Розробка уроку з природознавства «Істівні та неїстівні гриби» 3 клас

Опис документу:
Урок допоможе дітям навчитися розпізнавати їстівні та неїстівні гриби; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці, розвивати спостережливість, логічне мислення, творчу активність учнів; розширювати словниковий запас формувати екологічно-цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і навколишнього середовища.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Розробка уроку з природознавства

«Істівні та неїстівні гриби»

3 клас

Підготувала учитель

початкових класів

Кірсанова Тетяна

Михайлівна

Т Е М А:

стівні та неїстівні гриби.

М Е Т А :

навчальна: вчити розпізнавати їстівні та неїстівні гриби; удосконалювати вміння застосовувати теоретичні знання на практиці;

розвивальна: розвивати спостережливість, логічне мислення, творчу активність учнів; розширювати словниковий запас формувати екологічно-цілісну орієнтацію в плані взаємин людини і навколишнього середовища;

виховна:виховувати повагу та любов до природи.

Очікувані результати: учні розпізнають найпоширеніші їстівні та неїстівні гриби ; наведуть приклади їстівних та отруйних грибів ; пояснять, як відрізнити отруйні гриби від їстівних;

О б л а д н а н н я : ІКТ, презентація,картки групового користування, індивідуальні сигнальні картки , лупа, гриби.

Т и п у р о к у : комбінований

Хід уроку.

І.Організація класу.

1.Створення ситуації успіху.

- Дайте відповідь на запитання «Яким я хочу бачити себе на уроці?» одним словом. Відповідь повинна починатися з букви, яку отримали.

(У – уважні, С – старанні, П – працьовиті, І – інформовані, Х - хороші)

- Яке слово вийшло? УСПІХ.

- Що необхідно аби досягти успіхів? (Вчитися)

- Тож бажаю вам успіхів у навчальній діяльності!

- А як же буде побудована наша робота на уроці?

- Сьогодні ми всі будемо фахівцями науково-дослідницької шкільної Академії. У нас працюють наступні лабораторії: «Юні натуралісти», «Довідкова», «Дослідницька» та «Лабораторія надзвичайних знань».

ІІ . Актуалізація опорних знань.

1.Складання таблиці «Жива природа»

- Використовуючи подані слова складіть таблицю «Жива природа».

Жива природа

Рослини Тварини Гриби

2.Фронтальне опитування.

-Наведіть приклади до кожної групи (Рослини:дерева,кущі, трави.Тварини:птахи, плазуни, риби, комахи та інші)

-Що спільне між рослинами, тваринами і грибами?(Належать до живої природи)

-Назвіть ознаки живої природи.

-Чи можна гриби віднести до групи рослини чи тварини? Чому?(Живляться, як тварини, ростуть, як рослини)

-Зробіть висновок.(Окрема група, царство)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Визначення теми та завдань уроку. Робота з деформованим реченням.

-Складіть деформоване речення і визначте тему уроку.

Їст*вн* та н*їст*вн* гр*б*.(Слайд 1)

-Будемо вчитися розпізнавати їстівні та неїстівні гриби, застосовувати теоретичні знання на практиці, дізнаємось, як відтворюються гриби у природі, проведемо лабораторну роботу, складемо пам’ятку грибника.

ІV.Вивчення нового матеріалу.

1.Розповідь учителя. (Слайд 2-11)

Гриб –одне з найцікавіших і найпотаємніших явищ природи. На світі існує понад 100 тисяч видів грибів, але їстівних серед них небагато. В лісах України росте близько ста видів. У осінньому лісі можна побачити рижики, опеньки, маслюки, грузді тощо.

-Чому гриби мають таку назву ?

2.Доповідь «Пошукової лабораторії»

Слово надається фахівцям лабораторії, які проводили пошукову діяльність за цим питанням.

ЇСТІВНІ ГРИБИ

БОРОВИК – цар грибів, має білу ногу, тому інша назва – БІЛИЙ ГРИБ

ПІДОСИЧНИК– має червону голову, росте під осикою.

ПІДБЕРЕЗНИК – бо під березою. Багато грибів отримали назви від дерев, під якими вони ростуть.

ЛИСИЧКИ – як гадаєте, чому така назва?

МАСЛЮК – маслянисту шапку має (блищить)

ОПЕНЬКИ- ростуть на пеньку

-Дякую.

. Але кожному, хто вирушає з кошиком до лісу, необхідно навчитися розпізнавати отруйні гриби – спершу на малюнках, а потім і в лісі. Учні лісової школи теж збирали гриби. І ось що трапилось.

2.Питання на первинне сприймання тексту.

-Подивіться та дайте відповіді на питання:

1гр.-Які їстівні гриби принесли на урок звірята?

2 гр.- Який гриб приніс зайчик ? (мухомор) Чому зайчик заплакав? ( гриб був красивим)

3 гр.-Чому красивий гриб не завжди найкращий? ( За красою ховається небезпека)

4гр. – Чи треба збирати гриби, в яких не впевнений? Що треба зробити? (Треба вміти відрізняти їстівні гриби від неїстівних)

3.Перегляд мультфільму. (Слайд 12 )

4.Перевірка первинного сприймання тексту.

-Яка біда могла трапитися з зайченятком? ( Отруєння)

-Зробіть висновок.(Неїстівні гриби брати не можна, можливе отруєння)

4.Проблемне питання.

-Чи можна відрізнити їстівні гриби від отруйних? Що треба знати? (Треба знати ознаки грибів, за якими можна відрізнити гриби)

5.Читання тексту.

пропоную прочитати текст звертаючи увагу саме на ознаки грибів.

Грибник –початківець повинен навчитися відрізняти їстівні гриби від неїстівних, добре знати отруйні гриби.

У найціннішого гриба – білого є небезпечні двійники. Жовчний (гірчак) і сатанинський гриб – так називаються ці отруйні гриби. Відрізняються вони від білого тим, що у них спідній бік шапки не білий або жовтуватий, як у боровика, а рожевий чи навіть червоний. Якщо розламати шапку білого гриба, вона не змінить свого кольору, а надламані шапки жовчного і сатанинського грибів спочатку червоніють, а потім чорніють.

Неумілий збирач може сплутати несправжні опеньки зі справжніми. Запам’ятайте : шапка їстівних опеньків коричнювато-жовта, на ніжці кільце з плівки. У несправжніх опеньків шапка жовто-зелена або червоняста, а на ніжці немає кільця.

Зелена сироїжка трохи схожа на найнебезпечніший гриб наших лісів –бліду поганку. Бережіться блідої поганки ! У ній міститься найсильніша з усіх грибних отрут. З’їдений шматочок блідої поганки сильніший за укус змії. Мало хто одужує, отруївшись цим грибом. На щастя, упізнати бліду поганку неважко. Від усіх їстівних грибів вона відрізняється тим, що ніжка у неї немов вилізає з шийки широкого горщечка. Колір шапки білий, блідо-зелений, жовто-зелений, в серединці зазвичай темніший, ніж з країв. У верхній частині ніжки є кільце з плівки.

Отруйний червоний мухомор, на щастя, не схожий на жоден їстівний гриб. У північних лісах на нього можна натрапити доволі часто. У цього гарного гриба цегляно-червоного або червоно – оранжева шапка з білими пластівцями на поверхні (після дощу вони часом зникають) . Ніжка біла і, як у блідої поганки, має внизу бульбовидне потовщення – «горщечок», а зверху –біле плівчасте кільце.

Перші ознаки грибного отруєння зазвичай проявляються вже через півгодини після вживання їжі. Найпізніше — через 4 год. У таких випадках потрібно відразу ж викликати швидку допомогу, навіть якщо отруєння здається легким.

Головними ознаками отруєння грибами є розлади зору, марення, галюцинації, судоми.

Запам’ятайте, найпростіший спосіб уникнути грибних отруєнь – збирати лише ті гриби, які вам добре відомі!

6.Бесіда за питаннями з використанням презентації.

- Які двійники є у білого гриба? (Слайд 13)

- Як відрізняють білий гриб від сатанинського ?

- Якого кольору шапку мають їстівні опеньки ? Чим ще відрізняються справжні опеньки від несправжніх ? (Слайд 14)

- На який неїстівний гриб схожа зелена сироїжка ?

- Що ви дізнались про бліду поганку ? (Слайд 15)

(БЛІДА ПОГАНКА – токсини, що входять до складу блідої поганки не розчиняються у шлунку, отрута стійка до нагрівання і не руйнується під час варіння. 50 г поганки складають смертельну дозу для людини.)

- Як розпізнати бліду поганку?

-Чи є гриб у якого двійник мухомор?

- Розкажіть, який вигляд має мухомор.(Слайд 16)

- Який найпростіший спосіб уникнути отруєнь?( Вміти розрізняти гриби)

7.Фізхвилинка.(Слайд 1 7)

8.Удосконалення вмінь розподіляти гриби.

-Дізнайся за описом, про який гриб йде мова.

Учитель описує гриб, діти відгадують і сигналізують сигнальною карткою.

(На партах комплект «Їстівні та неїстівні гриби», діти обирають потрібні малюнки грибів та сигналізують )

Ці гриби ростуть восени на пнях. Вони бувають справжні і помилкові. У цього гриба капелюшок жовтовато-сіра, наче притрушена зверху меленими сухарями, зворотна сторона капелюшка коричнева. Ніжка тонка, довга, коричнева. (Опеньок)

Цей гриб можна знайти в березовому гаю або на узліссі під молодою березою. У нього щільна тонка ніжка білого кольору з сірими цятками, капелюшок - кругла, бурого кольору. Хто його знайде, той в свою корзину візьме. (Підберезник)

В народі його називають «царем грибів», а іноді «полковником». (Боровик, білий)

Найнебезпечніший гриб. Капелюшок у нього зеленувата, під капелюшком - красива бахромчата спідничка. (Бліда поганка)

Його можна знайти біля осини. Капелюшок у нього червоний, ніжка сірувато-біла. (Підосичник)

На земній галявині симпатична сімейка грибів: червоні, жовті, сірі шапочки, вкриті білими цяточками. (Мухомор)

-Які їстівні гриби потрапили до кошика?

9.Динамічне навчання.

-Уявіть, що кожен з нас зібрав у кошик багато грибів.

- Невже в лісі не залишиться грибів? Заспокойте мене, адже я дуже люблю збирати гриби... (виростуть ще)

- Дякую, заспокоїли. Отже, нас цікавить, як утворюються гриби в природі.

( Умови гри: Діти отримують картки з назвою гриба. Стають колом. Білий гриб ходить хаотично до грибів у гості з клубком ниток, промовляючи:

«Доброго дня! Як звати тебе, дитино?

Приєднуйся до моєї родини!»

(Дитина – гриб чіпляється до нитки, тримає її і не відпускає, промовляє.)

«Лисичка – мене звати,

Приєднуюсь до твоєї хати».

(Білий гриб обходить всіх – таким чином виходить сітка-грибниця.)

- Уявіть, що така ниточка-грибниця (гіфа) знаходиться у кожного гриба у ґрунті і живить його поживними речовинами.

- Один гриб за добу утворює грибницю довжиною більше одного метра. А сам росте 10 днів. Тому, збираючи гриби, ми зрізаємо наземну частину (плодове тіло), а грибниця залишається під землею і живе більше 100 років.

- Увага на екран.

11.Презентація (Слайд 18, 19)

- Нові гриби виростають із частинок грибниці. Збираючи гриби, не виривай гриб з грибниці, щоб не пошкодити її. Гриб треба зрізати або обережно викрутити.

- Існує інший спосіб розмноження – спорами. У кожного гриба під шляпкою є невидиме насіннячко – спори, яке розноситься вітром або тваринами на різні відстані. Спори осідають у ґрунт. А коли їх поливає дощик – утворюється новий гриб, який утворює свою грибницю.

Існують гриби, які вирощують люди в темних вологих місцях.Це печериці та вешенки.

12.Доповідь лабораторії «Дослідники»

-Слово надається лабораторії «Дослідники»

-Як називають фахівців, що вивчають гриби?

Мікологічний словничок.

*Міколог-фахівець, що вивчае гриби. (Слайд 20)

*Мікологія - наука про гриби. (Слайд 21)

*Міцелій, або грибниця, - підземна частина гриба. Міцелій може ділитися, розростатися, захоплюючи нові території і давати багате потомство.

*Гіфи - найтонші, як павутинки, підземні грибні нити.( Слайд 22)

-Запишіть ці слова до нашого мікологічного словничка.

-Їстівні гриби існують не лише в лісі, їх вирощують люди,ці гриби безпечні для вживання в їжу. (Слайд 23.24)

-Уважно роздивіться гриб, це печериці та вешенки.

-Ніжка та шапинка грибів утворена з гіфів грибниці, які щільно переплетені між собою і утворюють плодове тіло.

-Намагайтеся побачити гіфи, спори.

-Який висновок?

- Отже, якими способами розмножуються гриби? (гриби розмножуються двома способами: спорами і частинами грибниці)

-Ці гриби безпечні, ми тримаємо їх в руках. А отруйні гриби не можна брати до рук, класти до кошика. Згадайте поради Сови.

-Які ознаки отруєння грибами?

13.Робота за підручником. (с.124-125)

-Знайдіть і прочитайте правила збирання грибів(Слайд 25)

Пам’ятка грибника

1. Збирай тільки відомі гриби, не бери старих, незрілих .

2.Не збирай грибів біля доріг,підприємств

3. Не виривай гриб з корінням,не руш мох, землю навколо.

4. Не збирай грибів, які тобі здаються непотрібними – ними лікуються звірі.

V.Узагальнення та систематизація знань.

15.Доповідь лабораторії «Надзвичайних знань»

-Лабораторія «Надзвичайних знань» підготувала цікавинки про гриби.

Цікаві факти про гриби(додаткова інформація вчителя)

У Італії, Франції, Хорватії і навіть у нас в Україні зростає один з найдорожчих грибів в світі — трюфель. Їх висока вартість обумовлена і коротким терміном зберігання – їх вишуканий аромат випаровується за декілька днів і складністю збору гриба що виростає під землею.

16. Доповідь «Довідкової» лабораторії.

-Які прикмети, приказки склав народ? Як ви їх розумієте?

В народі кажуть...

1Без лісу і гриб не народиться.

2. Під великим деревом і грибам краще жити.

3. Буде дощик, будуть і гриби.

4. Перший туман літа - вірна грибна прикмета.

17. Екологічні завдання

. *Грибник знайшов один боровик і розрив навколо весь мох і підстилку, вишукуючи дрібні грибочки. Якої шкоди він завдав природі? (Погубив грибницю, вік якої може бути 300-500 років)

* Два друга відправилися в ліс за грибами. Вони довго блукали по лісі, та грибів не було. Зрідка траплялися бляклі старі гриби та мухомори, які Вова збивав палицею.

- Навіщо ти це робиш? - запитав Коля. - Адже вони потрібні лісі, тваринам!

- Вони ж неїстівні, поганки, - відповів Вова.

Хто з хлопчиків прав? (Коля)

*Костя і Міша взяли кошики і пішли в ліс за грибами. Прийшовши в ліс, вони розійшлися в різні боки. Костя набрав повну кошик міцних боровиків і пішов в умовлене місце, де друзі домовилися зустрітися. Вийшовши на галявину, Костя побачив свого друга, у якого в руках був кошик, повний мухоморів. –Ти що набрав мухоморів? –здивовано запитав Костя. - Я їх зібрав, щоб інші не отруїлися, - відповів Мишко. Чи Правильно вчинив Міша? (Ні, ці гриби їдять деякі тварини)

-Які тварини живляться грибами?

VІ.Підсумок уроку.

-Які їстівні гриби ви знаете?

-Які гриби не можна брати до свого кошика?

б)оцінювання

-Відкрийте щоденники з критеріями оцінювання знань та оцініть свою роботу на уроці.

б) рефлексія

-Намалюйте потрібний смайлик та розташуйте гриби на нашій галявині.

(Діти малюють смайлик своїх вражень від уроку, закріплюють на дошці )

б)оцінювання

-За роботу в лабораторіях, ви та наші гості, які перебувають у відрядженні , отримуєте смачну заробітну платню .

-Дякую.

Додатки до уроку

Грибник –початківець повинен навчитися відрізняти їстівні гриби від неїстівних, добре знати отруйні гриби.

У найціннішого гриба – білого є небезпечні двійники. Жовчний (гірчак) і сатанинський гриб – так називаються ці отруйні гриби. Відрізняються вони від білого тим, що у них спідній бік шапки не білий або жовтуватий, як у боровика, а рожевий чи навіть червоний. Якщо розламати шапку білого гриба, вона не змінить свого кольору, а надламані шапки жовчного і сатанинського грибів спочатку червоніють, а потім чорніють.

Неумілий збирач може сплутати несправжні опеньки зі справжніми. Запам’ятайте : шапка їстівних опеньків коричнювато-жовта, на ніжці кільце з плівки. У несправжніх опеньків шапка жовто-зелена або червоняста, а на ніжці немає кільця.

Зелена сироїжка трохи схожа на найнебезпечніший гриб наших лісів –бліду поганку. Бережіться блідої поганки ! У ній міститься найсильніша з усіх грибних отрут. З’їдений шматочок блідої поганки сильніший за укус змії. Мало хто одужує, отруївшись цим грибом. На щастя, упізнати бліду поганку неважко. Від усіх їстівних грибів вона відрізняється тим, що ніжка у неї немов вилізає з шийки широкого горщечка. Колір шапки білий, блідо-зелений, жовто-зелений, в серединці зазвичай темніший, ніж з країв. У верхній частині ніжки є кільце з плівки.

Отруйний червоний мухомор, на щастя, не схожий на жоден їстівний гриб. У північних лісах на нього можна натрапити доволі часто. У цього гарного гриба цегляно-червоного або червоно – оранжева шапка з білими пластівцями на поверхні (після дощу вони часом зникають) . Ніжка біла і, як у блідої поганки, має внизу бульбовидне потовщення – «горщечок», а зверху –біле плівчасте кільце.

Перші ознаки грибного отруєння зазвичай проявляються вже через півгодини після вживання їжі. Найпізніше — через 4 год. У таких випадках потрібно відразу ж викликати швидку допомогу, навіть якщо отруєння здається легким.

Головними ознаками отруєння грибами є розлади зору, марення, галюцинації, судоми.

Запам’ятайте, найпростіший спосіб уникнути грибних отруєнь – збирати лише ті гриби, які вам добре відомі

Б*д*мо вч*тися р*зпізнавати їст*вні та не*стівні гр*би;

заст*совувати зн*ння на пр*ктиці;

дізн*ємось, як відтв*рюються гри *би у пр*роді;

скл*демо п*м’ятку гр*бника

1.Збирай тільки відомі гриби.

2. Не бери старих, незрілих.

3. Не виривай гриб з корінням,не руш мох, землю навколо.

4. Не збирай грибів, які тобі здаються непотрібними – ними лікуються звірі.

-Будемо вчитися розпізнавати їстівні та неїстівні гриби; застосовувати теоретичні знання на практиці; дізнаємось, як відтворюються гриби у природі; складемо пам’ятку грибника.)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Як підготувати успішну особистість: евристичні технології в освітньому процесі»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.