Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Розробка уроку "Безумовний рефлекс"

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1000 грн
249 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №DC381605
За публікацію цієї методичної розробки Петрик Наталія Іванівна отримав(ла) свідоцтво №DC381605
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Природжені механізми регуляції поведінкибезумовні рефлекси та інстинкти

На суді моїм захисником буде жаба

(І. Сеченов)

Мета: вивчити механізм та різноманітність безумовних рефлексів;

з’ясувати біологічне значення безумовних рефлексів та інстинктів у житті людини і тварин. Тип уроку: формування нових знань і практичних умінь.

Обладнання: таблиці: «Колінний рефлекс», «Слиновидільний рефлекс»;

неврологічний молоточок.

План-схема уроку

Етап уроку

Тривалість,

хв

Форми і методи діяльності вчителя

Результат

І. Розминка

3

Інтерактивний метод навчання

Створення бази для сприйняття нового матеріалу

II. Актуалізація опорних знань

2

Евристична бесіда

Рефлексія вивченого на попередньому уроці, пробудження інтересу до теми

III. Вивчення нового матеріалу

35

- Мегоди активного навчання, формування навчальних гру п.

- Лабораторна робота № 9

  1. Складання схеми (гр. 2).

  2. Висновки груп І і 3.

  3. Осмислення і засвоєння матеріалу

IV. Узагальнення та систематизація знань

2

Самостійна робота учнів

Заповнення таблиці

V,.Корекція

2

- Взаємоперевірка, складання схем.

- Вміння виконувати завдання за допомогою позначок

  1. Перевірка засвоєння матеріалу.

  2. Складання учнями схеми ковтального рефлексу

VI.Домашнє завдання

1

Диференціація завдань, зв’язок між домашнім завданням попереднього уроку, випереджальне навчання, творчі завдання

Закріплення вивченого, зв'язок тем уроків між собою, розвиток навичок творчого мислення та роботи з науковою літературою

1. Розминка (валеологічний масаж)

Учитель. Всі органи нашого організму тісно пов’язані між собою. Щоб покращити своє самопочуття, функціонування кровоносної, дихальної та імунної систем, роботу мозку, зробимо масаж рефлексних зон кистей рук. Натискайте сильно, але безболісно.

- Масажуйте кінчики пальців (крім великого) правої і лівої рук — покращиться дихання, відкладе ніс.

- Масажуйте виїмку між великим і вказівним пальцями правої та лівої рук — активізується зона бронхів.

- Натискайте на точки між всіма іншими пальцями правої і лівої рук — мобілізуються імунні сили організму.

- Розтирайте подушечки великих пальців — почне працювати активніше мозок.

- Масажуйте пальці по довжині —- покращиться концентрація уваги, зменшиться нервозність.

- Потріть ребром долоні об долоню іншої руки — стабілізується кровообіг.

II. Актуалізація опорних знань

Евристична бесіда

Дехто з вас уже відчув покращення свого самопочуття, щоки стали рожеві, очі засяяли.

- А тепер поясніть, який зв’язок мають масажування кистей рук і фізіологічні та психічні функції вашого організму. (Подразнення чутливих рецепторів кистей рук, їх зв 'язок з відповідними органами і функціями організму через нервову систему.)

- Прикладом яких реакцій організму може бути цей факт? (Безумовно-рефлекторних, уроджених реакцій організму на дію подразників середовища.)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  • Безумовні рефлекси.

(Учитель об'єднує учнів у три навчальні групи.)

  • 1-ша група — досліджує рефлекси довгастого мозку, середнього мозку, мозочка, проміжного мозку (див. додаток 1).

  • 2- га група — за текстом підручника складає схему «Види безумовних рефлексів» (з прикладами).

  • 3 - тя група з уривка тексту з’ясовує відмінність безумовних рефлексів та інстинктів.

Звіти творчих груп.

1-ша група

Дослід № 1. Без слини рефлексу не буде, оскільки не відбудеться подразнення задньої стінки глотки. (Безумовний рефлекс довгастого мозку.)

Дослід № 2. Мигальний захисний рефлекс. (Безумовний рефлекс довгастого мозку)

Дослід № 3. Орієнтувальний рефлекс на звук. (Безумовний рефлекс середнього мозку.) Дослід № 4. Навіть із заплющеними очима це можливо зробити. Узгоджені рухи рук і координація тіла. (Безумовний рефлекс мозочка.)

Дослід № 5. Після холодної чи гарячої ванни температура тіла все одно стала і може змінюватися не більше ніж 36,6 °С ± 0,1 °С. Рефлекс терморегуляції. (Безумовний рефлекс проміжного мозку.)

2-га група

Складання схеми «Види безумовних рефлексів».

Види безумовних рефлексів

Харчові Захисні Статеві Орієнтувальні

слиновиділення кашель копуляція на звук

ссання чхання турбота про на дотик

ковтання мигання потомство на запах

блювання відсмикування

руки

Дихальні Рухові Фізіологічних

вдих хапальний функцій

видих колінний сечовипускання

ахіллесів дефекація

потовиділення

3-тя група

Безумовні рефлекси — це природжені, відносно постійні реакції організму на дію зовнішнього середовища, що здійснюються за участю нервової системи (смоктання

щеняти, ставання дибки у кішки, орієнтація на шурхіт у собаки, ковтання у жаби). Інстинкти — складна система безумовних рефлексів, пов’язаних зі збереженням виду (здатність плавати і пірнати у каченяти, побудова гнізда ремезом, відліт птахів, сплячка ссавців).

  1. Виконання лабораторної роботи № 9 «Безумовні рефлекси людини»

IV. Узагальнення та систематизація знань

Учні заповнюють таблицю.

V. Корекція знань

1 Перевірка таблиці 1, виправлення помилок.

2. Скласти схему ковтального рефлексу.

п\п

Ознаки

Безумовні рефлекси

1.

Тип реакції

Природжені

2.

Ступінь мінливості в межах виду

Сталі

3.

Центри керування

ЦНС

4.

Види

Орієнтувальні, захисні, рухові, харчові, статеві

5.

Біологічне значення

Пристосування до умов існування

VІ. Домашнє завдання

1. Вивчити § 79 підручника.

2. Біологічна задача. Чому, коли проти І Сеченова була порушена судова справа, він

відмовився брати захисника, а сказав: «На суді моїм захисником буде жаба»? Як могла ця тварина захистити вченого?

3. Підготувати повідомлення «Методика утворення умовних рефлексів за І.Павловим». Додаток 1

Дослід № 1. Ковтніть слину кілька разів підряд. Що спостерігаєте на 5-6-й раз?

Дослід № 2. Посадіть піддослідного і махніть зненацька перед його очима долонею.

Дослід № 3. Один учень ручкою стукає по парті. Яка реакція у всіх інших учнів?

Дослід № 4. Спробуйте із заплющеними очима з’єднати руки в замок за головою.

Дослід № 5. Пригадайте, чи підвищується температура тіла після гарячої ванни або холодного душу.

Додаток 2

Каченя, побачивши воду, біжить до неї, плаває, пірнає Курча дзьобає зернята, щеня смокче материнське молоко. Кішка стає дибки при наближенні пса. У собаки нашорошуються вуха, коли він чує шурхіт. Ремез робить складне гніздо у вигляді панчохи. Відліт птахів, запасання харчів, сплячка — пристосування тварин до умов існування. Жаба ковтає папірець, прив’язаний на нитці, думаючи, що це муха .

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Пропонуєтьсяконспект уроку про природу безумовних рефлексів
  • Додано
    22.02.2018
  • Розділ
    Біологія
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    7887
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    DC381605
  • Вподобань
    0
Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1000 грн
249 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №DC381605
За публікацію цієї методичної розробки Петрик Наталія Іванівна отримав(ла) свідоцтво №DC381605
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Схожі матеріали