Розробка проекту "Рослини мандрівники"

Біологія

Для кого: 6 Клас

23.02.2021

455

12

0

Опис документу:
Рослинний світ України дуже багатий. Тисячі дерев, чагарників, трав звеселяють нас своєю красою. Буяють зелені гаї, цвітуть запашні квіти, колишуться соковиті трави, прикрашаючи нашу щедру землю. Скажеш одне тільки слово «Україна» – і в уяві постають тополя в полі, хрущі над вишнями, калина в лузі й у дворі, верба край долини. Спалахують у пам’яті чорнобривці, розкішні мальви, трепетний барвінок, червона рута… Вони віддавна уособлюють красу моєї землі, духовну міць її народу, засвідчують повагу
Перегляд
матеріалу
Отримати код

27

МІНІ ПРОЕКТ

РОСЛИНИ МАНДРІВНИКИ

Біологія 6 клас

Тема 3 «Рослини»

Підготувала

вчитель біології

Брилівського НВК

Москалюк Н.Л.

ЗМІСТ МІНІ ПРОЕКТУ

І. Мотивація навчальної діяльності………………

ІІ. Етапи роботи над проектом……………………..

І етап. Розробка проектного завдання

ІІ етап. Розробка проекту

ІІІ етап. Оцінка результатів

ІV етап. Захист проекту

  1. Презентація проекту. Вступ ………………………

Розділ 1. Вічні мандрівники(плакат-повідомлення)

Розділ 2. Рослини-мандрівники – символи

України (презентація)

Розділ 3. «Транспортні засоби» рослин

(буклет)

  1. Висновок …………………………………………

  2. Оцінка проекту учнями та вчителем за заздалегідь визначеними критеріями

Список використаних джерел

ХІД МІНІ ПРОЕКТУ

І. Мотивація навчальної діяльності

1. Вступне слово вчителя

Рослинний світ України дуже багатий. Тисячі дерев, чагарників, трав звеселяють нас своєю красою. Буяють зелені гаї, цвітуть запашні квіти, колишуться соковиті трави, прикрашаючи нашу щедру землю. Скажеш одне тільки слово «Україна» – і в уяві постають тополя в полі, хрущі над вишнями, калина в лузі й у дворі, верба край долини. Спалахують у пам’яті чорнобривці, розкішні мальви, трепетний барвінок, червона рута… Вони віддавна уособлюють красу моєї землі, духовну міць її народу, засвідчують повагу до Батьківщини. Серед рослин, які народжуються в наших горах, степах і лісах, чимало насправді чарівних. Вони здатні лікувати людину, дарувати їй життєдайну силу самої природи.  Та багато рослин примандрували до нас з інших країв, а сьогодні ми не уявляємо рідну землю без них. В процесі роботи над проектом, ми і знайдемо відповіді на питання:

  • Скільки існує видів рослин мандрівників в Україні?

  • Яким чином рослини здатні мандрувати?

  • Які “транспортні засоби” мають рослини мандрівники?Які з них найефективніші?

  • Чому деякі рослини зустрічаються далеко від свого природного ареалу?

  • Які пристосування забезпечують успішне проникнення рослин у віддалені регіони?

ІІ. Етапи роботи над проектом

І етап. Розробка проектного завдання
Завдання:визначення теми, уточнення мети, розподілі постановка завдань, визначення джерел інформації, вибір критерію оцінки результатів.

Учні: організовуються в групи, обговорюють завдання, вибирають свої критерії успіху.

  • Ботаніки: «Вічні мандрівники» Плакат-повідомлення

  • Мандрівники: «Транспортні засоби» рослин Створення буклету

  • Знавці рідного краю: Рослини мандрівники – символи України.

Створення презентації

ІІ етап. Розробка проекту

Завдання:збір інформації, опрацювання теоретичного матеріалу

Учні:

  • «Ботаніки» вивчають питання…………………

  • «Мандрівники» вивчають зв’язок……………….

  • «Знавці рідного краю» знаходять міжпредметні зв’язки ………..

Вчитель: спостерігає, контролює, радить.

ІІІ етап. Оцінка результатів

Завдання: аналіз виконання проекту, обговорення результатів, аналіз повноти досягнення мети

Учні: беруть участь в колективному аналізі міні проектів й самооцінці.

Вчитель: спостерігає, допомагає, бере участь в обговоренні міні проекту

ІV етап. Захист міні проекту

Завдання:підготовка до виступу, захист проекту

Учні: захищають міні проект, беруть участь в колективній оцінці результатів міні проекту

  • Ботаніки: представляють плакат-повідомлення на тему «Вічні мандрівники»

  • Мандрівники: представляють буклет«Транспортні засоби» рослин

  • Знавці рідного краю: презентують «Рослини мандрівники – символи України»

Вчитель: координує роботу, стимулює діяльність

  1. ПРЕЗЕНТАЦІЯ МІНІ ПРОЕКТУ

ВСТУП

Захоплюйся, дивуйся, усміхнись

І бачити красу навколо вчись.

Скільки різних див можна знайти у природі!

  Колись у давнину повертались мандрівники з далеких країв і розповідали про дивні рослини.   У Бразилії росте дерево під назвою “молочна соска”. Воно дає поживне рослинне молоко. В Новій Зеландії зростає “капустяне дерево”, а в Полінезії – шпинатне. З плодів гарбуза-люффа роблять звичайні мочалки. У багатьох частинах світу спеціально вирощують посудну горлянку. З форми плодів цієї рослини можна складати сервізи. На острові Нова Гвінея росте трава гостра, мов сталь. У стовбурах рослини баобаб інколи живуть люди. В Індії росте дерево із запашними плодами; торкнешся його і пахнеш фіалкою. У Америці є дерево, яке навіває сон. Виявляється, тільки в помірному поясі є 14 видів негорючих рослин. Серед них плющ та розмарин.

Є в природі і рослини –мандрівники. Так , рослина часом подорожує і на значні відстані, один із численних видів мексиканських кактусів. Тому і називається він анданте, тобто крокуючий. До цього його змушують вітри. Замість звичайного коріння у рослини є паростки, вкриті гострими шипами. Всі поживні речовини і вологу ця рослина дістає не з ґрунту, а з повітря.

Рослинний світ України багатий і різноманітний . 32% території України зайнято рослинністю, яка налічує 16 тис. видів рослин, а на нашій планеті росте близько 500 тис. видів.

Чорнобривці — рослина - «прибулець». Вона «примандрувала» до нас давно. Українці щиро полюбили ці квіти з яскравими суцвіттями, що виграють на сонці всіма відтінками жовтих, оранжевих, червонясто-коричневих барв.

А скільки «рослин-мандрівників» ростуть поруч?

Розділ 1. Вічні мандрівники

Різноманітність умов життя обумовлює і різноманітність способів поширення. Щоб вижити і дати потомство, кожний вид пристосовується на свій лад. Від того, наскільки «винахідливо» забезпечує він продовження роду, залежить процвітання виду, його розвиток. Зміна умов існування вимагає відповідної реакції живих організмів. Пристосуватися — значить жити, і навпаки: вид, що не може пристосуватися до нових умов, приречений на загибель. Позитивна реакція на дію нового фактора еволюції надає виду певної переваги над іншими.

У рослинному світі вплив на природу господарської діяльності людини став одним з наймогутніших факторів еволюції. Деякі рослини систематично винищувалися, решта страждала від зміну вологості ґрунту, випасу, викошування, витоптування. Частина видів втратила своїх запилювачів, інші не витримали високу концентрацію в ґрунті хімічних речовин тощо.

Для рослин, індиферентних до господарської діяльності людини, поява такого фактора не мала вирішального значення. Вони не гинули, але й скористатися «перспективою», яка відкривалася тепер у поширенні діаспор, не могли. По-перше, не всі види мали відповідні пристосування до антропохорії. По-друге, рослини, звиклі до певних умов існування, хоч їх насіння випадково заносилося в іншу місцевість, гинули на далекій чужині. Це відбувалося тому, що вони не були здатними пристосуватися до інших природних умов: кліматичних, ґрунтових, режиму вологості, місцевих рослинних угруповань, бо, як кажуть ботаніки, мали вузьку екологічну амплітуду. Але були й інші. Інші рослини, «перебравшись» на екотопи, створені людиною, продовжували нормально існувати. Господарська діяльність людини набагато спростила їх поширення. Такі винятково пластичні й життєздатні види могли б розселитися по всіх материках, якби на перешкоді не ставали моря й океани, а в межах континентів — широкі ріки, безмежні пустині і високі гірські хребти, вкриті вічними снігами. Можливість подолати ці перешкоди надає їм людина, яка в процесі господарської діяльності прокладає шляхи сполучення між континентами та місцевостями із специфічними умовами існування.

Відмінність антропохорного і природного способів розповсюдження полягає у дальності, масовості, швидкості першого з них. Дальність збільшує шанс дістатися придатної для зростання місцевості. Масовість забезпечує успішну колонізацію нового краю. Швидкість дає можливість найвіддаленішу «мандрівку» завершити до того, як насінина втратить схожість.

Пристосуванням до антропохорії є також висока плодючість. Адже чим більше діаспор має рослина, тим більше шансів, що якась їх частина потрапить у місцевість, придатну для життя, що кілька з них дадуть початок новій колонії.

Особливо підвищилися шанси здатних до антропохорії рослин, що ростуть у безпосередній близькості до житла людини. Таким видам легше скористатися здобутками цивілізації і, подолавши тисячі кілометрів у кишені пасажира, в мішку із зерном тощо потрапити в іншу місцевість. Тому в деяких рослин навіть не виникли якісь особливі пристосування до поширення.

Важливою умовою успішного закінчення «подорожі» є наявність на «кінцевій зупинці» належного екотопу. Відсутність вільного місця в рослинному покриві нової місцевості, хоч вона і знаходиться в межах потенціального ареалу, завжди була однією з найбільш вагомих перешкод у розповсюдженні рослин. Ніякі найефективніші способи розповсюдження, ніякі інші переваги не допоможуть рослині оселитися в цілинному степу або пралісі, тобто незайманому угрупованні з різноманітним і багатим видовим складом, де кожний вид займає свою екологічну нішу, а всі разом створюють єдиний злагоджений організм. Заб’ють непроханого гостя навколишні трави, і засохне він, не встигнувши й прорости.

Там, де рослинний покрив зруйнований і з’явилися вільні екологічні ніші, природні рослинні угруповання втратили свою рівновагу, конкуренція з боку місцевої флори дуже послаблена. Таке рослинне угруповання вже не здатне протистояти заселенню території іншими рослинами.

Легко оселитися рослинам там, де природний рослинний покрив зруйнований розорюванням, житловим, промисловим чи транспортним будівництвом. Придатні до колонізації адвентивними рослинами штучні, наприклад, насипні грунти уздовж залізниць та інших шляхів сполучення. Подібні ділянки виникали вже з перших кроків господарської діяльності людини, особливо у процесі освоєння земель під сільськогосподарські угіддя. З часом інтенсивний розвиток сільського господарства, техніки та економіки, урбанізація (будівництво міст), розширення сфери діяльності суспільства призвели до заміни на величезних просторах природних ландшафтів культурними і до істотних змін аборигенної (місцевої) рослинності. Нині близько 40 % поверхні Землі істотно перетворено людиною.

Антропохорний спосіб розповсюдження діаспор зумовив виникнення полчищ рослин-бродяг, які, маючи ефективні засоби до поширення, мандрують світом і завдяки винятковій життєздатності осідають на окультурених землях усіх континентів. Саме цих «вічних мандрівників», які невідступно супроводжують людину і всупереч її бажанню кочують з однієї країни в іншу, називають адвентивними рослинами (від латинського слова «адвена» — пришелець).

Щороку все нові й нові партії діаспор, користуючись будь-якою нагодою, рушають у дорогу. Звичайно багато діаспор гине під час мандрів, не всі з них досягають місцевостей, придатних для їх поселення. Проте, якщо хоч одна рослина опиниться в сприятливих умовах і приживеться там, незабаром їх будуть десятки, а згодом — тисячі. Майже у всіх адвентивних рослин утворюються сотні тисяч насінин, які протягом багатьох років зберігають схожість. Прижившись у новій місцевості, рослини продовжують поширюватись за допомогою природних засобів.

Оскільки ці рослини позбавлені на новому місці своїх природних ворогів, вони перебувають у вигідному становищі порівняно з природною флорою. Деякі адвентивні рослини виділяють речовини, які пригнічують розвиток місцевих рослин, або отруйні для тварин. Крім того, вони можуть бути вкриті колючками, залозками, шорстким опушенням, тому не придатні для споживання. Такі пристосування разом з надзвичайною пластичністю, здатністю пристосовуватись до різних екологічних умов, життєздатністю забезпечують їм широке розповсюдження.

Опинившись у будь-якому місці, адвентивні рослини згодом збільшують свої колонії. Частина їх насіння осідає на «освоєному плацдармі», інші, яким пощастило скористатися будь-яким «транспортом», мандрують далі і проростають на іншій місцевості. Наступного року частина їх діаспор рушає ще далі. Так, ріку рік відбувається постійне розширення ареалів адвентивних рослин.

З давніх-давен полями мало не всього світу слідом за людиною мандрують лобода біла, волошки сині, сокирки польові, портулак городній, куряче просо, мишій, пирій та чимало інших бур’янів. Постійно триває взаємний обмін адвентивними видами між Європою і Північною Америкою. Чимало середземноморських бур’янів поширилися у Європі, Азії і Америці аж до північних районів, а їх батьківщиною заволоділи американські агави, опунції, австралійські евкаліпти тощо. Навіть у Гренландії нараховується понад 90 видів рослин, занесених людиною.

Розділ 2. Рослини-мандрівники – символи України(презентація)

Розділ 3. «Транспортні засоби» рослин

(буклет)

2.  Висновок

Для кожного з нас краса природи пов'язана перш за все з пейзажами рідного краю — того куточка землі, де народився, де мамина колискова закарбовується назавжди у пам'яті, серці, душі незабутніми спогадами. Неодмінною часткою таких спогадів стає рослинний світ рідного краю. Для одних це білокорі стрункі берізки чи тремтливі тендітні тополі, для інших — барвисто уквітчані килими вологих луків чи смарагдове полотно гірських полонин. 
     На території України нараховується до 16 тис. видів рослин, в тому числі понад 4 тис. видів вищих дикорослих рослин. Рослинний світ України вражає багатством і розмаїттям. Називається він одним словом — флора. Була така грецька богиня квітів, весни, а також веселощів. Весь рослинний світ України налічує, за даними вчених-ботаніків, чотири з половиною тисячі видів! Це не враховуючи водоростей, грибів, лишайників. 
     Отже, Україна — один із густонаселених і освоєних людиною куточків планети. Під впливом людської діяльності рослинний світ України потерпає та зазнає змін. Стає все менше рослин-ендеміків (тобто рослин, що живуть тільки в одному місці на планеті). Зараз у межах України росте понад 400 видів культурних рослин, а також декоративних, завезених з інших країн (тополя пірамідальна, біла акація, дуб канадський, бузок садовий тощо).! 
     У наш час охорона рослинного світу залежить тільки від нас самих і саме від нас залежить, що ми передамо у спадок своїм нащадкам: буйно-зелені ліси й повноводні ріки чи гектари спустошеної землі, не здатної виплодити навіть жовтеньку кульку кульбабки?..

3. Оцінка проекту учнями та вчителем за заздалегідь визначеними критеріями

Оцінка вчителем:

Критерії оцінювання

Не виконано

0 балів

Майже виконано

5 балів

Добре

8 балів

Чудово

10 балів

Коментарії

Оформлення

Немає

Незакінчене оформлення

Оформлено вірно, але не достатньо привабливо

Візуально приваблює аудиторію

Зміст

Проект здається випадковим і виконаний на швидку руку,є значні помилки

Є важливі питання, але не до кінця висвітлена тема

Проект має цілі. Використовува-лася інформація з різних джерел

Повне поглиблення та розуміння теми

Дослідження

Неповні

Достатньо використано інформації, але є помилки

Достатньо використано інформації

Використана велика кількість матеріалу. Показує вміння учнів використо-вувати і аналізувати інформацію

Використання графіків, таблиць, відео, анімації, малюнків для підтримки інформації та змісту

Немає

Ефекти заважають розуміти текст

Використані деякі ефекти, але є технічні проблеми

Всі ефекти добре застосовані

Практичне застосування проекту

Не вказано

Слова нічим не підкріплені

Вказано, але з неточностями

Видно практичні цілі

Використана література

Не вказана

Одне джерело

Недостатня кількість

Достатня кількість

Самооцінка:

  •  чого навчився;

  •  особистісний внесок;

  •  що вдалося (аргументація); що не вдалося (аргументація);

  •  що можна було зробити інакше.

 Форми самооцінки:

  •  чи сподобався мені мій проект?

  •  чи робив я найулюбленішу роботу?

  •  чи використовував різні ідеї?

  •  чи потребував допомоги?

  •  чи можу я зробити більше з цієї теми?

2.  Висновок

Для кожного з нас краса природи пов'язана перш за все з пейзажами рідного краю – того куточка землі, де народився, де мамина колискова закарбовується назавжди у пам'яті, серці, душі незабутніми спогадами. Неодмінною часткою таких спогадів стає рослинний світ рідного краю. Для одних це білокорі стрункі берізки чи тремтливі тендітні тополі, для інших – барвисто уквітчані килими вологих луків чи смарагдове полотно гірських полонин. 
     На території України нараховується до 16 тис. видів рослин, в тому числіпонад 4 тис. видів вищих дикорослих рослин. Рослинний світ України вражає багатством і розмаїттям. Називається він одним словом – флора. Весь рослинний світ України налічує, за даними вчених-ботаніків, чотири з половиною тисячі видів! Це не враховуючи водоростей, грибів, лишайників. 
     Отже, Україна –один із густонаселених і освоєних людиною куточків планети. Під впливом людської діяльності рослинний світ України потерпає та зазнає змін. Стає все менше рослин-ендеміків (тобто рослин, що живуть тільки в одному місці на планеті). Зараз у межах України ростепонад 400 видів культурних рослин, а також декоративних, завезених зінших країн (тополя пірамідальна, біла акація, дуб канадський, бузоксадовий тощо).
     У наш час охорона рослинного світу залежить тільки від нас самих і саме від нас залежить, що ми передамо у спадок своїм нащадкам: буйно-зелені ліси й повноводні ріки чи гектари спустошеної землі, не здатної виплодити навіть жовтеньку кульку кульбабки?..

Список використаних джерел


Головкин Б. О чем говорят названия растений.- М.: Колос, 1992
Головкин Б. Рассказы о растениях-переселенцах: Кн. для внеклас. чтения.- М.: Просвещение, 1984

Протопопова В. Рослини-мандрівники.- К.: Рад. шк., 1989.- 240 с.     

Рослини-мандрівники // Зелене диво землі.- К., 1990.- С.21

Інтернет-ресурси


https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A7%D0%BE%D1%80%D0%BD%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B8%D0%B2%D1%86%D1%96

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BE%D0%BD%D1%8F%D1%88%D0%BD%D0%B8%D0%BA

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1%8E%D0%B1%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BA

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D1%83%D1%82%D0%B0

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D1%83%D1%82%D0%B0

http://dieta.rv.ua/statti/likarska-roslyna-romashka/

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%83%D0%BB%D1%8C%D0%B1%D0%B0%D0%B1%D0%B0_%D0%BB%D1%96%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0


      

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.