Розробка уроку "Написання слів, що увійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і"

Опис документу:
Мета даного уроку: навчити правопису слів іншомовного походження; ознайомити зі словником іншомовних слів; розвивальна: розвивати пам‘ять, увагу, пошукові здібності; виховна: виховувати культуру усного і писемного мовлення.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

УРОК № 22

ДАТА :

Тема:

Написання слів, що увійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і.

Мета:

навчити правопису слів іншомовного походження; ознайомити зі словником іншомовних слів; розвивальна: розвивати пам‘ять, увагу, пошукові здібності; виховна: виховувати культуру усного і писемного мовлення.

Тип уроку:

формування практичних умінь та навичок.

Обладнання:

підручник, кросворд, дидактичний матеріал.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Орфоепічна хвилинка (слова записані на дошці)

Робота з картками (3 учні)

Картка 1

Запишіть слова, вставивши пропущену букву.

Д..ректор, с..нтаксис, ц..стерна, ж..раф, реч..тат..в, колор..т, ш..рма, транз..т, сп..рт, к..шлак, Аргентина, К..тай.

Картка 2

Запишіть слова, вставивши пропущену букву.

Х..м..я, ..дея, пон.., п..нгв..н, пол..кл..н..ка, тр..умф, м..л..ц..я, приоритет, К..пр, Пот.., тр..о, Горац..й.

Картка 3

Запишіть слова, вставивши пропущену букву.

Гавай.., ате..зм, Ка..р, кру..з, Ізма..л, Ене..да, проза..к, моза..ка, ру..на, на..вний, сто..цизм, дру..ди.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Правопис слів іншомовного походження

Пишемо и:

У загальних назвах після д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р (за правилом «дев’ятки») перед приголосними кореня: дискета, таксист, цирк, методика, стимул, зигзаг, шифр, риф, чипси.

Де ти з'їси цю чашу жиру?

У власних географічних назвах:

1. В кінцевих -ида, -ика: Флорида, Колхида, Мексика, Корсика.

2. Після приголосних дж, ж, ч, ш, щ, ц перед наступним приголосним: Вірджинія, Алжир, Чилі, Чикаго, Йоркшир, Вашингтон, Лейпциг (але Віші, Шіофок).

3. Із звукосполученням -ри- перед приголосними: Великобританія, Мадрид, Рим, Рига, Крим, Цюрих (але Австрія, Ріо-де-Жанейро).

4. В інших назвах після приголосних д, т та в деяких випадках згідно з традиційною вимовою: Аддис-Абеба, Единбург, Кордильєри, Сардинія, Скандинавія, Ватикан, Палестина, Тибет, Вавилон, Єгипет, Єрусалим, Китай.

Пишемо і:

У загальних назвах:

- на початку слова: ідея, інструкція, імпорт, інфляція, імітатор;

- після приголосного перед голосним та й: артеріальний, геніальний, аудієнція, клієнт, партійний, радій;

- у словах, які закінчуються на -ія: артерія, рація;

- у кінці невідмінюваних слів після приголосних пишеться і, а не и: візаві, журі, мерсі, парі, попурі, колібрі, таксі, поні, пенальті;

- після б, п, в, м, ф, г, к, х, л, н перед наступним приголосним у загальних назвах: бізнесмен, пірат, вітраж, міф, фільтр, гіпотеза, гід, кіно, хімія, ліра, німб.

Пишемо ї :

Після голосних, але в складних словах і після префіксів пишемо і: атеїзм, Каїр, Альтаїр, круїз, Ізмаїл; староіспанський, поінформувати, доісторичний. У кінці власних назв (після голосного чи м’якого приголосного) Гаваї, Гімалаї, де Віньї

  1. Знайомство зі словником іншомовних слів

 З’ясуйте такі відомості про словник.

1. Хто є його укладачами.

2. Зверніть увагу на рік видання (словники до 1993 року не повного мірою відповідають сучасному правопису).

3. Скільки слів містить словник.

4. З яких частин він складається (передмова, список скорочень, український алфавіт, слова в алфавітному порядку).

5. Зміст передмови (склад словника, структура словника).

6. Яку інформацію надає словник.

3. Самостійна робота зі словником

 За допомогою словника напишіть правильно слова. Чи пояснюються орфограми в цих словах правилами? Крім правильного написання, яку інформацію про слова надає словник?

Пріоритет, піанісимо, інтермецо, лібрето, стакато, фортисимо.

  1. Самостійна робота з підручником

  2. Бесіда

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 

1. Коментоване письмо

Офіцер, дезінфекція, раціоналізація, теніс, екіпаж, Париж, Рим, Америка, Антарктида, Балтика, Британія, кит, ідеал, колібрі, Ніцца, героїзм, лоджія, біолог, дивізіон, фізика, міфічний.

2. Розподільна робота

 Запишіть слова, розподіливши їх на три колонки: 1) у яких пишемо букву и; 2) у яких пишемо букву і; 3) у яких пишемо букву ї.

Ауд..єнц..я, бенеф..с, Т..бет, Гаїт.., р..тор..ка, л..брето, вест..бюль, бадм..нтон, Чил.., грац..озний, к..парис, пенальт.., коеф..ц..єнт, его..ст, єп..скоп, моза..ка, ф..н..ш, жур..

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

1. Запишіть слова, розподіливши їх на чотири колонки: 1) у яких пишемо знак м’якшення; 2) у яких не пишемо знак м’якшення;3)у яких ставимо апостроф; 4) у яких апостроф не ставимо.

Бар..єр, порт..єра, кон..юнктура, ал..янс, Лавуаз..є, Корділ..єри,П..єр, п..юре, ад..юнкт, Ал..яска, тюл.., Гол..фстрім.

2. Написання тесту

 Укажіть рядок, у якому в усіх словах на місці пропусків пишемо букву и.

1) Д..алект..ка, тр..умф, п..ан..с..мо, Сев..лья, Корс..ка.

2) К..пр, Т..бет, ауд..єнція, ст..мул, тр..умф, попур.., ..нст. .тут.

3) Ц..стерна, ж..рандоль, реж..м, ц..фра, ш..рма, з..гзаг.

4) Кр..т, Австр..я, С..р..я, Л..сабон, Сан-Франц..ско, Д..зель.

5) Алж..р, Сард..н..я, С..ц..л..я, с..лует, ав..ац..я.

3. Дослідження-аналіз

 Поясніть, чому в словах іншомовного походження динаміт і діаграма в одному слові після д пишемо и, а в іншому — і.

4. Скоромовки

Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню:

«Ти не вмієш так, як я — так, як ти, не вмію я».

***

На полиці в коробиці

Півкороваю і паляниця.

***

На дворі трава, на траві дрова.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

Оцінювання знань, умінь і навичок учнів

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Виконайте вправу з підручника.

 Творче завдання: доберіть до кожного правила приклад. Придумайте з цими словами завдання.

3

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
0
9
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!