Розробка уроку: Тромбоцити. Зсідання крові.

Опис документу:
Розвивати увагу, мислення спостережливість, навчити пояснювати механізм зсідання крові, продовжувати формування вміння працювати з довідковою літературою, вміння порівнювати, аналізувати і узагальнювати; розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між предметами, явищами, подіями, користуватися набутими знаннями для вивчення нового матеріалу, озброїти учнів вміннями, необхідними для зміцнення здоров'я.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Тромбоцити. Зсідання крові.

Мета:

Освітня:

  • Сформувати поняття про тромбоцити;

  • Вивчити будову і функції тромбоцитів і пов’язані з ними властивості крові;

  • Розкрити поняття про зсідання крові, захисну реакцію організму;

  • Формувати компетентне ставлення учнів до проблем здоров’я та здорового способу життя.

Розвиваюча:

  • Розвивати увагу, мислення спостережливість;

  • Навчитися пояснювати механізм зсідання крові;

  • Продовжувати формування вміння працювати з довідковою літературою, вміння порівнювати, аналізувати і узагальнювати;

  • Розвивати вміння знаходити взаємозв’язки між предметами, явищами, подіями;

  • Користуватися набутими знаннями для вивчення нового матеріалу;

  • Озброїти учнів вміннями, необхідними для зміцнення здоров'я.

Виховна:

  • Удосконалювати навички самостійності, уміння організовувати свій робочий процес;

  • Виховувати бережливе ставлення до свого організму;

  • Пропагувати здоровий спосіб життя.

Тип уроку: комбінований

Форма уроку: синтетична

Місце уроку в навчальній програмі: п’ятий в темі

Міжпредметні зв’язки: хімія, медицина, історія.

Матеріали та обладнання: підручник, комп’ютер, дидактичні картки, об’ємна модель тромбоцита та мікропрепарати «Тромбоцити», мікроскоп, сигнальні картки.

Основні поняття та терміни: тромбоцити, фібриноген, фібрин, гемофілія.

Інтерактивні технології:

«Створення сприятливого психологічного клімату», «Мозковий штурм», «Робота в парах», наукова робота – робота з мікроскопами, використання комп’ютера, технологія «Лекція-парадокс», самооцінювання сигнальними картками, використання завдань випереджаючого характеру.

План уроку

Етап

Час

Форми і методи діяльності учителя

Результати

Мета

Розминка

1 хв.

Привітання класу, інтерактивно-психологічна вправа «Створення сприятливого клімату»

Створення позитивної психологічної атмосфери, яка сприяє цілісному розвитку особистості

Освітня

Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів

3 хв.

Репродуктивна бесіда «Мозковий штурм», запис схеми на дошці та індивідуальні завдання для учнів

Повторення основних характеристик крові людини, перевірка домашнього завдання, налаштування на активну роботу на уроці

Освітня,

Розвиваюча

Мотивація навчальної діяльності учнів.

А) Оголошення теми та мети уроку

Б) Оголошення очікуваних результатів

7 хв.

Постановка проблемного питання

Формування в учнів мотиваційного поля, аналітичного мислення

Освітня

Розвиваюча

Вивчення нового матеріалу

Інтерактивна частина

25 хв.

Робота в парах. Розповідь вчителя з елементами бесіди та лекції-парадоксу. Розгляд мікропрепаратів «Тромбоцити». Мультимедійна презентація «Гемофілія», відео «Зсідання крові».

Повідомлення учнів

Ефективне засвоєння нового матеріалу, розвиток уміння аналізувати, робити висновки. Розвиток пізнавальних інтересів.

Освітня,

Розвиваюча

Виховна

Рефлексія

4 хв.

Графічний біологічний диктант. Кросворд по темі

Розвиток пам’яті.

Вміння оперувати термінологією вивченої теми

Освітня

Розвиваюча

Узагальнення та систематизація знань

3 хв.

Складання опорного конспекту у вигляді порівняльної таблиці «Тромбоцити-Еритроцити».

Запис схеми «Етапи зсідання крові»

Первинна перевірка набутих знань: виконання тестових завдань. Робота з діагностичними картками.

Закріплення вивченого матеріалу. Розвиток уміння узагальнювати, робити висновки, правильно, лаконічно та точно висловлювати свою думку. Виховання активності

Освітня

Виховна

Розвиваюча

Оцінювання

1 хв.

Самооцінювання учнів за допомогою сигнальних карток. Порівняння з оцінками вчителя (короткі коментарі)

Усвідомлення учнями власного рівня знань, заохочення навчальної діяльності учнів

Освітня

Виховна

Повідомлення та пояснення домашнього завдання

1 хв.

Робота з матеріалом параграфа, диференційоване творче завдання на вибір учнів

Розвиток творчих здібностей учнів на уроці біології

Освітня

Розвиваюча

Очікувані результати.

Після цього уроку учні зможуть:

    • розповісти про будову тромбоцитів;

    • характеризувати механізм зсідання крові;

    • використовувати знання для збереження здоров’я;

    • пов’язувати набуті знання з новим матеріалом;

    • порівнювати тромбоцити з іншими форменими елементами крові;

Хід уроку

І. Розминка.

Створення сприятливого психологічного клімату

ІІ. Актуалізація опорних знань.

«Мозковий штурм»

Учитель:

  • Що таке імунна система?

  • Які імунні реакції організму ви знаєте?

  • Що таке алергія?

  • Що означає термін «трансплантація»?

  • Розшифруйте абревіатуру СНІД.

Учитель: Назвіть шляхи передачі Віл-інфекції і по черзі заповніть схему на дошці (схема заздалегідь намальована на дошці)

Учитель: Індивідуальна робота з учнями. «Заповніть картку» (по рівнях успішності).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель: У минулому спроби переливання крові часто призводили до смерті або тяжких розладів стану здоров'я. Коли кров різних людей може бути несумісною?

(Еритроцити донора склеюються плазмою крові реципієнта. Це пов'язано з тим, що в крові людини є речовини білкової природи.)

Оголошення теми та мети уроку

IV. Вивчення теми.

  1. Робота з підручником в парах.

1-а пара: будова тромбоцитів

2-а пара: функції тромбоцитів

3-а пара: утворення тромбоцитів

4-а пара: тривалість життя тромбоцитів

Пари записують коротко свої результати на схемі: «Тромбоцити»

  1. Розгляд мікропрепарату «Тромбоцити»


  1. Пояснення учителя «Процес зсідання крові»

Розповідь з елементами лекції-парадоксу

  1. Перегляд відео «Зсідання крові»

  1. Повідомлення «Гемофілія» (завдання випереджаючого характеру )

Учень 1: 22 березня 1791 у приватній американській газеті Салема «Gazette» була опублікована замітка про смерть 19-річного юнака, причиною якої була невелика різана рана на нозі, кровоточило кілька днів.. Це була не перша подібна трагедія в родині нещасного молодої людини.. У попередні роки п'ять його єдинокровних братів померли від таких же, здавалося б, незначних травм.. Так вперше в історії США був відмічений у пресі випадок сімейної гемофілії - хвороби , коли кров не зсідається.

Учень 2: Пізніше узагальнення подібних випадків провів американський дослідник Джон Отто, який за допомогою генеалогічних таблиць довів - хвороба передається в сім'ях по жіночій лінії.

Учень 3: На спадкову природу захворювання, що передається по материнській лінії, непрямим чином вказувалося ще в «Талмуді» - зведенні релігійних трактатів іудаїзму: «Якщо в однієї матері двоє дітей померли від обрізання, то третій її син вільний від цього обрізання, все одно, чи буде він від одного і того ж батька або від іншого »

Учень 1: До кінця XIX ст. причина цієї дивної хвороби залишалася неясною.

Учень 2: Першим вказав на справжню причину захворювання в 1861 р. професор Дерптського університету (нині м. Тарту в Естонії) О. О. Шмідт, створивши ферментативну теорію сімейної кровоточивості. Пізніше його припущення підтвердилися: з'ясувалося, що в плазмі крові хворих не вистачає деяких білків, які є у здорових людей.

Учень 3: Перша поява терміна гемофілія історики медицини приписують дисертації якогось Ф. Хопфа «Про гемофілії, або спадкова схильність до смертельних кровотеч», захищеної в 1928 р.

Учень1: На щастя, гемофілія зустрічається досить рідко - майже у 8 разів рідше, ніж сумно знаменитий синдром Дауна. За статистикою один хворий припадає на 8 тис. народжених хлопчиків.

Учень 2: Цим людям загрожують не тільки зовнішні, але і внутрішні кровотечі. В останньому випадку випливає з пошкоджених судин кров починає поширюватися уздовж м'язів, і навколишні їх тканини нерідко розбухають. У результаті виникає тканинної фіброз, наслідком якого може бути судорожне зведення пальців рук - так званий ефект «пазуристою лапи». Кров, що потрапила в суглобові сумки, надовго позбавляє суглоб рухливості. Хрящ суглобів починає руйнуватися, стає губчастим, пухким. Кістки піддаються кальцифікації і стають ламкими.

Учень 3: Рідко хто з гемофіліків доживав до 20 років, поки не з'явилася ефективна терапія. В даний час декілька фармакологічних компаній випускають цілий ряд препаратів, здатних відновлювати згортання крові гемофіліків. Велика частина цих препаратів є ліофілізовані (висушені в певних умовах) концентрати крові здорових людей, а вартість лікування ними становить 6-10 тис. доларів на рік.

Учень 1: У 80-85% хворих на гемофілію в крові відсутній так званий фактор VIII (антигемофільний глобулін). Така гемофілія вважається класичною і позначається літерою А. У решті випадків (гемофілія В) в крові хворих не вистачає фактора IX.

5) Презентація «Гемофілія»

V. Рефлексія.

І. Графічний біологічний диктант

1.Внутрішнє середовище організму — кров, лімфа, тканинна рідина.

2. Кров — рідка сполучна тканина.

3. Плазма крові на 40% складається з води.

4. Водний розчин солей, концентрація якого дорівнює 0,9%, називають фізіологічним розчином.

5. Еритроцити — дрібні ядерні клітини.

6. Еритроцити переносять О2 і СО2.

7. Тромбоцити — кров'яні пластини, безбарвні, без'ядерні.

8.Тромбоцити беруть участь у зсіданні крові.

9. Недокрів'я пов'язане зі зменшенням тромбоцитів у крові.

10.Гемофілія — порушення зсідання крові.

+ + - + - + + + - +

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

ІІ. Розв’язування кросворду за темою.

VI. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Складання опорного конспекту у вигляді порівняльної таблиці «Тромбоцити-Еритроцити»

Робота з підручником §19

  1. Запис схеми «Етапи зсідання крові»

  1. Тестові завдання.

1. Вкажіть орган, у якому утворюються тромбоцити:

а) червоний кістковий мозок; б) селезінка;

в) печінка; г) лімфатичні вузли.

2. Вкажіть назву речовини, яка утворюється в результаті руйнування тромбоцитів:

а) тромбопластин; б) тромбін;

в) фібрин; г) фібриноген.

3. Позначте речовину, яка сприяє перетворенню фібриногену на фібрин:

а) протромбін; б) тромбін;

в) кальцій; г) гепарин.

4) Робота з діагностичними картками.

«+» - це я знав

«-» - це нова інформація для мене

«!» - я думав інакше (суперечлива інформація)

«?» - про це хотілося дізнатися більше

VII. Оцінювання.

Учитель: Ось підійшов до закінчення наш урок. Всі ми добре попрацювали. Але для початку прошу вас оцінити самих себе, свою активність і роботу на уроці за допомогою сигнальних карток.

червона – 10-12 б,

зелена – 7-9 б,

синя – 4-6 б

чорна – 1-3 б.

Вчитель звіряє свою оцінки з оцінками, виставленими дітьми і дає короткі коментарі.

VIIІ. Повідомлення та пояснення домашнього завдання.

Диференційоване домашнє завдання.

Загальне: вивчити §19, підготуватися до тематичного оцінювання.

На вибір:

  1. Підготувати повідомлення на тему «Тромбоцити»;

  2. Скласти кросворд на темою «Зсідання крові»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
4
міс.
1
3
дн.
2
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!