Сьогодні о 16:00
Вебінар:
«
Природотерапія для дітей, що постраждали внаслідок воєнних дій
»
Взяти участь Всі події

Розробка уроку з природознавства на тему "Ґрунт. Склад ґрунту. Практична робота. Виявлення у ґрунті води і повітря".

Природознавство

Для кого: 3 Клас

12.01.2022

98

4

0

Опис документу:

Розробка уроку з природознавства у 3 класі на тему "Ґрунт. Склад ґрунту. Практична робота. Виявлення у ґрунті води і повітря". Мета уроку: розкрити поняття «ґрунт», під час дослідів з’ясувати склад ґрунту; розвивати вміння складати схеми; робити висновки, аналізувати, порівнювати власні спостереження з текстом підручника, вміння спостерігати, узагальнювати; виховувати увагу на уроці, дружні взаємовідносини в колективі та взаємоповагу.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Ґрунт. Склад ґрунту. Практична робота. Виявлення у ґрунті води і повітря.

Мета: розкрити поняття «ґрунт», під час дослідів з’ясувати склад ґрунту; розвивати вміння складати схеми; робити висновки, аналізувати, порівнювати власні спостереження з текстом підручника, вміння спостерігати, узагальнювати; виховувати увагу на уроці, дружні взаємовідносини в колективі та взаємоповагу.

Обладнання: підручник, презентація, проектор та екран, ПК, відеоматеріал, таблиця, шматочок грунту, склянка з водою, зошит, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма проведення:

Дата проведення: 12.11.2018


Хід уроку:


І. Організаційний момент.

1. Створення настрою.

Подивіться один на одного, посміхніться, побажайте успіхів!

Наші очі уважно дивляться і все …..(бачать)

Наші вуха уважно слухають і все……(чують)

Голова гарно…..(думає)


ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Відгадування загадок.

Роблять з мене речовини: фарби, штучнії тканини,

ліки і картон, пластмаси, - отже, справжнє я багатство.

Хоч у болоті народився, але й на полі знадобився,

бо я ще й добриво чудове.

А ще – зігрію я будови, бо і на паливо згоджусь.

Чи впізнали, як я звусь? (торф). 

Масляниста рідина, з різким запахом вона,

темно-бурий колір має, під землею залягає.

Чорним золотом її звуть всі люди на землі

з неї роблять, любий друже, гас, бензин, машинне масло,

фарбу, гуму і пластмаси (нафта) 


З неї у печах чавун виплавляють.

З нього ллють сталь, роблять речі сталеві,

ну а основа речей металевих –

буро-червона, важка і тверда – це залізняк, чи … (залізна руда). 


До складу гуми і пластмас, бензину входить він,

ніяк не видимий для нас, з далеких свердловин,

по трубах, із глибин землі приходить в дім до нас –

безбарвне паливо, легкий, наш друг - … (природний газ). 


Чорне, блискуче, гарно горить,

Взимку зігріє, людей звеселить.(вугілля)


Камінь, я гірська порода, я також дитя природи,

я зернистий і твердий, я матеріал міцний.

Можна пам’ятник зробити, коли треба – роздробити,

я годжуся на бруківку, для спорудження домівки,

я не мармур, не магніт, а такий собі … (граніт). 

(Відгадуючи учні характеризують корисну копалину за планом та розміщують біля ілюстрації способу добування. План: 1) назва; 2) стан, 3) група.



2.Фенологічні спостереження.

  1. Яке сьогодні число, місяць?

  2. Який стан неба?

  3. Яка температура повітря?

  4. Чи є вітер? Який він?

  5. Чи є опади?


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.« Гра портрет». Спробуйте відгадати про що йдеться

  • Його легко найти під ногами.

  • Це продукт взаємодії живої і неживої природи.

  • Це верхній родючий шар землі.

2.Розгадування ребуса.

(Грунт)


Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина по суті зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить…. І найбільше – погляне, які прекрасні хмарки у неї над головою…. І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!»

Давайте ми сьогодні не просто похвалимо ґрунт, але і задамо собі питання, щоб ми хотіли дізнатися про це чудове утворення природи.


ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці за допомогою дослідів ми дізнаємося, з чого складається ґрунт, яке значення він має для всього живого на нашій планеті: рослин, тварин, людей. Ці знання знадобляться вам у повсякденному житті та при вивченні географії в старших класах.


V. Вивчення нового матеріалу

1. Формування поняття "ґрунт" (перегляд відеоматеріалу).
- Що ж таке ґрунт?

- Від чого залежить колір ґрунту?

- Яка основна властивість ґрунту?


2. Розповідь вчителя про процес утворення грунту.
Утворення грунту - складний і довготривалий процес. Ви вже знаєте, що з часом гори руйнуються і розсипаються на уламки каміння. На каміння спочатку селяться дуже невибагливі рослини - лишайники. Після їх відмирання між камінням накопичується трохи перегною. Якщо туди потрапляє насіння, з нього виростають рослини, селяться тварини.
Уламки каміння з часом стають все меншими, а перегною стає все більше. Так поступово з твердого каміння утворюється пухкий шар земної поверхні, на якому ростуть рослини.
Значну роль в утворення грунту відіграють тварини, що в ньому живуть. Вони розпушують грунт. Дощові черви, наприклад, живляться рослинними рештками, що є в грунті, сприяють швидкому перетворенню їх у перегній, а отже - підвищенню родючості. Тому, щоб утворився грунт, потрібні рослини, тварини і мікроорганізми, які відмерлі рештки перетворюють у перегній.


3. Фізкультхвилинка.


4. Практична робота.

1.Проведення дослідів з метою виявлення у ґрунті води і повітря.

Дослід 1. Візьмемо в бляшану банку грунт. Нагріємо на спиртівці. Над грунтом потримаємо шматок скла чи дзеркала.
- Що ви помітили? Чому це відбувається?
- Який можна зробити висновок? (У грунті міститься вода.)
- Як потрапляє вода в грунт?
(Вода в грунт надходить під час випадання дощу чи снігу.)
- Для чого потрібна вода в грунті? (Вода потрібна для життя рослин. З водою корені всмоктують необхідні речовини з грунту.)


Дослід 2. Візьмемо склянку з водою і кинемо в неї грудочку грунту.
- Що ви помітили? Зробіть висновок. (У грунті міститься повітря. Воно заповнює всі порожнини між частинками грунту. У грунті, що складається з грудочок, є багато повітря.)
- Для чого потрібне повітря в грунті? (Повітря потрібне для дихання коренів. Щоб у грунті було більше повітря, його розпушують.)
У грунті є пісок і глина. Щоб у цьому переконатись, проведіть удома дослід. Киньте у банку з водою трохи грунту і розмішайте. Коли вода встоїться, злийте її. На дні банки залишаться частинки піску і глини.

- Запишемо у вигляді схеми грунту:

Разом з учнями на дошці складається схема Склад ґрунту, цю ж схему учні записують в зошит.


Склад ґрунту


вода повітря пісок, глина перегній мінеральні солі



2.Заповнення листа дослідника.

Лист дослідника

Дослід

Результати дослідження

1

Зовнішній вигляд

Агрегатний стан

Твердий



Рідкий



Газоподібний



Колір


Дослідження за допомогою лупи


2

Відстояний розчин ґрунту у воді


3


Виявлення повітря в ґрунті


4


Виявлення води в ґрунті


5


Виявлення мінеральних солей



VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Слухання вірша.


Послухайте вірш Надії Красоткіної « А що таке ґрунт?»

А що таке ґрунт? Чи гірська це порода?-

Ні-ні? На породі ніщо не росте!

А ґрунт дуже цінним створила природа

І це на планеті – руно золоте!

  • А чому це так? І відмінність у чому?-

В ґрунтах речовини поживні всі є,

Волога й повітря у ґрунті мякому.

І кожна рослинка вживає своє.

  • А хто, крім рослин у ґрунтах проживає?

  • Це гарна домівка тваринкам дрібним!

Червяк там і мишка, і кріт хатку має,

Личинки й жуки також селяться в нім!


2.Дидактична гра «Хто у ґрунті живе?»


Складова ґрунту – присідаєте.

Мешканець ґрунту – плескаєте в долоні

Не має відношення до ґрунту – піднімаєте руки до гори

Глина, кріт, повітря, сонце, птахи, черв’яки, вода, пісок, пластмаса, перегній, бактерії, папір, скло, ведмідь, личинки комах.


VІІІ. Підсумок уроку.


  1. Кросворд.

По вертикалі:

1) Одна із складових частин ґрунту. (Пісок)

2) Верхній шар землі, на якому зростають рослини. (Ґрунт)

3) Ґрунт повільно пропускає воду, якщо в ньому є... (глина).

4) Що ви виявите у ґрунті, коли кинете його грудочку в склянку з водою? (Повітря)

По горизонталі:

1) Рослинні і тваринні рештки, що перегнили. (Перегній)

5) Рідина, що входить до складу ґрунту. (Вода)

6) Головна ознака ґрунту. (Родючість)













ІХ. Домашнє завдання.

П.с. 53-55, з.с.


Резервне завдання.

  1. Задача.

Щоб перепушити 1м ґрунту потрібно 9 червяків. Скільки черв’яків потрібно, щоб перепушити 4 м ґрунту?

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.