Розробка уроку українська мова на тему : Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній

Опис документу:
Мета: ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; розвивати вміння розрізняти рід іменників; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати культуру писемного мовлення

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній

Мета: ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; розвивати вміння розрізняти рід іменників; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати культуру писемного мовлення.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Чути дзвоник голосистий,

Він дзвенить, немов намисто.

Намистинки розсипає

Й весело нас всіх скликає.

Подивилися на мене,

Усміхнулися усі:

Хто готовий до роботи?

Хто бадьорий?.. Молодці!

Щоб урок пройшов немарно,

Треба сісти рівно, гарно.

Не базікати на уроках,

Як папуга чи сорока.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 265, с. 109)

— Прочитайте речення першого абзацу із вправи 263.

— Назвіть, які спільнокореневі прикметники та дієслова ви дібрали до під­креслених іменників.

Який корінь у цих словах? (Сніжинки — снігова, засніжити; квіти — квітковий, заквітчати)

2. Вправа «Утвори за зразком»

Зразок: швидкий — швидкість.

1 варіант

2 варіант

Молодий — ...

Садити — ...

кричати — ...

мудрий — ...

гордий — ...

робити — ...

ударити — ...

теплий — ...

3. Каліграфічна хвилинка

Юю Юю Юю Юл Юс Юв ою юн юв

Чародійкою зимою

Ліс охоплений стоїть,

Під легкою пеленою,

Неживою, сніговою,

Він життям новим горить.

— Знайдіть у тексті слова, вжиті в переносному значенні.

— До слова сніговою доберіть спільнокореневі слова.

Виконайте звуко-буквений аналіз слова стоїть.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

— Утворіть словосполучення прикметника чудовий з іменниками день, квітка, плаття.

(Чудовий день, чудова квітка, чудове плаття)

Чому закінчення прикметника змінилося? (Тому що іменники різні.)

Яким словом можна замінити іменник день? (Він)

Яким словом можна замінити іменник квітка? (Вона)

Яким словом можна замінити іменник плаття? (Воно)

— Це слова-помічники, які допоможуть вам навчитися визначати рід іменників.

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Робота за вправою 266 (с. 110)

— Прочитайте загадку.

— Випишіть імена хлопчиків, а потім — імена дівчат, додаючи слова він, мій; вона, моя.

До яких слів можна додати слово воно, моє? (Медове, соковите, здорове яблуко)

2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 111)

— Якого роду бувають іменники?

— Як визначити рід іменника?

3. Первинне закріплення (вправа 267, с. 110–111)

— Прочитайте текст. Перекажіть його.

— Як ви розумієте значення слова рінгтон?

— Спишіть текст і визначте рід виділених іменників.

— До яких з виділених іменників можна додати слова воно, моє?

Підкресліть спільнокореневі слова в другому абзаці тексту. (Телефон, телефонували, телефонував)

Фізкультхвилинка

Я — пилинка, ти — пилинка.

Угорі висить хмаринка.

Дощик нас не налякає,

Ми радіємо й кружляєм,

І на землю всі сідаєм.

Із землі ми повставали

І за парти посідали.

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Робота за вправою 268 (с. 111)

— Прочитайте слова, дотримуючи правильної вимови.

— Випишіть іменники у три стовпчики, розподіливши їх за родами.

2. Словникова робота

— Прочитайте анаграму.

л

к

т

о

е

и

к

в

3

1

6

2

4

7

5

8

— Як ви розумієте значення цього слова?

Колектив — сукупність людей, об’єднаних спільною діяльністю, спільними інтересами.

Доберіть синоніми до слова колектив. (Команда, персонал, штат)

Серед слів вправи 268 знайдіть іменник, який є назвою міри часу. (Хви­лина)

Доберіть спільнокореневі слова до слова хвилина. (Хвилька, хвилинка, хвилиночка, хвилинний)

— Складіть і запишіть речення з цими словами.

3. Вибіркове списування. Робота в парах

— Прочитайте прислів’я та приказки.

Від гнилого яблука і здорове згниє. Збирай по ягідці — набереш кошик. Хто літом працює до поту, зимою поїсть в охоту. Хто має розум, той не їде зимою возом.

— Випишіть іменники за родами.

— Допишіть по два іменники кожного роду.

VІ. Підсумок уроку

— Якого роду можуть бути іменники?

— За допомогою яких слів можна визначити чоловічий, жіночий, середній рід іменника?

Гра «Учитель»

Один учень називає іменник, а клас сигналізує картками, до якого роду належить цей іменник.

VІІ. Домашнє завдання

Вправа 269, с. 111. Правило, с. 111.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
6
дн.
1
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!