Розробка ескізу та вибір конструкційних матеріалів. Технологічний процес виготовлення проектованого виробу.

Опис документу:
Даний матеріал ознайомлює з досвідом роботи вчителя із застосуванням інформаційно-комунікаційних та інтерактивних технологій на уроці трудового навчання (технічні види праці) варіативної частини «Технологія обробки деревини» - розділ «Проектування та виготовлення виробу із деревини» (43-44 уроки). Пропонується розробка уроку та мультимедійної презентації з використанням новітніх технологій організації навчання, які допомагають зробити цей процес цікавим та ефективним.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Розробка

відкритого уроку вчителя трудового навчання

Біловодської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Артюшенка

Юрія Леонідовича

Біловодськ - 2013

Картка опису цифрового ресурсу

1.  Назва ресурсу: Презентація та розробка уроку «Розробка ескізу та вибір конструкційних матеріалів. Технологічний процес виготовлення проектованого виробу » - 8 клас

2.  Анотація: В даному ресурсі представлена мультимедійна презентації та розробка відкритого уроку (8 клас) із застосуванням - при вивченні нової теми міні-лекції та комплексної практичної роботи під час формування і закріплення навичок роботи. В конспекті уроку детально відображено не лише структуру уроку, але й послідовність демонстрацій певних слайдів відповідної презентації уроку, а також додаються додатки з матеріалом до уроку.

3.   Тип ресурсу: Розробка відкритого уроку, презентація до уроку

4.   Навчальна дисципліна: трудове навчання (технічна праця) 8 клас (хлопці), варіативна частина «Технологія обробки деревини» - розділ «Проектування та виготовлення виробу із деревини»

5.     Аудиторія: учителі, учні

6.     Рік видання:

7.    Кількість сторінок, слайдів: 15, 34

8.  Мова ресурсу: українська.

9.  Ключові слова : кресленик, ескіз, технічний малюнок, клаузура

Пояснювальна записка

Даний матеріал ознайомлює з досвідом роботи вчителя із застосуванням інформаційно-комунікаційних та інтерактивних технологій на уроці трудового навчання (технічні види праці) варіативної частини «Технологія обробки деревини» - розділ «Проектування та виготовлення виробу із деревини» (43-44 уроки).

Пропонується розробка уроку та мультимедійної презентації з використанням новітніх технологій організації навчання, які допомагають зробити цей процес цікавим та ефективним.

Для вчителів трудового навчання (технічні види праці) та учням 8-х класів.

Анотація.

Тема даного уроку: «Розробка ескізу та вибір конструкційних матеріалів. Технологічний процес виготовлення проектованого виробу »

Метою даного заняття: забезпечити закріплення учнями понять: ескіз, технічний малюнок, кресленик; формувати уміння застосовувати метод проектування та застосовувати поетапність технологічного процесу;

дотриматися санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці й організації робочого місця; розвивати вміння розробляти і виконувати ескіз за допомогою програмних засобів на ПК; виховувати акуратність виконання графічних робіт.

Мною було створено можливість учням поєднати знання з інформаційних технологій на початковому рівні та практичних навиків роботи як з персональним комп’ютером так і в навчальних шкільних майстернях. Під час проведення першого заняття учні створювали за допомогою ПК і програмного засобу Paint ескіз основи творчого проекту – «Дитяча вішалка» для дітей віком від 1 до 6 років. На другому занятті відбулася комплексна практична робота по виготовленню даного виробу. Слід зазначити , що дане заняття являється складовою з комплексу уроків проектного напрямку, згідно варіативної частини модуля «Технологія обробки деревини» - розділ «Проектування та виготовлення виробу із деревини»

Тема: РОЗРОБКА ЕСКІЗУ ТА ВИБІР КОНСТРУКЦІЙНОГО МАТЕРІАЛУ.

ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ПРОЦЕС ВИГОТОВЛЕННЯМПРОЕКТОВАНОГО

ВИРОБУ.

Практична робота – виготовлення деталей запланованого виробу:

на верстаті СТД-120 М - вішак,

ручна обробка деревини – основа виробу.

Мета уроку:

навчальна: забезпечити закріплення учнями понять: ескіз, технічний малюнок, кресленик; формувати уміння застосовувати метод проектування та застосовувати поетапність технологічного процесу;

дотриматися санітарно-гігієнічних вимог, правил безпечної праці й організації робочого місця;

розвивальна: розвивати вміння розробляти і виконувати ескіз за допомогою програмних засобів на ПК

виховна: виховувати акуратність виконання графічних робіт

Обладнання, матеріали та наочність: персональний комп’ютер, програмне забезпечення для графічного малювання Paint, малюнки, таблиця «Будова токарного верстата СТД-120», мультимедійна презентація до уроку , наліпки.

Об’єкт праці:

Комплексна робота: Розробка і виготовлення деталей вішалки для полотенець.

Міжпредметні зв’язки:

креслення, образотворче мистецтво, математика, інформатика

Тип урок: комбінований бінарний урок

Місце проведення: 1 урок – комп’ютерний клас, 2 урок – столярна майстерня

Структура уроку:

  1. Організаційний момент……………………………………………… 2 хв.

  2. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів …8 хв.

    • актуалізація

    • мотивація

    • виявлення знань та вмінь учнів

    • повідомлення теми уроку

    • визначення завдань для учнів на урок

  1. Вивчення нового матеріалу (міні-лекція) ........................................30 хв.

    • осмислення учнями вивченого матеріалу.

    • виконання Практичного завдання №1

    • підведення підсумку ПР №1

  1. Формування умінь та навичок учнів……………………. .… 32 хв.

    • Практична робота № 2 « Виготовлення деталей виробу»

    • аналіз завдань практичної роботи.

    • правила безпечної праці, організації робочого місця та

санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання завдань

практичної роботи.

    • поточний інструктаж

    • виконання роботи та підбиття підсумків ПР №2

  1. Рефлексія………………………………………………………………... 3 хв.

  2. Мотивація оцінок за урок ……………………………………………. 3 хв.

  3. Завдання додому………………………………………………………. 2 хв.

  4. Прибирання робочого місця………………………………………… 5 хв.

Хід заняття

I. Організаційний момент.

Доброго дня! Займаємо свої місця в кабінеті інформатики. Підготувались до уроку. Організували своє робоче місце – зошит, креслярський інструмент (лінійку, олівець, гумку), власну папку «Портфоліо». Перевірте вірно одягнутий на вас спецодяг. Чергові назвіть відсутніх на уроці?

II. Актуалізація опорних знань учнів

Ми з Вами проводимо урок в кабінеті інформатики, тому слід пам’ятати правила поведінки та правила техніки безпеки в комп’ютерному класі.

- З чого ми почнемо урок? Як ви думаєте?

З повторення простих правил:

- правило руки.

- правила картки

- правила дискусії

Цей урок буде не таким як завжди. Ми станемо на певний час конструкторами і дизайнерами . (Вибираємо на робочому столі презентацію і запускаємо її)

Але спочатку перевіримо ваші знання з тем які ми раніше вивчали:

Розгадаємо кросворд! Кросворд незвичайний, відгадавши його ми з вами дізнаємося два ключових слова нашого уроку. Будьте активними під час уроку і намагайтеся отримати наліпки. Самим активним учням по кількості будуть нарахована оцінка

(на дошку спроектовано кросворд)

Розпочинаємо розгадувати: (слайд №2-3)

1 д

о

п

и

т

л

и

в

и

й

2 д

е

р

е

в

и

н

а

3 ф

о

к

а

л

ь

н

и

й

м

е

т

о

д

4 д

е

к

о

р

5 м

а

к

е

т

6 м

а

с

ш

т

а

б

+

7 п

р

о

е

к

ц

і

я

8 к

о

н

с

т

р

у

к

т

о

р

9 к

р

е

с

л

е

н

н

я

10 і

д

е

я

11д

и

з

а

й

н

Питання:

1. Як звуть того, хто хоче, намагається про все дізнатися, все зрозуміти? (допитливий)

2. Як називається один з найпоширеніших і найдоступніших матеріалів? (деревина)

3. Як називається перенесення властивостей випадково обраних явищ та об’єктів, на предмет який проектується? (фокальний метод)

4. Назва системи оздоблювальних елементів? (декор)

5. Як називається об’ємно-просторове відтворення якого-небудь виробу здебільше зменшеного вигляду? (макет)

6. Величина яка дає змогу зображувати деталь в збільшеному або в зменшувальному вигляді? (масштаб)

7. Відображення деталі на креслення або вид деталі відображений на кресленні? (проекція)

8. Фахівець що відповідає за функціональний естетичний рівень предмета? (конструктор)

9. Як називається графічний документ що зображує виріб, визначає його конструкцію та містить дані з гідно з яких виробляють або ремонтують виріб? (креслення)

10. Міркування або переконання до чогось? (ідея)

11. Як називається творчий метод, процес проектування промислових виробів орієнтований на створення нового середовища? (дизайн)

Молодці! Вірно розгадали. І так ми маємо два слова – Проект і ескіз.

Скажіть, поміркувавши, якою може бути тема нашого уроку?

(приблизна відповідь учнів - Проектування ескізу, або розробка ескізу за методом проекту.)

Записуємо до зошита тему уроку: «Розробка ескізу та вибір конструкційних матеріалів. Технологічний процес виготовлення проектованого виробу»

Мета нашого уроку:

Навчитися з вами розробляти і виконувати ескізний конструкторський документ, познайомитися з новим поняттям – клаузура. Навчитися підбирати конструкційний матеріал для свого виробу. А також почнемо виготовляти згідно свого проекту – окремі деталі виробу.
учні повинні:

1 навчитися розробляти ескізний конструкторський документ за допомогою програмних засобів на ПК.

2. виготовити ескіз

3. виточити вішак і почати виготовляти основу вішалки.

ІII. Новий матеріал.

(Гра «Мікрофон» - учні висловлюють свої думки і дають відповіді на задані питання, вірні висновки відображається на слайді)

Запитання:

  • Назвіть мені основні етапи проектування? ( слайд № 6 -9)

  • На якому зараз ми етапі знаходимося?

Завершуємо здійснювати реальний практичний вибір а саме на проектуванні виробу або проектуванні конструкції виробу і плавно перейдемо до виконанням елементів виробу.

Міні-лекція

З сьомого класу вам відомо, щоб виготовити виріб потрібно мати документацію, ми вивчали кресленик, ескіз та технічний рисунок. Хто мені нагадає ці поняття?

Довідка.

Кресленик – графічний конструкторський документ, що зображує виріб, визначає його конструкцію та містить дані, згідно якими його розробляють, виготовляють, контролюють, монтують, експлуатують та ремонтують цей виріб.

Ескіз – графічний документ тимчасового користування, виконаний від руки без використання креслярських інструментів, в окомірному масштабі, із збереженням приблизної пропорціональності елементів зображуючого предмета з дотримання правил виконання.

Технічний рисунок – це наочне зображення предметів, побудоване від руки без застосування креслярських інструментів, в окомірному масштабі.

Вірно ви дали відповіді. Ми сьогодні побудемо конструкторами і створимо свій ескізний конструкторський документ. За допомогою програмного засобу Paint.

Професія конструктор або інженер-конструктор дуже цікава і про цю професію нам підготував доповідь Сергій. (додаток 1)

Ви знаєте, що виготовлення будь-якого технічного чи технологічного об’єкта починається з творчого задуму. Розмірковуючи над проблемою, дизайнер чи конструктор намагається відшукати най вдалий задум, чи ідею.

Завжди існували науковці які вважали , що творчі відкриття – це результат випадковості, але сучасні спеціальні дослідження показують що творчі відкриття можливе тоді, коли дослідницький пошук підготовлений системою знань, якому передує розумова діяльність людини. Людина створює банк ідей та пропозицій, що прискорює процес вироблення творчих ідей, створення нового об’єкта чи його удосконалення.

Пошук інформації щодо певної проблеми чи галузі виробництва супроводжується її накопиченням. Тому дизайнер намагається її впорядковувати і систематизувати. А для цього кожну нову ідею потрібно проаналізувати, виділивши позитивні та негативні сторони – якщо ідеться про виготовлення речі, і слід з’ясувати як будуть вирішуватися поставлені проблеми, чи будуть зручними у користуванні, чи задовольнятимуть технологічні потреби. Інакше кажучи, працюючи над створенням конкретного об’єкта, дизайнер переглядає всі можливі способи вирішення проблеми, що проявляються і вигляді набору образів майбутнього виробу – це банк ідей та пропозицій. До такого банку конструктор повертається протягом усього періоду роботи над проектом.

З чого починаються створення банку ідей? Зазвичай дизайнер використовує як нам відомо ескізний конструкторський документ або так звану клаузуру яка основується на ескізах.

Нові поняття: (слайд № 10-11)

Ескізний конструкторський документ – кресленик, виконаний, без дотримання масштабу і призначений для разового використання.

Клаузура – графічне зображення можливих варіантів майбутніх елементів виробу як в загальному вигляді так і з прорисовкою окремих частин чи деталей.

Під час створення клаузули проявляється творча фантазія дизайнера, вміння застосовувати зібрану інформацію вцілому.

Тому і ми поміркуємо сьогодні над образом майбутнього свого виробу, складемо ескіз творчого завдання і постараємося його виконати на першому уроці а на другому приступимо до його виготовлення. Побудемо на цьому уроці дизайнерами.

Інструктаж Практичного завдання.

Робота парами

Ви маєте креслення свого виробу, яке ми з вами розробили на попередніх уроках.

Проект нашої роботи – це вішалка для полотенець. Уважно читайте послідовність виконання. Користуйтесь своїми папками – банками ідей, якщо їх не вистачає то скористайтесь мережею Інтернет.

І для більш раціонального виконання практичної роботи, виконуйте її по блокам і разом.

до ІІ питання скористуйтесь слайдами № 13-20 і пригадайте матеріал за 7 клас. Обґрунтуйте свою відповідь, поясніть чого саме вибрали цей матеріал

Міні-практикум «Розробка ескізу та вибір конструкційних матеріалів»

Робота учня __________________________________________________________________

Матеріали: інформація з портфоліо, персональний комп’ютер, мережа Інтернет, пошукова система Google.ru

Інструменти: лінійка (1мм), олівець, гумка, кулькова ручка

Хід роботи

І. Сформулюйте технічне завдання на проектування (призначення виробу, технічні характеристики), вимоги до проектованого виробу (функціональні, конструктивні)

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІІ. На етапі перед проектного дослідження скористайтесь інформацією зібраною в портфоліо

( розгляньте креслення вибраного проекту). Визначте з яких ви конструкційних матеріалів виготовили цей виріб? Поясніть ваше рішення:

1 деталь

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2 деталь

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

3 деталь

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІІІ. Розробка ескізу основи:

  1. Скористуйтеся послугою мережі Інтернет, за допомогою пошукової системи Google.ru знайдіть 3-4 аналога дерев’яних вішалок для полотенець. Створіть папку «банк ідей» де ви зберігатимете малюнки і інформацію .Ввівши ключеве слово. Під час роботи в мережі Інтернет пам’ятай правила авторських прав.

  2. Ознайомившись з аналогами ви самостійно виберіть прототип для своєї основи. Уявіть форму своєї основи і за допомогою програми для створення графічних зображень Paint викресліть форму основи, але не лініями чи олівцем, а з допомогою запропонованих геометричних фігур:


  1. Виконайте ескіз власного варіанту основи дотримуючись всіх правил роботи на ПК з програмним засобом «Paint»

  1. Роздрукуйте свій варіант за допомогою принтера. Простав розміри центрів отворів під вішаки.

ІV. Робота в програмі «Paint»

  1. запусти програму «Paint», вибери файл – параметри сторінки – вибери розмір паперу (А5 148*210) – ОК

  2. Вибери інструменти і за допомогою геометричних фігур викресли ескіз основи виробу, дотримуючись габаритних розмірів ( 140*210)

  3. переглянь ескіз файл – попередній перегляд, якщо малюнок ескізу відповідає твоїм задумам то повернись до програми вибравши «закрити».

  4. створивши ескіз виділи його і скопіюй, запустивши Word вставить зображення ескізу, перевірити його розміри за допомогою бічних лінійок сторінки. Знизу малюнка написати свої прізвища.

  5. подати ескіз на друк . зберегти документ.

  6. від руки скопіюй в масштабі свій ескіз

Місце для ескізу

Оцінка роботи ______________________________

- Закріплення Практичної роботи (підведення підсумків)

  • Які ж ви використали конструкційні матеріали для свого виробу?

  • Чому саме такої форми ви створили свій ескіз основи вішалки?

(за використанням – дитяча, за інтер’єром кухні)

  • А як ви будете виготовляти деталь №1 та №3 за кресленням? Назвіть технологічні операції виготовлення деталей користуючись кресленням

- Повторення матеріалу про токарний верстат СТД-120 М

( перегляд електронного підручника за 7 клас: ІІ розділ – будова СТД-120 М, Правила Безпеки)

Додаток 2

Додаток 3

Технологічна картка

на виготовлення деталі «вішак»

з/п

Послідовність виконання операцій

Інструменти, устаткування, пристрої

1

Вибрати заготовку з урахуванням припусків на обробку ( 35×35×210 мм) для двох вішаків, відпиляти її по довжині

Верстак, лінійка, олівець, кутник, ножівка, стусло.

2

Розмітити центри на торцях для восьмигранника та просвердлити їх ø8 мм на глибину 8 мм коловоротом

Верстак, лінійка, олівець, кутник, шило, коловорот

3

Простругати ребра

Верстак, рубанок

4

Зробити пропил на торці заготовки для тризуба

Верстак, ножівка

5

Закріпити заготовку та встановити підручник

Токарний верстат СТД- 120 М, киянка, баєчний ключ, мастило

6

Обточити заготовку до ø 25 мм по всій довжині. Чорнове обточування

СТД-120М, полу кругла стамеска, лінійка, штангенциркуль.

7

Обточити заготовку до ø 24 по всій довжині. Чистове обточування

СТД-120М, полу коса стамеска, лінійка, штангенциркуль, лінійка

8

Розмітити заготовку по довжині згідно креслення

СТД-120М, лінійка, олівець

9

Обточити заготовку до ø 16 мм на довжину 40 мм.

Обточити похилі площини до діаметром ø 16 мм

СТД-120М, лінійка, олівець, полу кругла та коса стамески

10

Виточіть півсфери ø 12 мм

Підрізати торці та зняти фаски 3×45°. Проконтролювати точність розмірів

СТД-120М, полу кругла та коса стамески, лінійка, штангенциркуль,

11

Відшліфувати поверхню

СТД-120М, шліфувальна колодка, шліфувальний папір.

12

Розпиляти деталі і зачистити

Ножівка, напилок

- Поточний інструктаж (індивідуальний, груповий, якщо необхідно)

Правила безпечної праці під час

виконання робіт на токарному верстаті

  1. Перед початком роботи переконайтесь, що підлога біля верстата чиста, а на її поверхні лежить гумовий килимок або дерев’яна підставка. Оглянути верстат і технологічні пристрої до нього. У разі виникнення несправностей обладнання повідомити вчителя.

  2. Перевірити надійність заземлення верстата. Якщо провід заземлення верстата несправний, вмикати верстат заборонено!

  3. Працювати на верстаті слід в спецодязі, головному уборі та захисних окулярах.

  4. Під час роботи на верстаті не тримати при собі зайвих предметів.

  5. Прозорий екран захисного пристрою під час роботи має бути опущений.

  6. Прозорий екран і кожух пасової передачі піднімати тільки після остаточної зупинки шпинделя.

  7. Забороняється відходити або залишати без нагляду ввімкнений верстат.

  8. За умови виявлення будь-яких неполадок негайно припинити роботу та повідомити вчителя.

  9. Вимірювання розмірів деталей, заміну пристроїв, перевірку надійності закріплення заготовок, а також прибирання треба виконувати після зупинки верстата.

  10. Після закінчення роботи верстат вимкнути, очистити від стружки, пилу і бруду. Перевірити його справність і змастити мастилом. Скласти інструмент у відведене місце для зберігання. Показати виконану роботу вчителю

- Самоконтроль та взаємоконтроль учнів:

(передбачити, як саме буде здійснюватись)

Під час виконання роботи на верстаті СТД -120 М учні самостійно контролюють розміри за допомогою ШЦ-І. Точність роботи в межах ± 0.1 мм

- Підбиття підсумків практичної роботи:

– демонстрація кращих робіт;

аналіз недоліків у результатах роботи та шляхи їх усунення;

– оцінювання результатів практичної роботи.

5.Рефлексія.

1. Що нового дізнались на уроці.

2.Чого навчились. Яку роботу виконали.

3. Які завдання були визначені учням на урок.

4. Порівняйте реальні результати із завданнями, які були визначені на урок.

5. Чому отримали саме такий результат.

6. Що потрібно зробити для того, щоб мати кращі результати роботи.

7. Де можна використати набуті знання та вміння.

6. Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники.

7. Завдання додому.

  1. Викреслити ескіз на форматі А-4 з дотриманням всіх креслярських правил, а для цього взяти підручник креслення 8-9 клас, автор Сидоренко. Прочитати §1.1 та § 1.2 і §3.3

2. Вчити поняття по зошиту

3. Повторити за 7 клас собівартість виробу.

8. Прибирання робочого місця

Кожен учень прибирає своє робоче місце, здає інструменти черговим .

Чергові прибирають приміщення столярної майстерні.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Правове регулювання освіти осіб з особливими потребами»
Байталюк Ольга Михайлівна
24 години
490 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.