РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У РЕЧЕННЯХ ІЗ ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У РЕЧЕННЯХ ІЗ ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ

ПРИРОДА І МИ

Урок у 8 класі

Мета: поглибити знання учнів про однорідні члени речення; удосконалити вміння вживати розділові знаки при однорідних членах речення; сформувати вміння пояснювати розділові знаки в реченнях із однорідними членами за допомогою пунктуаційних правил; розвивати вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами; виховувати бережливе ставлення до природних надбань нашої держави.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Епіграф уроку:

Нехай ніколи не в’яне

В наших душах

Світ яворів, любистків,

Лелек і зозуль!

М. Міщенко

Перебіг уроку

Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми та мети уроку.

Актуалізація опорних знань учнів.

Мозковий штурм.

♦ Дайте відповіді на запитання.

  • Які члени речення називаються однорідними?

  • Які члени речення можуть бути однорідними?

  • За допомогою яких зв’язків поєднуються між собою однорідні члени речення?

  • Яка інтонація характерна для речень з однорідними членами?

  • Які розділові знаки вживаються у реченнях з однорідними членами?

  • Чи існують речення, у яких не вживаються розділові знаки між однорідними членами?

  • За якої умови у реченнях з однорідними членами ставимо двокрапку? Тире?

Синтаксичний практикум.

♦ Наведіть приклади речень з однорідними 1) підметами; 2) присудками; 3) означеннями; 4) додатками; 5) обставинами. Поясніть вживання чи невживання розділових знаків.

Вправа з ключем .

♦ Запишіть сполучення слів, у яких не треба ставити кому ( у І колонку), де потрібно поставте кому – у ІІ колонку.

І сміливі й боязкі; як батьки так і діти; охлялий чи хворий; чи сто чи двісті; добре або погано; і ми і ви; очі та вуха; не тільки свої а й чужі; і поле і ліс; один а не два; чесно й відверто; то сніг то дощ; і дивно і страшно; і сміх і гріх; мороз чи відлига; ні охоти ні бажання.

  • Підкресліть другу букву у кожному першому повнозначному слові, з цих літер прочитаєте закінчення мудрої поради американського соціолога Дейла Карнегі: «Даруймо людям те, що……(хочемо мати і од них).

У майстерню до поета.

♦ Відновіть вірш, уставивши пропущені однорідні член речення. Поясніть вживання розділових знаків (розділові знаки пропущено).

1. В небі жайворонки………

Заливаються ……………….

Грають, дзвонять цілий день.

2. І щебечуть…………………….

І з весною світ…………

Дзвоном радісних пісень.

3. Ось вони на землю................

Щось шепнули їй,…………..

І розтали знову в імлі.

Лінгвістичне лото.

♦ Установіть відповідність. Поєднайте речення й умови вживання розділових знаків так, щоб вони співпадали. Поставте розділові знаки.

Кома ставиться перед протиставним сполучником

Я пригорнусь до тебе серцем і небесами.

Кома ставиться між однорідними членами речення, з’єднаними повторюваним сполучником

Недарма весна нас охотить до дії руху поривань.

Кома ставиться між однорідними членами речення, з’єднаними попарно

І роси і птахи і трави з зорею вітають мене.

Кома не ставиться перед одиничним сполучником

Над моєю головою світять не тільки зорі а й місяць.

Кома ставиться, якщо однорідні члени речення поєднуються безсполучниковим зв’язком

На поля і дороги стежинки і ліс падають і падають сніжинки.

Гра «Конструктор».

♦ За поданими схемами побудуйте речення. Поясніть вживання розділових знаків.

  1. УС : О,О,О.

  2. І О, і О, і О – УС.

  3. УС : О, О, О – (продовження речення).

Додай блиску та об'єму.

♦ Поширте речення необхідними однорідними членами, розставте розділові знаки, поясніть їх вживання.

  1. Скрізь було порожньо……….

  2. Усе змінилося………………….

  3. Всюди………….замело снігом.

  4. Ні гарний день ні………..ніщо не могло втішити.

  5. Очі розкрила конвалія біла.

Пунктуаційна селекція.

♦ Знайдіть картку, на якій записано речення, що не мають пунктуаційних помилок.

Картка 1.

  1. Буде дощ, і туман, і роса.

  2. Лози, кручі, ліс – все блищить і сяє на сонці.

  3. Все красиве і дуб могутній, і ялинка ошатна, і береза білокора милує око.

Картка 2.

  1. Все красиве: і дуб могутній, і ялинка ошатна, і береза білокора – милує око.

  2. Лози, кручі, ліс все блищить і сяє на сонці.

  3. Буде дощ, і туман, і роса.

Картка 3.

  1. Лози, кручі, ліс – все блищить і сяє на сонці.

  2. Буде дощ, і туман, і роса.

  3. Все красиве: і дуб могутній, і ялинка ошатна, і береза білокора – милує око.

Картка 4.

  1. Ні сніг, ні вітер, ні лютий мороз - ніщо не могло змусити людей ховатися по хатах.

  2. За вікном мело, скаженіло, вило.

  3. Усюди німо, тихо: на річці, в лісі, у полі.

Картка 5.

  1. За вікном мело, скаженіло, вило.

  2. Усюди німо, тихо: на річці, в лісі, у полі.

  3. Ні сніг, ні вітер, ні лютий мороз: ніщо не могло змусити людей ховатися по хатах.

Картка 6.

  1. Ні сніг ні вітер ні лютий мороз: ніщо не могло змусити людей ховатися по хатах.

  2. Усюди: німо, тихо - на річці, в лісі, у полі.

  3. За вікном мело, скаженіло, вило.

Картка 7.

  1. Рівними рядами стоять розлогі яблуні, груші, сливи вишні, абрикоси.

  2. Співає осінь ніжно й журавлино.

  3. Тут усе: і повітря і земля і вода сповнене величної тиші.

Картка 8.

  1. Співає осінь ніжно й журавлино.

  2. Тут усе: і повітря, і земля, і вода - сповнене величної тиші.

  3. Рівними рядами стоять розлогі яблуні, груші, сливи, вишні, абрикоси.

Картка 9.

  1. Тут усе: і повітря і земля і вода сповнене величної тиші.

  2. Рівними рядами стоять розлогі яблуні, груші, сливи, вишні, абрикоси.

  3. Співає осінь ніжно й журавлино.

Проблемна ситуація.

♦ Поясніть, чому в наведених реченнях в одних випадках перед сполучником, що повторюється, ставиться кома, а в інших не ставиться?

1. Вечір гаптував небеса і золотом, і сріблом, і янтарем. 2. Гнів і жаль, вогонь і холод, несамовита радість і гірка туга охопили моє серце. 3. Люблю твій шум і шепіт серед поля і серцем чую силу наливну. 4. Скресли ріки, і крижини безладно громадились і шурхотіли у течії повноводдя.

Гра «Світлофор».

♦ Підніміть зелену картку, якщо твердження правильне, червону – якщо хибне, помилкове.

  • У реченні На городі красувалися достиглі овочі: капуста, морква, буряки, цибуля є узагальнювальне слово.

  • Однорідні члени речення поєднуються безсполучниковим зв’язком: Не пером пишуть, а умом.

  • У реченні І жнець, і швець, і на дуду грець немає розділових знаків.

  • У реченнях з однорідними членами може вживатися двокрапка.

  • У реченні Красива осінь вишиває клени червоним, жовтим, срібним, золотим однорідними є додатки.

  • Узагальнюючим словом до однорідних членів речення Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Олександр Довженко є слово художники? чи художники слова?

Кодове завдання.

♦ Запишіть номери речень у певному порядку відповідно до виду зв’язку між однорідними членами.

1 – сполучниковий

2- безсполучниковий

3- змішаний.

1. Зима – це не тільки сніги та морози, але ще й велика радість дітям. 2. Адже тільки взимку можна покататися на ковзанах, на лижах, на санчатах. 3. А скільки дивного і неповторного несе вона у світ!4. Щось чаклунське в таємничості нічного блиску, в місячнім мареві й навколишній тиші.

Творчий конкурс.

♦ Опишіть улюблену пору року, використовуючи речення з однорідними членами.

Підсумок уроку. Робота з епіграфом.

- Які однорідні члени речення вжито в епіграфі уроку? З якою метою?

- Як ви розумієте слова М. Міщенка?

Оцінювання учнів.

Домашнє завдання.

♦ Підготуйте зв’язну розповідь про вживання розділових знаків у реченнях з однорідними членами; про вживання однорідних членів речення в різних стилях мовлення.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
2
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!