовольнити смаки і потреби сучасних людей.

Діти, поміркуйте, будь ласка, від чого залежить вигляд сумки чи торбинки (від призначення). А чи буде залежати оздоблення виробу від його призначення? (Так). Наведіть приклади (дамська сумочка, чоловіча сумочка, клатч, дорожня чи спортивна сумка, господарська сумка чи торбинка, торбинка для взуття, торбинка для круп, торбинка для трав, торбинка для дрібничок…). Давайте розглянемо моделі-аналоги торбинок для дрібничок. Слайд 15.

Поміркуйте над їх призначенням, яка вам подобається, чому?

Ось ми і дійшли до теми нашого уроку.

Слайд 16 2. Проект – це самостійна творча трудова діяльність із виготовлення самостійно вибраного виробу.

Розберемо кожне слово, щоб ви чітко засвоїли, що ж таке проект (учні зачитують з і слайду).

Діяльність:

самостійна – тому, що робите все самі;

трудова тому, що будете використовувати ті трудові прийоми, які засвоїли на уроках і придбали в результаті життєвого досвіду;

самостійно обрана – тому, що ви вибираєте самі, фантазуєте й створюєте малюнок власної моделі;

творча – будь-який виріб, який ви виготовляєте, - це частина вашої душі, це ваша творчість, яка виявляється в красі, акуратності, правильності виконаного виробу.

У проектній діяльності виділяють такі етапи:

- організаційно-підготовчий;

- конструкторський;

- технологічний;

- заключний.

Запишемо етапи проектної діяльності.

Фізкульхвилинка - 2 хв:

Разом діти підніміться і до сонця потягніться.

Наче сонях золотавий погойдайтесь вліво й вправо.

Раптом вітер налетів й до землі всіх прихилив.

Дощик пил увесь з нас змив і усіх повеселив.

Тож до парти слід сідати і роботу завершати.

3. Організаційно-підготовчий етап (5 хв)

«Коло ідей» (залучення учнів до обговорення проблеми).

Слайд 17 Дискусійне питання: «Виготовлення торбинки для дрібничок». Пропоную розглянути моделі-аналоги й обговорити свій вибір із сусідом по парті, а потім кожна група дасть відповідь на одне з поставлених запитань.

  • Який варіант виробу ви обрали, чому?

  • Які матеріали, інструменти й обладнання чи пристосування вам знадобляться для роботи?

  • Які техніки оздоблення можна використовувати?

  • Яку техніку ви обрали?

  • Скільки часу, на вашу думку, потрібно на виготовлення торбинки та на оздоблення виробу?

  • Для чого знадобиться цей виріб?

Слайд 18 Діти, ви, як дизайнери, створюєте нові моделі, і ваші подальші роботи будете оформлювати як проект.(На слайді «коло міркувань»).

Розглянувши моделі – аналоги, ви повинні висунути вимоги до свого виробу:

- якої форми буде ваша модель (кругла, квадратна, прямокутна чи овальна)?

- якого розміру (великий, маленький, середній – можна вказати в сантиметрах ля визначення розміру)?

- призначення(для дрібничок, для суміші сухих трав, для взуття та інше).

В цьому вам допоможе «коло міркувань». Перенесемо його у зошит.

Спираючись на ці питання ми підійшли до практичної частини уроку.

Слайд 19 Підсумок першого уроку. Коли перед дизайнером чи конструктором постає завдання зі створення нового виробу, йому потрібно визначити джерела, до яких він звертатиметься в першу чергу, і створити банк ідей. Уміле опрацювання інформації плюс ваша фантазія дає змогу проектувальникові відзнайти власні способи для розв’язання поставлених завдань.

VІ. Другий урок. Практична робота.

Тема: Створення візерунка для вишивання: з використанням символів у вишивці; комбінування елементів із різних візерунків. ІБЖД.

1. Вступний інструктаж (10 хв)

На сьогоднішньому занятті ви маєте визначилися з типом та моделлю вашої торбинки за призначенням та розміром. Створити ескіз майбутнього виробу та розробити візерунок для оздоблення торбинки. Створюють ескіз майбутньої торбинки Слайд 20 (звучить українська пісня «Торбинка-веселинка», гіперссилка на торбинці ).

Ми з вами вже вивчили шви української народної вишивки, якими оздоблюють вироби. Я пропоную вам згадати їх. Для цього давайте розгадаємо завдання «Шов! Я тебе знаю!». Уважно роздивіться шви та їх назви, визначте правилні відповіді й назвіть відповідність їх номерів.

Слайд 21 2. Завдання (10 хв). Перед вами візуальний ряд назв швів та їх зображення. Встановіть відповідність між назвою шва та його зображенням.

Слайд 22 3. Демонстрація візерунків для вишивання (5 хв).

Для оздоблення виробів вишивкою потрібен візерунок для вишивання. Звідки їх можна добирати? (Дуже часто для вишивання використовують готові візерунки з спеціальних книг, журналів або ж скопійовані з інших виробів).

Перед тим як починати виконувати практичну роботу давайте пригадаємо санітарно-гігієнічні норми та правила безпечної праці в кабінеті трудового навчання.

Вправа «Закінчи речення». Не викрикуєте, а піднімаєте руку.

- Перед початком роботи слід одягнути (спецодяг).

- А також перед початком роботи слід підготувати своє (робоче місце).

- Перевірити … (інструменти), порахувати … (голки).

- Правила безпечного поводження з ножицями:

- де зберігають?

- як передають?

- як розташовують на робочому місці?

- Правила безпечного поводження з голкою:

- Вимоги до голок;

- дії якщо голка зламалася;

- як передають голку?

- . Сидіти потрібно …

- Світло повинно падати…

Добре. А зараз фізкультхвилинка для очей (3 хв).

4. Приступаємо до роботи (10 хв). Створюємо візерунок для оздоблення торбинки. З нагоди дня народження шкільної дитячої організації, я пропоную вам вишити на торбинці два серця - символ «Республіки невгамовних сердець», або оздобити до новорічних свят чи за власним бажанням. Бажаю всім натхнення й успіхів, приступаємо до роботи (ЗВУЧИТЬ ПІСНЯ «НАВЧАЛА МАТИ РУШНИК ВИШИВАТИ, гіперссилка на серці).

5. Поточний інструктаж

Слідкую за виконанням роботи. При наявності типових помилок зупиняю роботу і пояснюю незрозуміле ще раз. Допомагаю при виконанні роботи.

6. Заключний інструктаж. Оцінюю та перевіряю роботи дітей. Виставляю оцінки за практичну роботу мотивуючи їх.

Слайд 23 VІІ. Підсумок уроку (5 хв). (Рефлексія)

  1. Що ми сьогодні вивчили?

  2. Що вам найбільше запам’яталося та було цікаве?

  3. Чи сподобався вам сьогоднішній урок?

4.Від чого залежить якість створеного для вишивання візерунка?

5. Де можна застосувати отримані сьогодні на уроці знання? Вміння?

6. Чи захотілося вам бути дизайнерами? Художниками-модельєрами?

7. Які знання повинен мати дизайнер?

8. Що повинен уміти дизайнер?

Отже, сьогодні ми з вами завершили проектування майбутньої торбинки.

Слайд 24 VІІІ. Домашнє завдання (2 хв): розробити кольорове зображення візерунка для вишивання торбинки. Взяти необхідні інструменти та матеріали для виготовлення торбинки та визначитися з її розміром. Наприклад 20х15. Увага, для виготовлення торбинки, довжина тканини повинна бути подвійна.

Прибирання робочих місць.

Слайд 25 Дякую за увагу і бажаю усім торбинку щастя і здоров’я!

Розробила: Базоока Наталія Олександрівна,

вчитель трудового навчання.

8

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
2
міс.
0
9
дн.
2
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!