Розробка уроку з теми "Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієслово». Морфологічний розбір дієслів".

Опис документу:
Архів містить розробку відкритого уроку для 7 класу з теми "Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієслово». Морфологічний розбір дієслів", а також роздатковий матеріал, елементи оформлення дошки, аудіофайл.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Оберіть документ з архіву для перегляду:
Перегляд
матеріалу
Поділитися
Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Особливості дієслова

Граматичні ознаки дієслова

Творення

дієслів

Правопис дієслів

Синтаксична функція дієслів

Фразеологізми

Третє

зайве

СЮРПРИЗ

Алгоритм

морфологічного розбору дієслова

1. Частина мови,

загальне значення, питання.

2. Початкова форма (інфінітив).

3. Постійні морфологічні ознаки:

вид; перехідність; дієвідміна.

4. Непостійні морфологічні ознаки: спосіб;

час (якщо є);

число (якщо є);

особа (якщо є);

рід (якщо є).

5. Синтаксична роль.

Епіграф:

Ну, що б, здавалося, слова...

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!...

Т.Шевченко

Д/З

1. Підготуватися

до контрольної роботи.

2. Диференційоване завдання:

Середній-достатній рівень: виконати вправу з підручника 209 (списати, розібрати три дієслова)

Високий рівень:

написати міні-твір на тему: «Навіщо нам потрібні дієслова?» (4-6 речень).

Розібрати 2 дієслова з твору.

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Правопис дієслів

Зняти риски, пояснити написання дієслів:

  1. Мій дідусь вже давно не/дочуває. 2. Я вчора не/доробив домашнє завдання.

Правопис дієслів

Відредагуй речення:

Я рахую, що я гарний учень.

Правопис дієслів

Пояснити правопис дієслів.

  1. У мене не/має бажання говорити з тобою. 2. Хлопчик не/має права ображати дівчинку.

7-А на уроці

7-А на перерві.

І команда:

  1. Поміхатися

  2. Читати

  3. Малювати

  4. Плавати

  5. Стрибати

  6. Кусати

  7. Цілувати

  8. Говорити

  9. Пам’ятати

ІІ команда:

  1. Писати

  2. Літати

  3. Бігати

  4. Плакати

  5. Дивитися

  6. Співати

  7. Пити

  8. Танцювати

  9. Відкривати

Як швидко плине час!

Як швидко плине час!

Як швидко плине час!

Як швидко плине час!

Як швидко плине час!

Як швидко плине час!

Як швидко плине час!

Як швидко плине час!

Як швидко плине час!

Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок розробила:

вчитель української мови та літератури

(кваліфікаційна категорія - спеціаліст)

Харківської загальноосвітньої школи №118

Тертична Яна Михайлівна

7 клас

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієслово». Морфологічний розбір дієслів.

Мета: 

  • узагальнити і систематизувати вивчені учнями відомості про дієслово, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль; навчитися здійснювати морфологічний розбір дієслова;

  • формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу; розвивати творчі здібності учнів;

  • виховувати в учнів любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

Форма проведення уроку: урок-змагання.

Міжпредметні зв’язки: українська література, образотворче мистецтво, музичне мистецтво; англійська

мова; математика.

Обладнання: наочні картки для дошки з назвами ігрових лінгвістичних категорій, аудіозапис пісні Ірини Федишин «Лише у нас на Україні», нетбук, картки із завданнями, фішки для гри.

Хід уроку

Епіграф:

Ну, що б, здавалося, слова...

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!...

Т.Шевченко

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

Наш урок – підготовка до написання контрольної роботи. Крім того, що ми повторимо усе, що знаємо про дієслово, ще й матимемо змогу переконатися у багатстві нашої мови, різноманітності її відтінків, станемо своєрідними майстрами слова.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація діяльності учнів.

  1. Проблемне питання

Як вам здається, чи могла б наша мова обійтися без дієслів? Чому?

Чи потрібно нам приділити належну увагу вивченню такої частини мови як дієслово? Чи потрібно нам грамотно використовувати дієслова в нашому усному й писемному мовленні?

  1. Слово вчителя

Звернімо увагу на епіграф до нашого уроку.

Мова – багатство народу, її треба вивчати і берегти, щоб передати цей скарб далі, новим поколінням, бо без мови немає народу. Зникає мова – зникає й народ. Соромно буває за тих людей, які живуть в Україні, а рідної мови не знають.

Дієслова – це просто слова. Але мова без них обійтися не може. Адже рідне слово відкриває красу світу, змушує захоплюватися, дивуватися, милуватися. Воно викликає різні емоції, будить фантазію, розвиває уяву.

Тож давайте сьогодні й подивимося, як ми з вами опанували цю частину мови. Сподіваюся, що під час сьогоднішньої роботи ми не загубимося в часі, подолаємо перехідність, не спіткнемося через дієвідміни, упораємося з будь-яким видом, і для нас не стане перешкодою стан. І взагалі, робота з дією буде корисною, цікавою, а ви з нею легко впораєтеся.

ІV. Узагальнення і систематизація знань, умінь, навичок.

У нас з вами сьогодні урок-змагання між двома командами. Давайте з ними познайомимося.

Завдання перше: лінгвістично-художній проект «Якби існувало містечко Дієслівне, яким би воно було?». (Перевірка домашнього завдання).

Учні презентують підготовані вдома проекти (Потрібно було зобразити карту уявного містечка, що носить назву Дієслівне і підготувати презентацію зображеного).

Завдання друге: змагання за лінгвістичними категоріями

Вам пропонується 8 категорій знань із теми «Дієслово»:

Особливості дієслова

Граматичні ознаки

дієслова

Творення

дієслів

Правопис

дієслів

Синтаксична функція

дієслів

Фразеологізми

Третє

зайве

Сюрприз

Кожна команда по черзі обирає для команди-суперника категорію знань. Якщо суперник відповідає на запитання з категорії, отримує бал. Якщо не відповідає, то право дати відповідь переходить до команди-замовника. За правильні відповіді ви будете отримувати фішки. Яка команда назбирає більше фішок, та й переможе. Бажаю успіхів обом командам!

Особливості дієслова:

Запитання:

  1. Що ми називаємо дієсловом?

  2. Скільки форм має дієслово? Назвіть їх.

  3. Яка форма дієслова вважається початковою? Наведіть приклад.

  4. Наведіть приклад безособового дієслова. Ведіть його в речення.

  5. До якої форми дієслова ми віднесемо слово відповідаю?

  6. Скільки дієслівних форм у реченні Битий небитого везе ?

Граматичні ознаки дієслова:

  1. Які ознаки дієслова є постійними? (Вид, перехідність, дієвідмінювання).

  2. Які ознаки форм дієслова є непостійними? (Категорії способу, часу, особи, роду, числа).

  3. Які дієслова називаються перехідними? Наведіть приклад.

  4. Скільки існує способів визначення дієвідмін? Назвіть ці способи.

  5. Які вам відомі способи дієслів? Наведіть приклади.

Творення дієслів:

  1. Які способи творення властиві дієсловам?

  2. Яким способом утворено дієслово оббілювати? (Префіксально-суфіксальний - білити).

  3. Яким способом утворено дієслово відлетіти? (Префіксальний - летіти)

  4. Яким способом утворено дієслово зимувати? (Суфіксальний - зима)

  5. Яким способом утворено дієслово тикати? (Суфіксальний - ти)

  6. Яким способом утворено дієслово верховодити? (Словоскладання – верх, водити)

Правопис дієслів

  1. Сформулюйте правило написання дієслів, що закінчуються на –ться, -шся.

  2. Коли дієслова з не пишуть разом?

  3. Виконати завдання на картці:

Зняти риски, пояснити написання дієслів:

  1. Мій дідусь вже давно не/дочуває. 2. Я вчора не/доробив домашнє завдання.

  1. Виконати завдання на картці:

Відредагуй речення:

Я рахую, що я гарний учень.

  1. Виконати завдання на картці:

Пояснити правопис дієслів.

  1. У мене не/має бажання говорити з тобою. 2. Хлопчик не/має права ображати дівчинку.

Синтаксична роль дієслів:

  1. Якими членами речення можуть виступати дієслова?

  2. Яку синтаксичну роль виконує дієслово дружити в реченні Дружити – значить правду говорити?

  3. Яку синтаксичну роль виконує дієслово в реченні А слова дружнього за гроші не купити?

  4. Яку синтаксичну роль виконує дієслово в реченні Команда шикуватися вивела його з важкого забуття?

  5. Яку синтаксичну роль виконує дієслово в реченні Йому таланило в усьому? Назвіть у реченні підмет.

Фразеологізми:

Пояснити значення фразеологізмів, до складу яких входить дієслово:

Сісти на голову – знахабніти.

Чухати потилицю – задумуватися.

Уставляти палиці в колеса – заважати.

Вискочити на сухе – уникнути покарання.

Спуститися з небес на землю – сприймати дійсність за реальне.

Викладати карти – розповідати, нічого не приховуючи.

Відвести душу – довіритися.

Замазати рота – змусити замовкнути.

Бити лихом об землю – бути оптимістом.

Третє зайве:

Знайдіть третє зайве з погляду:

  1. Категорії виду: сісти, забігти, стояти

  2. Категорії перехідності: умиватися, читати, розглядати

  3. Дієвідмінювання: бачиш, стоїш, зеленієш

  4. Дієслівних форм: лягти, читаю, дивимось

  5. Категорії стану: виконуймо, робіть, кажуть

  6. Категорії часу: заснули, закричить, заспівав.

Сюрприз

  1. Скласти міні-твір, який складатиметься тільки з дієслів.

Теми: 7-А на уроці, 7-А на перерві.

Приклад:

Мій сьогоднішній день

Задзвенів. Прокинулася. Умилася. Почистила. Розбудила. Погодувала. Поснідала. Допомогла зібратися. Одяглася. Взулася. Вийшла. Пішла. Прийшла. Проводжу. Стою. Посміхаюся.

  1. Уважно прослухати пісню Ірини Федишин «Лише у нас на Україні»

Записати з пам’яті дієслова, які звучали в пісні.

(Є, родили, любили, запитаю, росте).

  1. Гра «Крокодил»

За 30 секунд показати без слів як можна більше дієслів (максимум - 9).

І команда:

Поміхатися – to smile

Читати – to read

Малювати – to draw

Плавати – to sweem

Стрибати – to jump

Кусати – to bite

Цілувати – to kiss

Говорити – to speak\ to talk

Пам’ятати – to remember

ІІ команда:

Писати – to write

Літати – to fly

Бігати – to run

Плакати – to cry

Дивитися – to look

Співати – to sing

Пити – to drink

Танцювати – to dance

Відкривати – to open

Додаткове завдання: відгадані дієслова перекласти англійською мовою

  1. Розкажи за 40 секунд…

Один учень від команди упродовж 40 секунд повинен розповісти про те, як він вдома готує домашнє завдання.

Умови:

  • Говорити українською мовою

  • Говорити без зупинок, швидко

  • Ужити як можна більше дієслів (Один член команди плескає в долоні, коли чує дієслово).

Завдання третє: Бліц-опитування («Мозковий штурм»).

Кожен член команди повинен дати відповідь на одне запитання:

І команда:

  1. До якої дієвідміни належить дієслово будуєш? (І дієвідміна)

  2. Наведи приклад дієслова умовного способу.

  3. Утвори видову пару зі словом малювати. (Намалювати)

  4. Початкова форма дієслова знайдуть? (Знайти)

  5. Дієслова якого часу мають категорію роду? (Минулого)

  6. Ненавидіти напишемо разом чи окремо? (Разом)

  7. Слово одягаються напишемо з м’яким знаком чи ні? (Так)

ІІ команда:

  1. До якої дієвідміни належить дієслово вітаєте? (І дієвідміна)

  2. Наведи приклад дієслова наказового способу.

  3. У словосполученні спекти хліб дієслово перехідне чи ні? (Перехідне)

  4. Початкова форма дієслова сиджу? (Сидіти)

  5. Утвори складену форму майбутнього часу від дієслова дихати. (Буду дихати)

  6. Не шкодувати напишемо разом чи окремо? (Окремо)

  7. Слово їш напишемо з м’яким знаком чи ні? (Ні)

Завдання четверте: морфологічний розбір дієслова.

  1. Робота з підручником (с. 107). Команда опрацьовує алгоритм розбору дієслова як частини мови.

  2. Кожен учень отримує картку із завданням, що полягає в морфологічному розборі дієслова.

  3. Один учень із команди розбирає дієслово на дошці. Інші - у зошитах.

  4. Вчитель перевіряє роботу на дошці та зошит одного з членів команди, оцінює.

Алгоритм морфологічного розбору дієслова

1. Частина мови, його загальне значення, питання.

2. Початкова форма (інфінітив).

3. Вид (доконаний, недоконаний).

4. Перехідність (перехідне, неперехідне).

5. Дієвідміна (І, ІІ).

6. Спосіб (дійсний, умовний, наказовий).

7. Час (якщо є).

8. Число (якщо є).

9. Особа (якщо є).

10. Рід (якщо є).

11. Синтаксична роль.

Речення на картках:

Як швидко плине час!

Плине – дієслово, означає дію; що робить?; поч. ф. - плинути, недоконаний вид, неперехідне, І дієвідміна, дійсний спосіб, теперішній час, 3-я особа, однина, присудок.

Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

Обігріло – дієслово, означає дію; що зробило?; поч.ф. – обігріти; доконаний вид, перехідне, І дієвідміна, дійсний спосіб, минулий час, 3-я особа, однина, середній рід, присудок.

V. Підсумок уроку.

1. Вправа «Мікрофон»

- Яке завдання було найлегшим?

- Яке завдання було найскладнішим?

- Яке завдання найбільше припало до душі?

VІ. Оголошення й пояснення домашнього завдання.

  1. Підготуватися до контрольної роботи.

  2. Диференційоване завдання:

Середній-достатній рівень: виконати вправу з підручника

Високий рівень: написати міні-твір на тему: «Навіщо нам потрібні дієслова?» (4-6 речень). Розібрати 2 дієслова з твору.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.