і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Розробка уроку "Спинний мозок"

Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1800 грн
540 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №YQ356244
За публікацію цієї методичної розробки Петрик Наталія Іванівна отримав(ла) свідоцтво №YQ356244
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Бібліотека
матеріалів
Отримати код

Будова і функції спинного мозку

Мета: продовжувати знайомити учнів з будовою ЦНС, вивчити будову та функції спинного мозку, встанови взаємозв’язок між будовою та функціями; розвивати вміння виділяти головне в матеріалі, робити відповідні висновки; виховувати бережливе ставлення до власного організму.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Настрій на урок взяли,

З посмішкою почали!

Настанову вам даю!

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитися, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й плідно працювати!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сьогоднішній свій урок я розпочну із цитування уривка книги Керола Донера «Таємниці анатомії», де головний герой Макс розповідає своїй співрозмовниці Моллі: «Тіло людини схоже на велику незалежну державу. Кровоносні судини виконують роль доріг, що з’єднують міста, тобто органи. Міста-органи співпрацюють між собою і створюють систему, тобто область. Шлунок та кишківник – це органи, що належать до однієї системи – області. Серце та кров – до другої, а м`язи та кістки – до третьої. У цій країні є велика кількість телефонів – нейронів. Мільярди клітин – це громадяни країни, що працюють на різних заводах, фабриках міст-органів, і систем-областей. А де розташоване керівництво цією державою? Ти знаєш Моллі?» запитує Макс свою співрозмовницю. А ви здогадуєтесь? (учні відповідають, що це керівництво здійснює центральна нервова система, а організм працює чітко і злагоджено, тому, що в організмі відбувається нейрогуморальна регуляція всіх функцій організму.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Отже, впродовж сьогоднішнього уроку ми поповнимо свої знання про нервову систему, а зараз давайте пригадаємо вивчений матеріал попередніх параграфів про нервову регуляцію систем та органів нашого організму.

1. Один учень виконає письмово вправу «Коректор», знайде та виправить помилки у тексті.

Текст

В основі будь-якого рефлексу лежить синапс (рефлекторна дуга). Елементарний синапс (рефлекторна дуга) складається з трьох (двох) нейронів – чутливого та вставного (рухового). Передача імпульсу із чутливого на руховий нейрон відбувається за допомогою спеціальних утворень, що називаються медіатори (синапси). Медіатори (синапси) – це щілиноподібні контакти аксона з будь-якою ділянкою іншого нейрона або м’язовою чи секреторною клітиною. Передача збудження в синапсі відбувається за допомогою хімічних речовин. Одна частина рефлекторних дуг в організмі людини складається з двох (трьох) нейронів. До названих вище нейронів приєднується ще руховий (вставний) нейрон.

2. Інший учень робить підписи на схемі рефлекторна дуга колінного рефлексу.

3. А ми з вами виконаємо вправу «Інтерв`ю». Я буду ставити запитання, а ви будете давати вірні відповіді.

1. На які два відділи поділяється нервова система? (на центральну і периферичну)

2. Що входить до складу ЦНС? (головний та спинний мозок)

3. Що входить до складу периферичної нервової системи? (12 пар черепно-мозкових нервів та 31 пара спинномозкових нервів)

4. Як називаються клітини нервової тканини? (нейрони)

5. Що таке ганглії? (периферичні нервові сплетіння)

6. Що таке синапс? (Це спеціальне утворення на кінці аксону, через яке нервові імпульси передаються від однієї клітини до іншої)

7. Які нерви звуться змішаними? (ті, які містять чутливі, рухові та інші нервові волокна)

8. З чого складається рефлекторна дуга? (рецептор, чутливий нейрон, нервовий центр, руховий нейрон, ефектор)

9. Що таке рефлекс? (це реакція організму на подразник, яка здійснюється за участю нервової системи)

10. Що таке аксон? (це довгий відросток нейрону по якому збудливість передається від тіла нейрона до інших клітин)

11. Що таке дендрит? (це короткий відросток нейрону по якому збудливість передається до тіла нейрону)

Здати письмові роботи

ІV. Вивчення нового матеріалу (Слайд 1 )

Пригадавши вивчений матеріал, давайте запишемо тему нашого сьогоднішнього уроку - «Будова та функції спинного мозку». На сьогоднішній урок ми маємо такі завдання: (Слайд 2)

І. Розглянути розміщення та загальну характеристику спинного мозку.
ІІ. Ознайомитись з оболонками спинного мозку

ІІІ. Вивчити будову сірої та білої речовини спинного мозку
І
V. Сформувати поняття про cегментарну будову спинного мозку
V. Подати інформацію про функції спинного мозоку
VІ. Розповісти про травми спинного мозку

Для зручності вашої роботи, ми з вами, будемо складати структурований конспект, в якому ви будете до кожного розділу складати схеми з моєю допомогою, адже схема – це класно і ясно!

Давайте запишемо перший пункт нашого плану у зошит. (Слайд 3)

І. Розміщення та загальна характеристика спинного мозку

Давайте ще раз пригадаємо, зяких відділів складається нервова система (ЦНС і периферична), а ЦНС? (складається з головного й спинного мозку).

Спинний мозок — це тяж завдовжки 41–45 см (у дорослої людини), діаметр від 0,8 до 1,4 см, маса до 38 г. (Запишемо у зошит – довжина, маса, діаметр). Давайте разом пригадаємо, де розміщується спинний мозок? (відповіді учнів). Вірно, він розміщується у хребетному каналі, який утворюють отвори хребців і прикріплюється до його стінки. Вгорі він переходить у головний мозок, а внизу закінчується нарівні 2-го поперекового хребця. Відповідно спинний мозок має форму циліндричного тяжа, і утримується в постійному положенні за допомогою зв'язок. Передній (верхній) кінець спинного мозку переходить в довгастий мозок, а задній (нижній) - у так звану кінцеву нитку.

Записуємо у зошит другий пункт плану. (Слайд 4).

ІІ. Оболонки спинного мозку

Спинний мозок має три захисних оболонки – тверду, павутинну та м’яку. Тверда мозкова оболонка (зовнішня) у вигляді довгого щільного мішка оточує спинний мозок з усіх боків. Зверху вона міцно зростається з краями великого потиличного отвору потиличної кістки, а внизу сліпо закінчується на рівні другого крижового хребця. Між окістям хребетного каналу і цією оболонкою розміщений простір, що заповнений жировою клітковиною, яка відіграє роль еластичної прокладки.

Павутинна оболонка знаходиться під твердою. Між цією оболонкою і мякою розміщений найбільший щілиноподібний підпавутинний простір, який заповнений мозковою рідиною.

М`яка, або судинна, оболонка (внутрішня) щільно прилягає до зовнішньої поверхні спинного мозку і містить у собі велику кількість кровоносних судин.

Отже, давайте ще раз пригадаємо скільки оболонок є у спинного мозку? Занотуйте схему оболонки спинного мозку собі у зошити (Слайд 5).

Давайте запишемо третій пункт плану у зошити. (Слайд 6).

ІІІ. Будова сірої та білої речовини спинного мозку

Спинний мозок складається із сірої та білої речовини. Як ви бачите, сіра речовина має будову метелика. Далі наша робота буде носити назву «Спільний проект» і буде побудована таким чином - ви всі об’єднаєтеся у дві групи, кожна група буде опрацьовувати відповідний матеріал підручника, і представляти певне питання. Для цього давайте пригадаємо правила роботи у групах де головне для вас – розподілити ролі: спікера, секретаря і доповідача. І-ша група опрацьовує матеріал – «Сіра речовина спинного мозку». ІІ-га група опрацьовує матеріал – «Біла речовина спинного мозку». Використовуйте під час своєї роботи матеріал підручника § 60 ст. 174 -175.

Виступ І групи

Сіра речовина спинного мозку містить різні за функціями нейрони. У передніх рогах знаходяться рухові, або мотонейрони, у задніх - вставні, а в бічних рогах - вегетативні нейрони. Від клітин передніх рогів відходять відростки, які утворюють передні корінці, або ще їх називають руховими. До задніх рогів спинного мозку підходять пучки нервових волокон, які складаються із відростків клітин спинномозкових вузлів, що називаються задніми корінцями або ще їх називають чутливі корінці. Об`єднуючись передні і задні корінці утворюють 31 пару змішаних спинномозкових нервів які виходять із кожного сегменту на рівні хребцевих отворів.

Виступ ІІ групи

Біла речовина спинного мозку, що складається лише з нервових волокон, оточених мієліновою оболонкою, займає всю периферію і ділиться рогами сірої речовини, які вдаються в неї, на теж парні канатики, або стовпи: передні, задні, бічні. Передні канатики знаходяться між передніми рогами, задні канатики - між задніми рогами, а бічні канатики - з боків спинного мозку. Утворюють висхідні та нисхідні нервові шляхи, якими нервові імпульси надходять від рецепторів до нервових центрів, і навпаки – від нервових центрів до робочих органів.

Отож, ми вияснили, що спинний мозок складається із сірої та білої речовини і для закріплення даного матеріалу, давайте накреслимо схему собі у зошит. (Слайд 7).

Ну що, стомились працювати? Давайте дамо нашим очам трішечки відпочинку, а для цього ми з вами використаємо вправу «Тренажер». Домовляємось, що всі запропоновані вправи ми будемо виконувати по 3 рази. (Слайд 8)

Запишемо у зошит четвертий пункт плану. (Слайд 9).

IV. Сегментарна будова спинного мозку

В спинному мозку розрізняють такі відділи: шийний, грудний, поперековий і крижовий. Спинний мозок має виражену сегментарну будову. Під сегментом розуміють поперечну ділянку спинного мозку, від якої відходять пара спинномозкових нервів, які залишають хребетний канал на рівні отвору кожного хребця і симетрично розгалужуються в правій і лівій половинах тіла. Кожний із сегментів спинного мозку зв’язаний нервами з певними ділянками тіла.

(Слайд 10). Шийні і перший грудний сегмент по чутливих нейронах одержують інформацію від шкіри, м’язів голови, шиї і передніх кінцівок та контролюють роботу цих органів. (Слайд 11). Грудні сегменти приймають сигнали і регулюють функції шкіри, м’язів внутрішніх органів черевної й грудної порожнини. Нейрони цих сегментів беруть участь у регуляції роботи серця, стану всіх судин, органів дихання, шлунково-кишкового тракту тощо. (Слайд 12). Поперекові й крижові сегменти відповідають за чутливі й рухові функції поясу нижніх кінцівок і самих нижніх кінцівок, беруть участь у регуляції сечовипускання і дефекації.

(Слайд 13). У спинному мозку виділяють два потовщення: шийне (верхнє) і поперекове (нижнє). Як ви думаєте чому наявні у спинному мозку ці два потовщення? (відповіді учнів) Так, ці потовщенні містять більшу кількість нейронів саме у цих відділах, тому що вони іннервують відповідно верхні і нижні кінцівки. У людини в зв`язку з більш складною діяльністю руки, як органу праці, шийне потовщення спинного мозку, відповідно, більших розмірів від поперекового.

Отже, з яких відділів складається спинний мозок? А на закріплення даного питання давайте складемо схему (Слайд 14).

Давайте запишемо п’ятий пункт плану у зошит. (Слайд 15)

V. Функції спинного мозку

Отже, ми побачили, яку складну будову має спинний мозок, а зараз давайте ознайомимось із функціями які виконує спинний мозок. У цьому нам допоможуть учні, які мали випереджувальні завдання на сьогоднішній урок, вони повинні були підготувати коротенькі повідомлення про функції спинного мозку. Отож, перший учень підготував повідомлення про рефлекторну функцію спинного мозку.

1. Рефлекторна функція полягає у здійсненні рефлексів, пов’язаних із забезпеченням руху: підтримання постави, ходіння, відсмикування руки від гарячого або гострого предмета. Через спинний мозок проходять рефлекторні дуги, з якими пов’язане скорочення скелетних м’язів .

Друга учениця підготувала повідомлення про провідникову функцію спинного мозку.
2. Провідникова функція забезпечує зв’язок і узгоджену роботу всіх відділів ЦНС. Нервові імпульси, що надходять у спинний мозок від рецепторів по висхідних провідних шляхах передаються до головного мозку, а з нього по низхідних провідних шляхах повертаються до спинного мозку, а звідти – до робочих органів.
Таким чином, спинний мозок відіграє роль двостороннього провідного шляху між головним мозком і периферичною нервовою системою та керує простими рефлекторними діями. Отож, давайте складемо собі у зошит відповідну схему із нашого слайду.

І записуємо останній пункт плану собі у зошити. (Слайд 16).

VІ. Травмування спинного мозку
Нервові клітини спинного мозку відносять до найтендітніших структур в організмі людини, а тому вони знаходяться під надійним захистом кісток. Травмування спинного мозку є дуже небезпечним, адже при цьому руйнуються його провідні шляхи, це супроводжується частковою або повною втратою чутливості , а то і рухомості частини тіла нижче від місця травмування. (Слайд 17 ). Саме тому травмування шийного відділу спинного мозку є найнебезпечнішим, адже приводить до повної нерухомості тіла людини. Під час травмування хребта – травмується і спинний мозок, тому для людини, яка зазнала таких травм потрібно викликати швидку допомогу, а до приїзду лікарів забезпечити нерухомість таким чином – покласти потерпілого на живіт на тверду поверхню, наприклад дошку. Небезпечним для спинного мозку є і неправильне положення тіла під час сидіння, адже відбувається стискування, деформування спинного мозку хребцями, що призводить до порушення функцій спинного мозку. Тому вам потрібно контролювати положення тіла під час сидіння, слідкувати за своєю поставою, а також оберігатися від травмування спинного мозку. Адже як кажуть у народі «Сила життя у здоровому хребті», і тепер ми чітко можемо пояснити цю народну мудрість. Я маю для вас ось такі вправи для хребта, але за браком часу я не можу провести з вами ці вправи, тому, я хочу подарувати вам комплекс вправ для хребта, які ви зможете виконувати по потребі у будь-який час, на будь-якому уроці, щоб зняти статичне навантаження із хребта, і таким чином покращити роботу спинного мозку, адже це, як ви зрозуміли, дуже важливо для нашого організму і його повноцінного функціонування.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра «Вірю — не вірю».

1. До периферичної нервової системи належать 12 пар черепно-мозкових і 31 пара спинномозкових нервів. (+)

2. У каналі хребта розташований головний мозок. (-)

3. Відділи спинного мозку людини: шийний, грудний, поперековий, крижовий. (+)

4. Вага спинного мозку — більш ніж 50 г. (-)

5. Шийне і поперекове потовщення спинного мозку відповідають місцям виходу нервів, що ідуть до верхніх та нижніх кінцівок. (+)

6. Колінний рефлекс замикається у спинному мозку. (+)

7. Біла речовина розміщена у вигляді метелика в спинному мозку. (-)

8. Кількість сірої речовини збільшується до крижового відділу.(+)

9. Із спинного мозку виходить 35 спинномозкових нервів.(-)

10. При травмах спинного мозку не порушується його провідність.(-)

VІ. Рефлексія

Отож, давайте підсумуємо, чи виконали ми завдання нашого сьогоднішнього уроку? Давайте це ще раз перевіримо!

Дати відповіді на запитання

- Яку будову має спинний мозок? Які його основні параметри?

- Які оболонки має спинний мозок?

- Чим відрізняється сіра й біла речовина ЦНС?

- Які сегменти спинного мозку виділяють?

- Які функції виконує спинний мозок?

- Чим небезпечне травмування спинного мозку?

Отож, ми можемо стверджувати, що із поставленими завданнями сьогоднішнього уроку ми з вами впорались.

VІІ. Підсумок уроку

Як ви вважаєте, які вправи допомогли нам виконати поставлені завдання. Свої відповіді сформулюйте за допомогою вправи «Незакінчене речення» продовжте запропоновану мною фразу (Слайд 18):

  • На уроці мені найбільше сподобалося….

  • Я хотіла би на наступному уроці повторити вправу….

  • Мені не сподобалося…..

- Сьогодні на уроці я навчилась….

Крім того учитель аналізує роботу класу, визначає рівень навчальних досягнень., проводить оцінювання учнів.

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати § 60 Впр. 1-2 ст. 175

  2. Завдання для допитливих: підготувати повідомлення або презентацію про відділи головного мозку.

10

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Пропонується поширена розробка уроку про будову та функції спинного мозку
  • Додано
    22.02.2018
  • Розділ
    Біологія
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    7835
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    2
  • Номер матеріала
    YQ356244
  • Вподобань
    0
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти